abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48173538
Het is mij niet geheel duidelijk hoe de koude brug tussen bij een dergelijke vloer wordt opgelost.

Op de fundering word het binnenblad opgemetselt tot even onder de vloer. Hierop komen de voorgespannen beton balken met er tussen de PS isolatie elementen. Hierop het betonraster en de druklaag. De fundering en buiten blad raken de koude grond alles onder de vloer is dus koud (vandaar de isolatie elementen om de vloer isolerend te maken). Maar bij de voorgespannen beton balken heb je dan koudebruggen.Worden deze op b.v. foamglas stenen geplaatst ofzo?

Documentatie PS-Isolatievloer
  dinsdag 10 april 2007 @ 13:00:21 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48173697
Werden de balken niet op vilt gelegd?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48173792
Ja. Daarbij staat akoestischisolatieoplegvilt lijkt me niet dat het dunne vilt een gelijkwaardige Rd heeft aan de PS elementen.
  dinsdag 10 april 2007 @ 13:09:45 #4
65960 sanger
pi_48174025
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 13:02 schreef tnimble het volgende:
Ja. Daarbij staat akoestischisolatieoplegvilt lijkt me niet dat het dunne vilt een gelijkwaardige Rd heeft aan de PS elementen.
Uit de naam maak ik op dat de vilt alleen voor de akoestische isolatie is.

Heb je al eens gebeld met een willekeurige aannemer? Misschien kun je de vraag voorleggen, kijken wat hij antwoordt.
pi_48174675
Wat dacht je van isolatie rond de funderingsbalk?
  dinsdag 10 april 2007 @ 13:53:28 #6
65960 sanger
pi_48175520
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 13:28 schreef Horrible het volgende:
Je isoleert de bovenkant (het gat) met pur of e.d. Ik denk dat het meer gaat om de onderkant (waar de balk de fundering raakt).
pi_48175833
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 13:28 schreef Horrible het volgende:
hhmm. blijf je met het binnen en buitenblad zitten dat de fundering weer koud maakt. Het binnenblad zou je nog helemaal kunnen inpakken met iso maar het buitenblad blijft dannog steeds ongeisoleerd wat via de fundering toch weer een koudebrug vlijft geven. Bij palen fundering zijn ook de palen koudebruggen.

Ergens zul je het moeten onderbreken. Daarom dacht ik zelf aan b.v. foamglasblokken waarop de balken kunnen dragen. Op het muurtje tussen de balken kan dan isolatie ter dikte van de PS isolatie elementen. Zoiets staat alleen niet op de tekeningen van VBI maar mischien lees ik ze verkeerd of zie ik wat over het hoofd.

@Sanger houd ik in mijn achterhoofd
  dinsdag 10 april 2007 @ 14:11:58 #8
65960 sanger
pi_48176143
Op die manier heb ik best wel wat info verkregen. Wel eerlijk zeggen dat je alleen belt voor info.
pi_48179168
dat vilt dat er normaliter onder zit is dus niet voor (akoestische) isolatie, maar voor het voorkomen van piekspanningen. Als er ter plekke van de oplegging net een grindkorrel oid zit dan rust die complete balk daarop. Door het vilt wordt dat een beetje gespreid.

Maare, die koudebrug heb je helemaal bij de aansluiting van je fundering op je binnen- en buitenblad. Dat oppervlak is vele malen groter dan die balkjes om de 60cm.

Echter zou ik er nu wel foamglas of iets dergelijks onder knarren. Maar let op: dat spul is duuuuuur.
pi_48181667
De t-ligger ligt middels vilt op de binnenspouw. Dit is idd niet voor de isolatie, maar heeft te maken met de oplegging.

Dat er een koudebrug zit, klopt idd, echter kun je dit nooit zonder meer voorkomen.
De koudebrug is echter zo lang, en de weerstand van het beton is toch nog relatief hoog (hoger dan staal of glas bijvoorbeeld) dat de koudebrug verwaarloosbaar is. Dus ik zou me er niet zoveel zorgen over maken, en gewoon op de traditionele manier eea uitvoeren.
Wil je toch eea echt goed isoleren, gooi er dan een zwevende dekvloer in met isolatie hieronder, en maak de kim van foamglass.
pi_48182320
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:41 schreef Gurb het volgende:
De t-ligger ligt middels vilt op de binnenspouw. Dit is idd niet voor de isolatie, maar heeft te maken met de oplegging.
Waarschijnlijk bedoelen ze dan dat hun type oplegvilt ook akoestische isolatie waarde heeft. Lijk me idd aannemelijk dat het vilt oneffenheden opvangt waardoor je betere oplegging krijgt.
quote:
Dat er een koudebrug zit, klopt idd, echter kun je dit nooit zonder meer voorkomen.
De koudebrug is echter zo lang, en de weerstand van het beton is toch nog relatief hoog (hoger dan staal of glas bijvoorbeeld) dat de koudebrug verwaarloosbaar is. Dus ik zou me er niet zoveel zorgen over maken, en gewoon op de traditionele manier eea uitvoeren.
Wil je toch eea echt goed isoleren, gooi er dan een zwevende dekvloer in met isolatie hieronder, en maak de kim van foamglass.
Ik heb gezien dat dé foamglas perinsul (vage naam) idd best duur is ca 10 euro per 45cm Zijn der geen alternatieven? Ik zag ook dat er wel een laag van cellenbeton van b.v. ytong blokken wordt gebruikt kan dat het gewicht wel aan van en muur en vloer?
pi_48183594
Dat wordt tegenwoordig redelijk veel gedaan met Ytong. De druksterkte van cellenbetonstenen is hoger dan die van cellenglas, dus qua draagkracht zit dat wel goed.
Bij grote gebouwen plaatst men xps-platen tegen de funderingszolen.

En de vloer zal volgens mij niet steunen op dat stukje cellenglas of ytong maar op het funderingsmetselwerk.
pi_48264565
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 17:33 schreef Useful_Idiot het volgende:
En de vloer zal volgens mij niet steunen op dat stukje cellenglas of ytong maar op het funderingsmetselwerk.
Dat funderingsmetselwerk wil Tnimble juist uitvoeren in ytong.

En dat is een goed alternatief, wordt regelmatig id bouw toegepast en is voldoende drukvast.
pi_48274922
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:57 schreef tnimble het volgende:

[..]

[..]

Ik heb gezien dat dé foamglas perinsul (vage naam) idd best duur is ca 10 euro per 45cm Zijn der geen alternatieven? Ik zag ook dat er wel een laag van cellenbeton van b.v. ytong blokken wordt gebruikt kan dat het gewicht wel aan van en muur en vloer?
Kun je, aangezien dat je niet veel nodig hebt, niet eens bij een project langs fietsen.
Kijken of die lui daar geen rest/afval hebben liggen. Geven ze je graag mee.
  vrijdag 13 april 2007 @ 08:27:53 #15
65960 sanger
pi_48280888
quote:
Op donderdag 12 april 2007 23:19 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Kun je, aangezien dat je niet veel nodig hebt, niet eens bij een project langs fietsen.
Kijken of die lui daar geen rest/afval hebben liggen. Geven ze je graag mee.
Goed plan inderdaad. Maar wordt het wel gebruik op bv de nieuwbouw?
  vrijdag 13 april 2007 @ 18:33:40 #16
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_48300133
de T-liggers worden van onderen ook ingepakt. zoals TS beschrijft is een oude methode om de vloer te isoleren. De funderingsbalk wordt tegenwoordig gestord in een verloren bekisting van ps-schuim. Deze isoleert de (zij)wanden van de betonnen funderingsbalk.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  vrijdag 13 april 2007 @ 18:37:06 #17
65960 sanger
pi_48300206
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 18:33 schreef lipje het volgende:
de T-liggers worden van onderen ook ingepakt. zoals TS beschrijft is een oude methode om de vloer te isoleren. De funderingsbalk wordt tegenwoordig gestord in een verloren bekisting van ps-schuim. Deze isoleert de (zij)wanden van de betonnen funderingsbalk.
Dan spreek je over nieuwbouw, is de situatie van TS gaat het om bestaande bouw.
pi_48324579
Een laag foamglas onder je opleggingen doet wonderen maar is inderdaad erg duur. Cellenbeton is een prima alternatief voor als je beurs iets kleiner is. Verder zijn het slechts zeer plaatselijke koudebruggen en liggen ze vrij ver bij je vorstgrens vandaan (funderingsbalken liggen ook vorstvrij). Ik ken zelf geen vloersysteem welke geen plaatselijke koudebruggen heeft. Kanaalplaatvloeren, ribbenvloeren, ribcasettevloeren etc. hebben er allemaal last van.

@lipje: het toepassen van PS-bekisting heeft vrij weinig met de isolatiewaarde te maken aangezien de bovenzijde gewoon ongeisoleerd is (afhankelijk van hoe je je fundering verder detailleerd). Het helpt wel mee maar ik zou niet daarvoor PS-bekisting toepassen. Verreweg de meest belangrijke reden om PS-bekisting toe te passen heeft met de uitvoering te maken: een PS-bekisting is stukken sneller aan te leggen dan een traditionele bekisting, minder weersgevoelig en bespaard dus veel geld.

[edit]
@sanger: Foamglas wordt om financiele redenen niet veel toegepast. Er zijn veel goedkoper alternatieven die in principe hetzelfde resultaat opleveren (zij het iets minder goed)
pi_48374993
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 08:27 schreef sanger het volgende:
Goed plan inderdaad. Maar wordt het wel gebruik op bv de nieuwbouw?
normaal gesproken komt het bij nieuwbouw van rijwoningen niet voor, of er moeten hele rare dingen in de woning zitten.
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 16:30 schreef Walter-Ego het volgende:
Een laag foamglas onder je opleggingen doet wonderen maar is inderdaad erg duur. Cellenbeton is een prima alternatief voor als je beurs iets kleiner is. Verder zijn het slechts zeer plaatselijke koudebruggen en liggen ze vrij ver bij je vorstgrens vandaan (funderingsbalken liggen ook vorstvrij). Ik ken zelf geen vloersysteem welke geen plaatselijke koudebruggen heeft. Kanaalplaatvloeren, ribbenvloeren, ribcasettevloeren etc. hebben er allemaal last van.
volledig mee eens!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')