abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 april 2007 @ 09:46:53 #1
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_47994828
Het systeem:
Athlon64 3700+
Asus A8N-SLI
2GB RAM
2x160GB in RAID0
met daarop op 2 partities in dual boot:
  • Windows XP Pro SP2
  • Windows Vista 64bit Ultimate
    (en nog wat andere apparaten, maar die doen niet ter zake)

Het probleem:
    Sinds gisteravond start mijn pc niet meer op. Het keuze menu om te kiezen tussen Windows XP of Windows Vista. Welke van de twee je ook kiest, je krijgt het opstartscherm te te zien en daarna alleen nog maar een zwart scherm. De PC herstart niet.

Geprobeerde oplossingen:
    Het gaat er mij alleen maar om dat Windows XP het weer gaat doen, Windows Vista is slechts een kale installatie die ik er zo opnieuw op kan zetten.
    Ik heb al geprobeerd om met de Windows XP CD op te starten en met de de bekende CHKDSK, FIXBOOT en FIXMBR-commando's de boel te herstellen. Dit mocht echter niet baten, CHKDSK zegt dat er fouten zijn gevonden, maar kan ze niet oplossen.
    De RAID-array zelf wordt door de controller aangegeven als Healthy, dus dat lijkt me wel goed te zitten.
    Daarna heb ik ook geprobeerd om Windows XP opnieuw te installeren met behoud van data en instellingen. Dit leek goed te gaan, tot de reboot na het kopieren van de bestanden. Toen kreeg ik weer het zwarte scherm na het Windows-logo.

Formatteren doe ik liever niet, er staat nog wat data op die ik graag zou willen bewaren. (ja slecht dat ik niet op een andere schijf heb staan, ik weet het).

Wie heeft er nog een geniaal idee?
  • So we just called him Fred
    pi_47995013
    Een geniaal idee heb ik niet, maar ik heb precies hetzelfde probleem gezien bij mijn huisgenoot.
    Die had ook XP Pro SP2 en Vista Ultimate in dual boot op zijn pc staan, draaide ook in raid,
    en zijn pc deed ook helemaal niks meer.
    Zijn oplossing is uiteindelijk rigoreus geweest, hij heeft zijn windows-schijven leeggemieterd en een schone XP Pro SP2 op zijn compu gegooid.
    Hij wijtte het probleem aan de combi raid en vista volgens mij.
    Ik zal hem zo eens vragen, hij is hier over een kwartiertje...
    Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
    rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
    Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
    Rudedeltatoedeloe :W
    pi_47995206
    Draai eens het diagnostic programma van je harddisk fabrikant op je schijven?
      woensdag 4 april 2007 @ 10:03:00 #4
    20849 Fred
    Beroepschagrijn
    pi_47995258
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 10:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
    Draai eens het diagnostic programma van je harddisk fabrikant op je schijven?
    Zou ik wel willen... Maar dit is de enige pc in huis met floppydrive en brander, en aangezien ik die software eerst zal moet downloaden en op een floppy/CD zal moeten zetten.
    So we just called him Fred
    pi_47995337
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 10:03 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Zou ik wel willen... Maar dit is de enige pc in huis met floppydrive en brander, en aangezien ik die software eerst zal moet downloaden en op een floppy/CD zal moeten zetten.
    zeg ik nou rare dingen als ik zeg:

schroef je brander / floppydrive er uit.. en doe die ff in een andere PC?
    pi_47995369
    Of ga naar een van je buren die ook een computer met cdbrander heeft en doe het daar
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
      woensdag 4 april 2007 @ 13:27:51 #7
    20849 Fred
    Beroepschagrijn
    pi_48002027
    Buren? Ik weet niet eend of die een computer hebben.

Maar als ik dan toch met schroevendraaiers aan gang moet, dan kan ik net zo goed een extra schijf erbij hangen, windows erop zetten, en dan alles uit testen.
    Had gehoopt dat iemand nog iets wist zonder dat ik kast open had hoeven maken.
    pi_48002173
    nee.. helaas

je kan natuurlijk naar de PC winkel gaan en vragen als die een CDtje kunnen bakken voor je
      woensdag 4 april 2007 @ 13:41:46 #9
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_48002528
    Fred deze al geprobeerd?
    http://support.microsoft.com/kb/307654/
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
      woensdag 4 april 2007 @ 14:04:14 #10
    20849 Fred
    Beroepschagrijn
    pi_48003282
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 13:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
    je kan natuurlijk naar de PC winkel gaan en vragen als die een CDtje kunnen bakken voor je
    Ik zal maar niet zeggen wat voor soort winkel ik werk
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 13:41 schreef wdn het volgende:
    Fred deze al geprobeerd?
    http://support.microsoft.com/kb/307654/
    been there, done that
    pi_48003494
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 14:04 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ik zal maar niet zeggen wat voor soort winkel ik werk
    [..]

been there, done that
    voor jou dan

en nu HUP HUP je pc maken
      woensdag 4 april 2007 @ 14:23:27 #12
    20849 Fred
    Beroepschagrijn
    pi_48004001
    nog 1½ uur, dan mag ik naar huis.
      woensdag 4 april 2007 @ 23:34:03 #13
    20849 Fred
    Beroepschagrijn
    pi_48026641
    Hij doet het weer

Dat wil zeggen, hij start weer op met een Windows-installatie op een andere schijf.
    RAID-array wordt nu gecontrolleerd... gaat wel even duren denk ik.
      woensdag 4 april 2007 @ 23:45:54 #14
    67194 wimmel_1
    Intentionally Left Blank
    pi_48027069
    In plaats van helpen: Wat heb je gedaan om het stuk te krijgen
    Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
    pi_48027084
    quote:
    Beroep PC reparateur
    Studierichting HBO Technische Informatica @ TH Rijswijk
    Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
      donderdag 5 april 2007 @ 01:02:27 #16
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_48029267
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 09:46 schreef FredvZ het volgende:
    2x160GB in RAID0
    Dat is een enorm risico. Hiermee ben je dus ALLE data kwijt als 1 van de 2 schijven naar z'n grootje is.
    quote:
    De RAID-array zelf wordt door de controller aangegeven als Healthy, dus dat lijkt me wel goed te zitten.
    Dat is toch vaak bedrog. Veel RAID controllers rapporteren alleen maar of de RAID-container (of stripe set) in zijn geheel nog aanwezig is, en doen verder niets met schijven die door een fout opeens barsten van de bad-sectors.

Je kunt de volgende keer trouwens ook eens met een Knoppix CD aan de slag gaan. Nu ie het weer doet is het misschien geen slecht idee om er even eentje te downloaden.
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
    pi_48033744
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 01:02 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat is een enorm risico. Hiermee ben je dus ALLE data kwijt als 1 van de 2 schijven naar z'n grootje is.
    [..]

Dat is toch vaak bedrog. Veel RAID controllers rapporteren alleen maar of de RAID-container (of stripe set) in zijn geheel nog aanwezig is, en doen verder niets met schijven die door een fout opeens barsten van de bad-sectors.

Je kunt de volgende keer trouwens ook eens met een Knoppix CD aan de slag gaan. Nu ie het weer doet is het misschien geen slecht idee om er even eentje te downloaden.
    idd. @ RAID bios kan ik geen SMART data uitlezen.. wel als XP geladen is.. ergens best onhandig.. maar ik heb nu 2 RAID 0 arrays .. 750GB elk. ( en die raken wel eens vol hoor ) maar echt belangrijke data komt er NIET op
      donderdag 5 april 2007 @ 10:46:02 #18
    20849 Fred
    Beroepschagrijn
    pi_48034703
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 23:45 schreef wimmel_1 het volgende:
    In plaats van helpen: Wat heb je gedaan om het stuk te krijgen
    De problemen zijn begonnen na het resizen van de partitie voor het installeren van Windows Vista
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 01:02 schreef maartena het volgende:
    Van origine was het ook de bedoeling om er alleen Windows op te installeren en documenten en dat soort meuk op andere schijven te zetten. Was alleen bij het installeren te lui en dacht steeds; die mijn documentenmap kan ik volgende week ook nog wel op een andere schijf instellen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')