abonnement Unibet Coolblue
pi_48056327
Omdat huren niet zal lukken op korte termijn (omdat ik niet lang genoeg ingeschreven sta om ergens voor in aanmerking te komen) denk ik er nu over een huisje te kopen. Met de generatiehypotheek waarbij mijn ouders dus garant staan.

Ik ga morgen bellen voor een advies gesprek maar ik zou graag wat info en misschien ervaringen van te voren weten. De borchures die ik heb aanvraagd zijn behoorlijk waardeloos, welgeteld 3 regels over de generatiehypotheek geloof ik.

Ik heb bijvoorbeeld geen idee van de hoogte van de hypotheek. Het is de bedoeling dat ik mijn eigen maandelijke lasten betaal die ik anders ook had betaald voor het huren. Gemiddeld zou ik puur voor de woning 400 tot 500 euro per maand kwijt kunnen. Hoe hoog kan de hypotheek dan zijn, heb je hier een leuke woonplek voor?
Ik heb geen idee welke overige kosten er nog bijkomen. Misschien zou iemand een kostenplaatje kunnen schetsen? En de ins en outs van de generatiehypotheek wellicht?
De bedoeling is dat mijn vriend uiteindelijk bij mij intrekt en we de hypotheek helemaal zelf kunnen dragen als hij klaar is met studeren (2 jaar).

Ook ben ik benieuwd wat nou precies belastingaftrekbaar is en wat niet.
pi_48056582
Sorry even een tvp
Trots van het Noorden!
  donderdag 5 april 2007 @ 21:26:18 #3
125987 KhaZ
Alfa Romeo
pi_48057755
Voor 400-500/mnd heb je niet veel. Tel daarbij op: rioolrecht, WOZ, electriciteit, water, telefonie, internet, en je zit al snel met 200 erbij aan vaste lasten. Als je ergens een huis van ¤80.000 kan vinden zou het misschien net kunnen, maar je zal dan een oud huis hebben, wat veel onderhoud nodig heeft.

Persoonlijk raad ik het je met deze info echt af om een huis te kopen, probeer via via te huren, veel goedkoper.

Disclaimertje: ben geen hypotheekadviseur en pas 20 jaar, dus beperkte ervaring mbt de huizenmarkt (wel net een appartement gekocht )
The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music.
It was like having your soul licked by angels.
  donderdag 5 april 2007 @ 21:31:12 #4
47400 De-Boswachter
Spritz mich im mund....
pi_48057955
Ik ben het niet eens met KhaZ.
Als je de mogelijk hebt om een huis te kopen,moet je dat zeker doen.
Dat is hoe dan ook voordeliger dan huren, want het is jouw kapitaal.

Ik ben destijds ook begonnen met een generatie hypotheek bij de Rabo, mijn ouders stonden garant voor het stukje wat boven mijn bruto vermogen ging.

Wat netto dus makkelijk te betalen is.

Voor netto 500 euro (dus na belasting teruggave) kun je een best aardig huisje kopen.

Maar de hypotheekboer kan je daar veel meer over vertellen......

Misschien kun je hier wat mee:
http://www.rabobank.nl/pa(...)n/generatiehypotheek

[ Bericht 17% gewijzigd door De-Boswachter op 05-04-2007 21:33:32 (Linkje toegevoegd) ]
In het bos daar zijn de ..........
pi_48058411
Dankje Boswachter! Mag ik vragen naar jouw financiele plaatje van de generatiehypotheek?
  donderdag 5 april 2007 @ 21:58:54 #6
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_48059054
(geen ervaring met generatiehypotheek, maar gewoon EEN verhaaltje)

Ter voorbeeld: ik heb nu al wel even geleden (3 jaar ofzo) een appartementje gekocht, dat ding kost nu om en nabij de 150k. (heb 't voor 142 gekocht, levert nu waarschijnlijk 150 op) Ik heb een simpele spaarhypotheek (=zekerheid, geen spannende winsten, maar zeker geen gegok met aandelen), waarbij ik na de looptijd van 30 jaar de helft ongeveer (80k) afbetaal. De rest blijft aflossingsvrij. Zo heb je toch nog een klein beetje winst (naar alle verwachting), ik hoef niet rijk m'n graf in. ;-)

Ik betaal daarvoor nu per maand 115 euro premie en daar komt 560 euro rente bij. Bruto per maand dus eh... 675. Maar die rente is aftrekbaar van de belasting, dus krijg je daar iets van 240 euro ofzo (ik gok) van terug. Betaal ik per maand dus netto 435. Maar goed, wat al gezegd is: vergeet de andere lasten niet: gemeente, afval, water, gas, licht, die hele rimbam. Plus, ik zit bij een VVE (als je een huisje koopt heb jij daar geen last van, maar reken wel op een keer lekke dakgoot ofzo), dat kost nog 's 100E per maand.

Ligt er dus HELEMAAL aan waar je woont, als je in Groningen woont kom je een heel eind met 400/500E. Als je in Amsterdam woont kun je het schudden.

Succes, ik kan het je aanraden, kopen is beter dan huren. Tenzij je snel weer denkt te gaan moven.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_48059410
Wat een superoverzicht! Dankjewel!

Zo'n spaarhypotheek betekent toch dat je 30 jaar premie en rente betaald en daarna je huis vrij op naam is? Zonder resterende schuld?
En die belastingteruggaaf kan je per maand krijgen heb ik begrepen?

Zou het ook kunnen dat we in het begin puur alleen rente betalen (dus geen premie voor een spaarhypotheek, scheelt toch weer een hoop geld) en na 2 jaar, als mijn vriend een baan heeft en we meer inkomen hebben, de hypotheek omzetten en wel die premie gaan betalen zodat we na 30 jaar te hebben betaald geen schuld meer hebben maar het huis echt van ons is?

Die 400 a 500 euro per maand reken ik alleen voor de woning, niet voor gas, water en licht en alles wat er nog bijkomt.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2007 22:08:44 ]
  donderdag 5 april 2007 @ 23:16:10 #8
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_48062488
quote:
Op donderdag 5 april 2007 22:07 schreef heaven7 het volgende:
Wat een superoverzicht! Dankjewel!

Zo'n spaarhypotheek betekent toch dat je 30 jaar premie en rente betaald en daarna je huis vrij op naam is? Zonder resterende schuld?
En die belastingteruggaaf kan je per maand krijgen heb ik begrepen?

Zou het ook kunnen dat we in het begin puur alleen rente betalen (dus geen premie voor een spaarhypotheek, scheelt toch weer een hoop geld) en na 2 jaar, als mijn vriend een baan heeft en we meer inkomen hebben, de hypotheek omzetten en wel die premie gaan betalen zodat we na 30 jaar te hebben betaald geen schuld meer hebben maar het huis echt van ons is?

Die 400 a 500 euro per maand reken ik alleen voor de woning, niet voor gas, water en licht en alles wat er nog bijkomt.
Nee, spaarhypotheek betekent alleen dat je spaart (net als een spaarrekening) om af te betalen (in tegenstelling tot beleggen bijvoorbeeld, dan neem je meer risico, maar kun je ook meer verdienen dan met sparen, da's logisch). En je kunt ook kiezen voor aflossingsvrij. Dan los je niets af, maar dan ga je ervan uit dat aan het eind vd looptijd (meestal 30 jaar) je huis genoeg waard is om de hypotheek af te betalen. Je betaalt dan dus enkel de rente. Alleen, dan "bouw je dus niets op" (behalve het geld wat je huis meer waard wordt in die 30 jaar).
Je kunt je afvragen wat je belangrijker vindt, persoonlijk vind ik 100% aflossen (dat betekent dus: in de looptijd van 30 jaar zoveel sparen dat je de hele hypotheek kan aflossen en het huis echt van jou is) niet zo zinnig. Tenzij je 200.000 euro wilt hebben als je 60 bent. Ik hoef dat niet. Ik leef liever nu iets relaxter (want: als je 200.000 euro wilt sparen, betaal je nu natuurlijk elke maand meer).
Maar goed, er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Zo te horen lijkt het me slim in jouw geval nu voor de laagst mogelijke maandlasten (dus: alleen rente) te gaan. Als het schip met geld komt, kun je dan meer gaan betalen. Succes!
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')