abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48128425
Wij horen verschillende verhalen over het behandelen van radiatoren.
Vandaar ook onze vraag.

Is het noodzakelijk radiatoren te behandelen met speciale radiator verf (spuitbus of lak)? Of kan je ook gebruik maken van normale verven
  zondag 8 april 2007 @ 22:44:16 #2
157986 FitzChevalric_Ziener
Registrated Trademark
pi_48128948
Radiatorveft is hittebestendig....gewone verf barst bij te hoge warmte en koude verschillen
BEAUTY, truth, and rarity,
Grace in all simplicity,
Here enclosed in cinders lie.
  zondag 8 april 2007 @ 22:52:21 #3
116963 Snotslak
Professionele zwamgast.
pi_48129332
Het is ab-so-luut noodzakelijk om radiatorlak te gebruiken op radiatoren. De prijs van radiatorlakken ligt niet significant hoger dan 'gewone' lakken. Vaak gaat het slechts om een paar tien-eurocenten!

Overigens is het aanbevelenswaardig de lak op te brengen met kwast i.p.v. spuitbus. Niet alleen omdat het kwastmatig opbrengen van de lak economischer is dan het spuiten, maar ook omdat het metaal van de radiator op deze manier beter beschermd raakt door uitwendige roest.
Bij moderne radiatoren is er vaak sprake van een galvaan-binnenbekleding, waardoor roest aan de binnenzijde vrijwel uit te sluiten is.
Lullen kunnen we allemaal, maar zwammen is de kunst.
pi_48131862
waarom is het ab-so-luut noodzakelijk ?? vraag ik me af. ik heb mijn radiator met gewone hoogglans zwart gelakt vanavond.
pi_48132552
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:42 schreef SsuusS het volgende:
waarom is het ab-so-luut noodzakelijk ?? vraag ik me af. ik heb mijn radiator met gewone hoogglans zwart gelakt vanavond.
Omdat de verf aan grote temperatuurschommelingen onderhevig is, een radiator wordt immers behoorlijk warm.
Als je normale verf gebruikt dan komen er scheurtjes in de lak.
pi_48138337
quote:
Op maandag 9 april 2007 00:00 schreef Ozziecar het volgende:

[..]

Omdat de verf aan grote temperatuurschommelingen onderhevig is, een radiator wordt immers behoorlijk warm.
Als je normale verf gebruikt dan komen er scheurtjes in de lak.
hangt natuurlijk wel van je water temperatuur af
pi_48138773
Houdt ook rekening met een behoorlijke verkleuring van de lak als je geen radiatorlak gebruikt zeker als je ze wit gaat maken.
pi_48170600
Ik heb al bij verschillende mensen gezien dat ze de radiatoren met gewone verf hebben gedaan, en overal is dit goed gegaan. Houd er alleen rekening mee dat de eerste paar keer stoken de radiator stinkt.
pi_48186664
In ons huidige huis zijn de radiators en de buizen ook met gewone lak geschilderd. Echter, op de buizen bladdert de verf er vanaf en op de verwarming zitten haarscheurtjes. Niet mooi dus.. Ik zou gewoon voor radiatorlak gaan, zoveel prijsverschil is het niet en dan weet je zeker dat het goed gaat.
En verder de tip als je gaat schilderen: zet de radiator van te voren eventjes aan en weer uit, dan zijn de buizen en de radiators een beetje warm en dat schildert fijner
succes!
pi_48260572
En een bokkepootje (een kwastje met de haren om het bochtje) is ook handig Je kunt dan een groot deel van de binnenkant ook meenemen, zodat je van boven niet ziet dat de binnenkant een andere kleur heeft. En tevens is zo'n kwastje ook erg handig om de achterkant van de leidingen mee te nemen, als je die ook gaat verven.

Wij hebben geen radiatorverf gebruikt, maar gewoon hittebestendige verf. En het zit er al ruim 2,5 jaar perfect op. De meeste mensen denken dat onze radiatoren zo van de fabriek zijn gekomen
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
pi_48325782
Inmiddels hebben we bij een verfspeciaalzaak en een schilder navraag gedaan over de noodzaak van radiatorlak. Dit schijnt tegenwoordig helemaal niet meer nodig te zijn!!!
Ik heb overigens in mijn huidige appartementje ook de radiatoren met normale verf behandeld, en dat ziet er na 2,5 jaar (3 winters) nog steeds keurig uit.

En wat Gurb zegt klopt: Ik gebruik de radiator in de badkamer niet zo vaak, en iedere keer stinkt die. Ook aan het begin van iedere koude periode als de radiatoren aan gaan ruik je ze...

Een bokkepootje hebben we niet nodig LekkerApart. De radiatoren zijn nl. overal van de muur afgehaald. Er zat behang achter de radiatoren en we wilden graag overal structuurverf...

@ Nirak: Toen jij de radiatoren had geschilderd in welke periode was dat? Net voor de verwarmingsperiode, of daarna? Misschien heeft dat er wat mee te maken gehad?
pi_48335488
Dat hebben de bewoners voor ons nog gedaan, dus dat is nu ongeveer 4 jaar geleden :S
Het stinkt eigenlijk altijd als de verwarming na een periode weer aan gaat bij ons.. zo'n stoffige lucht. Ik dacht altijd dat dat kwam/komt omdat de radiatoren gewoon stoffig zijn....
pi_62614132
ik heb mijn radioatoren 2 maanden geleden met gewone verf gevert. elke keer dat de kachel aangaan stinkt het naar verf, en ik weet niet hoe lang het nog gaat duren. ik zal het niet aanraden.

ik heb in het begin radioatorverf gebruik, maar die was zo dun en doorzichtig dat ik na 3 lagen lang niet klaar was.
Coly
pi_62615946
Gebruik waar nodig metaal grondverf

Gewone verf gaat goed, maar PU verf gaat beter
Die heeft geen last van verkleuren en is krasvast.

Met een kleine lakroller is het resultaat erg goed
Stank heb ik geen last van hier...

[ Bericht 14% gewijzigd door R0ADKILL op 24-10-2008 20:18:55 ]
  donderdag 23 oktober 2008 @ 17:28:29 #15
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_62616656
quote:
Op zondag 8 april 2007 22:52 schreef Snotslak het volgende:
Het is ab-so-luut noodzakelijk om radiatorlak te gebruiken op radiatoren. De prijs van radiatorlakken ligt niet significant hoger dan 'gewone' lakken. Vaak gaat het slechts om een paar tien-eurocenten!

Overigens is het aanbevelenswaardig de lak op te brengen met kwast i.p.v. spuitbus. Niet alleen omdat het kwastmatig opbrengen van de lak economischer is dan het spuiten, maar ook omdat het metaal van de radiator op deze manier beter beschermd raakt door uitwendige roest.
Bij moderne radiatoren is er vaak sprake van een galvaan-binnenbekleding, waardoor roest aan de binnenzijde vrijwel uit te sluiten is.
Kwast is leuk, maar spuitwerk, mits goed gedaan geeft echt een veel mooier resultaat.
Narcisme, een gezond zelfbeeld!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')