abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47763640
Cuby + Blizzards

Nadat ik ze gezien had op Lowlands '06 ben ik me eens meer gaan verdiepen en ontdekte dat ze, zeker voor Nederlandse bodem, een aantal bijzonder mooie nummers gemaakt hadden, voor mij zijn dat "So many roads" en "Somebody Will Know Someday" met name.

Biografie (bron, wikipedia)

Cuby + Blizzards is een uit het Drentse Grolloo (toen Grollo geheten) afkomstige bluesband, opgericht in de jaren zestig.

De originele band werd geformeerd door Harry Muskee en bestond verder uit Eelco Gelling, Nico Schröder en Hans Kinds.

In de grootste succesjaren bestond de band uit:

Harry Muskee (zang)
Eelco Gelling (gitaar)
Herman Deinum (bas)
Helmig van der Vegt (piano)
Hans Lafaille (drums).
Diverse anderen speelden in de loop der jaren in de band, onder wie Herman Brood en slagwerker Hans Waterman.

Voor de opname van de eerste LP Desolation werd de groep uitgebreid met Henk Hilbrandie (piano), die daarvoor ook al een jaar met de groep rondtoerde. Harry Muskee en Henk kenden elkaar al uit The Old Fashioned Jazzgroup, waarvan ze beiden deel uitmaakten. Deze elpee werd in 1968 bekroond met een Edison.

Cuby + Blizzards maakte tournees met Van Morrison, Eddie Boyd en Alexis Korner. Bekende nummers van de band zijn Another day another road, Distant smile, Window of my eyes en Appleknockers Flophouse.

Na wat relletjes die de band weinig goed deden, was de fut eruit. Veel leden stapten uit de band en in 1972 was het gedaan met de band. Joost den Draaijer zette met de leden Red, White & Blue op, maar dat werd geen succes. De naam werd weer gewijzigd in Cuby & the Blizzards. Nadat Herman Brood zich weer bij de groep aansloot, kreeg deze weer wat roem. Maar na een korte tijd verlieten Herman Brood en anderen de groep. Na het vertrek in 1977 van Eelco Gelling naar Golden Earring ging Harry Muskee verder onder de namen Harry Muskee Band en later Muskee.

Begin jaren negentig werd de oude bandnaam weer opgepakt. Sindsdien is de vaste gitarist Erwin Java. De verdere bezetting varieert sterk.

In 2004 maakten Cuby and the Blizzards een theatertour met een ode aan blueszanger John Lee Hooker. In 2006 verscheen een box met dvd, cd, documentaire fotoboek over de bluesband, samengesteld door voormalig VARA-presentator Jan Douwe Kroeske. De biografie van Harry Muskee door schrijver Jeroen Wielaert werd dat jaar uitgeroepen tot beste popboek van Nederland en Vlaanderen.

Singles

• Stumble And Fall/I'm So Restless (1965)
  • LSD Got A Million Dollars/Your Body Not Your Soul (1966)
  • Back Home/Sweet Mary (1966)
  • Richard Cory/You Don't Know (1966)
  • Just For Fun/Things I Remember (1967)
  • Another Day, Another Road/Feeling Like A Suitcase (1967)
  • Distant Smile/Don't Know Which Way To Go (1967)
  • The Sunshine Of Your Shadow/Crying Tears (1967)
  • Another Land/Somebody Will Know Someday (1967)
  • Window Of My Eyes/Checkin' Up On My Baby (1968)
  • Nostalgic Toilet/116 a Queensway (1968)
  • Appleknockers Flophouse/Because Of Illness (1969)
  • Thursday Night/Wee Wee Baby (1970)
  • Backstreet/Easy To Leave Hard To Forget (1971)
  • Pawnbroker/Straight No Chaser (1972)
  • Sometimes/Every Time (1972)
  • Kid Blue/Perfect Song (1976)
  • Going To The City/Maybe We Need (1977)

Albums

• Desolation (1966)
  • Praise The Blues (1967)
  • Groeten Uit Grollo (1967)
  • Trippin' Thru' A Midnight Blues (1968)
  • Live! At Düsseldorf (1968) met Alexis Korner
  • On The Road (1968)
  • Cuby's Blues (1969)
  • Appleknockers Flophouse (1969)
  • Too Blind To See (1970)
  • King Of The World (1970)
  • Simple Man (1971)
  • Sometimes (1972)
  • Ballads (1973)
  • Afscheidsconcert (1974)
  • Kid Blue (1976)
  • Old Times Good Times (1977)
  • The Forgotten Tapes (1979)
  • Featuring Herman Brood Live (1979)
  • Blues Traveller (2000) 4-cd

Wat vind jij van Cuby + Blizzards?
  • pi_47763818
    Goeie band

Ik heb eigenlijk alleen `Groeten uit Grollo`, maar ik heb ze wel redelijk vaak live gezien, geweldige optredens, meestal!
      Licht Ontvlambaar woensdag 28 maart 2007 @ 21:10:29 #3
    94264 Uzumaki_Naruto
    Fearless Vampire Killer
    pi_47765402
    quote:
    Op woensdag 28 maart 2007 20:40 schreef cafca het volgende:
    Goeie band

Ik heb eigenlijk alleen `Groeten uit Grollo`, maar ik heb ze wel redelijk vaak live gezien, geweldige optredens, meestal!
    Inderdaad, was ook kippenvel voor mij toen ik ze zag op Lowlands.
    pi_47765868
    Ook een aanrader is Hotel Grolloo waar bekende Nederlandse artiesten nummers van Cuby spelen.
    Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
    Trekt bij warm weer een poncho aan
    pi_47767563
    quote:
    Op woensdag 28 maart 2007 21:20 schreef Lucille het volgende:
    Ook een aanrader is Hotel Grolloo waar bekende Nederlandse artiesten nummers van Cuby spelen.
    Ik heb op m'n computer wel een versie van Appleknockers met Huub van der Lubbe. Die komt toevallig ook van dat album?
      woensdag 28 maart 2007 @ 21:59:42 #7
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_47768110
    quote:
    Op woensdag 28 maart 2007 21:51 schreef Grachus het volgende:

[..]

Ik heb op m'n computer wel een versie van Appleknockers met Huub van der Lubbe. Die komt toevallig ook van dat album?
    Huub van der Lubbe zingt ook mee op dat album, maar Appleknockers Flophouse wordt gezongen door Tineke Schoemaker (van Barrelhouse).
    Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
    Trekt bij warm weer een poncho aan
    pi_56252170
    Het lijkt me wel eens tijd voor een kick. Zijn er nog meer mensen fan van Cuby and the Blizzards? Wat is jullie favoriete nummer?
    pi_56299657
    ik ben niet echt een fan, maar kan hun oudere werk wel waarderen. En wat Muskee met de Muskee-gang en Muskee-band deed.
    ik ben niet gevaarlijk, dat lijkt maar zo.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')