Reflexen.quote:Op maandag 2 april 2007 21:16 schreef Camphusius het volgende:
1 Duid het bewegen van een ongeboren baby op een bewustzijn? Of zijn het slechts reflexen?
Moeilijk te zeggen, je kunt toch ook niet zeggen wanneer een mens een bewustzijn krijgt?quote:2 Als er idd sprake is van een bewustzijn bij een ongeboren vrucht, vanaf hoeveel weken kun je dan spreken van een bewustzijn?
Nee.quote:3 Tot hoever terug kan een herinnering eigenlijk teruggaan? Zijn er mensen van wie bekend zijn dat hun herinneringen terugvoeren in de periode dat ze nog in de baarmoeder zaten?
Hoe weet je het zo zeker dat het " slechts " reflexen zijn? Heb je misschien een bron?quote:
Dat is dus de vraag.quote:Moeilijk te zeggen, je kunt toch ook niet zeggen wanneer een mens een bewustzijn krijgt?
Ik weet het niet zeker. Maar het is wel duidelijk dat het reflexen zijn.quote:Op maandag 2 april 2007 21:22 schreef Camphusius het volgende:
[..]
Hoe weet je het zo zeker dat het " slechts " reflexen zijn? Heb je misschien een bron?
Dank. Ik zal de programmering in de gaten houden. Wellicht dat ze het een keer herhalen.quote:Op maandag 2 april 2007 21:22 schreef Broekpaling het volgende:
Op Discovery hadden ze het erover dat er pas een soort van bewustzijn is na 5 tot 7 maanden.
De baby weet dat er dus iets is.quote:Op maandag 2 april 2007 21:26 schreef Camphusius het volgende:
[..]
Dank. Ik zal de programmering in de gaten houden. Wellicht dat ze het een keer herhalen.
Je hebt het over een soort van bewustzijn. Kun je daar iets meer over kwijt?
Daar heb ik eerlijk gezegd ook wel sterk rekening mee gehouden. Ik kan mij goed voorstellen dat die bewegingen goed terug te voeren zijn op reflexwerking. Ik ben echter van mening het aanwezig zijn van die relfexen niet uitsluit dat een ongeboren vrucht een mogelijk toch bewustzijn heeft. Het een hoeft het ander immers niet uit te sluiten, toch?quote:Op maandag 2 april 2007 21:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik weet het niet zeker. Maar het is wel duidelijk dat het reflexen zijn.
Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde. Ik denk dat bij mij de vroegste herinnering terugvoert naar mijn derde levensjaar.quote:Op maandag 2 april 2007 21:31 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
De baby weet dat er dus iets is.
Hij/zij kan de moeder horen, dus als de moeder boos is is de Baby bang, en als de moeder vrolijk is is de Baby rustig.
En pas na 2 a 3 jaar heeft een kind een omgevings bewustzijn.
Mijn broertje werd een weekje bij mn oma en opa gezet toen pa en ma een weekje op vakantie gingen, hij was toen een jaare of 2, en hij vond t allemaal wel best, ook toen ze 'm weer ophaalden.
Hij merkte ipc niks dat ie bij een andere familie was.
Ik was toen 4 ofzo en stond in tranen dat pa en ma weggingen, de hele week scheen ik naar huis te willen, ik heb de dochter van mn kennis die toen ook een jaar of 3/4 was zo hard opzij geduwd tegen de deursponning omdat ik mn ouders weer zag aankomen aan 't eind van de week.
Ik zelf kan maar 2 kleine momenten herineren van dit alles, de 1e ochtend met wakker worden, 1 keerte tijdens avond eten.
De rest heb ik gehoord van pa en ma.
Zeker.quote:Op maandag 2 april 2007 21:31 schreef JoopK het volgende:
Het is voor ons nauwelijks mogelijk om te bepalen wanneer een klomp cellen opeens een mens is en daarom ben ik ook tegen abortus provocatus. Wat is het verschil daar tussen en een moordenaar die een vrouw met vrucht in de buik steekt?
Klopt. Daarom is er een grens tot waar abortus gepleegd mag worden.quote:Op maandag 2 april 2007 21:31 schreef JoopK het volgende:
Het is voor ons nauwelijks mogelijk om te bepalen wanneer een klomp cellen opeens een mens is
quote:Op maandag 2 april 2007 21:31 schreef JoopK het volgende:
Het is voor ons nauwelijks mogelijk om te bepalen wanneer een klomp cellen opeens een mens is en daarom ben ik ook tegen abortus provocatus. Wat is het verschil daar tussen en een moordenaar die een vrouw met vrucht in de buik steekt?
quote:Op maandag 2 april 2007 21:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klopt. Daarom is er een grens tot waar abortus gepleegd mag worden.
Neen.quote:Wellicht bestaan in de neurologie daar best een definities over..
Ik geef ik toe dat het zeer lastig te definieren is.quote:Op maandag 2 april 2007 21:46 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Neen.
'Consciousness' is a word worn smooth by a million tongues."
George Miller
Te complex, te abstract, onmogelijk om concreet te kunnen definieren.
Ik heb een woord vergeten, ik bedoelde te zeggen dat er een grens bepaald isquote:
OK.quote:Op maandag 2 april 2007 21:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb een woord vergeten, ik bedoelde te zeggen dat er een grens bepaald is.
Maar ik neem aan dat als je er van uitgaat dat een ongeboren vrucht een bewustzijn heeft, een kat of een rat dat dan waarschijnlijk ook zal moeten hebben?quote:Op maandag 2 april 2007 21:49 schreef Camphusius het volgende:
[..]
Ik geef ik toe dat het zeer lastig te definieren is.
Goeie.quote:Op maandag 2 april 2007 21:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar ik neem aan dat als je er van uitgaat dat een ongeboren vrucht een bewustzijn heeft, een kat of een rat dat dan waarschijnlijk ook zal moeten hebben?
He, die komt me bekend voorquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |