Preview grandprix MaleisiëBij deze een vooruitblik op de grandprix van komend weekend. Een van de meest interessante races van het seizoen staat dit weekend op het programma. De grandprix van Maleisië is lichamelijk een zeer uitputtende race vanwege het vochtige en bovenal hete klimaat dat er heerst. Het is een overlevingstocht door de hitte die overwonnen zal moeten worden door zowel de auto als de rijder.
Vorig jaar domineerde Giancarlo Fisichella zowel de quali als de race in zijn Renault. Achteraf beweerde hij weinig last te hebben van de hitte en dat is niet zo raar als je uit Italië komt. Ook rijders zoals Alonso, Trulli, Hammilton en Barrichello, die uit de wat warme landen komen, zullen hier net iets meer profijt van hebben ten opzichte van de andere rijders. De auto moet het echter ook vol kunnen houden, wat nog niet zo makkelijk is tijdens warme omstandigheden. Denk maar eens aan de werking van de hoge temperatuur en luchtvochtigheid op de remmen, motor en banden. Dat vraagt om een race met redelijk veel uitvallers met verscheidene technische problemen zoals hydraulica en aandrijving.
Verstandig bij het voorspellen van de uitslag van de quali en de race is om de uitslag van de vorige race in Australië totaal te vergeten en je vooral te baseren op de testsessies en vrije trainingen van vandaag (vrijdag). De weersvoorspellingen voor dit weekend zijn 33 graden en veel zon, en dat is Maleisië op zijn ergst.
![]()
Laat ik eens proberen een betrouwbare voorspelling te doen van de stoeltjesverdeling tijdens de quali en de race. Achteraan op de startgrid lijken de plaatsen verdeeld te gaan worden tussen Spyker, Super Aguri, Toro Rosso en het teleurstellende Honda. Spyker zal het tempo dit keer beter bij kunnen benen, omdat zij met dit weer in ieder geval geen problemen met de banden zullen c.q. mógen ondervinden. Voor een tweede rijder of chassis zou je dus het beste hier geld op in kunnen zetten als je nog wat krap in de centen bent, omdat Honda simpelweg te duur is voor de matige prestaties en Super Aguri en Toro Rosso nog steeds gebruik maken van de beruchte behuizingen. Ook al is het protest van Spyker tegen Toro Rosso vandaag afgewezen door de officials van Maleisië; de zaak tegen Super Aguri (en daarbij óók tegen Toro Rosso) loopt nog steeds en diskwalificatie is nog steeds een optie.
Vooraan lijken de beste kandidaten voor de overwinning Ferrari en McLaren. Deze worden snel gevolgd door zowel BMW als Williams. Ik tip Ferrari (Massa) op pole-position, maar zal de trofee aan McLaren (Alonso) moeten overhandigen. Deze auto lijkt betrouwbaarder en sneller tijdens de lange runs. Vergeet het trouwens maar om geld in te zetten op Raïkonnen of zijn Ferrari-motor, want die jongen vreest nog steeds dat zijn motor gewisseld gaat worden, waardoor hij 10 startplaatsen teruggezet zal worden. Men zegt bij Ferrari dan wel dat men de motor niet per direct wisselt, maar als de kwalificatietijden tegenvallen, zullen ze hem als nog uit te auto moeten halen. Verder is het mogelijk dat Ferrari en BMW tegenvallend zullen rijden, omdat ze de in positie verstelbare bodemplaat (zie afbeelding..) vast moeten schroeven, waardoor rondetijden zwaar achteruit kunnen gaan. Stel dat ze de bodemplaat ongewijzigd laten, dan neem je een groot risico door geld in te zetten op het chassis van beide auto’s. Verder zal Williams te langzaam en onbetrouwbaar zijn om de voorste wagens qua tempo bij te kunnen benen. Ze zullen zich wel goed kwalificeren, maar ik kijk niet raar op als ze in de race vervolgens al in de achtste ronde moeten tanken, omdat ze zich (te) licht gekwalificeerd hebben.
Tussen de kop en de staart van het veld, is de plek op de startgrid nog niet van het grootste belang. Doe vooral een voorspelling aan de hand van de betrouwbaarheid van de coureur en wagen. Hier lijkt de tot middenmoter gedegradeerde Renault de beste papieren te hebben, die langzaam naar voren kan rijden door het gegarandeerde uitvallen van auto’s voor hun, die met te veel risico zijn afgesteld.
We zullen zien wat het wordt. Deze grandprix is zo bijzonder vanwege zijn onvoorspelbaarheid. Het weer van het komende weekend werkt dit keer in ieder geval lekker mee, dus laten we hopen dat er net als vorig jaar iets van 8 van de 22 rijders uitvallen. Neerlands Hoop in bange dagen, Christijan Albers (zo sarcastisch mogelijk bedoeld!), zal het niet veel slechter kunnen doen dan de vorige race. Hij zette vanmorgen echter twee keer de laatste tijd neer tijdens de vrije vrijdagtrainingen. Spyker heeft verder ook nog eens als enige team de test in Maleisië overgeslagen om in de fabriek te kunnen werken aan de prestaties van de bolide. Zijn teammaatje verslaan en de race uitrijden zal Albers’ doel moeten zijn, alles wat daar nog bovenop komt is mooi meegenomen.
Voor zover deze vooruitblik op de race die zondag om 9:00 zal starten. Dat wordt denk ik nog een keertje proberen RTL 7 vol te houden, en als het teveel reclame wordt, zal het Belgische Canvas er in ieder geval één kijker bij krijgen.
Nog tips voor de beginnende F1-kijker: auto’s van hetzelfde team zijn te onderscheiden van elkaar door verschillende kleuren (lichtgroen en oranjerood) zenders boven op de auto. Verder rijden de auto’s dit weekend met de medium en hard compound, wat staat voor de stevigheid van het rubber van de band. De medium compound wordt voor de kijker aangeduid met een gewitte groef in de band. Een rijder is verplicht in de race minimaal één keer de medium en één keer de harde band te gebruiken, wat het racen tactisch gezien aantrekkelijker maakt.
Gegroet iedereen en veel succes met je teammanagement.
Remy