abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47940754
Vraag ik mij af. Er zijn mensen die van mening zijn dat een baby pas bij zijn of haar geboorte een bewustzijn krijgt. Ik geloof daar eerlijk gezegd niets van, mij lijkt dat een ongeboren vrucht reeds een bewustzijn heeft.

Ik probeer hier meer duidelikjheid te krijgen door het vinden van antwoord op de volgende vragen:

1 Duid het bewegen van een ongeboren baby op een bewustzijn? Of zijn het slechts reflexen?
2 Als er idd sprake is van een bewustzijn bij een ongeboren vrucht, vanaf hoeveel weken kun je dan spreken van een bewustzijn?
3 Tot hoever terug kan een herinnering eigenlijk teruggaan? Zijn er mensen van wie bekend zijn dat hun herinneringen terugvoeren in de periode dat ze nog in de baarmoeder zaten?
  maandag 2 april 2007 @ 21:19:33 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_47940899
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:16 schreef Camphusius het volgende:
1 Duid het bewegen van een ongeboren baby op een bewustzijn? Of zijn het slechts reflexen?
Reflexen.
quote:
2 Als er idd sprake is van een bewustzijn bij een ongeboren vrucht, vanaf hoeveel weken kun je dan spreken van een bewustzijn?
Moeilijk te zeggen, je kunt toch ook niet zeggen wanneer een mens een bewustzijn krijgt?
quote:
3 Tot hoever terug kan een herinnering eigenlijk teruggaan? Zijn er mensen van wie bekend zijn dat hun herinneringen terugvoeren in de periode dat ze nog in de baarmoeder zaten?
Nee.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_47940962
TT gewijzigd
  maandag 2 april 2007 @ 21:22:46 #4
158491 Broekpaling
Plons is water.
pi_47941103
Op Discovery hadden ze het erover dat er pas een soort van bewustzijn is na 5 tot 7 maanden.
0 topics op naam. 14.gif
pi_47941112
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Reflexen.
Hoe weet je het zo zeker dat het " slechts " reflexen zijn? Heb je misschien een bron?
quote:
Moeilijk te zeggen, je kunt toch ook niet zeggen wanneer een mens een bewustzijn krijgt?
Dat is dus de vraag.

Misschien ook een neuroloog op dit forum?
pi_47941160
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:20 schreef Triggershot het volgende:
TT gewijzigd
Thanks.
  maandag 2 april 2007 @ 21:25:38 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_47941316
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:22 schreef Camphusius het volgende:

[..]

Hoe weet je het zo zeker dat het " slechts " reflexen zijn? Heb je misschien een bron?
Ik weet het niet zeker. Maar het is wel duidelijk dat het reflexen zijn.
pi_47941347
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:22 schreef Broekpaling het volgende:
Op Discovery hadden ze het erover dat er pas een soort van bewustzijn is na 5 tot 7 maanden.
Dank. Ik zal de programmering in de gaten houden. Wellicht dat ze het een keer herhalen.

Je hebt het over een soort van bewustzijn. Kun je daar iets meer over kwijt?
  maandag 2 april 2007 @ 21:31:06 #9
158491 Broekpaling
Plons is water.
pi_47941602
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:26 schreef Camphusius het volgende:

[..]

Dank. Ik zal de programmering in de gaten houden. Wellicht dat ze het een keer herhalen.

Je hebt het over een soort van bewustzijn. Kun je daar iets meer over kwijt?
De baby weet dat er dus iets is.
Hij/zij kan de moeder horen, dus als de moeder boos is is de Baby bang, en als de moeder vrolijk is is de Baby rustig.
En pas na 2 a 3 jaar heeft een kind een omgevings bewustzijn.
Mijn broertje werd een weekje bij mn oma en opa gezet toen pa en ma een weekje op vakantie gingen, hij was toen een jaare of 2, en hij vond t allemaal wel best, ook toen ze 'm weer ophaalden.
Hij merkte ipc niks dat ie bij een andere familie was.

Ik was toen 4 ofzo en stond in tranen dat pa en ma weggingen, de hele week scheen ik naar huis te willen, ik heb de dochter van mn kennis die toen ook een jaar of 3/4 was zo hard opzij geduwd tegen de deursponning omdat ik mn ouders weer zag aankomen aan 't eind van de week.

Ik zelf kan maar 2 kleine momenten herineren van dit alles, de 1e ochtend met wakker worden, 1 keerte tijdens avond eten.
De rest heb ik gehoord van pa en ma.
0 topics op naam. 14.gif
pi_47941611
Ik zag een keer toen ik nog op de middelbare school zat een documentaire over abortussen. Lieten ze een abortus zien door de ogen van zo'n echo apparaat. Je ziet zo'n kind gewoon doodsbang zijn De baby deed z'n mond wijd open en dat noemden ze de "Silent Scream".

Echt zo ziek
pi_47941626
yeah right, discovery weet het... het is heel moeilijk dat te bepalen lijkt me, wat is inderdaad bewustzijn? Het lijkt mij te gaan over "de omgeving kunnen observeren en er bewust over na kunnen denken", meeste baby's hebben dat pas als ze meer dan een half jaar oud zijn...

Het is voor ons nauwelijks mogelijk om te bepalen wanneer een klomp cellen opeens een mens is en daarom ben ik ook tegen abortus provocatus. Wat is het verschil daar tussen en een moordenaar die een vrouw met vrucht in de buik steekt?
pi_47941631
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:25 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik weet het niet zeker. Maar het is wel duidelijk dat het reflexen zijn.
Daar heb ik eerlijk gezegd ook wel sterk rekening mee gehouden. Ik kan mij goed voorstellen dat die bewegingen goed terug te voeren zijn op reflexwerking. Ik ben echter van mening het aanwezig zijn van die relfexen niet uitsluit dat een ongeboren vrucht een mogelijk toch bewustzijn heeft. Het een hoeft het ander immers niet uit te sluiten, toch?

Ik hoop de docu op Discovery alsnog te kunnen zien.
pi_47942076
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:31 schreef Broekpaling het volgende:

[..]

De baby weet dat er dus iets is.
Hij/zij kan de moeder horen, dus als de moeder boos is is de Baby bang, en als de moeder vrolijk is is de Baby rustig.
En pas na 2 a 3 jaar heeft een kind een omgevings bewustzijn.
Mijn broertje werd een weekje bij mn oma en opa gezet toen pa en ma een weekje op vakantie gingen, hij was toen een jaare of 2, en hij vond t allemaal wel best, ook toen ze 'm weer ophaalden.
Hij merkte ipc niks dat ie bij een andere familie was.

Ik was toen 4 ofzo en stond in tranen dat pa en ma weggingen, de hele week scheen ik naar huis te willen, ik heb de dochter van mn kennis die toen ook een jaar of 3/4 was zo hard opzij geduwd tegen de deursponning omdat ik mn ouders weer zag aankomen aan 't eind van de week.

Ik zelf kan maar 2 kleine momenten herineren van dit alles, de 1e ochtend met wakker worden, 1 keerte tijdens avond eten.
De rest heb ik gehoord van pa en ma.
Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde. Ik denk dat bij mij de vroegste herinnering terugvoert naar mijn derde levensjaar.

Misschien had ik eigenlijk eerst moeten definieren wat eigenlijk bewustzijn is? Of beter gezegd, wat moeten we onder bewustzijn verstaan. Wellicht bestaan in de neurologie daar best een definities over.. Het zal best verder reiken dan de letterlijke betekenis van bewust zijn van jezelf, van je omgeving etc. etc.

Maar herinneringen zeggen denk ik niet alles over bewustzijn. Bewustzijn staat imo los van herinneringen...
pi_47942151
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:31 schreef JoopK het volgende:

Het is voor ons nauwelijks mogelijk om te bepalen wanneer een klomp cellen opeens een mens is en daarom ben ik ook tegen abortus provocatus. Wat is het verschil daar tussen en een moordenaar die een vrouw met vrucht in de buik steekt?
Zeker.
  maandag 2 april 2007 @ 21:42:08 #15
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_47942200
quote:
Het is voor ons nauwelijks mogelijk om te bepalen wanneer een klomp cellen opeens een mens is
Klopt. Daarom is er een grens tot waar abortus gepleegd mag worden.
pi_47942339
quote:

quote:
Op maandag 2 april 2007 21:42 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Klopt. Daarom is er een grens tot waar abortus gepleegd mag worden.
  maandag 2 april 2007 @ 21:46:05 #17
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_47942414
quote:
Wellicht bestaan in de neurologie daar best een definities over..
Neen.

'Consciousness' is a word worn smooth by a million tongues."

George Miller

Te complex, te abstract, onmogelijk om concreet te kunnen definieren.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_47942599
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:46 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Neen.

'Consciousness' is a word worn smooth by a million tongues."

George Miller

Te complex, te abstract, onmogelijk om concreet te kunnen definieren.
Ik geef ik toe dat het zeer lastig te definieren is.
  maandag 2 april 2007 @ 21:49:30 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_47942627
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:44 schreef Camphusius het volgende:

[..]

[..]

Ik heb een woord vergeten, ik bedoelde te zeggen dat er een grens bepaald is .
pi_47942675
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:49 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik heb een woord vergeten, ik bedoelde te zeggen dat er een grens bepaald is .
OK.
  maandag 2 april 2007 @ 21:50:19 #21
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_47942677
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:49 schreef Camphusius het volgende:

[..]

Ik geef ik toe dat het zeer lastig te definieren is.
Maar ik neem aan dat als je er van uitgaat dat een ongeboren vrucht een bewustzijn heeft, een kat of een rat dat dan waarschijnlijk ook zal moeten hebben?
pi_47942981
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar ik neem aan dat als je er van uitgaat dat een ongeboren vrucht een bewustzijn heeft, een kat of een rat dat dan waarschijnlijk ook zal moeten hebben?
Goeie.

Ja, ik ga er vooralsnog vanuit kat, hond, rat (zoogdieren) en wellicht ook niet-zoogdieren een bewustzijn hebben. Al maak je me nu wel aan het twijfelen, want ik heb sowieso een groot definitieprobleem hetgeen ik eerst opgelost moet hebben om daar uberhaupt een antwoord op te kunnen geven. Zolang ik eigenlijk dus niet weet wat bewust zijn is, of wat ik daar onder moet verstaan, kan ik deze vraag feitelijk niet beantwoorden. En ook de vraag in TT niet.
  maandag 2 april 2007 @ 21:59:22 #23
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_47943088
Tja, laten we dan eerst maar eens het een en ander definiėren .

Laten we in ieder geval spreken van zelfbewustzijn, dus het 'ik denk, dus ik besta' idee .
  maandag 2 april 2007 @ 22:00:23 #24
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_47943145
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:59 schreef Fir3fly het volgende:
'ik denk, dus ik besta' idee .
He, die komt me bekend voor

Cogito ergo sum.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_47943419
http://proto.thinkquest.nl/~llb106/bewustzijn.php

Hier staat een leuk stukje over bewustzijn. Ook hierin wordt gesteld dat wetenschappers daar ook geen eensluidende definitie kunnen geven.

Ik realiseer mij nu dat dit topic wel erg glibberig begint te worden. Immers hoe kan ik de vraag in TT beantwoord krijgen, terwijl wetenschappers niets eens tot een eensluidende definitie kunnen komen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')