Nederlanders in Nederland kunnen wel meer dan 100% lenen, Nederlanders (en alle anderen) die in Noorwegen wonen daarintegen, kunnen dat nietquote:Op zaterdag 14 april 2007 21:36 schreef leonieke het volgende:
[..]
... Ik bedoelde gewoon maar dat ik het raar vind dat jullie niet zomaar meer dan 100% kunnen lenen en dat het daardoor m.i. wel moeilijk wordt voor veel starters.
Wij wonen nog thuis dus hebben zo goed als geen kosten. Dat betekent dat we heel goed hebben kunnen sparen (de laatste 2.5 jaar à 25k/jaar ongeveer, de rest ging wat trager omdat ik alleen aan het werk was)quote:Op zaterdag 14 april 2007 21:37 schreef Slasher het volgende:
[..]
Dat is aardig wat spaarcenten icm met jullie leeftijd moet ik zeggen
Nu begrijp ik jou niet meerquote:Op zaterdag 14 april 2007 21:38 schreef Fogel het volgende:
[..]
Nederlanders in Nederland kunnen wel meer dan 100% lenen, Nederlanders (en alle anderen) die in Noorwegen wonen daarintegen, kunnen dat niet
quote:Op zaterdag 14 april 2007 20:36 schreef Fogel het volgende:
Geen idee waar ze normaal naar kijken, er is me verteld dat de 'natte vinger methode' is 3 tot 5 keer jaarsalaris, en dat het specifieke bedrag voornamelijk aan de kredietwaardigheid van degene die de hypotheek wil ligt. Ik hoorde toevallig een reclame van een bank die 100% van de aankoopsom wil uitlenen, zover ik weet de eerste hier. Sommige banken lenen 90% van de aankoopsom uit, maar de meeste toch nog steeds 80%. Eigen geld is dus een noodzaak.
je zat zeker op de centenquote:Op zaterdag 14 april 2007 21:39 schreef leonieke het volgende:
[..]
Wij wonen nog thuis dus hebben zo goed als geen kosten. Dat betekent dat we heel goed hebben kunnen sparen (de laatste 2.5 jaar à 25k/jaar ongeveer, de rest ging wat trager omdat ik alleen aan het werk was)
Ik woon in Noorwegen. Dus wat ik vertel gaat over hypotheken in Noorwegen, niet in Nederland.quote:
Als je daarmee bedoelt dat we niet op vakantie gaan enzo? Yups kloptquote:
Ahquote:Op zaterdag 14 april 2007 21:45 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik woon in Noorwegen. Dus wat ik vertel gaat over hypotheken in Noorwegen, niet in Nederland.
Kostgeld?quote:Op zaterdag 14 april 2007 21:50 schreef leonieke het volgende:
Maar nee serieus, we hebben altijd alles gedaan wat we wilden doen: restaurantje meepikken, cinema, spullen kopen die we wilden, ... maar we hebben nu wel allebei het voordeel van ambtenaar te zijn en verdienen daarom wel goed eigenlijk (ongeveer 3000 euro per maand samen, netto uiteraard)
Laat ons zeggen dat we ongeveer een derde van ons inkomen uitgaven aan zo'n zaken. Dat vonden we eigenlijk wel genoeg. Maar nog eens: kosten om te leven hadden we voor de rest niet (dagelijkse boodschappen, huur, verwarming, elektriciteit, water, ... ...)
Om bij ouders te wonen?quote:
Nee hoor, de looptijd kan ook korter worden gesteld als je dit zou willen. De 30 jaar is wel gebruikelijk ivm de rente aftrek van 30 jaar (consumptieve delen daargelaten).quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:25 schreef joostingh het volgende:
Nee dan heb je niet een kortere looptijd.
De looptijd is en blijft van een hypotheek altijd 30 jaar. En hij heeft half aflossings vrij (wat ik ook heb)
Hoelang heb je de rente vast kunnen zetten voor die 4.7%?quote:Op zondag 15 april 2007 13:11 schreef sizzler het volgende:
-knip-
12 jaar.quote:Op zondag 15 april 2007 14:09 schreef Burbujas het volgende:
[..]
Hoelang heb je de rente vast kunnen zetten voor die 4.7%?
De Rabo heeft ook zo'n constructie maar dan voor 1000 en alleen voor starters, dan is het dus wel aantrekkelijk om te doenquote:Op zondag 15 april 2007 13:11 schreef sizzler het volgende:
Let overigens op de kosten koper!
De Postbank adverteert met lagere kosten voor de koper ("Wij pakken kosten koper aan, bespaar nu tot 3.000 euro op je hypotheek"):
[[url=http://fapomatic.com/thumbs/0714/postbank_berekening.jpg]afbeelding][/url]
Maar ze berekenen je "winst" op basis van gemiddelde kosten. De Hypotheker heeft ook een "package-deal"; notaris en taxatie voor in totaal 1.500. Als je zelf zoekt kan je flink besparen op k.k. Wij betaalde 291 euro voor een taxatierapport en 1.136 voor de notaris. 148 euro goedkoper dan de Postbank dus.
alleenquote:Op dinsdag 10 april 2007 16:11 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Heb je dat alleen gekregen of samen met een partner?
Met een aflossingsvrije hypotheek spaar je niets op. Als je een volledige spaarhypotheek hebt dan kan je je hypotheek na 30 jaar volledig aflossen en is het huis helemaal van jou. Je hoef dan niets meer te lenen dus. Het voordeel is dat wanneer je met pensioen gaat je inkomen een stuk lager is. Als je tegen die tijd je huis volledig hebt afgelost hoef je geen rente meer te betalen en ga je er netto minder op achteruit dan wanneer je een aflossingsvrije hypotheek hebt gehad. Als je aflossingsvrije hypotheek afloopt zit je in een huis dat niet van jou is. Hooguit kan je de overwaarde meenemen, maar die komt alleen vrij als je je huis verkoopt. En alle andere huizen zijn natuurlijk ook in prijs gestegen. Je zal dus opnieuw een hypotheek aan moeten gaan en je blijft tot je dood die rente betalen.quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:00 schreef Ghost_Rider het volgende:
Sommige mensen kiezen er voor om over 30 jaar aflossingsvrij te zijn, dan is het huis helemaal van jou (hopelijk had ik dat goed begrepen). Maar over 30 jaar ben ik al bijna 60, dat hoeft van mij dan niet zo nodig.
Op http://www.moneyou.nl/Home/Home.htm kan je een redelijk kloppende berekening maken van wat je max. kan lenen en tegen welke maandlasten.quote:Op maandag 16 april 2007 12:54 schreef Stansfield het volgende:
[..]
En met wel salaris krijg je dat hypotheek bedrag?
Vind zulke berekeningen altijd tricky maar als het zou kloppen hoor je mij niet klagenquote:Op maandag 16 april 2007 13:52 schreef sizzler het volgende:
[..]
Op http://www.moneyou.nl/Home/Home.htm kan je een redelijk kloppende berekening maken van wat je max. kan lenen en tegen welke maandlasten.
Dan kan ik dus net 1 ton lenen. Dat schiet ook niet op.quote:Op maandag 16 april 2007 13:52 schreef sizzler het volgende:
[..]
Op http://www.moneyou.nl/Home/Home.htm kan je een redelijk kloppende berekening maken van wat je max. kan lenen en tegen welke maandlasten.
quote:Op zondag 15 april 2007 13:11 schreef sizzler het volgende:
Koopsom huis: 232.500 (vraagprijs was 249.000)
Totale som (incl. kk): 251.000
Eigen geld: 45.000
Hypotheekbedrag: 207.000
De rente staat nu op 5% maar omdat we een bedrag lenen tegen executiewaarde betalen we maar 4,7% rente. De helft aflossingsvrij = 660 per maand, 100% sparen = 794 per maand. Netto.
We sparen nu 100%. Als we over 10 jaar overstappen op een duurdere woning dan nemen we de hypotheek gewoon over met het extra te lenen geld als aflossingsvrij. Dan betalen we hetzelfde voor een duurder huis.
En hoe zit het met meenemen van je hypotheek naar een ander huis? Ik hoorde dat dat bij de postbank niet standaard kostenloos kan. Ook aflossen bij verkoop schijnt niet kostenloos te zijn? Ik weet niet of het waar is, maar dit zijn wel flinke minpunten.quote:Let overigens op de kosten koper!
De Postbank adverteert met lagere kosten voor de koper ("Wij pakken kosten koper aan, bespaar nu tot 3.000 euro op je hypotheek"):
[[url=http://fapomatic.com/thumbs/0714/postbank_berekening.jpg]afbeelding][/url]
Maar ze berekenen je "winst" op basis van gemiddelde kosten. De Hypotheker heeft ook een "package-deal"; notaris en taxatie voor in totaal 1.500. Als je zelf zoekt kan je flink besparen op k.k. Wij betaalde 291 euro voor een taxatierapport en 1.136 voor de notaris. 148 euro goedkoper dan de Postbank dus.
Als je bruto jaar inkomen 20k is dan zal dat ws wel zo wezenquote:Op maandag 16 april 2007 15:52 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dan kan ik dus net 1 ton lenen. Dat schiet ook niet op.
Wij hebben nu ook een hypotheek van 2,5 ton, maar volgens die berekening kunnen we 3,5. Ik denk alleen niet dat we dan nog beleg voor op ons brood kunnen kopenquote:Op maandag 16 april 2007 13:52 schreef sizzler het volgende:
[..]
Mwoh, weet ik niet. Hij geeft bij terugrekening bij mij aan dat hij 5.1x je bruto jaar inkomen doet. Dat lijkt mij toch nog wel redelijk normaal. 4.5 vind ik echt té weinig. Dan moet je wel erg goed verdienen om een simpele woning te financierenquote:Op maandag 16 april 2007 16:07 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Wij hebben nu ook een hypotheek van 2,5 ton, maar volgens die berekening kunnen we 3,5. Ik denk alleen niet dat we dan nog beleg voor op ons brood kunnen kopen
Ja, klopt. Zat even niet op te letten. We betalen dan alleen de extra rente op het bedrag dat we meer lenen.quote:Op maandag 16 april 2007 16:01 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]Volgens mij niet aangezien je over dat extra bedrag gewoon rente moet betalen.
Er zullen ongetwijfeld kosten aan verbonden zijn maar ik weet niet hoeveel precies. In principe moet je je hypotheek ook aflossen zodra je je huis verkoopt omdat dat huis het onderpand van de lening was. Maar je kan wel de condities van je oude hypotheek meenemen.quote:En hoe zit het met meenemen van je hypotheek naar een ander huis? Ik hoorde dat dat bij de postbank niet standaard kostenloos kan. Ook aflossen bij verkoop schijnt niet kostenloos te zijn? Ik weet niet of het waar is, maar dit zijn wel flinke minpunten.
Ja. En dan zo dat ik de premie van mijn vriendin betaal en zij die van mij. Als een van ons komt te overlijden dan is dat belastingtechnisch voordeliger. (volgens mij omdat er dan geen successieheffing betaald hoeft te worden.quote:Heb je verdere een overlijdingsrisicoverzekering erbij inzitten? Of heb je deze apart?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |