Alsjeblieft Suikerpopjequote:Op donderdag 29 maart 2007 21:52 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Kindje, ik ben geen communist. Maar wat voor boekje is het serieus?
K cool.quote:Op donderdag 29 maart 2007 21:54 schreef Burakius het volgende:
[..]
Alsjeblieft Suikerpopje
De eerste wereldoorlog dag na dag bekeken
Schrijver: Ian Westwell
Uitgeverij: Artis ( ik dacht dat die alleen in dieren handelden)
Goedgekeurd door de Bolsjewieken zyggie?quote:
Beste Leven, als moslims kennen wij meerdere soorten gebed. 1 Daarvan is de fysieke handelingen die we 5 keer per dag uitvoeren. Daarnaast kan ik ook in de bus bidden of op de fiets, achter de pc of op werk of thuis.quote:Op donderdag 29 maart 2007 18:37 schreef Leven het volgende:
[..]
Ik zat vooral aan de praktische uitvoering te denken. Als ik wil kan ik gewoon in de bus bidden, of op de fiets, achter mijn pc op mijn werk of thuis, noem maar op. Maar als je knielend moet bidden lijkt me dat veel lastiger. Lijkt mij vaak een confronterende situatie op te leveren en moeilijk om mee om te gaan. Hoe ga je daar mee om?
quote:Op donderdag 29 maart 2007 17:41 schreef Megumi het volgende:
Het enige volk wat op de juiste manier met de kerk en het christendom is omgegaan zijn de Japaners. Toen het Torugawa shogunaat er achter kwam dat de kerk er op uit was om Japan te gaan behandelen zoals in Zuid-Amerika. Heeft de shogun gelijk alle christenen laten onthoofden. Resultaat Japan als cultuur bestaat gelukkig nog.
Japanners en hun geweldige shizzlequote:
Dat wist ik niet, maar is natuurlijk wel logisch (dat je ook op andere plaatsen kunt bidden), maar wat me dus eigenlijk afvraag is hoe je in je dagelijks leven met knielend bidden omgaat. Dat lijkt me namelijk heel moeilijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat je niets liever wil dan dat 5 keer per dag doen, maar dat je je daarin beperkt kunt voelen door hoe onze samenleving ingericht is en daar op reageert. Lijjkt mij een soort continue innerlijie strijd opleveren. Kun je daar wat over zeggen (of iemand anders natuurlijk)?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 08:15 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Beste Leven, als moslims kennen wij meerdere soorten gebed. 1 Daarvan is de fysieke handelingen die we 5 keer per dag uitvoeren. Daarnaast kan ik ook in de bus bidden of op de fiets, achter de pc of op werk of thuis.
neuh.. lukt me altijd wel 5 keer bidden.. zonder moeite ??quote:Op zaterdag 31 maart 2007 09:22 schreef Leven het volgende:
[..]
Dat wist ik niet, maar is natuurlijk wel logisch (dat je ook op andere plaatsen kunt bidden), maar wat me dus eigenlijk afvraag is hoe je in je dagelijks leven met knielend bidden omgaat. Dat lijkt me namelijk heel moeilijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat je niets liever wil dan dat 5 keer per dag doen, maar dat je je daarin beperkt kunt voelen door hoe onze samenleving ingericht is en daar op reageert. Lijjkt mij een soort continue innerlijie strijd opleveren. Kun je daar wat over zeggen (of iemand anders natuurlijk)?
Volgens mij had jij ergens gereageerd dat er bij jouw op school daar gebedsruimte voor is, klopt dat?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 09:30 schreef Burakius het volgende:
[..]
neuh.. lukt me altijd wel 5 keer bidden.. zonder moeite ??
mja... maar anders kan ik het altijd later inhalen.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 09:34 schreef Leven het volgende:
[..]
Volgens mij had jij ergens gereageerd dat er bij jouw op school daar gebedsruimte voor is, klopt dat?
roept dat geen schuldgevoel bij je op?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 09:35 schreef Burakius het volgende:
[..]
mja... maar anders kan ik het altijd later inhalen.
nee.. want ik haal het later in..?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 09:36 schreef Leven het volgende:
[..]
roept dat geen schuldgevoel bij je op?
wat is je afweging daarin, wanneer wijk je van de voorgeschreven tijd af?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 09:37 schreef Burakius het volgende:
[..]
nee.. want ik haal het later in..?
Als ik colleges volg.. of aan me project moet zitten dan sla ik het bidden over. Werk gaat voor.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 09:39 schreef Leven het volgende:
[..]
wat is je afweging daarin, wanneer wijk je van de voorgeschreven tijd af?
Bedoel je projectoverleg, als in met een groepje studenten aan een opdracht werken? Krijg je daar geen gelegenheid dan om even (duurt toch niet zo lang?) te bidden.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 09:40 schreef Burakius het volgende:
[..]
Als ik colleges volg.. of aan me project moet zitten dan sla ik het bidden over. Werk gaat voor.
Nee.. mag niet .. boeiequote:Op zaterdag 31 maart 2007 09:45 schreef Leven het volgende:
[..]
Bedoel je projectoverleg, als in met een groepje studenten aan een opdracht werken? Krijg je daar geen gelegenheid dan om even (duurt toch niet zo lang?) te bidden.
Gaat dat werkelijk zo makkelijk? Ik weet niet meer of jij dat nou was of KB, maar ergens werd gezegd dat het leven een test is. Heb je dan niet zoiets van misschien is het een test in hoeverre ik moeite doe om wèl op de voorgeschreven tijden te bidden?quote:
Ja .. waarom zou ik ze lastig vallen met me geloof. Dat is niet nodig. Ik kan het gewoon zelf later inhalen. Als de hadiths zeiden je MOET bidden op dat tijdstip.. ja dan was het een ander verhaal. En ik denk sowieso.. dat Allah het zal snappen. Allah is de meest vergevende de meest barmhartige.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 10:37 schreef Leven het volgende:
[..]
Gaat dat werkelijk zo makkelijk? Ik weet niet meer of jij dat nou was of KB, maar ergens werd gezegd dat het leven een test is. Heb je dan niet zoiets van misschien is het een test in hoeverre ik moeite doe om wèl op de voorgeschreven tijden te bidden?
Ok, duidelijk, thanks. Het lijkt me ook een stuk ontspannener om er op die manier mee om te gaan, prettiger dan een gevoel van "moeten" te hebben, maar ik kon me zo voorstellen dat het wel ergens een soort worsteling is. Goed om te lezen dat dat niet zo is.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 10:48 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja .. waarom zou ik ze lastig vallen met me geloof. Dat is niet nodig. Ik kan het gewoon zelf later inhalen. Als de hadiths zeiden je MOET bidden op dat tijdstip.. ja dan was het een ander verhaal. En ik denk sowieso.. dat Allah het zal snappen. Allah is de meest vergevende de meest barmhartige.
ja zullen ze appriciëren.. tijdens een college weggaan om te biddenquote:Op zaterdag 31 maart 2007 11:11 schreef Triggershot het volgende:
En ik maar denken dat het gebed voor alles komt
Mensen zouden denken dat je niet oplet.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 11:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
ja zullen ze appriciëren.. tijdens een college weggaan om te bidden.. Daarna een onvoldoende halen omdat ik had gebeden.
Ik snap je ff niet..? Als je tijdens een college bezig bent met school.. kan je niet bidden. Later doe je dan de rakaat die je heb gemist bij het gebed dat je dan gaat verrichten.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mensen zouden denken dat je niet oplet.
Er is toch sprake van het gebed kunnen verenigen?![]()
![]()
Je mag zo nu en dan wel wat toevoegen, Ziggyquote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:44 schreef Zyggie het volgende:
Dat zoiets je leven beheer(s)t, fascinerend.![]()
Je weet toch wel van te voren of je het haalt of niet?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:31 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik snap je ff niet..? Als je tijdens een college bezig bent met school.. kan je niet bidden. Later doe je dan de rakaat die je heb gemist bij het gebed dat je dan gaat verrichten.
Je hebt gelijk.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je mag zo nu en dan wel wat toevoegen, Ziggy![]()
Neuh.. kweet toch niet hoe lang een vergadering gaat duren?( na de les)quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je weet toch wel van te voren of je het haalt of niet?
sorry mijn Bolsjewiekse vrind. Wij hebben helaas natuurlijk niet zo een fascinatie voor communisme, bier , sigaren als u. HEt spijt ons.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:44 schreef Zyggie het volgende:
Dat zoiets je leven beheer(s)t, fascinerend.![]()
als je twijfelt is dat al een reden toch?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 14:25 schreef Burakius het volgende:
[..]
Neuh.. kweet toch niet hoe lang een vergadering gaat duren?( na de les)
Niet op de persoon.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 14:26 schreef Burakius het volgende:
[..]
sorry mijn Bolsjewiekse vrind. Wij hebben helaas natuurlijk niet zo een fascinatie voor communisme, bier , sigaren als u. HEt spijt ons.j/k
kusje![]()
Ik denk dat we elkaar niet snappen... Als het tijd is om te bidden, maar de omstandigheden zijn zo dat je je gebed niet kunt uitvoeren dan haal je dit later in.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 14:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
als je twijfelt is dat al een reden toch?
Klopt, maar als je twijfels hebt kan je het wel eerder doen, en zo het vermijden.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 14:29 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik denk dat we elkaar niet snappen... Als het tijd is om te bidden, maar de omstandigheden zijn zo dat je je gebed niet kunt uitvoeren dan haal je dit later in.
Kan je voor het tijdstip al bidden?? komt daar Vitril vajib ( laatste gebed laatste extra 3 rekat) vandaan dus?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 14:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Klopt, maar als je twijfels hebt kan je het wel eerder doen, en zo het vermijden.
Je kunt dohr bidden samen met ikindi, of ikindi inhalen met dohr, op zo een manier.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 14:34 schreef Burakius het volgende:
[..]
Kan je voor het tijdstip al bidden?? komt daar Vitril vajib ( laatste gebed laatste extra 3 rekat) vandaan dus?
Innerlijke strijd is de grote Jihad. Ja, die strijd voer je continu, vooral in een land als NL. Maar het is niet onmogelijk, het gaat er maar net om waar je je prioriteiten legt.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 09:22 schreef Leven het volgende:
[..].... Lijjkt mij een soort continue innerlijie strijd opleveren. Kun je daar wat over zeggen (of iemand anders natuurlijk)?
Hoe bedoel je vooral in een land als NL ? Wat voor continue innerlijke strijd moet jij hier voeren ?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 16:54 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Innerlijke strijd is de grote Jihad. Ja, die strijd voer je continu, vooral in een land als NL.
Innerlijke strijd. Je niet laten verleiden door de Seytan (Satan,Iblis). In Nederland zijn er meer dingen waardoor je verleid kan raken.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:50 schreef osho het volgende:
[..]
Hoe bedoel je vooral in een land als NL ? Wat voor continue innerlijke strijd moet jij hier voeren ?
Verleiding is subjectief. Het menselijk lichaam herbergt een hoop begeerten. De onderdrukking daarvan loopt uit een van factoren. Sublimatieve repressie is een voorbeeld, oftewel het onderdrukken/verdringen van behoeften. Dan volgt Altruisme en Supressie. Ook heb je te maken met humor. Allemaal verleidingen, ik vind het prima dat je deze onderdrukt.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 18:14 schreef Burakius het volgende:
[..]
Innerlijke strijd. Je niet laten verleiden door de Seytan (Satan,Iblis). In Nederland zijn er meer dingen waardoor je verleid kan raken.
deze eigenschappen worden vergroot door de Seytan(de slechte) of beter gezegd.. Seytan geeft je de eerste aanzet.. wat jij er mee doet is aan jou. Kun jij de verleidingen weerstaan? Dus.. .. ik ga ff thee doenquote:Op zaterdag 31 maart 2007 18:27 schreef CrazyTaxi het volgende:
[..]
Verleiding is subjectief. Het menselijk lichaam herbergt een hoop begeerten. De onderdrukking daarvan loopt uit een van factoren. Sublimatieve repressie is een voorbeeld, oftewel het onderdrukken/verdringen van behoeften. Dan volgt Altruisme en Supressie. Ook heb je te maken met humor. Allemaal verleidingen, ik vind het prima dat je deze onderdrukt.
Onthoud dat de ziel niet te onderdrukken valt. Wellicht dat daarom zoveel problemen te herleiden zijn welke toe te schrijven is aan een bepaalde groepen. Een ander voorbeeld zijn de geestelijke gestoorden: geestelijke gestoordheid is te herleiden door het gebrek aan vermogen om deze begeerten in goede banen te leiden.
De bereidheid om deze te onderdrukken vind ik een nobel-streven. Ik wens je veel succes daarmee, hopelijk kan je in deze hoedanigheid een vreedzaam leven leiden. Voor de onwetende onder ons, volgt er nu een korte uitleg van de elementen die bij begeerten horen.
Sublimatie
Aan sublimatie hebben we talloze belangrijke, ontroerende, wereldverbeterende, ‘sublieme’ scheppingen van de mensheid te danken. Zoals van kunstenaars en schrijvers die hun emotionele pijn of ontreddering in muzikale of literaire werken hebben omgezet. De centrale vraag bij sublimatie: ‘Wat kan ik nog meer met mijn pijn doen dan er onder lijden?’
Altruisme
Dat is het vermogen om dingen te doen die bijdragen aan het voorkomen of verminderen bij andere mensen van de emotionele pijn, die jezelf hebt ervaren of nog ervaart. Altruïsme is een vorm van sublimatie, maar niet alle sublimatie is altruïstisch. Een belangrijke ‘winst’ van altruïsme is, behalve wat het voor anderen betekent, dat het je helpt om niet in zelfmedelijden te verzinken en uit de slachtofferpositie te blijven.
Suppressie
Suppressie is het vermogen om op bepaalde momenten bewust en intens de pijn of gevoelens te willen ervaren die een gebeurtenis of een verlies hebben veroorzaakt en op andere momenten de aandacht bewust naar andere dingen te verleggen.
Humor
De vierde letter staat voor humor. Humor is het vermogen de pijn van verlies of de spanning van problemen te kunnen zien vanuit een ander, relativerender, perspectief en er dus ook de ironische, lachwekkende kanten van te zien, in plaats van alleen de treurige.
Anticipatie
Dat is het vermogen en de bereidheid je bewust bezig te houden met de pijn of problemen, van jezelf of je dierbaren, die zich in de toekomst zullen voordoen en met hoe daar mee om te gaan. Met je partner die een ernstige medische ingreep moet ondergaan allerlei risico’s daarvan, zoals de dood, plus de bijbehorende gevoelens stapsgewijze bespreken en delen is een voorbeeld van anticipatie. En is behalve heel gezond ook heel liefdevol.
Maar begrijp ik goed dat in jou ogen Satan allerlei verleidingen biedt, waarmee jij moet leren omgaan en uiteindelijk dient te weigeren? Stel je daarmee satan gelijk aan verleiding? Ik bedoel, een mooie auto wil jij toch ook graag rijden, dat is een verleiding - zou het ten gevolge van Seytan zijn dat deze aanzet tot het rijden van een mooie BMW, VW ( of welke auto dan ook) jou in verleiding brengt? Dan ben ik blij dat Satan bestaat, snap je mijn punt? Kan niet voorstellen dat zulks oorzakelijk aan het slechte zijn te herleiden. Maar nu snap ik bepaalde uitspraken in context wel beter, de Westerse leefstijl is verwerpelijk omdat Seytan zich daarmee vereenzelvigd. Mits ik de juiste interpretatie in pacht heb.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 18:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
deze eigenschappen worden vergroot door de Seytan(de slechte) of beter gezegd.. Seytan geeft je de eerste aanzet.. wat jij er mee doet is aan jou. Kun jij de verleidingen weerstaan? Dus.. .. ik ga ff thee doen![]()
een mooie BMW i.p.v. een goedkopere auto en wat geld geven aan de armere.. ja dat is dus verleiding van Satan om toch die BMW te halen. Het wereldse materiaal betekend weinig voor me.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:05 schreef CrazyTaxi het volgende:
[..]
Maar begrijp ik goed dat in jou ogen Satan allerlei verleidingen biedt, waarmee jij moet leren omgaan en uiteindelijk dient te weigeren? Stel je daarmee satan gelijk aan verleiding? Ik bedoel, een mooie auto wil jij toch ook graag rijden, dat is een verleiding - zou het ten gevolge van Seytan zijn dat deze aanzet tot het rijden van een mooie BMW, VW ( of welke auto dan ook) jou in verleiding brengt? Dan ben ik blij dat Satan bestaat, snap je mijn punt? Kan niet voorstellen dat zulks oorzakelijk aan het slechte zijn te herleiden. Maar nu snap ik bepaalde uitspraken in context wel beter, de Westerse leefstijl is verwerpelijk omdat Seytan zich daarmee vereenzelvigd. Mits ik de juiste interpretatie in pacht heb.
Moet jij verleidingen als humor en kunst (bijv. muziek) afslaan? Vind het knap en respectvol dat je daarmee zo omgaat. Aan sommige verleidingen wil ik nl. graag toegevenMaar drink lekker thee, ik ga eten.
![]()
Ik herken het wel. Ik ben ontzettend blij in Nederland geboren te zijn en ik zou niet ergens anders willen wonen, maar voor gelovigen heeft Nederland inderdaad veel verleidingen. Voor mij als christen speelt die strijd ook en dan heb ik nog het geluk dat de samenleving wel op mijn geloof is ingericht.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:50 schreef osho het volgende:
[..]
Hoe bedoel je vooral in een land als NL ? Wat voor continue innerlijke strijd moet jij hier voeren ?
Sinds wanneer zijn vreemd gaan en stelen normaal?quote:Op zondag 1 april 2007 00:10 schreef Leven het volgende:
De meesten van ons hebben voldoende te eten en te drinken en een dak boven ons hoofd. Dat is allemaal zo vanzelfsprekend, waarom zouden we God daar nog voor danken? Het is normaal om vreemd te gaan, om je te bezatten, om te vloeken, om je zo sexy mogelijk te kleden, om jezelf voorop te zetten, om te stelen, noem maar op. Sex en drugs zijn overal te vinden.
preciesquote:Op zondag 1 april 2007 00:10 schreef Leven het volgende:
[..]
Ik herken het wel. Ik ben ontzettend blij in Nederland geboren te zijn en ik zou niet ergens anders willen wonen, maar voor gelovigen heeft Nederland inderdaad veel verleidingen. Voor mij als christen speelt die strijd ook en dan heb ik nog het geluk dat de samenleving wel op mijn geloof is ingericht.
De meesten van ons hebben voldoende te eten en te drinken en een dak boven ons hoofd. Dat is allemaal zo vanzelfsprekend, waarom zouden we God daar nog voor danken? Het is normaal om vreemd te gaan, om je te bezatten, om te vloeken, om je zo sexy mogelijk te kleden, om jezelf voorop te zetten, om te stelen, noem maar op. Sex en drugs zijn overal te vinden.
Wat ook een verleiding is, is dat er altijd wel wat te doen is: werk, studie, sport, muziek luisteren, krant lezen, tv kijken, internetten, spelletjes spelen, bellen, smssen, enz enz enz. Er blijft bijna geen tijd over voor God. Het is dan heel makkelijk om God uit het oog te verliezen. Wat dat betreft vind ik het idee om je 5 x per dag even af te zonderen en bewust tijd vrij te maken voor God helemaal niet zo gek.
kom op, vreemd gaan gebeurd toch aan de lopende band en in de kroeg ben je dan vaak nog stoer ook. Stelen: mp3tjes en films downloaden, spelletjes kopieren... in mijn ogen ook een vorm van stelenquote:Op zondag 1 april 2007 00:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Sinds wanneer zijn vreemd gaan en stelen normaal?
Moorden gebeurt ook aan de lopende band, maar het is toch iets dat door de meesten niet wordt gewaardeerd en daarmee dus niet normaal is.quote:Op zondag 1 april 2007 00:23 schreef Leven het volgende:
[..]
kom op, vreemd gaan gebeurd toch aan de lopende band
Op die manier bezien is het inderdaad redelijk normaal denk ik.quote:en in de kroeg ben je dan vaak nog stoer ook. Stelen: mp3tjes en films downloaden, spelletjes kopieren... in mijn ogen ook een vorm van stelen
Ik vind dat er toch wel een verschil zit in hoe er over moorden en vreemdgaan wordt gedacht hoor, maar goed, dat niet de essentie van het verhaal.quote:Op zondag 1 april 2007 00:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Moorden gebeurt ook aan de lopende band, maar het is toch iets dat door de meesten niet wordt gewaardeerd en daarmee dus niet normaal is.
[..]
Op die manier bezien is het inderdaad redelijk normaal denk ik.
Moorden is denk ik wel minder geaccepteerd inderdaad. Wat ik vooral bedoelde is dat de prevalentie niet direct een maatstaf is voor maatschappelijke acceptatie.quote:Op zondag 1 april 2007 00:30 schreef Leven het volgende:
[..]
Ik vind dat er toch wel een verschil zit in hoe er over moorden en vreemdgaan wordt gedacht hoor, maar goed, dat niet de essentie van het verhaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |