Ik heb het zelf niet gezien maar van anderen gehoord dat er een programma was op Al Jazeera die over het hart ging. Er waren enkele mensen met een harttransplantatie. Het gekke was dat die mensen na de transplantatie dingen deden die ze nooit eerder hadden gedaan. Er was bijv. een man die nog nooit had gerookt/gedronken maar kort na de operatie kreeg hij meteen trek in een sigaretje/biertje (omdat het hart dat hij had gekregen van een roker/alcoholist). Ook was er een man die nooit had gesport en na de operatie begon die meteen met joggen en andere sporten, bleek dat het hart wat hij heeft gekregen van een bokser was geweest. En zo waren er nog meer mensen die hetzelfde hadden.quote:Op zondag 1 april 2007 15:55 schreef nickybol het volgende:
Het hart is een spier die bloed rond pompt. Leer eens formuleren. Als je rationeel een godsdienst niet kunt aanvaarden, dan moet je niet met allerlei vage gevoelsdingen aankomen. Probeer dit soort dingen rationeel te bekijken.
is ook geen orgaan, dat zijn de elektrische stroompjes in je hersenen. maar een bioloog kan je hier vast meer over vertellen dan ik of een imamquote:Op maandag 2 april 2007 08:45 schreef Burakius het volgende:
[..]
gedachtenstroom.. en waar zit het 'gedachten' orgaan... die hebben ze nooit kunnne vinde.
vanwege die enkele mensen in de docu geloof jij dat het hart meer is dan een spier die bloed rondpomptquote:Op maandag 2 april 2007 09:31 schreef Spiderman3 het volgende:
[..]
Ik heb het zelf niet gezien maar van anderen gehoord dat er een programma was op Al Jazeera die over het hart ging. Er waren enkele mensen met een harttransplantatie. Het gekke was dat die mensen na de transplantatie dingen deden die ze nooit eerder hadden gedaan. Er was bijv. een man die nog nooit had gerookt/gedronken maar kort na de operatie kreeg hij meteen trek in een sigaretje/biertje (omdat het hart dat hij had gekregen van een roker/alcoholist). Ook was er een man die nooit had gesport en na de operatie begon die meteen met joggen en andere sporten, bleek dat het hart wat hij heeft gekregen van een bokser was geweest. En zo waren er nog meer mensen die hetzelfde hadden.
Nogmaals ik heb de uitzending zelf niet gezien en ben ook geen bioloog maar het lijkt me dat het hart meer is dan alleen een spier die bloed rond pompt.
ik ben een gelovig mensquote:Op maandag 2 april 2007 10:57 schreef osho het volgende:
[..]
vanwege die enkele mensen in de docu geloof jij dat het hart meer is dan een spier die bloed rondpompt
mjaa terugkijkend heb ik het volgens mij niet kunnen verwoorden.. maar ik zie dat trigger een mooi stukje heeft gemaakt.quote:Op maandag 2 april 2007 10:55 schreef osho het volgende:
[..]
is ook geen orgaan, dat zijn de elektrische stroompjes in je hersenen. maar een bioloog kan je hier vast meer over vertellen dan ik of een imam
Wil alleen dit nog ff zeggen, dan houd ik ook mee op omdat het offtopic is "en geen mierenneukerij". Ik kan je tig dingen, in elke tak van de wetenschap, opnoemen waarvan men in eerste instantie dacht dat ze alleen voor een specifieke doel geschikt waren. Heel vaak hebben organen nog vele andere nuttige functies, waar wij in de loop van tijd zijn achtergekomen of nog moeten achterkomen. Dus geen mens kan met zekerheid zeggen dat hij iets zeker weet (is dit dubbelopquote:Op maandag 2 april 2007 11:59 schreef Triggershot het volgende:
Het woord "hart" heeft twee betekenissen . Een duidt het meeste vitale orgaan van het lichaam aan, dat is te vinden in het linkerdeel van de borst en lijkt op een dennenappel . Met betrekking tot zijn structuur en weefsel is het hart verschillend van alle andere lichaamsdelen delen: het heeft twee hartboezems en twee holtes en is de oorsprong van alle slagaders en aders, beweegt op zichzelf, werkt zoals een motor, zoals een pomp, beweegt bloed door het systeem.
In spirituele zin betekent "hart" het geestelijke aspect van het biologische hart als het midden van alle emoties en (intellectuele en geestelijk) faculteiten zijnde: zoals inzicht, bewustzijn, gevoel, redenering en wilskracht. Spirituelen noemen het de "innerlijke waarheid"; filosofen roepen hem het "sprekende individualiteit". De echte natuur van een individu is in het hart gevonden. Met betrekking tot deze intellectuele en geestelijk aspect van bestaan, kan een weten, waar nemen en begrijpen.
Er is door de eeuwen heen door verschillende wetenschappers onderzocht van de Grieken tot de Moslims hebben een aantal filosofen een link gezocht tussen de biologische en spirituele hart. Bottomline is, als er wordt gesproken over een spiritueel hart in een religieus context dan lijkt het me vrij duidelijk dat het niet om biologie gaat, kappen dus met mierenneukerij over wat hart nu wel niet is.![]()
Het betreft religieuze context weetje nog, niet een wetenschappelijk waarneembaar experiment waar Burak het over had. Ik sluit wat het hard niets uit, wetenschap ook niet.quote:Op maandag 2 april 2007 13:46 schreef Spiderman3 het volgende:
[..]
Wil alleen dit nog ff zeggen, dan houd ik ook mee op omdat het offtopic is "en geen mierenneukerij". Ik kan je tig dingen, in elke tak van de wetenschap, opnoemen waarvan men in eerste instantie dacht dat ze alleen voor een specifieke doel geschikt waren. Heel vaak hebben organen nog vele andere nuttige functies, waar wij in de loop van tijd zijn achtergekomen of nog moeten achterkomen. Dus geen mens kan met zekerheid zeggen dat hij iets zeker weet (is dit dubbelop).
Ik geloof dat dat zeker kan, ik zie het ook bij gelovige (christelijke) mensen, dat ze wel geloven, maar eigenlijk niet kłnnen geloven dat al die beloftes van God er ook voor hun zijn, omdat ze nog nooit iets van God ervaren hebben. Ze zeggen een beetje hetzelfde als jij: "ik sta er voor open", maar ze kunnen het toch ook niet helemaal aanvaarden. Hoe dat werkt snap ik ook niet. In het bekeringstopic had ik dat ook al neergezet. Ik ben zelf niet gelovig opgevoed en heb God ook heel lang niet ervaren. Maar er is een moment gekomen dat dat veranderd is. Waarom dat de ene wel en de andere niet overkomt, ik wou dat ik dat wist...quote:Op zondag 1 april 2007 15:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Geloof je ook dat mensen er voor kunnen openstaan, en het toch niet aanvaarden ? Je kunt wel heel mooi stellen dat je hoopt dat "die sluier ooit wordt verwijderd", maar da's een drogreden van jewelste. Ik kan jouw ook zeggen dat ik ooit hoop dat jij de enige waarheid van het Christendom, het Hindoeisme, het Boedhhisme of wat dan ook zult aanvaarden. "Je moet er alleen wel voor openstaan".
Ik sta bijvoorbeeld open voor het Christendom. Maar ik aanvaard het niet. Daarvoor zou ik mijn denken teveel om moeten gooien, en zou ik mezelf als het ware verloochenen. Dan kan het Christendom nog zulke mooie beloftes doen, maar dat kan ik mezelf simpelweg niet aandoen. Ik zou er niet gelukkiger van worden. En daar draait het grotendeels toch om, lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |