abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48195244
Sinds een paar maanden heb ik het plan opgedaan om een oldtimer te kopen, na een zoektocht kwam ik bij de Triumph Spitfire uit, de enige cabrio die betaalbaar is en er naar mijn mening leuk uitziet... Ik wil de auto puur in de zomer gaan gebruiken, in de winter zal hij binnenstaan...

Het probleem is echter dat ik twee linkerhanden heb en ik in mijn omgeving hoor van mensen (die er wellicht zelf totaal geen verstand van hebben) dat oldtimers niet geschikt zijn voor mensen die niet van sleutelen houden.

Nu heb ik het geluk dat mijn vader de opleiding automonteur heeft gedaan 30 jaar geleden, maar nooit het beroep heeft uitgeoefend en dus wellicht nog wat basisvaardigheden heeft, maar meer ook niet...

Moet ik hieraan beginnen, of is het absoluut af te raden/zitten er veel te veel kosten aan als je zelf niet veel verstand van hebt?
  dinsdag 10 april 2007 @ 22:29:03 #2
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_48195909
Tenzij je een hele dikke portomonnee hebt, niet aan beginnen. Een oldtimer vergt teveel onderhoud om zonder kennis aan te beginnen. Zeker als je hem rijdend wilt houden, ipv alleen voor de show hebben.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_48195921
Gewoon er aan beginnen en zien hoe ver je komt als er iets aan de hand is. Zolang je er niet van afhankelijk bent, is het geen probleem. Als je wilt, dan kan je veel zelf leren.
Waar woon je trouwens in de buurt? In het noorden vanhet land zit een Spitfire-goeroe waar je nog voor zeer redelijke prijzen reperaties kunt laten uitvoeren.

Zelf had ik ook nog nooit echt veel gesleuteld toen ik mijn eerste klassieker kocht, nu staan er 3 en kom ik eigenlijk nooit meer bij een specialist, behalve om onderdelen te halen.
pi_48196225
Is prima te doen hoor! Zorg er alleen voor dat je er eentje aanschaft die in tip-top conditie is, en neem dus geen " restauratieobject'. Als hij binnenstaat en je gebruikt hem niet veel zal er ook niet zo veel aan kapot gaan.

Verder, een Spitfire vind ik wel aardig, maar behoorlijk aan de prijs. Voor dat geld heb je ook een Fiat Spider, in mijn ogen meer auto (5 versnellingen, schijfremmen rondom, sneller blok en ik vind hem veel mooier). De Fiat is technisch een prima auto, roest kan een probleem zijn. Bij een spitfire is dat overigens niet anders, behalve dat je met engelse techniek nooit weet wat er nu weer kapot aan het gaan is
pi_48196345
Helaas zit ik in het zuiden (Midden-Limburg)...

Wellicht kun je mij een indicatie geven qua kosten in de eerste paar jaren? Ik heb een budget van 7 a 8000 euro, waarmee ik volgens www.spitfire.nl een goed model op de kop kan tikken waar niet te veel mis mee is... Moet ik denken aan 500 euro per jaar om hem rijdend te houden of aan 5000 euro per jaar? (Ervanuitgaande dat ik nu nog helemaal niks kan, maar dat ik toch zoveel mogelijk zelf ga doen...)

EDIT: Een FIAT spider is inderdaad wellicht ook een auto die ik kan overwegen, ziet er inderdaad goed uit... Mocht ik toch voor een spitfire gaan, probeer ik natuurlijk wel een overdrive versie op de kop te tikken, waarmee ik dus in feite 6 versnellingen zou hebben
  dinsdag 10 april 2007 @ 22:40:22 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_48196663
-beperkt budget
-Engelse klassieker
-2 linker handen

Ik zou er nog eens goed over nadenken.

Heb je wel eens in zo'n ding gereden? De meesten rijden hooguit zeer matig en ze zijn allemaal retetraag. Koop een redelijk roestvrije Alfa Spider; heb je een veel betere auto.

7-8000 voor een Spitfire!?
Die dingen zijn duur zeg.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_48196853
Voor zo'n bedrag moet je toch wel een redelijk onderhouden Spitfire kunnen kopen. Met een beetje mazzel hoef je de eerste tijd niet veel meer dan regulier onderhoud uit te voeren. Als je dit zelf doet, leer je de wagen kennen en durf je uiteindelijk ook grotere klussen aan te pakken.
Een Spit is gelukkig aardig overzichtelijk en simpel qua techniek, eigenlijk een hele leuke wagen om op te leren sleutelen.
(alleen kan ik met mijn schoenmaat niet echt uit de voeten met de pedalen! )
pi_48196886
Opzich valt het best mee. Oude autos zijn vrij eenvoudig aan te sleutelen. Als je reparaties dus uitbesteed zal het niet veel meer kosten dan een andere auto. Houd er wel rekening mee dat onderdelen duur zijn. Daarbij denk ik dat je beter geen engelse auto kan kopen, die staan niet echt bekent om de duurzaamheid....
pi_48197087
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:35 schreef Bartaz het volgende:
Helaas zit ik in het zuiden (Midden-Limburg)...

Wellicht kun je mij een indicatie geven qua kosten in de eerste paar jaren? Ik heb een budget van 7 a 8000 euro, waarmee ik volgens www.spitfire.nl een goed model op de kop kan tikken waar niet te veel mis mee is... Moet ik denken aan 500 euro per jaar om hem rijdend te houden of aan 5000 euro per jaar? (Ervanuitgaande dat ik nu nog helemaal niks kan, maar dat ik toch zoveel mogelijk zelf ga doen...)

EDIT: Een FIAT spider is inderdaad wellicht ook een auto die ik kan overwegen, ziet er inderdaad goed uit... Mocht ik toch voor een spitfire gaan, probeer ik natuurlijk wel een overdrive versie op de kop te tikken, waarmee ik dus in feite 6 versnellingen zou hebben
De Spitfire is volgens mij nooit met 5 echte versnellingen gemaakt, slechts met 4 of 4+overdrive.
Hoeveel je aan onderhoud gaat uitgeven kan niemand zeggen natuurlijk, is nogal afhankelijk van de auto die je koopt. 500 Euro lijkt me iets aan de krappe kant, met 1000 ga je het waarschijnlijk wel redden. Maar het blijft bij gissen..
pi_48197122
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:40 schreef Hyperdude het volgende:
-beperkt budget
-Engelse klassieker
-2 linker handen

Ik zou er nog eens goed over nadenken.

Heb je wel eens in zo'n ding gereden? De meesten rijden hooguit zeer matig en ze zijn allemaal retetraag. Koop een redelijk roestvrije Alfa Spider; heb je een veel betere auto.
Een Engelse klassieker zou voor mij een bewuste keus zijn, een Alfa zou in mijn geval geen optie zijn. Da's toch een totaal andere stijl en technisch ook niet probleemloos.
Snelheid hoeft niet belangrijk te zijn en een Spitfire rijden is bijzonder leuk! OK, het is geen snelheidsmonster, maar karakter heeft het zeker. Meer dan vele snellere wagens.
En dat beperkte budged kan zeer toereikend zijn in geval van een Spitfire.

Daarbij komt dat veel onderhoudswerkzaamheden zo simpel zijn dat je ze met 2 linkerhanden kan uitvoeren.
  dinsdag 10 april 2007 @ 22:47:11 #11
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_48197155
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:35 schreef Bartaz het volgende:
Helaas zit ik in het zuiden (Midden-Limburg)...

Wellicht kun je mij een indicatie geven qua kosten in de eerste paar jaren? Ik heb een budget van 7 a 8000 euro, waarmee ik volgens www.spitfire.nl een goed model op de kop kan tikken waar niet te veel mis mee is... Moet ik denken aan 500 euro per jaar om hem rijdend te houden of aan 5000 euro per jaar? (Ervanuitgaande dat ik nu nog helemaal niks kan, maar dat ik toch zoveel mogelijk zelf ga doen...)

EDIT: Een FIAT spider is inderdaad wellicht ook een auto die ik kan overwegen, ziet er inderdaad goed uit... Mocht ik toch voor een spitfire gaan, probeer ik natuurlijk wel een overdrive versie op de kop te tikken, waarmee ik dus in feite 6 versnellingen zou hebben
je hebt dan een achteruit, vier vooruit en je 5e versnelling vooruit is de overdrive (toerental wordt lager, je gaat echter niet sneller )

Ik zou toch naar een Alfa kijken, maar ik ben dan ook bevooroordeeld
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 10 april 2007 @ 22:51:29 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_48197427
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:46 schreef patje74 het volgende:

[..]

Een Engelse klassieker zou voor mij een bewuste keus zijn, een Alfa zou in mijn geval geen optie zijn. Da's toch een totaal andere stijl en technisch ook niet probleemloos.
Snelheid hoeft niet belangrijk te zijn en een Spitfire rijden is bijzonder leuk! OK, het is geen snelheidsmonster, maar karakter heeft het zeker. Meer dan vele snellere wagens.
En dat beperkte budged kan zeer toereikend zijn in geval van een Spitfire.

Daarbij komt dat veel onderhoudswerkzaamheden zo simpel zijn dat je ze met 2 linkerhanden kan uitvoeren.
Is idd. een kwestie van smaak en gevoel. Ik vind het leuke autootjes om te zien, maar van binnen is het allemaal verouderde massaproductie techniek uit 1948 zonder kraak of smaak.

Het ding heeft zelfs nog bladveren lees ik op dat spitfire.nl (geinige site wel )
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_48197766
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:51 schreef Hyperdude het volgende:
Het ding heeft zelfs nog bladveren lees ik op dat spitfire.nl (geinige site wel )
Nu je het daar over hebt, dat is een mooi eerste klusje! Vaak zijn de rubbertjes tussen de bladen helemaal plat. Deze kun je vervangen door nieuwe en dan staat de wagen ineens weer op de juiste hoogte en rijd het gelijk weer wat lekkerder.
pi_48200035
Ik zou beginnen met een oldtimer waar eenvoudig aan te sleutelen valt (misschien valt deze Spitfire er ook onder, geen idee) en dan een goed handboek zoals de handboeken van Haynes waar alles tot in de puntjes wordt uitgelegd hoe je iets vervangt of moet aanpassen.
pi_48200766
Ik heb ook een oldtimer en twee linker handen. En toch heb ik goed kunnen helpen (naar mijn idee) toen we een paar weken geleden de motor omwisselden
pi_48201159
De Triumph Spitfire is ongeveer de Golf in zijn klasse, daardoor zijn vrijwel alle onderdelen nog nieuw, of in replica te verkrijgen, tegen vaak gunstige bedragen. Daardoor hoeft het onderhoud van een Spitfire niet hoog op te lopen

De betrouwbaarheid van de techniek ligt ook heel sterk bij hoe goed je hem onderhoudt, warm rijdt, enz. Ik zou graag wat zeggen over de betrouwbaarheid van Triumph, maar onze TR6 rijdt maar 7.000km per jaar (bij heel mooi weer gaat mn vader ook voor z'n werk ermee weg).

Houdt er altijd rekening mee dat een oldtimer je kan laten staan, altijd en overal. Dus zorg er altijd voor dat je er niet van afhankelijk bent. En als je veel zelf doet, leer je het heel snel, een Spitfire heeft simpele techniek, mijn ervaring is dat veel mensen het sleutelen op den duur net zo leuk vinden als rijden.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_48203990
Trabant is ook niet zo heel moeilijk om zelf aan te sleutelen, vooral als je al aan brommers hebt gesleuteld
pi_48204022
En moet je dan ook over iets als een brug ofzo beschikken?

'k Wil ooit 's een Volvo P1800. .
pi_48204972
quote:
Op woensdag 11 april 2007 07:31 schreef DennisMoore het volgende:
En moet je dan ook over iets als een brug ofzo beschikken?

'k Wil ooit 's een Volvo P1800. .
Zonder brug kan je evengoed nog heel veel. Soms is het behelpen en kan je beter even een brug huren, maar goed... Het is wel zo dat wij alvast aan het sparen zijn. Maar ik heb dan ook 4 wagens die er op moeten, en mijn sleutel/stallingsmaat heeft er 3.
Maar denk wel goed aan de veiligheid, kruip nooit onder een opgekrikte wagen zonder hem degelijk te stutten met b.v. assteunen, of zoals ik het vroeger deed, een zooitje oude velgen er onder.

En het voorbeeld van de Trabi, tja, erg leuk, maar het lijkt niet een beetje op het soort auto die de TS wenst....
  woensdag 11 april 2007 @ 10:31:12 #20
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_48207548
de meeste oldtimers zitten veel eenvoudiger in mekaar dan moderne wagens, minder electronica en gezever ... als je alles goed voorbereid en zorgt dat je een basis matteriaal set samensteld zodat je zeker bent dat alles bij de hand is om dingen los en vast te doen valt het allemaal wel mee ...

sluit je aan bij een club, daar zitten zeker mensen die je kunnen verder helpen met de moeilijkere dingen als kleppen stellen en distributieriem, overige onderhoud kan je perfect zelf doen, bougies, olie, oliefilter.

Mijn vrouw rijdt dagelijks met oldtimer rond (Honda Accord) ikzelf heb voor het weekend en meeting seizoen een Toyota Osaka 1000 (zie project hier ) ik sleutel aan die van mijn vrouw enkel voor onderhoud ... om de 5000 km olie om de 10 000 filters, olie en bougies om de 50 000 remmen, mijn osaka is mechanisch volledig in orde en krijgt gewoon 1 keer per jaar een onderhoud, olie om de 3000 hoewel dit eigenlijk niet nodig is.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  woensdag 11 april 2007 @ 10:35:54 #21
73044 Soulshaker
Design is kinky!
pi_48207691
Een spitfire is prima op de weg te houden... engelse oltimers hoeven niet onbetrouwbaarder te zijn dan welke ook oldtimer dan ook en je hoeft echt niet superhandig te zijn... aldoende leert men! zoals bij veel dingen is het vooral zaak om mensen om je heen te verzamelen die wel dingen weten!

Ik heb zelf een Triumph GT6 welke ik restaureer en weet toch redelijk veel over deze auto's en heb veel kennisen in die wereld... op mijn fotoboek staat mijn msn/mail wel als je meer over spitfires wilt weten!
en 't fotoboekje = http://fotoboek.fok.nl/user.fok?id=73044
Restoring a 1966 Triumph GT6 mk1
  woensdag 11 april 2007 @ 13:14:51 #22
20925 n00cL30n
..::RSTRCTD::..
pi_48213136
quote:
Op woensdag 11 april 2007 07:31 schreef DennisMoore het volgende:
En moet je dan ook over iets als een brug ofzo beschikken?

'k Wil ooit 's een Volvo P1800. .
Tja, dat schijnt enorm voordelig te zijn. Ook als je met Nordicar uit Heerhugowaard bekend bent.

Ik zit er zelf ook nog wel eens aan te denken.

[ Bericht 3% gewijzigd door n00cL30n op 11-04-2007 13:50:19 ]
  woensdag 11 april 2007 @ 15:31:20 #23
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_48218059
brug is echt niet noodzakelijk hoor !!!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_48218496
inderdaad, niet noodzakelijk, wel handig. spitfire heeft redelijk makkelijke techniek, met een Haynes Workshop manual kom je al een heel eind.
onderdelen zijn goedkoop, vrijwel alles is leverbaar.
  donderdag 12 april 2007 @ 11:09:28 #25
53151 T42
Pinball Wizard
pi_48248661
quote:
Op woensdag 11 april 2007 07:25 schreef Traband het volgende:
Trabant is ook niet zo heel moeilijk om zelf aan te sleutelen, vooral als je al aan brommers hebt gesleuteld
zelfde geld voor kevertje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')