Ik weet niet ‘leuk’ de juiste term is. Als je iets met wat draagkracht zoekt, neem dan Go Down Moses, zie het Wikipedia-artikel, zeker in de VS een heel bekende Negro spiritual. Daar staat ook een link naar de tekst. De verwijzing naar Exodus is duidelijk, en het is een heel krachtig lied geworden binnen de anti-apartheidsbeweging van de VS.quote:Op woensdag 9 april 2008 19:21 schreef hello_moto1992 het volgende:
Voor godsdienst zoek ik een religieus nummer, waarover ik een presentatie moet houden. Iemand nog een beetje een leuk nummer?
Er zijn genoeg moderne versies, het is immers een heel bekend lied.quote:Op woensdag 9 april 2008 19:44 schreef hello_moto1992 het volgende:
Dat klinkt al goed, alleen durf ik dat nummer zo niet voor de klas te laten horen. Het moet inderdaad een lied zijn waar een "boodschap" achter zit. Die moet k dan uitleggen. Alvast bedankt
.
Is daar niet een "moderne" versie van?
quote:Op dinsdag 22 april 2008 12:06 schreef Game_Error het volgende:
weet iemand nog een leuke stelling waarover op wetenschappelijk niveau te debatteren is? het moet wel goed onderbouwd zijn met ondezoeken en dergelijke. dus er moet (helaas) wel wat over te vinden zijn.
Alvast bedankt voor de mensen die mij een eindje op weg zouden kunnen helpen.quote:' Nota van de papen'
Als vincken sitte ende quicken int velt,
Soe staen de papen ende gapen om onse gelt.
De loese papen holden ons apen.
Sij prediken ons dagelix doeff unde blint,
Deartoe mynnen se uns aff wyff ende kint,
Des avendes spade, des morgens vroe,
Noch geven wy druesen onse ghelt daertoe.
Mynheer biscop ende syn doemdeken
Senden horen ban wt alle weken.
Desghelijkes offitael ende syne fiscael
Dat sinnen scalcken alltoemael,
daertoe biblicus, notarius ende juristen
Altesamen sinnen die gheen guede christen,
Sij sinnen ghijrich, loeij unde boes.
Dus hebdij den text hijr mit der gloes.
Elck, de sulx suct unde liesen hoert,
De marcke wel an, off het soe niet geboert
Presbiter exulta, Requim dat Fercula multa.
O de proundis quam
Dultia fundis!
De papen ende raven sinnen van eenen sijn,
Van den doden hebben sie hoer ghewin.
Ik denk dat een Fries(in) al een heel stuk komt...quote:Op donderdag 24 april 2008 18:05 schreef Stipding het volgende:
Een hele goedemiddag studentjes.
Ik ben opzoek naar de vertaling van het gedicht ' Nota van de papen ' Van Abel Eppens.
mensen enig idee of er sites aanwezig zijn die niet alleen woorden maar ook gehele zinnen vertaald van nederduits naar Nederlands.
Ik moet de strekking van dit gedicht weergeven, maar zonder de concrete vertalingen, kom ik niet zo ver. Met de gehele vertaling wel.
het gaat hier om dit gedicht:
[..]
Alvast bedankt voor de mensen die mij een eindje op weg zouden kunnen helpen.
Dit is gewoon Middelnederlands. Welk gedeelte kun jij wel lezen? En weet je zeker dat je alles goed hebt overgetikt?quote:Op donderdag 24 april 2008 18:05 schreef Stipding het volgende:
Een hele goedemiddag studentjes.
Ik ben opzoek naar de vertaling van het gedicht ' Nota van de papen ' Van Abel Eppens.
mensen enig idee of er sites aanwezig zijn die niet alleen woorden maar ook gehele zinnen vertaald van nederduits naar Nederlands.
Ik moet de strekking van dit gedicht weergeven, maar zonder de concrete vertalingen, kom ik niet zo ver. Met de gehele vertaling wel.
het gaat hier om dit gedicht:
[..]
Alvast bedankt voor de mensen die mij een eindje op weg zouden kunnen helpen.
Purcies.quote:Op donderdag 24 april 2008 18:51 schreef Iblis het volgende:
Mijn gok (vanwege de context) zou zijn: ‘laat’, verwant aan het Duitse ‘spät’.
quote:
Low - Murderer (te beluisteren op de MySpace-pagina van de band):quote:Op woensdag 9 april 2008 19:21 schreef hello_moto1992 het volgende:
Voor godsdienst zoek ik een religieus nummer, waarover ik een presentatie moet houden. Iemand nog een beetje een leuk nummer?
quote:One more thing before I go
One more thing I'll ask you Lord
You may need a murderer
Someone to do your dirty work
Don't act so innocent
I've seen you pound your fist into the earth
And I've read your book
It seems that you could use another fool
Well I'm cruel
And I look right through
You must have more important things to do
So if you need a murderer