Let erop dat, als er eenmaal invoerrechten en BTW worden geheven, dit ook over de verzendkosten gebeurt. Dat is een nare verrassing voor sommige onervaren kopers.quote:Vrijstelling van accijns, omzetbelasting en rechten bij invoer
In bepaalde gevallen is het mogelijk om in aanmerking te komen voor een vrijstelling van omzetbelasting (BTW) en rechten bij invoer. Zo hoeft u geen omzetbelasting en rechten bij invoer te betalen als de waarde van de zending, exclusief verzekerings- en vervoerskosten, niet meer is dan ¤ 22.
Daarnaast zijn onder meer kleine zendingen vrijgesteld die een particulier buiten de EU gratis aan een particulier binnen de EU stuurt. Als dit incidenteel gebeurt en de zending alleen goederen bevat die bestemd zijn voor persoonlijk gebruik door u of uw gezin, dan kunt u een vrijstelling aanvragen. Daarbij gelden onder andere de volgende voorwaarden:
* De totale waarde van de zending mag niet meer bedragen dan ¤ 45 (exclusief verzekerings- en vervoerskosten). Als de waarde van de zending hoger is dan ¤ 45, dan moet u belasting betalen over het totale bedrag.
* U mag maar een beperkte hoeveel accijnsgoederen met vrijstelling invoeren.
ja dat wist ikquote:Op maandag 9 april 2007 12:27 schreef mvdejong het volgende:
Douane
[..]
Let erop dat, als er eenmaal invoerrechten en BTW worden geheven, dit ook over de verzendkosten gebeurt. Dat is een nare verrassing voor sommige onervaren kopers.
Als een pakketje via USPS (Amerikaanse post) wordt verstuurd, dan overhandigen die het hier aan de douane, die het verwerkt en dan doorgeeft aan TPG Post. Dat loopt tegenwoordig als gauw een weekje aan.quote:Op maandag 9 april 2007 12:32 schreef jeoff het volgende:
De paketdienst bijvoorbeeld rekent buiten 20% belasting ook nog eens 10 euro administratie kosten! (afzetters)
Zo ver ik weet rekenen koeriersdiensten als UPS alleen de 20% invoer belasting.
De douane is tegenwoordig niet zo naief meer. Kleine pakketjes worden geopend als er enige twijfel is aan de opgave als "gift" of aan de waarde. Zonodig wordt dan een schatting gemaakt van de daadwerkelijke waarde, deze belast, en vaak wordt de ontvanger (die als invoerder verantwoordelijk is voor de correcte opgave) ook nog even een boete aangesmeerd. Deze grondige controle is een van de redenen waarom kleine pakketjes zo lang binnen de douane blijven kleven (naast de huidige acties voor een betere beloning voor ambtenaren).quote:Dus als je persoonlijk contact hebt met die Ebay verkoper kun je hem vragen om het pakketje als Gift aan te duiden. Hij kan ook gewoon een waarde onder de 50 euro (in dollars dan) invullen op het douane formulier, maar dan kun je het pakket dus ook niet voor meer dan dat bedrag verzekeren.
Beide onjuist. Het bedrag is ¤ 22 en 'gift' staat niet garant voor het niet hoeven voldoen van btw en overige kosten.quote:Op maandag 9 april 2007 12:32 schreef jeoff het volgende:
Je hoeft geen douane kosten te betalen over pakjes uit de USA als:
1 - De waarde die aangegeven is op het douane formulier lager is dan 50 euro.
2 - het pakketje gemarkeerd is als "gift" op het douane formulier
De hoogte is afhankelijk van wat het is. Op sommige producten zijn de invoerrechten hoger dan op andere. Op sommige 0%, op andere enkele procenten.quote:Op maandag 9 april 2007 14:05 schreef snowqueen911 het volgende:
Oke, maar ik wil dus iets bestellen boven de 22 euro (als je de verzendkosten meetelt)
kan ik dan 20% invoerkosten erbovenop verwachten, of zelfs veel meer?
Oke kan.. dan heb ik tot nu toe dan keer op keer geluk gehad. Heb ook al vaker duurdere zaken verstuurd naar NL en als waarde 50$ ingevuld en als gift gemarkeerd zonder import belasting te hoeven betalen.quote:Op maandag 9 april 2007 13:38 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Beide onjuist. Het bedrag is ¤ 22 en 'gift' staat niet garant voor het niet hoeven voldoen van btw en overige kosten.
oke daar snap ik dus niks vanquote:Op maandag 9 april 2007 15:54 schreef mariovandevelde het volgende:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/cgi-bin/tarchap?Taric=9506210000&Download=0&Periodic=0&Prodline=80&Lang=NL&Simdate=20031011
hier kan je zoeken hoeveel invoerrechten je moet betalen,
het is wel redelijk wat werk om de juiste code te vinden
hmm op UPS kan ik niks vinden?quote:Op maandag 9 april 2007 15:52 schreef jeoff het volgende:
[..]
Oke kan.. dan heb ik tot nu toe dan keer op keer geluk gehad. Heb ook al vaker duurdere zaken verstuurd naar NL en als waarde 50$ ingevuld en als gift gemarkeerd zonder import belasting te hoeven betalen.
Dacht dat ik dat ook op de website van de pakketdienst had gelezen (die 50 euro)
maar goed, kan me vergissen natuurlijk
Wat heb je gekocht? Ik wil je best helpen zoeken (moet voor mijn werk die lijsten nog wel eens doorspitten, dus wie weet).quote:Op maandag 9 april 2007 16:56 schreef snowqueen911 het volgende:
oke daar snap ik dus niks van
altijd make-up of cosmeticaquote:Op maandag 9 april 2007 22:38 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Wat heb je gekocht? Ik wil je best helpen zoeken (moet voor mijn werk die lijsten nog wel eens doorspitten, dus wie weet).
Owkee, in that case moet je hier zijn:quote:Op dinsdag 10 april 2007 08:17 schreef snowqueen911 het volgende:
altijd make-up of cosmetica
nu lipglosses
thanks
thanksquote:Op dinsdag 10 april 2007 10:31 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Owkee, in that case moet je hier zijn:
klik
De categorie (die niet categorie heet, maar hoe die wel heet ben ik ff kwijt) is: 33 04
Voor lippen is het 33 04 10 00
Voor ogen is het 33 04 20 00
Voor nagels is het 33 04 30 00
Overige make-up-achtigen is 33 04 91 00
Voor alle drie zijn de douanerechten 0% (klik op het nummer van de categorie, klik daarna op het subnummer en onder 'taric code / omschrijving' daarna op de button [invoerrechten]).
Volgens mij hoef je dus alleen rekening te houden met eventuele kosten van de inklaring (is volgens mij ¤ 10 - ¤ 15) en met BTW hierover en BTW over de waarde + verzendkosten.
Omdat clubs als UPS en Fedex zelf de inklaring doen, als onderdeel van het hele proces, wordt daar inderdaad 100 % van de belastbare zendingen ook belast. USPS dumpt alles bij de douane, en die verwerkt het verder.quote:Op dinsdag 10 april 2007 19:08 schreef Nachtdier het volgende:
Met USPS schijn je de meeste kans te hebben dat het zonder douanekosten aankomt heb ik me laten vertellen. Dus ook geen inklaringskosten dan...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |