De muren worden inderdaad behangklaar opgeleverd, op de meeste punten is het volgens mij inderdaad behangklaar gestuukt (er zit in ieder geval een witte laag overheen). Dat de aannemer dit doet is helaas niet mogelijk, zij leveren het "gewoon" bahngklaar op. Nu had de aannemer gister wel over fix& finish, dus ik neem aan dat dat voldoende is.quote:Op donderdag 5 april 2007 09:44 schreef sanger het volgende:
Wat ik hieruit opmaak is dat je de wanden niet hebt laten stuken, of dat het behangklaar is gestuukt.
Fix & Finish en Rotband zijn beiden gipsproducten. Fix & Finish is ideaal voor diunne lagen tot 1-2 mm. Rotband gebruik je voor iets dikkere lagen.
Het is vrij eenvoudig aan te brengen, het afwerken is echter wat lastiger. Helemaal als je het wilt gaan schilderen moet het superstrak zijn. Zonder ervaring met stuken of handigheid zou ik daar niet zelf aan gaan beginnen. Misschien kun je de aannemer eens bellen en vragen wat hij er voor rekent als hij stuukwerk aanbrengt, danwel sausklaar oplevert?
Jammer....quote:Op donderdag 5 april 2007 09:50 schreef Boost het volgende:
[..]
De muren worden inderdaad behangklaar opgeleverd, op de meeste punten is het volgens mij inderdaad behangklaar gestuukt (er zit in ieder geval een witte laag overheen). Dat de aannemer dit doet is helaas niet mogelijk, zij leveren het "gewoon" bahngklaar op. Nu had de aannemer gister wel over fix& finish, dus ik neem aan dat dat voldoende is.
Je moet het aanmaken, en het liefst een heel erg dunne substantie. Voorstrijken hoeft niet. Ligt eraan hoe de punten afwijken, en hoe de kwaliteit van de rest van het stuukwerk is. Als de rest niet mooi strak is zou ik alles doen. Als er alleen wat kuiltjes enzo zijn zou ik alleen die opvullen.quote:Nu heb je het erover dat het afwerlen lastig is. Hoe gaat dit afwerken precies in zijn werk? En moet ik voorstrijken voor ik de fix en finish aanbreng? En wanneer ik de fix en finish aanbreng, dan moet dit neem ik aan over de gehele muur en niet alleen op de punten die wat afwijken?
Ik zou wel voorstrijken, je loopt het risico op verbranden van je pleisterlaag.quote:Op donderdag 5 april 2007 09:57 schreef sanger het volgende:
Je moet het aanmaken, en het liefst een heel erg dunne substantie. Voorstrijken hoeft niet. Ligt eraan hoe de punten afwijken, en hoe de kwaliteit van de rest van het stuukwerk is. Als de rest niet mooi strak is zou ik alles doen. Als er alleen wat kuiltjes enzo zijn zou ik alleen die opvullen.
Daar heb je indd gelijk in. Voorstrijken dus aanbevolen.quote:Op donderdag 5 april 2007 09:58 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Ik zou wel voorstrijken, je loopt het risico op verbranden van je pleisterlaag.
Even een vraagje tussendoor dan...wat is verbranden van je pleisterlaag?quote:Op donderdag 5 april 2007 09:58 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Ik zou wel voorstrijken, je loopt het risico op verbranden van je pleisterlaag.
De rest van de muren zijn op zich best straks, alleen waar de leidingen zijn ingefreesd niet, en op de plaatsen waar de blokken op elkaar gezet zijn, zie je een lichte overgang...quote:Je moet het aanmaken, en het liefst een heel erg dunne substantie. Voorstrijken hoeft niet. Ligt eraan hoe de punten afwijken, en hoe de kwaliteit van de rest van het stuukwerk is. Als de rest niet mooi strak is zou ik alles doen. Als er alleen wat kuiltjes enzo zijn zou ik alleen die opvullen.
Die leidingen kun je opvullen en strak afreien/afsmeren.quote:Op donderdag 5 april 2007 10:02 schreef Boost het volgende:
[..]
Even een vraagje tussendoor dan...wat is verbranden van je pleisterlaag?
De rest van de muren zijn op zich best straks, alleen waar de leidingen zijn ingefreesd niet, en op de plaatsen waar de blokken op elkaar gezet zijn, zie je een lichte overgang...
En dit doe je dan wel over de hele muur bedoel je?quote:Op donderdag 5 april 2007 10:12 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan zou je eventueel beter met Rotband een nieuwe toplaag kunnen (laten) aanbrengen waarin de verschillen worden opgevangen.
Die behangopties zijn inderdaad ook een goed idee.quote:Op donderdag 5 april 2007 10:19 schreef Gurb het volgende:
het verbranden van gips is dat het vocht te veel in de muur trekt, en het gips daardoor niet goed uithard.
En wat betreft je wanden, in één keer sauzen op wanden die behangklaar zijn, wordt niet mooi.
Er zitten deukjes, gaatjes, oneffenheden, aangesmeerde stukken, naden e.d. in, die je teruggaat zien.
Als je je wand wilt sauzen kun je m.i. het volgende doen
- dun laagje fix&finish erover trekken
- rauhfaser behang er op, en vervolgens dit sauzen
- glasvlies erop smeren, en hierna sauzen.
Is afhankelijk van de laagdikte, of het lange muren zijn, hoekstukken (dus profielen) etc...quote:Op donderdag 5 april 2007 10:39 schreef Boost het volgende:
En met wat voor prijzen moet je ongeveer rekening houden om het sausklaar te laten maken...oppervlakte muren is +/- 85m2
Er zitten in totaal 6 hoeken in (van ongeveer 90 graden). De rest zijn allemaal grotere langere muren van minimaal 3 meter.quote:Op donderdag 5 april 2007 10:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Is afhankelijk van de laagdikte, of het lange muren zijn, hoekstukken (dus profielen) etc...
Oftewel, is vanaf hier niet te zeggen.
het is te doen, maar wel veel werk met veel stof. En blijft dat je dan oneffenheden kunt houden die tijdens het schuren niet opvallen.quote:Op donderdag 5 april 2007 10:56 schreef Bucko het volgende:
wij hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht (de hypotheek heeft vertaging, dus hopen dat het door gaat) en willen het liefste geen behang op de muren doen. Een collega van mij vertelde me dat zij tevens bij hun nieuwbouwwing de muren allemaal geschuurd hebben en vervolgens hebben geverfd. Dit leek me ook wel een goed idee, maar wel veel werk.
andere hier ervaring mee?
maar wat zal dan de muren gladder maken?fix en finish of schuren? en wat is makkelijker en goedkoper om te doen?quote:Op donderdag 5 april 2007 11:54 schreef sanger het volgende:
[..]
het is te doen, maar wel veel werk met veel stof. En blijft dat je dan oneffenheden kunt houden die tijdens het schuren niet opvallen.
Goedkoopste is het schuren natuurlijk. Met een stukje schuurpapier kom je al een heel eind.quote:Op donderdag 5 april 2007 12:38 schreef Bucko het volgende:
[..]
maar wat zal dan de muren gladder maken?fix en finish of schuren? en wat is makkelijker en goedkoper om te doen?
en die dan daarna nog ff licht opschurenquote:Op donderdag 5 april 2007 13:43 schreef sanger het volgende:
Het gladst? Een laagje Rotband of Fix & Finish.
Heel licht jaquote:Op donderdag 5 april 2007 13:49 schreef Gurb het volgende:
[..]
en die dan daarna nog ff licht opschuren![]()
Glasvezel behang is indd snelste en makkelijkste.quote:Op vrijdag 6 april 2007 08:08 schreef Boost het volgende:
Maar wat zou nou voor het gemakkelijste, snelste en mooiste resultaat zorgen:
fix&finish of toch maarbehangen met glasvezel behang. Naar mijn idee vereist dit laatste namelijk minder expertise en gaat sneller. Of vergis ik me hierin? En wt zijn de voor en nadelen van glasvezel behang?
En krijg je hiermee ook een strak resultaat. Of althans...in zoverre strak, dat ik hier met een fijne structuurverf een mooi resultaat krijg? En wat betreft dit behang, hiermee vang je ook die kleine naden tussen de betonblokken e.d. op?quote:Op vrijdag 6 april 2007 09:06 schreef sanger het volgende:
[..]
Glasvezel behang is indd snelste en makkelijkste.
Voordelen: snel, makkelijk en overschilderbaar
Nadelen: als het, dan zit het. Moeilijk te verwijderen.
Met glasvezel behang hoef je geen structuurverf aan te brengen.Je kunt het in diverse motieven en patronen krijgen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 09:38 schreef Boost het volgende:
[..]
En krijg je hiermee ook een strak resultaat. Of althans...in zoverre strak, dat ik hier met een fijne structuurverf een mooi resultaat krijg? En wat betreft dit behang, hiermee vang je ook die kleine naden tussen de betonblokken e.d. op?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |