abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47923398
"Doe de pizza 18-22 minuten in een voorverwarmde oven" staat er meestal op de diepvriespizza's.

In een onverwarmde oven is hij bij mij echter al na 14 minuten klaar. Langer en hij wordt zwart.

Mijn vraag is dus: hoe werkt dat voorverwarmen precies? Wordt de oven eerst loeiheet (max. vermogen) tot hij de gewenste temperatuur bereikt en zet zichzelf vervolgens in de ingestelde stand (200 graden ofzo) of is het vermogen vanaf het begin al op de ingestelde stand?

Zag al wat andere topics over voorverwarmen, maar dat was meer over het waarom en niet precies hoe een oven zichzelf voorverwarmt.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_47923479
Ik verwarm ook nooit eerst voor.

Sterker nog, ik gebruik altijd de grillstand voor dingen als pizza of afbakstokbrood.
Dat is zonder voorverwarmen in 8 minuutjes klaar.

Als ik eerst moet voorverwarmen (snelstand) dan duurt dat 6 minuten en dan moet mijn eten er nog in.
Dan duurt het dubbel zolang.

Ik snap het ook niet, heel dat voorverwarmen.

tvp dus
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_47923692
Ik heb geen voor verwarmstand (wist niet eens dat het bestond) maar als het echt noodzakelijk is om voor te verwarmen zet ik de oven een paar minuten van tevoren aan op de stand die ik moet hebben om het product te bereiden.
Maar ik moet zeggen dat ik ook zelden voor verwarm, mijn oven is heel snel heet dus het is een beetje onzin in de meeste gevallen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_47923867
ik verwarm hem altijd wel voor, dan gaat ie aan, blaast ie ff dat de oven helemaal warm is.. daarna wordt de pizza warm
m/ m/
pi_47924794
Het eerste, het duurt even voordat hij de gewenste temperatuur heeft.
Dat zie je ook als je de heteluchtoven van de magnetron gebruikt, hij geeft steeds aan op hoeveel graden hij al zit.
  maandag 2 april 2007 @ 14:26:30 #6
105262 Peder
Pardon my French,Im Dutch
pi_47925052
dat werkt met warmte.....

(zie t als een veredelde c.v. ketel....)
The best sex is suprise sex! ... unless you're in prison.
Definition of a slut: A girl who tries wearing a tampon, but it keeps falling out!
pi_47926247
Ja, ik weet wel dat het met warmte werkt

Maar ik wilde weten of hij eerst op vol vermogen de boel verwarmt en pas zodra hij de gewenste temperatuur heeft bereikt terugschakelt naar die stand. Dit kan namelijk betekenen dat de bovenkant van mijn pizza eventjes veel warmer wordt (tijdens het voorverwarmen) dan de rest omdat deze zich het dichtst bij de warmte elementen bevindt.
pi_47932332
Nee hoor. Een oven verwarmt tot de gewenste temperatuur voor. Het zou nogal energieverspilling zijn om hem eerst te warm te maken, en bovendien zou er dan een koeler in de oven moeten zitten, daardoor zou zo'n ding veel te duur worden.
Waarschijnlijk heb je een slecht thermostaat of leg je de pizza te hoog in de oven (als je verwarmingselement boven zit).

Post je straks nog even in Dingen die je pas jaren later begrepen hebt #28 ?
  maandag 2 april 2007 @ 19:59:29 #9
174375 bladerdeegroller
Voor al uw bladerdeeg!
pi_47937198
hmm... Voorverwarmen dat 6 minuten duurt? Toch echt in anderhalve minuut hier tot 225 graden..
pi_47939314
Haha voorverwarmen, daarmee bedoelen ze de oven aanzetten tot die op temperatuur is.
Nogal een dullige vraag miz.
2 bier graag..
Dank U
  maandag 2 april 2007 @ 23:33:19 #11
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_47947438
quote:
Op maandag 2 april 2007 13:34 schreef Knipoogje het volgende:
"Doe de pizza 18-22 minuten in een voorverwarmde oven" staat er meestal op de diepvriespizza's.

In een onverwarmde oven is hij bij mij echter al na 14 minuten klaar. Langer en hij wordt zwart.

Mijn vraag is dus: hoe werkt dat voorverwarmen precies? Wordt de oven eerst loeiheet (max. vermogen) tot hij de gewenste temperatuur bereikt en zet zichzelf vervolgens in de ingestelde stand (200 graden ofzo) of is het vermogen vanaf het begin al op de ingestelde stand?

Zag al wat andere topics over voorverwarmen, maar dat was meer over het waarom en niet precies hoe een oven zichzelf voorverwarmt.
Op verpakkingen gaan ze vaak uit van een conventionele oven. Als je een heteluchtoven hebt gaat het idd veel harder. In mijn conventionele oven durt het afbakken van een stokbroodje zo 15 minuten bij 200 graden. Terwijl dit bij een heteluchtoven in iets van 6-7minuten gepiept is
pi_47949193
quote:
Op maandag 2 april 2007 17:49 schreef piepster het volgende:
Nee hoor. Een oven verwarmt tot de gewenste temperatuur voor. Het zou nogal energieverspilling zijn om hem eerst te warm te maken, en bovendien zou er dan een koeler in de oven moeten zitten, daardoor zou zo'n ding veel te duur worden.
Waarschijnlijk heb je een slecht thermostaat of leg je de pizza te hoog in de oven (als je verwarmingselement boven zit).

Post je straks nog even in Dingen die je pas jaren later begrepen hebt #28 ?
Ja, dat dacht ik ook al, maar omdat mijn pizza altijd nogal zwart werd ruim binnen de gestelde tijd dacht een collega die ik de vraag stelde dat de bovenkant eerst een wat hogere temperatuur voor zijn kiezen krijgt tot de hele oven op temperatuur is. Dat leek me wel plausibel.

Zou eigenlijk wel moeten posten in dat topic ja
pi_47949253
quote:
Op maandag 2 april 2007 19:59 schreef bladerdeegroller het volgende:
hmm... Voorverwarmen dat 6 minuten duurt? Toch echt in anderhalve minuut hier tot 225 graden..
Als ik barst van de honger dan lijkt het veel langer te duren, die van mij is natuurlijk ook binnen 2 minuutjes klaar, maar ik gebruik het nooit.

Hups, dat ding op 250 graden (op grillstand dus), pizza erin en als ik hem ruik issie klaar
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_47949290
als ie eerder zwart wordt dan de tijd op de verpakking heb je de oven te warm staan! afdekken met aluminiumfolie helpt ook goed!
pi_47949640
quote:
Op maandag 2 april 2007 17:49 schreef piepster het volgende:
Ja maar hij had het toch over vermogen. Ik neem aan dat hij wel meer vermogen gebruikt tot dat ie op temperatuur is, dan gebruikt ie minder, om op warmte te blijven. Hij zal idd niet warmer worden dan de ingestelde temperatuur (op een kleine afwijking na dan)
..
  dinsdag 3 april 2007 @ 00:53:42 #16
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_47949861
een oven verwarmt tot het thermostaat aangeeft dat de juiste temperatuur bereikt is, stel je 'm op 160 graden in warmt ie op van 0 tot 160 graden en daarna stopt ie.
Als de temperatuur dan weer verlaagd (tot bijvoorbeeld 150 graden) dan zal het thermostaat denken 'hee, ik ben te koud' en gaat de oven weer aan, is de temperatuur van 160 graden weer bereikt gaat de thermostaat weer uit, etc.
Een constante temperatuur is dus bij een electrische oven ook bijna onmogelijk.
De hoeveelheid energie maakt niks uit, of je nou een oven verwarmt tot 160 graden of 200 graden, 200 graden duurt langer, maar 1600 watt (ik gok maar wat(t)) blijft 1600 watt, 200 graden vragt niet opeens 2000 watt.
En een oven 70 graden voorverwarmen kost nog steeds 1600 watt, duurt alleen nog korter.

voorverwarmen houdt in dat de oven warm is voor je er iets indoet.
Als je niet voorverwarmt zou een product eerst uit kunnen drogen door de lagere temperatuur voor het gebakken wordt.
Bij producten met veel vocht zou je het denk ik wel kunnen merken, een cake bijvoorbeeld.

[ Bericht 20% gewijzigd door SiGNe op 03-04-2007 01:00:32 ]
pi_47949936
Voorverwarmen is belangrijk. Je gooit toch ook geen kaassoufle in de frituurvet en begint dan pas de frituurvet op te warmen??
"For his own good, tell Bruce Lee and the Karate Kids that none of us are carrying automatic weapons, cuz here in this country, it don't add inches to ur dick. You get a life sentence for it.."
  dinsdag 3 april 2007 @ 01:04:58 #18
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_47950062
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 00:57 schreef attieboy het volgende:
Voorverwarmen is belangrijk. Je gooit toch ook geen kaassoufle in de frituurvet en begint dan pas de frituurvet op te warmen??
Tja, frituren en in de oven verhitten zijn natuurlijk wel 2 totaal verschillende dingen, een oven is vergevingsgezinder denk ik.
een pizza in een niet voorverwarmde oven lukt ook wel, een kaassoufle in niet verwarmde olie zal sneller mislukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')