abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47954600
Een KLM-toestel op weg van Curaçao naar Amsterdam heeft een tussenlanding moeten maken omdat er te weinig brandstof aan boord was. Het toestel met 294 passagiers aan boord landde in Shannon in Ierland om bij te tanken. Volgens een woordvoerder van KLM is er geen gevaar geweest. Hij bevestigde daarmee het bericht in De Telegraaf.

Het incident had vorige week plaats. Hoe het kan dat er te weinig brandstof in het vliegtuig zat, is nog niet duidelijk. ,,Het kan zijn dat iemand minder brandstof heeft getankt dan moest, maar er kunnen ook fouten gemaakt zijn bij de schatting van het gewicht van het vliegtuig. Het kan ook door het weer komen. We weten het niet'', aldus de woordvoerder.

Het toestel had volgens de woordvoerder wel voldoende brandstof om naar Schiphol te vliegen, maar te weinig als om welke reden dan ook de luchthaven dicht zou zijn. Volgens procedures moet het toestel dan een tussenlanding maken om bij te tanken. De vlucht raakte 2,5 uur vertraagd door de extra landing.


Bron : ANP
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je hoor steeds meer verhalen over vliegtuigen die met gebreken zitten of laksheid aan onderhoud. Moet er echt iets gebeuren voordat ze weer gaan opletten?

[ Bericht 2% gewijzigd door feessie op 03-04-2007 10:33:42 ]
pi_47954714
Done
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  dinsdag 3 april 2007 @ 10:37:11 #3
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_47954846
Dan moet ie wel grof te weinig gehad hebben, Ierland is nu niet zo heel erg ver weg.
pi_47955120
Zie je het al voor je in de cockpit.

Piloot 1: "Heb jij getankt? "
Piloot 2: "Dat zou jij toch doen ?"

Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_47955218
Op zich is er niks aan de hand, het kost alleen handenvol geld voor de KLM. Maar dat is hun eigen schuld. Bij de vluchtplanning wordt altijd rekening gehouden met dit soort zaken, er zijn zat "alternates" op de route. Maar het is zeker slordig dat er een fout is gemaakt met de fuel. Normaal gesproken moet de piloot controleren of er genoeg aan boord genomen is.
pi_47955251
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 10:37 schreef Keiichi het volgende:
Dan moet ie wel grof te weinig gehad hebben, Ierland is nu niet zo heel erg ver weg.
van Curaçao naar Amsterdam

Dat is niet zo ver hoor?
En het hele bericht wel gelezen? Er was ook voldoende om naar amsterdam te komen
pi_47955341
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 10:54 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

van Curaçao naar Amsterdam

Dat is niet zo ver hoor?
En het hele bericht wel gelezen? Er was ook voldoende om naar amsterdam te komen
Maar moeten ze niet altijd een voorraadje achter de hand hebben om rondjes te kunnen vliegen rond Amsterdam als het heel druk is ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_47955366
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 10:57 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar moeten ze niet altijd een voorraadje achter de hand hebben om rondjes te kunnen vliegen rond Amsterdam als het heel druk is ?
Precies zoals het in het nieuwbericht staat.
Dat lezen valt af en toe best tegen.
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:02:03 #9
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_47955477
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 10:54 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

van Curaçao naar Amsterdam

Dat is niet zo ver hoor?
En het hele bericht wel gelezen? Er was ook voldoende om naar amsterdam te komen
Ik dacht de andere kant op
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:09:54 #10
154880 Bolter
Awesomeness
pi_47955720
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 10:57 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar moeten ze niet altijd een voorraadje achter de hand hebben om rondjes te kunnen vliegen rond Amsterdam als het heel druk is ?
Yup, weet niet de exacte richtlijnen (iets van 45 min in een holding pattern of 60 min op een andere hoogte). Grondpersoneel zal wel een foutje hebben gemaakt..
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_47955943
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:09 schreef Bolter het volgende:

[..]

Yup, weet niet de exacte richtlijnen (iets van 45 min in een holding pattern of 60 min op een andere hoogte). Grondpersoneel zal wel een foutje hebben gemaakt..
Is natuurlijk onzin, de captain is gewoon verantwoordelijk en heeft kennelijk de procedures niet (goed) gevolgd.
pi_47956083
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:15 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Is natuurlijk onzin, de captain is gewoon verantwoordelijk en heeft kennelijk de procedures niet (goed) gevolgd.
Wie zegt dat de procedures niet goed zijn gevolgd?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_47956145
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:18 schreef Lucille het volgende:

[..]

Wie zegt dat de procedures niet goed zijn gevolgd?
Precies!
Het kwam door het weer!
De wind waaide de benzinedop deraf
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_47956401
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:09 schreef Bolter het volgende:

[..]

Yup, weet niet de exacte richtlijnen (iets van 45 min in een holding pattern of 60 min op een andere hoogte). Grondpersoneel zal wel een foutje hebben gemaakt..
15 minuten holding en 30 min. fuel om naar een Destination Alternate te komen.
pi_47956624
Ik heb meegemaakt dat een vliegtuig een tussenlanding moest maken wegens een staking en er aan de passagiers om een creditcard gevraagd werd
Ik had zelfs de neiging om de mijne aan te bieden, het ging om een restbedrag van 4000 dollar

Die passagier die zich bereid stelde werd wel in de watten gelegd, maar het was wel een rare situatie.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_47956626
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:18 schreef Lucille het volgende:

[..]

Wie zegt dat de procedures niet goed zijn gevolgd?
Als die goed gevolgd waren hadden ze voor vertrek geweten dat ze te weinig brandstof bij zich hadden.
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:36:48 #17
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_47956820
Wat is nou het probleem dan. Je hebt te weinig brandstof en dus ga je een tussenlanding maken voor wat extra brandstof. En dan ineens gaat iedereen lopen zeiken. Als ze door hadden gevlogen en ergens midden in de lucht erachter kwamen dat de brandstof op was, was het allemaal veel ernstiger geweest.

Het is misschien niet handig, vertrekken met te weinig brandstof. Maar die ene vlucht die dat heeft, van alle tienduizenden ...
Schaap
pi_47956877
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:31 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Als die goed gevolgd waren hadden ze voor vertrek geweten dat ze te weinig brandstof bij zich hadden.
Niet noodzakelijk. De procedures kunnen ook goed zijn gevolgd, maar op basis van onvolledige of onvoorziene omstandigheden niet tot het juiste resultaat geleid hebben. Bijvoorbeeld dat de captain foutieve informatie heeft gekregen over het gewicht, of dat het toestel tijdens de vlucht een stuk heeft moeten omvliegen of meer tegenwind had dan voorzien op het moment dat er getankt werd. Of dat er een defect (of verkeerde afstelling) is opgetreden in de motor waardoor het brandstofverbruik een paar procent hoger lag dan normaal. Allemaal dingen die je van te voren niet kan inplannen en waar je met het volgen van de procedure niets aan hebt.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_47956936
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:31 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Als die goed gevolgd waren hadden ze voor vertrek geweten dat ze te weinig brandstof bij zich hadden.
Je hebben de procedures nu juist goed gevolgd, als ze niet goed gevolgd waren hadden ze bv extra snel op schiphol moeten landen ofzo. wat er nu is gebeurd kan gewoon komen door tegenwind of een motor die niet meer helemaal goed verbrand. Dus niet zeuren, er is juist perfect gehandeld, alles volgens de regeltjes.
pi_47957005
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:38 schreef Lucille het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk. De procedures kunnen ook goed zijn gevolgd, maar op basis van onvolledige of onvoorziene omstandigheden niet tot het juiste resultaat geleid hebben. Bijvoorbeeld dat de captain foutieve informatie heeft gekregen over het gewicht, of dat het toestel tijdens de vlucht een stuk heeft moeten omvliegen of meer tegenwind had dan voorzien op het moment dat er getankt werd. Of dat er een defect (of verkeerde afstelling) is opgetreden in de motor waardoor het brandstofverbruik een paar procent hoger lag dan normaal. Allemaal dingen die je van te voren niet kan inplannen en waar je met het volgen van de procedure niets aan hebt.
Goed allemaal waar In de geval heet de KLM echter al (min of meer) toegegeven dat het een domme fout was. Verder niet zo veel om je druk om te maken idd, het zal regelmatig voorkomen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 3 april 2007 @ 12:01:03 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_47957730
Zolang de veiligheid van de passagiers niet in het geding is, zal het wel meevallen. Het is goed dat de KLM in dit geval geen risico heeft genomen en een tussenlanding heeft gemaakt. Dat zulke incidenten bekend worden gemaakt, is mijns inziens aan de ene kant goed, omdat je toont dat je veiligheid bovenaan hebt staan, maar aan de andere kant toegeeft dat je een fout hebt gemaakt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 3 april 2007 @ 12:09:12 #22
154880 Bolter
Awesomeness
pi_47958010
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:41 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

In de geval heet de KLM echter al (min of meer) toegegeven dat het een domme fout was.
Jij kan wel zeer goed tussen de regels doorlezen. Ik zie dit namelijk nergens in het bericht terug.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_48013012
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:41 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Goed allemaal waar In de geval heet de KLM echter al (min of meer) toegegeven dat het een domme fout was. Verder niet zo veel om je druk om te maken idd, het zal regelmatig voorkomen.
Het is geen domme fout, het is pure pech. Je wilt als maatschappij net genoeg brandstof meenemen als nodig is. Teveel kost alleen maar geld (is namelijk gewicht en meer gewicht betekent meer brandstof verbruik) en is schadelijk voor het milieu.
Wat altijd aan boord zit is brandstof voor:
* de reis van A naar B
* Van B naar C (in het geval B dicht zou zijn moet je een alternatief hebben)
* 30 minuten extra (door de wet bepaald en moet na landen nog aan boord zijn, tenzij in uiterste nood)
* Een vastgestelde extra hoeveelheid (door de maatschappij bepaald, bij de KLM dacht is minimaal 20 minuten vliegen)

Statistisch zou dit genoeg moeten zijn om goed over te komen. Echter er zijn dagen dat de wind harder tegen je waait , je lager moet vliegen of meer om moet vliegen dan geplanned en dan kan die extra hoeveelheid wel eens op raken. En dan moet je bijtanken.
Betekent dit dat het vliegtuig bijna neerstorte omdat de brandstof op was? Nee, als het goed is, en de KLM maakt dat erg duidelijk richting de vliegers, dan hadden ze in ieder geval nog brandstof voor 30 minuten vliegen toen ze in Ierland op de grond stonden, waarschijnlijk meer, maar zou dit niet het geval zijn als ze door waren gevlogen naar Amsterdam. Sterker nog, wqaarschijnlijk hadden ze wel genoeg brandstof gehad om door te vliegen, maar dan was de hoeveelheid in Amsterdam zo laag geweest dat ze die 30 minuten op gemaakt zouden hebben, en dat mag alleen in uiterste nood, of dat als Amsterdam dicht zou zijn geweest (bv brand of erg slecht weer), ze geen extra brandstof meer hadden gehad om uit te wijken naar C. En in die situatie wil je nooit komen, dan maar bijtanken in Ierland.

Nog een uitleg van Benno Baksteen...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 4 april 2007 @ 18:26:38 #24
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_48013286
Exact zoals Stranger schrijft.

Vermoeiend om te zien hoe de pers en het volk allemaal denken te weten hoe het werkt
FCT
pi_48019555
Ik neem aan dat er een brandstofmeter in zit. Dan kunnen ze toch zien hoeveel brandstof ze aan boord hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')