quote:
Op maandag 23 april 2007 11:32 schreef scrumple het volgende:[ huizen bouwen waar mensen echt in WILLEN wonen ]
Of dat mensen te veel willen.
Wie bepaalt dat soort grenzen?
Kijk, als het nou ging om auto's, dan gaf ik je gelijk. Want met een oude volvo kom je vast even ver als met zo'n veel te grote spiksplinternieuwe SUV.
Maar het gaat hier om een eerste levensbehoefte, een dak boven je hoofd, een buurt waar je wil wonen. Dan had je die opmerking mogen maken als mijn wensen echt te hoog waren. Bijvoorbeeld als ik een zwembad in de tuin zou willen of zo. Maar dat hoeft van mij helemaal niet. Dat is dus niet het geval. Ik wil gewoon een huis, groot genoeg voor mijn gezinnetje. Doorsnee, papa mama en 2 kids. Met de gemiddelde huizenprijs van 225 duizend is dat voor ons gezinnetje echt niet betaalbaar. Dus blijven wij gewoon onze huidige (starters-)woning bezetten. Dus komt deze woning ook niet vrij voor starters.
Het is echt een doorstroomprobleem. Natuurlijk willen wij alleen verhuizen als we er echt wat op vooruit gaan (in kwaliteit van woning), waarbij we ons hoofd niet in de strop van de bank hoeven te steken.
Dat gaat natuurlijk ook op voor starters: het is nogal zot dat starters alleen aan een eigen huisje kunnen komen als ze ouders hebben die willen bijspringen. Dat ligt niet aan te lage lonen voor starters, dat ligt gewoon aan de woningnood. En je gaat ook een starter niet vertellen dat zijn 'wensen te groot zijn' en dat die starter maar genoegen moet nemen met een vergaan appartement, niet geisoleert, uit het jaar kruik van 40 vierkante meter...