FOK!forum / Televisie / SBS 6 Het Nationale Verkeersexamen 2007 8 April
jorienvdherikvrijdag 6 april 2007 @ 00:27
quote:

Het Nationale Verkeersexamen 2007
Rijden ze even goed als ze acteren?
Opnieuw proberen vier bekende Nederlanders op Eerste Paasdag op tv te slagen voor hun rijexamen. Idols-winnares Raffaëla, zanger/acteur Edwin Jonker, soap-actrice Marly van der Velden en acteur Matthijs van de Sande Bakhuyzen proberen tijdens Het Nationale Verkeersexamen 2007 eerst hun theorie- en daarna hun praktijkexamen te behalen. De kijkers thuis kunnen vanuit de huiskamer met pen en papier of via sms meedoen aan het theorie-examen om zo hun theoretische verkeerskennis te toetsen.
Het programma is een samenwerkingsverband van CBR, ANWB, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en Garmin. Het Nationale Verkeersexamen is volgens hen dé kans voor kijkers om hun verkeerskennis en -inzicht te toetsen. De deelnemende organisaties hopen dat het daarmee veiliger en een stuk aardiger wordt op de weg.

SBS6 zendt voor de vijfde keer Het Nationale Verkeersexamen uit. Naar de voorgaande vier edities keken steeds meer dan één miljoen mensen. De aflevering van 2005 was tot nu toe de topper met 1,7 miljoen kijkers.

De presentatie van de komende aflevering is in handen van Milika Peterzon en Jack Plooij. De uitzending is op 8 april 2007, vanaf 20:30 uur. ‘Het Nationale Verkeersexamen’ wordt geproduceerd door IdtV.

Via het menu links vind je meer informatie over de kandidaten.
Ik doe wel mee
magniforvrijdag 6 april 2007 @ 01:11
Met zeker tig keer die belspellen tussendoor ofzo.
DaggerNLzondag 8 april 2007 @ 23:05
OMG. Wat is de grootste oorzaak van een aquaplanning. A snelheid. B nogwat of C Bandenspanning. Het antwoord was snelheid, zeiden ze.

Dat dacht ik eerst ook, maar mij werd verteld dat het bandenspanning was. Wat is het nou?
freisszondag 8 april 2007 @ 23:06
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:05 schreef DaggerNL het volgende:
OMG. Wat is de grootste oorzaak van een aquaplanning. A snelheid. B nogwat of C Bandenspanning. Het antwoord was snelheid, zeiden ze.

Dat dacht ik eerst ook, maar mij werd verteld dat het bandenspanning was. Wat is het nou?
Mij lijkt dat het water is
DenniZ224zondag 8 april 2007 @ 23:07
het was B
bravozondag 8 april 2007 @ 23:21
Fuck 7 fout, en gezakt op de laatste vraag
Jordy-Bzondag 8 april 2007 @ 23:21
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:05 schreef DaggerNL het volgende:
OMG. Wat is de grootste oorzaak van een aquaplanning. A snelheid. B nogwat of C Bandenspanning. Het antwoord was snelheid, zeiden ze.

Dat dacht ik eerst ook, maar mij werd verteld dat het bandenspanning was. Wat is het nou?
snelheid.

Bandenspanning en profieldiepte spelen zeker ook een rol, maar zijn niet de grootste oorzaak voor aquaplaning... dat is de snelheid.
Jordy-Bzondag 8 april 2007 @ 23:22
'k had trouwens drie vragen fout (31, 40 en 47)... Twee stomme fouten en een keer verkeerd gekeken.
imagozondag 8 april 2007 @ 23:24
Weten jullie het antwoord van vraag 14? Die heb ik even gemist en de antwoorden staan nog niet op de site.
Asilezondag 8 april 2007 @ 23:25
En het antwoord op de eerste 3 vragen?

Edit: ze staan al op de site
gothic-blackiezondag 8 april 2007 @ 23:27
1, 2 en 3 zijn ja, nee, c
en vraag 14 is c

zelf alleen de laatste 20 vragen gedaan, was eerst aan het pokeren, en daar heb ik 1 foutje in, dus dat valt nog mee.
Jordy-Bzondag 8 april 2007 @ 23:28
1 : J
2 : N
3 : C
14 : C (40 meter)
imagozondag 8 april 2007 @ 23:31
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:27 schreef gothic-blackie het volgende:
1, 2 en 3 zijn ja, nee, c
en vraag 14 is c

zelf alleen de laatste 20 vragen gedaan, was eerst aan het pokeren, en daar heb ik 1 foutje in, dus dat valt nog mee.
De laatste 20 waren de makkelijkste
Jordy-Bzondag 8 april 2007 @ 23:34
vond je?
imagozondag 8 april 2007 @ 23:37
Ja, en ik heb het theorieboek nog slechts globaal doorgebladerd! Ben wel net met 7 fouten gezakt, maar dat vind ik toch wel acceptabel gezien het feit dat ik nooit meer aandacht heb besteed aan het leren van verkeersregels sinds m'n fietsexamen in groep 6
Jordy-Bzondag 8 april 2007 @ 23:41
voor mij was de laatste keer zo'n zes jaar geleden, toen ik m'n theorie en praktijk gehaald heb.
jorienvdherikmaandag 9 april 2007 @ 00:27
Gemist, zijn de vragen ergens online ?
Lisanne__tjemaandag 9 april 2007 @ 00:29
Ik heb het einde niet gezien meer, maar heeft iemand zijn rijbewijs gehaald???
jorienvdherikmaandag 9 april 2007 @ 00:31
Ja die 2. die van idols en die kerel die een wijf lijkt. doorgestoken kaart joh
vethardmaandag 9 april 2007 @ 00:44
Gaat het cbr straks weer pleiten dat iedereen om de 5 jaar zijn/haar theorie examen opnieuw moet halen. Omdat het cbr lucratief bezig is met het geven van vragen waarvan het slagingspercentage van die vraag al bekend is. Zodat Nederland massaal zakt.

Ik had zes fout en het waren allemaal vragen die geen betrekking hebben op autorijden in de praktijk.

Vragen als
‘of je een brommobiel buiten bebouwde wel of niet tegen kan komen’
‘nekletsel’
‘als je op de autosnelweg helemaal rechts blijft rijdt, dat je dan de richtingaanwijzer aandoet om alleen maar het overige verkeer te informeren dat je rechts blijft rijden.’
‘stickers over airbags’
‘veiligheidshamer bevestiginsplaats’
‘vragen over waar de ruiter mag rijden’
‘alcohol in een glas bier’ zo ie zo mag je niet rijden na het drinken ervan.
Ofyles2maandag 9 april 2007 @ 00:44
quote:
Op maandag 9 april 2007 00:31 schreef jorienvdherik het volgende:
Ja die 2. die van idols en die kerel die een wijf lijkt. doorgestoken kaart joh
Dan gok ik Raffaëla en Matthijs van de Sande nogwat.
jorienvdherikmaandag 9 april 2007 @ 00:46
Ja
Jordy-Bmaandag 9 april 2007 @ 01:10
quote:
Op maandag 9 april 2007 00:44 schreef vethard het volgende:
Gaat het cbr straks weer pleiten dat iedereen om de 5 jaar zijn/haar theorie examen opnieuw moet halen. Omdat het cbr lucratief bezig is met het geven van vragen waarvan het slagingspercentage van die vraag al bekend is. Zodat Nederland massaal zakt.

Ik had zes fout en het waren allemaal vragen die geen betrekking hebben op autorijden in de praktijk.

Vragen als
‘of je een brommobiel buiten bebouwde wel of niet tegen kan komen’
‘nekletsel’
‘als je op de autosnelweg helemaal rechts blijft rijdt, dat je dan de richtingaanwijzer aandoet om alleen maar het overige verkeer te informeren dat je rechts blijft rijden.’
‘stickers over airbags’
‘veiligheidshamer bevestiginsplaats’
‘vragen over waar de ruiter mag rijden’
‘alcohol in een glas bier’ zo ie zo mag je niet rijden na het drinken ervan.
Die vragen hebben weldegelijk te maken met het autorijden in de praktijk.

de brommobiel en de ruiter in mindere mate, maar het betekent wel dat je er op verdacht moet zijn dat je een brommobiel of ruiter (dus behoorlijk langzame verkeersdeelnemers) tegen kan komen.

De vraag over het nekletsel moet je weten, omdat een ongeluk in een klein hoekje zit en het wel handig is als je bij een ongeluk de juiste stappen onderneemt en niet door je onwetendheid de persoon met nekletsel extra in gevaar brengt... (ik had die vraag overigens ook fout... )

Dat van de autosnelweg ging over een gecombineerde in- en uitvoegstrook. Als je die strook wil blijven volgen, geef je richting naar rechts aan en blijf je richting aangeven tot je bij de afrit bent. Door richting naar rechts aan te blijven geven, geef je aan dat je niet de intentie hebt om de rijbaan op te komen, wat wel zo handig is voor het overige verkeer op die rijbaan, want die hoeven dan verder geen rekening met je te houden.
Dit is trouwens een vrij normale actie en zou zelfs een verkeersregel kunnen zijn.

De airbag moet je uitschakelen als je in de bijrijdersstoel een kinderzitje of maxi-cosy wil plaatsen. Is misschien niet gelijk op jouw situatie van toepassing, maar dit moet je wèl weten, omdat je het weldegelijk tegen kan komen.

De locatie van de veiligheidshamer was geen moeilijke vraag en is nu nog niet echt van toepassing (hoewel het wel handig is als je een veiligheidshamer binnen handbereik hebt). Het zou mij echter niets verbazen als veiligheidshamers binnen niet al te lange tijd verplicht worden. Elektrische ramen en deurvergrendeling willen in het water nog wel eens de geest geven... Hier kan de fabrikant weinig aan doen, want elektriciteit en water gaan gewoon verdomd slecht samen.
Omdat het tegenwoordig best wel standaard is dat auto's met elektrische ramen en deurvergrendeling worden voorzien, is het logisch om dan ook de veiligheidshamer standaard te maken (en dus te verplichten).

Het glas bier is op zich niet zo belangrijk, maar je weet dat alcohol je rijden beïnvloed en het is ook wel geinig om te weten hoe lang het wel niet duurt voordat één alcoholische consumptie door je lichaam verwerkt is. Ook voor beginnende bestuurders (de 'doelgroep' van het theorie-examen), omdat die praktisch geen alcohol in hun bloed mogen hebben als ze moeten rijden.

Dit soort vragen die met de verkeersregels weinig te maken hebben, zijn wel belangrijk voor het autorijden op zich en horen dus thuis in een theorie-examen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 09-04-2007 01:20:37 ]
Blue Thundermaandag 9 april 2007 @ 10:15
Ik doe elk jaar mee en tot nu toe geen enkele keer gezakt. Deze keer mijn personal best met maar 3 fouten.

Terwijl ik 12 jaar geleden mijn rbw heb gehaald
jorienvdherikmaandag 9 april 2007 @ 10:35
nergens te vinden he die vragen ?
Blue Thundermaandag 9 april 2007 @ 13:55
nee, tis een officieel examen, dus die vragen laten ze niet staan (denk ik)