FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Oldtimer bij 2 linkse handen?
Bartazdinsdag 10 april 2007 @ 22:18
Sinds een paar maanden heb ik het plan opgedaan om een oldtimer te kopen, na een zoektocht kwam ik bij de Triumph Spitfire uit, de enige cabrio die betaalbaar is en er naar mijn mening leuk uitziet... Ik wil de auto puur in de zomer gaan gebruiken, in de winter zal hij binnenstaan...

Het probleem is echter dat ik twee linkerhanden heb en ik in mijn omgeving hoor van mensen (die er wellicht zelf totaal geen verstand van hebben) dat oldtimers niet geschikt zijn voor mensen die niet van sleutelen houden.

Nu heb ik het geluk dat mijn vader de opleiding automonteur heeft gedaan 30 jaar geleden, maar nooit het beroep heeft uitgeoefend en dus wellicht nog wat basisvaardigheden heeft, maar meer ook niet...

Moet ik hieraan beginnen, of is het absoluut af te raden/zitten er veel te veel kosten aan als je zelf niet veel verstand van hebt?
Barcaconiadinsdag 10 april 2007 @ 22:29
Tenzij je een hele dikke portomonnee hebt, niet aan beginnen. Een oldtimer vergt teveel onderhoud om zonder kennis aan te beginnen. Zeker als je hem rijdend wilt houden, ipv alleen voor de show hebben.
patje74dinsdag 10 april 2007 @ 22:29
Gewoon er aan beginnen en zien hoe ver je komt als er iets aan de hand is. Zolang je er niet van afhankelijk bent, is het geen probleem. Als je wilt, dan kan je veel zelf leren.
Waar woon je trouwens in de buurt? In het noorden vanhet land zit een Spitfire-goeroe waar je nog voor zeer redelijke prijzen reperaties kunt laten uitvoeren.

Zelf had ik ook nog nooit echt veel gesleuteld toen ik mijn eerste klassieker kocht, nu staan er 3 en kom ik eigenlijk nooit meer bij een specialist, behalve om onderdelen te halen.
DonJamesdinsdag 10 april 2007 @ 22:33
Is prima te doen hoor! Zorg er alleen voor dat je er eentje aanschaft die in tip-top conditie is, en neem dus geen " restauratieobject'. Als hij binnenstaat en je gebruikt hem niet veel zal er ook niet zo veel aan kapot gaan.

Verder, een Spitfire vind ik wel aardig, maar behoorlijk aan de prijs. Voor dat geld heb je ook een Fiat Spider, in mijn ogen meer auto (5 versnellingen, schijfremmen rondom, sneller blok en ik vind hem veel mooier). De Fiat is technisch een prima auto, roest kan een probleem zijn. Bij een spitfire is dat overigens niet anders, behalve dat je met engelse techniek nooit weet wat er nu weer kapot aan het gaan is
Bartazdinsdag 10 april 2007 @ 22:35
Helaas zit ik in het zuiden (Midden-Limburg)...

Wellicht kun je mij een indicatie geven qua kosten in de eerste paar jaren? Ik heb een budget van 7 a 8000 euro, waarmee ik volgens www.spitfire.nl een goed model op de kop kan tikken waar niet te veel mis mee is... Moet ik denken aan 500 euro per jaar om hem rijdend te houden of aan 5000 euro per jaar? (Ervanuitgaande dat ik nu nog helemaal niks kan, maar dat ik toch zoveel mogelijk zelf ga doen...)

EDIT: Een FIAT spider is inderdaad wellicht ook een auto die ik kan overwegen, ziet er inderdaad goed uit... Mocht ik toch voor een spitfire gaan, probeer ik natuurlijk wel een overdrive versie op de kop te tikken, waarmee ik dus in feite 6 versnellingen zou hebben
Hyperdudedinsdag 10 april 2007 @ 22:40
-beperkt budget
-Engelse klassieker
-2 linker handen

Ik zou er nog eens goed over nadenken.

Heb je wel eens in zo'n ding gereden? De meesten rijden hooguit zeer matig en ze zijn allemaal retetraag. Koop een redelijk roestvrije Alfa Spider; heb je een veel betere auto.

7-8000 voor een Spitfire!?
Die dingen zijn duur zeg.
patje74dinsdag 10 april 2007 @ 22:42
Voor zo'n bedrag moet je toch wel een redelijk onderhouden Spitfire kunnen kopen. Met een beetje mazzel hoef je de eerste tijd niet veel meer dan regulier onderhoud uit te voeren. Als je dit zelf doet, leer je de wagen kennen en durf je uiteindelijk ook grotere klussen aan te pakken.
Een Spit is gelukkig aardig overzichtelijk en simpel qua techniek, eigenlijk een hele leuke wagen om op te leren sleutelen.
(alleen kan ik met mijn schoenmaat niet echt uit de voeten met de pedalen! )
Nnelisdinsdag 10 april 2007 @ 22:43
Opzich valt het best mee. Oude autos zijn vrij eenvoudig aan te sleutelen. Als je reparaties dus uitbesteed zal het niet veel meer kosten dan een andere auto. Houd er wel rekening mee dat onderdelen duur zijn. Daarbij denk ik dat je beter geen engelse auto kan kopen, die staan niet echt bekent om de duurzaamheid....
DonJamesdinsdag 10 april 2007 @ 22:46
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:35 schreef Bartaz het volgende:
Helaas zit ik in het zuiden (Midden-Limburg)...

Wellicht kun je mij een indicatie geven qua kosten in de eerste paar jaren? Ik heb een budget van 7 a 8000 euro, waarmee ik volgens www.spitfire.nl een goed model op de kop kan tikken waar niet te veel mis mee is... Moet ik denken aan 500 euro per jaar om hem rijdend te houden of aan 5000 euro per jaar? (Ervanuitgaande dat ik nu nog helemaal niks kan, maar dat ik toch zoveel mogelijk zelf ga doen...)

EDIT: Een FIAT spider is inderdaad wellicht ook een auto die ik kan overwegen, ziet er inderdaad goed uit... Mocht ik toch voor een spitfire gaan, probeer ik natuurlijk wel een overdrive versie op de kop te tikken, waarmee ik dus in feite 6 versnellingen zou hebben
De Spitfire is volgens mij nooit met 5 echte versnellingen gemaakt, slechts met 4 of 4+overdrive.
Hoeveel je aan onderhoud gaat uitgeven kan niemand zeggen natuurlijk, is nogal afhankelijk van de auto die je koopt. 500 Euro lijkt me iets aan de krappe kant, met 1000 ga je het waarschijnlijk wel redden. Maar het blijft bij gissen..
patje74dinsdag 10 april 2007 @ 22:46
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:40 schreef Hyperdude het volgende:
-beperkt budget
-Engelse klassieker
-2 linker handen

Ik zou er nog eens goed over nadenken.

Heb je wel eens in zo'n ding gereden? De meesten rijden hooguit zeer matig en ze zijn allemaal retetraag. Koop een redelijk roestvrije Alfa Spider; heb je een veel betere auto.
Een Engelse klassieker zou voor mij een bewuste keus zijn, een Alfa zou in mijn geval geen optie zijn. Da's toch een totaal andere stijl en technisch ook niet probleemloos.
Snelheid hoeft niet belangrijk te zijn en een Spitfire rijden is bijzonder leuk! OK, het is geen snelheidsmonster, maar karakter heeft het zeker. Meer dan vele snellere wagens.
En dat beperkte budged kan zeer toereikend zijn in geval van een Spitfire.

Daarbij komt dat veel onderhoudswerkzaamheden zo simpel zijn dat je ze met 2 linkerhanden kan uitvoeren.
lipjedinsdag 10 april 2007 @ 22:47
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:35 schreef Bartaz het volgende:
Helaas zit ik in het zuiden (Midden-Limburg)...

Wellicht kun je mij een indicatie geven qua kosten in de eerste paar jaren? Ik heb een budget van 7 a 8000 euro, waarmee ik volgens www.spitfire.nl een goed model op de kop kan tikken waar niet te veel mis mee is... Moet ik denken aan 500 euro per jaar om hem rijdend te houden of aan 5000 euro per jaar? (Ervanuitgaande dat ik nu nog helemaal niks kan, maar dat ik toch zoveel mogelijk zelf ga doen...)

EDIT: Een FIAT spider is inderdaad wellicht ook een auto die ik kan overwegen, ziet er inderdaad goed uit... Mocht ik toch voor een spitfire gaan, probeer ik natuurlijk wel een overdrive versie op de kop te tikken, waarmee ik dus in feite 6 versnellingen zou hebben
je hebt dan een achteruit, vier vooruit en je 5e versnelling vooruit is de overdrive (toerental wordt lager, je gaat echter niet sneller )

Ik zou toch naar een Alfa kijken, maar ik ben dan ook bevooroordeeld
Hyperdudedinsdag 10 april 2007 @ 22:51
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:46 schreef patje74 het volgende:

[..]

Een Engelse klassieker zou voor mij een bewuste keus zijn, een Alfa zou in mijn geval geen optie zijn. Da's toch een totaal andere stijl en technisch ook niet probleemloos.
Snelheid hoeft niet belangrijk te zijn en een Spitfire rijden is bijzonder leuk! OK, het is geen snelheidsmonster, maar karakter heeft het zeker. Meer dan vele snellere wagens.
En dat beperkte budged kan zeer toereikend zijn in geval van een Spitfire.

Daarbij komt dat veel onderhoudswerkzaamheden zo simpel zijn dat je ze met 2 linkerhanden kan uitvoeren.
Is idd. een kwestie van smaak en gevoel. Ik vind het leuke autootjes om te zien, maar van binnen is het allemaal verouderde massaproductie techniek uit 1948 zonder kraak of smaak.

Het ding heeft zelfs nog bladveren lees ik op dat spitfire.nl (geinige site wel )
patje74dinsdag 10 april 2007 @ 22:56
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:51 schreef Hyperdude het volgende:
Het ding heeft zelfs nog bladveren lees ik op dat spitfire.nl (geinige site wel )
Nu je het daar over hebt, dat is een mooi eerste klusje! Vaak zijn de rubbertjes tussen de bladen helemaal plat. Deze kun je vervangen door nieuwe en dan staat de wagen ineens weer op de juiste hoogte en rijd het gelijk weer wat lekkerder.
Jimmiedinsdag 10 april 2007 @ 23:49
Ik zou beginnen met een oldtimer waar eenvoudig aan te sleutelen valt (misschien valt deze Spitfire er ook onder, geen idee) en dan een goed handboek zoals de handboeken van Haynes waar alles tot in de puntjes wordt uitgelegd hoe je iets vervangt of moet aanpassen.
Alexxxxxwoensdag 11 april 2007 @ 00:12
Ik heb ook een oldtimer en twee linker handen. En toch heb ik goed kunnen helpen (naar mijn idee) toen we een paar weken geleden de motor omwisselden
PeuRacwoensdag 11 april 2007 @ 00:26
De Triumph Spitfire is ongeveer de Golf in zijn klasse, daardoor zijn vrijwel alle onderdelen nog nieuw, of in replica te verkrijgen, tegen vaak gunstige bedragen. Daardoor hoeft het onderhoud van een Spitfire niet hoog op te lopen

De betrouwbaarheid van de techniek ligt ook heel sterk bij hoe goed je hem onderhoudt, warm rijdt, enz. Ik zou graag wat zeggen over de betrouwbaarheid van Triumph, maar onze TR6 rijdt maar 7.000km per jaar (bij heel mooi weer gaat mn vader ook voor z'n werk ermee weg).

Houdt er altijd rekening mee dat een oldtimer je kan laten staan, altijd en overal. Dus zorg er altijd voor dat je er niet van afhankelijk bent. En als je veel zelf doet, leer je het heel snel, een Spitfire heeft simpele techniek, mijn ervaring is dat veel mensen het sleutelen op den duur net zo leuk vinden als rijden.
Trabandwoensdag 11 april 2007 @ 07:25
Trabant is ook niet zo heel moeilijk om zelf aan te sleutelen, vooral als je al aan brommers hebt gesleuteld
DennisMoorewoensdag 11 april 2007 @ 07:31
En moet je dan ook over iets als een brug ofzo beschikken?

'k Wil ooit 's een Volvo P1800. .
patje74woensdag 11 april 2007 @ 08:55
quote:
Op woensdag 11 april 2007 07:31 schreef DennisMoore het volgende:
En moet je dan ook over iets als een brug ofzo beschikken?

'k Wil ooit 's een Volvo P1800. .
Zonder brug kan je evengoed nog heel veel. Soms is het behelpen en kan je beter even een brug huren, maar goed... Het is wel zo dat wij alvast aan het sparen zijn. Maar ik heb dan ook 4 wagens die er op moeten, en mijn sleutel/stallingsmaat heeft er 3.
Maar denk wel goed aan de veiligheid, kruip nooit onder een opgekrikte wagen zonder hem degelijk te stutten met b.v. assteunen, of zoals ik het vroeger deed, een zooitje oude velgen er onder.

En het voorbeeld van de Trabi, tja, erg leuk, maar het lijkt niet een beetje op het soort auto die de TS wenst....
HaerdenCwoensdag 11 april 2007 @ 10:31
de meeste oldtimers zitten veel eenvoudiger in mekaar dan moderne wagens, minder electronica en gezever ... als je alles goed voorbereid en zorgt dat je een basis matteriaal set samensteld zodat je zeker bent dat alles bij de hand is om dingen los en vast te doen valt het allemaal wel mee ...

sluit je aan bij een club, daar zitten zeker mensen die je kunnen verder helpen met de moeilijkere dingen als kleppen stellen en distributieriem, overige onderhoud kan je perfect zelf doen, bougies, olie, oliefilter.

Mijn vrouw rijdt dagelijks met oldtimer rond (Honda Accord) ikzelf heb voor het weekend en meeting seizoen een Toyota Osaka 1000 (zie project hier ) ik sleutel aan die van mijn vrouw enkel voor onderhoud ... om de 5000 km olie om de 10 000 filters, olie en bougies om de 50 000 remmen, mijn osaka is mechanisch volledig in orde en krijgt gewoon 1 keer per jaar een onderhoud, olie om de 3000 hoewel dit eigenlijk niet nodig is.
Soulshakerwoensdag 11 april 2007 @ 10:35
Een spitfire is prima op de weg te houden... engelse oltimers hoeven niet onbetrouwbaarder te zijn dan welke ook oldtimer dan ook en je hoeft echt niet superhandig te zijn... aldoende leert men! zoals bij veel dingen is het vooral zaak om mensen om je heen te verzamelen die wel dingen weten!

Ik heb zelf een Triumph GT6 welke ik restaureer en weet toch redelijk veel over deze auto's en heb veel kennisen in die wereld... op mijn fotoboek staat mijn msn/mail wel als je meer over spitfires wilt weten!
n00cL30nwoensdag 11 april 2007 @ 13:14
quote:
Op woensdag 11 april 2007 07:31 schreef DennisMoore het volgende:
En moet je dan ook over iets als een brug ofzo beschikken?

'k Wil ooit 's een Volvo P1800. .
Tja, dat schijnt enorm voordelig te zijn. Ook als je met Nordicar uit Heerhugowaard bekend bent.

Ik zit er zelf ook nog wel eens aan te denken.

[ Bericht 3% gewijzigd door n00cL30n op 11-04-2007 13:50:19 ]
HaerdenCwoensdag 11 april 2007 @ 15:31
brug is echt niet noodzakelijk hoor !!!
Neluhzwoensdag 11 april 2007 @ 15:43
inderdaad, niet noodzakelijk, wel handig. spitfire heeft redelijk makkelijke techniek, met een Haynes Workshop manual kom je al een heel eind.
onderdelen zijn goedkoop, vrijwel alles is leverbaar.
T42donderdag 12 april 2007 @ 11:09
quote:
Op woensdag 11 april 2007 07:25 schreef Traband het volgende:
Trabant is ook niet zo heel moeilijk om zelf aan te sleutelen, vooral als je al aan brommers hebt gesleuteld
zelfde geld voor kevertje
joeltjedonderdag 12 april 2007 @ 13:10
psies, ik rij een VW 181, en heb nou niet direct twee linkse handen, maar echt technisch ben ik ook niet.. Simpele techniek, dan kun je toch stiekem veel zelf. Je moet alleen ff durven.
T42donderdag 12 april 2007 @ 13:22
quote:
Op donderdag 12 april 2007 13:10 schreef joeltje het volgende:
psies, ik rij een VW 181, en heb nou niet direct twee linkse handen, maar echt technisch ben ik ook niet.. Simpele techniek, dan kun je toch stiekem veel zelf. Je moet alleen ff durven.
heb nu een kever motor helemaal uitelkaar gehaald (is me 1e keer) en die ben ik nu aan opvoeren/reviseren en dam moet hij weer in elkaar en in me kever geplaast worden (automaat kever)
n00cL30ndonderdag 12 april 2007 @ 14:13
quote:
Op donderdag 12 april 2007 13:22 schreef T42 het volgende:

[..]

heb nu een kever motor helemaal uitelkaar gehaald (is me 1e keer) en die ben ik nu aan opvoeren/reviseren en dam moet hij weer in elkaar en in me kever geplaast worden (automaat kever)
Koel!
joeltjedonderdag 12 april 2007 @ 16:03
Ik ruik een project-topic

en het is lucht-koel
Den_Haagdonderdag 12 april 2007 @ 17:02
Zoals de meesten al zeggen:

Sluit je aan bij een club. Hieruit kun je technische ondersteuning krijgen en meer info over de auto.
Ga bij jezelf na of je tijd hebt om klein onderhoud uit te voeren. En de wil.
Regel een werkplaatshandboek zodat je kan lezen hoe de klussen uitgevoerd dienen te worden.

Met een beetje wil en oefenen kun je een heel eind komen. En voor de moeilijke zaken is er meestal wel iemand van de merkenclub bereidt te helpen (soms tegen een kleine vergoeding).

wanneer je tijd en geld hebt, DOEN!!
Bartazdonderdag 12 april 2007 @ 17:20
Dan denk ik dat ik maar voor een Fiat Spider of een Triumph Spitfire ga, is een Spider qua techniek net zo makkelijk als een Spitfire, of is er bij de kenners een voorkeur voor één van de twee (op technisch vlak)? (Hoewel ik een alfafan ben, moet ik zeggen dat ik de Alfa-spider niet mooi vind, dus die valt sowieso af.)
Jimmiedonderdag 12 april 2007 @ 18:11
De Alfa Spider is zonder zwart plastic toch wel een tijdloze auto hoor

Ik denk zelf ze beide eve makkelijk zijn om te onderhouden, wat bijna voor alle auto's van die tijd geldt; je kan overal bij en de techniek is relatief eenvoudig (weinig electronische dingen)

Je zou ook nog kunnen kijken naar de Lancia Beta Spider, getekend door Pininfarina. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat deze enorm betrouwbaar zijn en het is ook de laatste Lancia die nog niet onder Fiat bewind ontworpen was (al worden enkele onderdelen wel gedeeld met Fiat zoals het motorblok, zelfde als de Fiat Spider).
nononodonderdag 12 april 2007 @ 19:37
oke even neem geen spitfire!

punt een het is een triumph (bah)

punt twee het 1500 cc blok uit de spit is een bizar slecht blok (krukas van pisbakenstaal greviseerde bloken die nog geen oliedruk hebben e.d.)

punt drie spits hebben een bizare wiel geometrie (dat ze uberhaupt bochten door komen een wonder


wat dan wel te kopen hoor ik je vragen
heel simpel
een mg midget van voor 1973! (chroombumper dus)
want die van na "73 hebben het zelfde bagge 1500 blok en lelijke rubber bumpers
koop een 1275 dan kan je heerlijk blazen (een sportwagen moet wel een beetje gaan)

punt een is mooi

punt twee betrouwbaar (goed onderhouden exemplaar)

punt drie makkelijk zelf te onderhouden (veel handboeken e.d.)

punt vier mg is 100x beter dan triumph

punt vijf past prima binnen butget
Trabandvrijdag 13 april 2007 @ 07:29
quote:
Op woensdag 11 april 2007 08:55 schreef patje74 het volgende:


En het voorbeeld van de Trabi, tja, erg leuk, maar het lijkt niet een beetje op het soort auto die de TS wenst....
Een linkse auto past wel mooi bij linkse handen
Hyperdudevrijdag 13 april 2007 @ 08:32
quote:
Op donderdag 12 april 2007 17:20 schreef Bartaz het volgende:
Dan denk ik dat ik maar voor een Fiat Spider of een Triumph Spitfire ga, is een Spider qua techniek net zo makkelijk als een Spitfire, of is er bij de kenners een voorkeur voor één van de twee (op technisch vlak)? (Hoewel ik een alfafan ben, moet ik zeggen dat ik de Alfa-spider niet mooi vind, dus die valt sowieso af.)
Het Fiat blok is tenminste een echte motor, en met een paar dubbele carburateurs (van de Alfa sloop ) ook best nog tot prestaties te prikkelen. Technisch is Alfa echter een stuk mooier dan een FIAT, maar de 124 vind ik ook mooier dan een Alfa Spider. De truc is uiteindelijk ééntje te vinden met een goede carrosserie. Alle auto's uit die tijd roesten; vooral bij cabrio's kan je echt problemen verwachten als het niet meer zo stevig is.

Erg geinig, maar geen cabrio, vind ik ook de Lancia Fulvia; rijdt ook prima.
vosssvrijdag 13 april 2007 @ 08:45
quote:
Op donderdag 12 april 2007 17:20 schreef Bartaz het volgende:
(Hoewel ik een alfafan ben, moet ik zeggen dat ik de Alfa-spider niet mooi vind, dus die valt sowieso af.)
Een Alfa Spider niet mooi?

Ik vind hem heel mooi
Hyperdudevrijdag 13 april 2007 @ 09:03
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 08:45 schreef vosss het volgende:

[..]

Een Alfa Spider niet mooi?

Ik vind hem heel mooi
Zo'n "gemoderniseerde" auto zou ik wel goed na (laten) kijken. Die hebben vaak aardig in de prak gezeten.
DennisMoorevrijdag 13 april 2007 @ 09:16
!
DonJamesvrijdag 13 april 2007 @ 10:27
quote:
Op donderdag 12 april 2007 17:20 schreef Bartaz het volgende:
Dan denk ik dat ik maar voor een Fiat Spider of een Triumph Spitfire ga, is een Spider qua techniek net zo makkelijk als een Spitfire, of is er bij de kenners een voorkeur voor één van de twee (op technisch vlak)? (Hoewel ik een alfafan ben, moet ik zeggen dat ik de Alfa-spider niet mooi vind, dus die valt sowieso af.)
DonJames vindt de Alfa-spiders ook niet zo mooi en is ook geen fan van de wiebelende achteras.

De Fiat Spider is prima qua techniek prima in orde. Technisch is hij misschien iets conventioneler dan de Alfa, maar dat hoeft geen nadeel te zijn. Het motorblok was in die tijd wel behoorlijk vooruitstrevend, de Lampredi Twin-Cam is in mijn ogen één van de beste 4-cilinders die ooit in Italië gemaakt zijn.
De constructie van de softtop is ook vele malen mooier en beter dan die van een Alfa, om over de Spitfire maar te zwijgen (een tent opzetten gaat meestal sneller.. )

Probeer ook eensetje 4-spaaks Abart velgen op de kop te tikken, die staan er zó mooi onder!