abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:26:06 #1
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_48168905
De keuken is bijna af! Maar ik kan gelukkig al gebruik maken van de oven en het gasfornuis. Ik ben gek op (italiaanse) kruiden en heb dit weekend een aantal planten gehaald. Nu staan ze nog in pot, maar het is de bedoeling om een gedeelte van de voortuin in te richten als kruidentuin. Met de bedoeling natuurlijk dat die ook gebruikt gaan worden in de keuken
We gaan de tuin opdelen in stukken die afgescheiden zijn d.m.v. een laag buxushaagje zoals je ook vaak in kasteeltuinen ziet.
Nu komt het...ik ben absoluut geen tuinier, maar voor mijn kruidentuintje heb ik het er wel voor over
Ik heb alleen geen idee hoe ik zoiets moet onderhouden, welke kruiden ik moet drogen en welke ik vers kan gebruiken. Welke delen van de kruiden het beste zijn etc. etc. Totale noob dus
Momenteel heb ik gehaald:
Rosemarijn
Thijm
Oregano
en ik heb zaadjes gezaaid van:
Peterselie
Basilicum
Bieslook
(die laatste drie weet ik verder wel raade mee )

Voor de kruidentuin wil ik er nog wel wat meer soorten inzetten, maar meer hadden ze niet meer.
Suggesties voor meer kruidensoorten, onderhoud, en gebruik zijn meer dan welkom. Eveneens een tip over een goed boek hierover
als dit in F&F moet mag een modje het verplaatsen
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_48169297
wat je ook doet, mocht je munt erbij willen (wat dus een aanraader is... ), zet het appart in een bak anders gaan alle andere kruiden dood. de wortels van munt wringen zich om wortels van de anderen waardoor ze gaan stikken...
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:58:42 #3
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_48169870
Ik heb wel bij munt staan kijken maar niet gekocht. ik gebruik het eigenlijk nooit in de keuken maarja ben dan ook net bezig met wat voorzichtige schreden in het uitgebreidere kookgebeuren. Toch ergens in een pot een plantje neerzetten dan? In een pot lijkt het me geen kwaad kunnen, zal ook wel lekker ruiken denk ik. Ik ga het ook met citroenmelisse en maggi doen (in een pot) want die kunnen zo groot worden.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_48169992
munt is, zeker in zomer, lekker door de sla...en een heerlijk verse munt-thee is altijd wel een aanrader na een stevige maaltijd...
pi_48171111
En je kan het in lekkere cocktails stoppen in de zomer... mojito's bvb.
Verder kan ik niet meteen kruiden bedenken die ik zoal gebruik in de keuken, je hebt al een mooie basis!
pi_48174330
Peterselie en bieslook zelf opkweken uit zaden gaat wel, maar duurt erg lang. Mijn advies koop gewoon een potje uit de supermarkt en gebruik die. Als je gaat zaaien, kan je het beste zaaien in kleine bakjes binnen (eventueel zo'n klein kweekkasje) en dat dan later buiten uitzetten.

Hou er rekening mee dat sommige kruiden als rozemarijn, thijm en basilicum veel zon nodig hebben. Wat ook leuk is om neer te zetten is laurier. Daarnaast zou ik gewoon gaan experimenteren met verschillende kruiden zoals koriander, dille en marjoraan. Hou er ook rekening mee dat niet alle kruiden blijvend zijn. Basilicum is bijvoorbeeld eenjarig (geloof ik tenminste).

Succes!
pi_48174551
Salie is ook makkelijk, in mijn tuin stond al een struik, maar het lijkt me geen probleen om ergens zo'n struik te kopen en zelf te planten. En laurier. Gewoonn ergens een boompje kopen en dat in een potje in leven zien te houden.
Rozemarijn heb ik ook in de pot gelaten, en laat die altijd buiten staan, dat gaat goed. Thijm en majoraan vond ik altijd vrij moeilijk om in leven te houden. Met basilicum kweek ik hele wouden (veel water geven): eerst binnen laten ontkiemen en later binnen of buiten zetten.
Thijm, peterselie en salie kun je goed invriezen. Rozemarijn, salie en laurier is er het hele jaar door. Basilicum moet je meteen gebruiken.
  dinsdag 10 april 2007 @ 13:35:43 #8
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_48174935
We hebben juist voor de voortuin gekozen omdat daar de hele ochtend en zeker tot een uur of 4 zon is. dus dat komt wel goed. Dille, Salie, Laurier en Rozemarijn wil ik idd ook nog halen. Ik zal dadelijk de potjes met zaadjes maar even binnen op de vensterbank gaan zetten
Thijm ken ik nog van vroeger van vakantie in Frankrijk, misschien dat ik daar een iets ander zand voor moeten gebruiken?
En Laurier en Salie komen dus in struikjes?
  donderdag 12 april 2007 @ 10:38:56 #9
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_48247520
Uhmmm...kan een modje misschien dit topic toch ff naar F&F schoppen? Ik heb het idee dat ik daar misschien iets meer feedback zal krijgen. Uiteindelijk gaat het grotendeels om de verzorging van de kruiden.

pi_48256042
Ik ga ook een mini-kruidentuim maken (enkel basilicum, bieslook en mint). omdat ik geen tuin heb, heb ik twee bakken gekocht, en die gaan voor mijn vensterbank. Basilicum en mint heb ik kruiden van gekocht, en bieslook heb ik een stukje gekregen dat ik zo in de grond kan zetten.

Ben benieuwd of het lukt, want ik heb nog noooit iets in de 'tuin' gewerkt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pi_48256282
Na het zaaien de grond elke dag bevochtigen, b.v. met een plantenspuit en de potjes bedekken met doorzichtige plasticfolie. Ze mogen iets donkerder staan voor het ontkiemen, maar dat hoeft niet.
Nadat de plantjes een centimeter of twee zijn, misschien wat uitdunnen naar inzicht. Basilcum heeft veel water nodig.
Het stukje bieslook bij het planten in vochtige grond plaatsten.
De munt zou ik in een apart potje zetten aangezien dat nogal schijnt te woekeren.
  donderdag 12 april 2007 @ 14:52:33 #12
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_48256499
quote:
Op donderdag 12 april 2007 14:44 schreef Herodus het volgende:
Na het zaaien de grond elke dag bevochtigen, b.v. met een plantenspuit en de potjes bedekken met doorzichtige plasticfolie. Ze mogen iets donkerder staan voor het ontkiemen, maar dat hoeft niet.
Nadat de plantjes een centimeter of twee zijn, misschien wat uitdunnen naar inzicht. Basilcum heeft veel water nodig.
Het stukje bieslook bij het planten in vochtige grond plaatsten.
De munt zou ik in een apart potje zetten aangezien dat nogal schijnt te woekeren.
nou heb ik gisteren toch ook maar een paar plantjes peterselie, bieslook en basilicum gekocht en die heb ik meteen overgeplant in potjes. eerst een laagje tuin/pot aarde dat nat maken en dan een kuiltje gemaakt voor het plantje, nog wat aarde erover en weer natmaken. vanavond geef ik ze weer water. Maar ik heb de bieslook in het kleinste potje gedaan en dat was achteraf best krapjes. Geen goed idee?

Ik zal straks eens ff een fotootje maken van mijn voorlopige kruiden 'tuintje' want een tuintje is het nog niet echt, ze staan allemaal in potten nu. Het is dus wel de bedoeling om ze in de vaste grond te zetten. Behalve de munt, salie en laurier.
pi_48256844
Nou, met bieslook maakt het denk ik minder uit. Ik heb er geen ervaring mee in een potje (het stond hier al in de tuin) maar als ik zo eens kijk naar zo'n supermarktpotje, dan kan dat behoorlijk dicht op elkaar staan.

Basilicum kan zichzelf wel behoorlijk in de weg staan. Uitdunnen leidt uiteindelijk tot veel grotere planten, dus levert meer op, en basilicum kan behoorlijk groot worden.

Dit een foto met wat dingen van vorig jaar: de thijm is kort na het maken van deze foto ineens gestorven, die peterselie sloeg al nergens op, was meer voor de grap, maar die basilicum is zeker vier keer zo groot geworden, echt een fantastische geurende muur van basilicum .

[ Bericht 6% gewijzigd door Herodus op 12-04-2007 17:20:32 ]
pi_48261737
quote:
Op donderdag 12 april 2007 10:38 schreef Puckzzz het volgende:
Uhmmm...kan een modje misschien dit topic toch ff naar F&F schoppen? Ik heb het idee dat ik daar misschien iets meer feedback zal krijgen. Uiteindelijk gaat het grotendeels om de verzorging van de kruiden.

Trapje op verzoek
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 13 april 2007 @ 08:10:32 #15
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_48280689
quote:
Op donderdag 12 april 2007 17:49 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Trapje op verzoek
mijn dank is oneindig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')