abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 januari 2004 @ 20:11:25 #251
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_15936627
*meld zich in het topique*
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_19216149
Misschien een impuls voor het topic: http://www.stockhausen.org/ksadvice.html

Een van de eersten die zich veel met electronische muziek bezig is gaan houden, Karlheinz Stockhausen, heeft van iemand albums van plastikman, scanner en AFX gekregen en geeft raad aan deze artiesten
quote:
I heard the piece Aphex Twin of Richard James carefully: I think it would be
very helpful if he listens to my work Song Of The Youth, which is electronic
music, and a young boy's voice singing with himself. Because he would then
immediately stop with all these post-African repetitions, and he would look
for changing tempi and changing rhythms, and he would not allow to repeat
any rhythm if it were varied to some extent and if it did not have a
direction in its sequence of variations.
quote:
No, 'Technocrats', you called them. He's called Plasticman, and in public,
Richie Hawtin. It starts with 30 or 40 - I don't know, I haven't counted
them - fifths in parallel, always the same perfect fifths, you see, changing
from one to the next, and then comes in hundreds of repetitions of one small
section of an African rhythm: duh-duh-dum, etc, and I think it would be
helpful if he listened to Cycle for percussion, which is only a 15 minute
long piece of mine for a percussionist, but there he will have a hell to
understand the rhythms, and I think he will get a taste for very interesting
non-metric and non-periodic rhythms. I know that he wants to have a special
effect in dancing bars, or wherever it is, on the public who like to dream
away with such repetitions, but he should be very careful, because the
public will sell him out immediately for something else, if a new kind of
musical drug is on the market. So he should be very careful and separate as
soon as possible from the belief in this kind of public.
AFX en hawtin hebben zelfs erop gereageerd
quote:
Aphex Twin on Song Of The Youth:
Mental! I've heard that song before; I like it. I didn't agree with him. I
thought he should listen to a couple of tracks of mine: "Didgeridoo", then
he'd stop making abstract, random patterns you can't dance to.
  dinsdag 18 mei 2004 @ 13:52:53 #253
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_19216842
Goh, die Stockhausen heeft wel ego zeg. Heeft natuurlijk ook pionierswerk verricht, maar ik kan me wel vinden in de reactie van Aphex.
  dinsdag 18 mei 2004 @ 15:59:55 #254
27648 Weakling
available in strong mint
pi_19219656
Paar maandjes terug op een duitse zender op een zondagochtend een docu gezien over Stockhausen. Ging voornamelijk over een project waar ie op dat moment mee bezig was. Hij kwam op mij over als een overdreven perfectionist die tot in het absurde over de kleinste details kon mierenneuken. Erg overtuigt van zijn eigen gelijk, maar op zo'n manier dat je het hem niet kwalijk nam. Vreemde kerel.

In ieder geval geef ik RDJ met zijn reactie ook gelijk. Hoewel er zeker raakvlakken zijn tussen Stockhausen en RDJ, denk ik dat de insteek van beiden (zeker in de beginperiode van RDJ) nogal verschilt van elkaar. Stockhausen wil met zijn muziek het intellect aanspreken en RDJ meer het gevoel. Aangezien gevoel zich niet laat vangen door het verstand en nogal basale kenmerken heeft, vindt Stockhausen de muziek van RDJ iets te simpel en omgekeerd RDJ die van Stockhausen iets te gekunsteld.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  dinsdag 18 mei 2004 @ 16:09:09 #255
2889 Zander
He's gone
pi_19219883
Tja, zo'n Stockhausen luistert met zijn klassieke training natuurlijk ook heel anders naar muziek dan de gemiddelde luisteraar. Die 'parallele kwinten' in het stuk van Hawtin waar hij naar verwijst, dat is in klassieke harmonieleer bijv. echt een doodzonde terwijl muzikanten in modernere genres dat (vaak onbewust) wel veelvuldig toepassen.

Ik denk ook dat het eigenlijk een beetje 'appels met peren' vergelijken is, hoewel volgers van Aphex Twin en andere electronica-muzikanten wel altijd graag namen als die van Stockhausen 'name-droppen', misschien ook om de muziek zo meer legitimiteit te geven of zo..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 19 mei 2004 @ 19:32:58 #256
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19251021
quote:
because the public will sell him out immediately for something else, if a new kind of
musical drug is on the market. So he should be very careful and separate as
soon as possible from the belief in this kind of public
Onzin, Hawtin is veel meer dan een standaard techno DJ/Producer. Hij heeft legendarisch en uniek werk verricht en heeft daarmee een absolute cult status bereikt.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_19296962
Vinden jullie trouwens ook dat er bij genre genoten meer emotie in de muziek is te ontdekken dan in de huidige stijl van Aphex? Ik vind Aphex technisch gezien ontzettend goed, geniaal misschien zelfs. Maar ik kan er vaak maar weinig emotie in ontdekken. Het klinkt vaak zo 'kaal'.
  vrijdag 21 mei 2004 @ 19:15:20 #258
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19299191
Muzikale abstractie gaat vaak hand in hand met een klinisch sfeertje naar mijn mening.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_19302393
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 20:03 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
De huidige stijl van AFX?
Nouja, huidig. Van Drukqs dan.
  vrijdag 21 mei 2004 @ 23:42:59 #261
27648 Weakling
available in strong mint
pi_19305893
Nee, ik vind er nog steeds (althans op Drukqs) evenveel emotie in zitten, alleen de toon is veranderd. Vroeger waren de emoties in zijn nummers nogal basic, pure frustratie of pure rust. Tegenwoordig zit er meer nuance in de emotie die hij wil overbrengen. Alhoewel het er met zijn Smojphace ding op lijkt dat ie nog steeds af en toe erg basic en banaal wil bezig zijn.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zaterdag 22 mei 2004 @ 00:18:57 #262
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_19306860
Drukqs loopt over van de emotie, wel een soort "emotie uit een zakje", maar psychotische nummers als Gwarek II afgewisseld met de kinderlijke zachtheid als in Avril 14th en Kesson Dalef, vindt ik dat er toch wel een persoonlijke draai aan zit. Er zit veel meer gevoel in dan de for cash mixen, die vielen me echt tegen.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  zaterdag 22 mei 2004 @ 00:54:12 #263
42327 Goofup
Goofy skates regular?!
pi_19307784
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 17:33 schreef Disorder het volgende:
Vinden jullie trouwens ook dat er bij genre genoten meer emotie in de muziek is te ontdekken dan in de huidige stijl van Aphex? Ik vind Aphex technisch gezien ontzettend goed, geniaal misschien zelfs. Maar ik kan er vaak maar weinig emotie in ontdekken. Het klinkt vaak zo 'kaal'.
ik vind vaak dat kale juist emotie met zich meebrengen "de kunst van het weglaten" (terwijl andere nummers van hem juist weer overvol gepropt worden)
Op dinsdag 17 april 2007 14:13 schreef Gia het volgende over haar kinderen:
al zitten die op het vmbo, ze denken in ieder geval logischer dan goofup.
pi_19320467
De enige veranderingen die me aan drukqs opvielen waren een betere geluidskwaliteit en de ongelofelijk slechte volgorde waarin de tracks gezet waren
  zaterdag 22 mei 2004 @ 22:29:00 #265
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_19325341
Mn username is naar een nummer van hem

zegt genoeg denk ik
pi_22723672
ff het topic nieuw leven inblazen

weet iemand of er nog nieuw materiaal van em uitkomt?
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 19:07:46 #267
27648 Weakling
available in strong mint
pi_22729820
pi_22731494
Te gek!

Nieuw Aphex Twin materiaal!

Weet iemand hier meer vanaf?
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 21:22:22 #269
27648 Weakling
available in strong mint
pi_22733272
Het is alleen op vinyl ... op bestelling ... 2 nummers, wat je op de Rephlex site ziet is naar alle waarschijnlijkheid de box waarin je alle 10 de releases kunt stoppen, die aflopend genummerd zullen zijn en de eerste release (nr10 dus) zijn 2 acid tracks. Maar het is nog wel voor een flink deel speculatie ...

Ow en op slsk is wel een nummer dat zich voordoet als de uitgelekte release, maar die schijnt nep te zijn.
pi_22734239
En komt James ooit nog eens naar Nederand?

Ik ben momenteel erg into Aphex Twin. Jammer dat de gemiddelde platenzaak niks van em heeft.

Ik vind em echt geweldig

Ik ken eerlijk gezegd weinig nummers die ik niet goed vind.
En dat terwijl ik een stuk of 6 alums en 6 singles van em heb,
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 22:38:12 #271
27648 Weakling
available in strong mint
pi_22735460
Goed bezig ProdigalSon!

De paar keer waarvan ik weet dat ie hier was, was dat als suprise act op festivals. Zit ook nog steeds vurig te hopen dat er een keer een vooraf aangekondigd optreden van hem komt. Hoewel ie op dit moment nogal vaak een "lets fuck the audience" attitude lijkt te hebben door ongelofelijk herrie te draaien ipv een fatsoenlijke act er van te maken. Neemt niet weg dat ik 'm ook errugh graag een keer live zou willen zien.
pi_22747904
hij hoeft ook niet echt meer op te treden. hij is toch al zo gevestigd en vereerd, en heeft bakken met poen dus de enige reden waarom ie t nog zou doen is als ie er zelf veel zin in heeft..
  woensdag 20 oktober 2004 @ 14:34:10 #273
36177 Escape2Dawn
Istanbul of wast'nbeetje?
pi_22747916
Wat een vreselijke kut muziek is dat... EN HIJ IS LELIJK!

Het helpt geen nut!
pi_22747975
tja je kan ook naar de zangeres zonder naar gaan luisteren.....
  woensdag 20 oktober 2004 @ 15:13:30 #275
27648 Weakling
available in strong mint
pi_22748733
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 14:34 schreef Escape2Dawn het volgende:
Wat een vreselijke kut muziek is dat... EN HIJ IS LELIJK!

LOL! Beste argument dat ik ooit heb gehoord om bepaalde muziek niet goed te vinden, de artiest in kwestie lelijk vinden. You're fired!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')