FOK!forum / Travel / In mongolie reizen
theemuts1982dinsdag 27 maart 2007 @ 23:40
Veel mensen zullen me misschien niet kunnen helpen. Maar ik ga toch een poging wagen.
Wij willen met de mongolie express naar ulaan bator (hoofdstad mongolie) reizen. En dan naar het zuiden trekken richting tibet en vervolgens nepal.
Ik vroeg me af hoe het vervoer geregeld is mongolie. Ik heb al veel gezocht op het internet maar nog niks concreets kunnen vinden.
Feiten:
- ik weet dat er haast geen openbaar vervoer is in mongolie.
- De enige mogelijkheid die ik nu gevonden heb is via bejijng met himalaya express naar Lhasa (tibet)
Maar himalaya express zou ik niet willen doen tenzij het de laatste mogelijkheid is. Zijn er nog andere opties?

please help me
BOKAdinsdag 27 maart 2007 @ 23:54
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 23:40 schreef theemuts1982 het volgende:
Veel mensen zullen me misschien niet kunnen helpen. Maar ik ga toch een poging wagen.
Wij willen met de mongolie express naar ulaan bator (hoofdstad mongolie) reizen. En dan naar het zuiden trekken richting tibet en vervolgens nepal.
Ik vroeg me af hoe het vervoer geregeld is mongolie. Ik heb al veel gezocht op het internet maar nog niks concreets kunnen vinden.
Feiten:
- ik weet dat er haast geen openbaar vervoer is in mongolie.
- De enige mogelijkheid die ik nu gevonden heb is via bejijng met himalaya express naar Lhasa (tibet)
Maar himalaya express zou ik niet willen doen tenzij het de laatste mogelijkheid is. Zijn er nog andere opties?

please help me
Ik ben twee jaar geleden een paar weken in Mongolië geweest, niet om te reizen maar om er te werken, dus ik kan je niet heel veel vertellen over jouw reis.
Wij hadden namelijk een eigen bus en een aantal jeeps + chauffeurs om door het land te komen.

Wat ik wel weet is dat veel mensen een jeep + chauffeur huren, ik heb heel veel briefjes zien hangen in Guest Houses en hotels waarop jeeps werden aangeboden, of waarop mensen nog andere reizigers zochten om een jeep vol te krijgen.
Je moet dan wel flexibel zijn ingesteld en een beetje geluk hebben dat die andere mensen ook naar jouw bestemming willen gaan.
Wat ook werd gedaan is dat mensen een paard of motor kochten en m.b.v. GPS door het land trokken.

Ik kan je ook vertellen dat het één van de mooiste reizen geweest is die ik ooit heb meegemaakt; schitterend land en fantastische, gastvrije mensen. (wel oppassen in Ulaan Baatar voor zakkenrollers. ).
TheSeeker_NLwoensdag 28 maart 2007 @ 00:08
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 23:40 schreef theemuts1982 het volgende:
Veel mensen zullen me misschien niet kunnen helpen. Maar ik ga toch een poging wagen.
Wij willen met de mongolie express naar ulaan bator (hoofdstad mongolie) reizen. En dan naar het zuiden trekken richting tibet en vervolgens nepal.
Ik vroeg me af hoe het vervoer geregeld is mongolie. Ik heb al veel gezocht op het internet maar nog niks concreets kunnen vinden.
Feiten:
- ik weet dat er haast geen openbaar vervoer is in mongolie.
- De enige mogelijkheid die ik nu gevonden heb is via bejijng met himalaya express naar Lhasa (tibet)
Maar himalaya express zou ik niet willen doen tenzij het de laatste mogelijkheid is. Zijn er nog andere opties?

please help me
Hey hey! Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik ga in Juni ook met de mongolië express met een goede vriend van me. Ik stop in Irkutsk en daarna in Ulan Batar. Ik blijf dus even hangen in dit topic.

Volgensmij zal je een jeep moeten huren of iets in die richting.
Wij stoppen ongeveer 4 dagen in Ulan Batar en hopen ook met een jeep wat van de omgeving te kunnen zien en de sfeer te proeven. Daarna reizen wij verder naar Beijng.
BOKAwoensdag 28 maart 2007 @ 07:06
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 00:08 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

Hey hey! Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik ga in Juni ook met de mongolië express met een goede vriend van me. Ik stop in Irkutsk en daarna in Ulan Batar. Ik blijf dus even hangen in dit topic.

Volgensmij zal je een jeep moeten huren of iets in die richting.
Wij stoppen ongeveer 4 dagen in Ulan Batar en hopen ook met een jeep wat van de omgeving te kunnen zien en de sfeer te proeven. Daarna reizen wij verder naar Beijng.
4 dagen is wel heel kort om iets van Mongolië te zien, maar probeer iig zo snel mogelijk uit Ulaan Baatar te komen, die stad is verschrikkelijk.
Gelukkig ben je na een kwartier/half uur rijden al in prachtige natuur.
Hikwoensdag 28 maart 2007 @ 09:17
Wellicht vind je hier iets waar je wat aan hebt: http://thorntree.lonelyplanet.com/categories.cfm?catid=19&iCountryId=88

Verder:
quote:
A vast, sparsely populated country with little infrastructure, Mongolia relies heavily on air transport. The major internal airlines are MIAT and AeroMongolia, which together offer flights to most of the provincial capitals, major cities and tourist destinations - but not all of them. Schedules change regularly and foreigners pay several times more than Mongolians for tickets. Tickets can be very hard to come by in the height of summer, especially for flights to the western provinces.


Overland transport mainly involves shared vans and jeeps as public buses are almost non-existent. A journey anywhere is guaranteed to be long and slow. Vehicles do not adhere to a set schedule and only depart when full, and it usually takes several hours to find enough passengers for a trip. Drunk driving is not uncommon and breakdowns seem to be a pre-requisite for any road journey.


Mongolia's 1750km (1090mi) railway is made up of a north-south line, which is part of the Trans-Mongolian Railway, connecting China with Russia. Taxis are only useful in Ulaanbaatar or for short trips out of town (ie Terelj or Zuunmod). Beyond the capital, roads are unpaved and in poor condition. In August, rains turn roads to mush, especially in northern areas. A national project to build a 2500km cross country road will improve things, but progress is slow and after six years only one third is complete.


While there are no professional car rental agencies in the country, it's possible to privately hire out a jeep and a driver in most cities, expect to pay around US$0.25 per kilometre.


Travelling around in your own jeep is not a good idea, though you can drive with an international driving license. Be aware that petrol can be hard to find; accidents, unfortunately, are not.
Bron: http://www.lonelyplanet.c(...)golia/transport?a=ga
voodooladywoensdag 28 maart 2007 @ 11:06
2 jaar geleden heb ik een rondreis van 7 dagen door de gobiwoestijn gemaaks met een 4wd-busje met chauffeur, dat was erg gaaf. Ik vrees dat dat ook de enige manier is om je te verplaatsen: een busje huren met chauffeur die de weg kent (en evt. de auto kan repareren).
highway101woensdag 28 maart 2007 @ 12:51
Is het uberhaupt wel mogelijk om van Mongolie dwars door China te reizen naar Tibet? Ik denk dat je moet omreizen via Beijing ofzo. Verder moet je je niet verkijken op de afstanden, China is ook gigantisch groot.

Verder is Mongolië ook een erg groot land, oost-west hetzelfde als de afstand Amsterdam - Moskou.
theemuts1982woensdag 28 maart 2007 @ 12:51
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 23:54 schreef BOKA het volgende:

[..]

Ik ben twee jaar geleden een paar weken in Mongolië geweest, niet om te reizen maar om er te werken, dus ik kan je niet heel veel vertellen over jouw reis.
Wij hadden namelijk een eigen bus en een aantal jeeps + chauffeurs om door het land te komen.

Wat ik wel weet is dat veel mensen een jeep + chauffeur huren, ik heb heel veel briefjes zien hangen in Guest Houses en hotels waarop jeeps werden aangeboden, of waarop mensen nog andere reizigers zochten om een jeep vol te krijgen.
Je moet dan wel flexibel zijn ingesteld en een beetje geluk hebben dat die andere mensen ook naar jouw bestemming willen gaan.
Wat ook werd gedaan is dat mensen een paard of motor kochten en m.b.v. GPS door het land trokken.

Ik kan je ook vertellen dat het één van de mooiste reizen geweest is die ik ooit heb meegemaakt; schitterend land en fantastische, gastvrije mensen. (wel oppassen in Ulaan Baatar voor zakkenrollers. ).
Ben inderdaad erg benieuwd naar dit land. Vooral omdat het bij de meeste mensen nog niet zo bekend is. Ik ben blij om te horen dat het tenminste mogelijk is.
Lucillewoensdag 28 maart 2007 @ 13:04
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 12:51 schreef highway101 het volgende:
Is het uberhaupt wel mogelijk om van Mongolie dwars door China te reizen naar Tibet? Ik denk dat je moet omreizen via Beijing ofzo. Verder moet je je niet verkijken op de afstanden, China is ook gigantisch groot.

Verder is Mongolië ook een erg groot land, oost-west hetzelfde als de afstand Amsterdam - Moskou.
Ja hoor, dat is op zich wel mogelijk. Hangt een beetje af waar je Mongolie verlaat, maar het kan zowel via Urumqi als via Golmud. Dan ga je steeds zuidelijker en kom je vanzelf op het Tibetaans plateau en is het een redelijk goede weg richting Lhasa.
TheSeeker_NLwoensdag 28 maart 2007 @ 15:34
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 07:06 schreef BOKA het volgende:

[..]

4 dagen is wel heel kort om iets van Mongolië te zien, maar probeer iig zo snel mogelijk uit Ulaan Baatar te komen, die stad is verschrikkelijk.
Gelukkig ben je na een kwartier/half uur rijden al in prachtige natuur.
Het is inderdaad heel erg kort! Maar Mongolië is voor ons slechts een tussenstop daarna reizen we via China naar zuidoost azië. Het is heel lastig inschatten hoelang we in Mongolië willen verblijven en de treinen gaan om de 4 dagen richting Beijing. Het was of 4 dagen of 8 dagen en dat zou misschien weer net iets te lang kunnen zijn mocht het tegenvallen (wat ik me niet kan voorstellen maar okè )
sanniwoensdag 28 maart 2007 @ 16:45
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 23:40 schreef theemuts1982 het volgende:
< noodkreet>

please help me
Ja goeie vraag, ik zou dat ook weleens willen weten. Dus komop mensen. Vertel.
theemuts1982donderdag 29 maart 2007 @ 12:16
schopje
BOKAdonderdag 29 maart 2007 @ 12:18
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 15:34 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

Het is inderdaad heel erg kort! Maar Mongolië is voor ons slechts een tussenstop daarna reizen we via China naar zuidoost azië. Het is heel lastig inschatten hoelang we in Mongolië willen verblijven en de treinen gaan om de 4 dagen richting Beijing. Het was of 4 dagen of 8 dagen en dat zou misschien weer net iets te lang kunnen zijn mocht het tegenvallen (wat ik me niet kan voorstellen maar okè )
één tip, boek de trein op tijd, wij moesten vanaf de grens met China in een "slaap"bus.
TheSeeker_NLdonderdag 29 maart 2007 @ 12:26
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:18 schreef BOKA het volgende:

[..]

één tip, boek de trein op tijd, wij moesten vanaf de grens met China in een "slaap"bus.
Ja wij boeken hem aankomende week via JoHo reizen. zo'n busreis moet een marteling zijn geweest...
BOKAdonderdag 29 maart 2007 @ 12:48
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:26 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

Ja wij boeken hem aankomende week via JoHo reizen. zo'n busreis moet een marteling zijn geweest...
De "bedden" waren 1,20 meter lang en 50 cm breed en er waren 3 rijen van 2 hoog in de bus.
Lucilledonderdag 29 maart 2007 @ 12:50
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:48 schreef BOKA het volgende:

[..]

De "bedden" waren 1,20 meter lang en 50 cm breed en er waren 3 rijen van 2 hoog in de bus.
Zoals de meeste sleeper bussen in China. Ook erg leuk om ze te delen met de lokale bevolking.
BOKAdonderdag 29 maart 2007 @ 13:01
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:50 schreef Lucille het volgende:

[..]

Zoals de meeste sleeper bussen in China. Ook erg leuk om ze te delen met de lokale bevolking.
Of Hard-Seat in een trein, 14 uur op een houten bank zitten tussen tientallen zwetende, rochelende en hoestende chinezen.
Maar het kan altijd erger, er waren namelijk ook een heleboel Chinezen die geen zitplaats hadden en dus maar in het gangpad stonden of zaten. Elk half uur kwam er een Chinees met een kar met eten voorbij die dan iedereen opzij duwde.

De terugreis toch maar lekker een softsleep genomen en op mijn zachte bed op mijn eigen tv House of the Flying Daggers gekeken onder het genot van een lekker Chinees biertje.
Lucilledonderdag 29 maart 2007 @ 13:28
Gelukkig heb ik in China alleen softsleepers gehad. Maar wel 2 keer een sleeper bus (36 uur richting Lhasa en 40 uur door het Tarim Basin (Takla Makan woestijn) http://en.wikipedia.org/wiki/Tarim_Basin met 7 keer pech onderweg)
Bandit1823donderdag 29 maart 2007 @ 15:42
Mongolie reizen niet veel ervaring mee. Wel in Ulan Bator geweest en omgeving niet echt gereisd.

Met Transiberie Express doorgegaan naar China. In China reizen perfect. Alles met de trein, heerlijk goedkoop en restauratie aan boord.

Persoonlijk vond ik hard sleeper fijner dan soft sleeper. Ben zelf vrij lang en als ik boven in lag kon ik m'n voeten over de rand steken. (soft sleeper zit je ingevouwen) Tevens heb je in hard sleeper meer contact met de lokale bevolking en is het vaak de helft goedkoper.

's Nachts reizen is de beste optie. Je wordt 's ochtends gewekt als je je bestemming bereikt. Je krijgt je kaartje dan weer terug van de conducteur (net zoals op de transib). Overdag reizen is hardseat niet aan te bevelen. Wel lekker goedkoop en leuk voor een kortere rit.
Dinosaur_Srmaandag 2 april 2007 @ 12:19
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 13:04 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ja hoor, dat is op zich wel mogelijk. Hangt een beetje af waar je Mongolie verlaat, maar het kan zowel via Urumqi als via Golmud. Dan ga je steeds zuidelijker en kom je vanzelf op het Tibetaans plateau en is het een redelijk goede weg richting Lhasa.
pak vanuit Xining de trein naar Lhasa.

Of vanuit Golmund, al denk ik dat die dan vol zit. Er verstrekt een trein vanuit Xining. Waarlijk een wereldwonder die trein.

Als je met de bus gaat (zeker de route vanaf Urumqi), moet je ultiem flexibel zijn, zeeen van tijd hebben, en erg veel onderhandelingservaring hebben, gecombineerd met overtuigingskracht en veel rust. Zelf reizen is moeilijk, tenzij je een tiet met geld uitgeeft en het laat organiseren. De trein is m.i. een betere optie, en was het hoogtepunt van onze reis door Tibet. Wel overdag reizen he
highway101maandag 2 april 2007 @ 12:23
Ik zag op google earth dat de "hoofdweg" tussen Ulaanbataar en Beijing tot de Chinese grens niet eens een weg is. Gewoon wat sporen in het zand, en dat is dan de hoofdweg.

This is for real:







TheSeeker_NLdonderdag 12 april 2007 @ 12:43
Hey ik heb even een vraag:

Is het mogelijk en makkelijk om zonder vaste planning in Ulan Bator aan te komen en daar ter plekke een tour/rondtrek te boeken voor een aantal dagen (10-15) of is het verstandig om dit al te doen voordat je naar Mongolië reist?
BOKAdonderdag 12 april 2007 @ 15:11
quote:
Op donderdag 12 april 2007 12:43 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Hey ik heb even een vraag:

Is het mogelijk en makkelijk om zonder vaste planning in Ulan Bator aan te komen en daar ter plekke een tour/rondtrek te boeken voor een aantal dagen (10-15) of is het verstandig om dit al te doen voordat je naar Mongolië reist?
Volgens mij is het zelfs bijna niet mogelijk om dat van te voren te doen, ter plekke moet je gewoon in guest houses goed rondkijken/vragen naar chauffeurs met jeeps (of zoals ik eerder zei naar paarden of motoren).

Ik weet iig dat bijna iedereen het ter plekke regelt, je moet alleen wel felxibel zijn en bereid zijn om eventueel met andere mensen te reizen (tenzij je met een grotere groep bent).
TheSeeker_NLdonderdag 12 april 2007 @ 15:33
quote:
Op donderdag 12 april 2007 15:11 schreef BOKA het volgende:

[..]

Volgens mij is het zelfs bijna niet mogelijk om dat van te voren te doen, ter plekke moet je gewoon in guest houses goed rondkijken/vragen naar chauffeurs met jeeps (of zoals ik eerder zei naar paarden of motoren).

Ik weet iig dat bijna iedereen het ter plekke regelt, je moet alleen wel felxibel zijn en bereid zijn om eventueel met andere mensen te reizen (tenzij je met een grotere groep bent).
Ja dat is precies wat ik al verwachte. Het "probleem" is namelijk dat wij voor 10 dagen mongolië wilde gaan maar omdat de rit van Ulan Bator naar Beijing vol zit geboekt moeten wij ons plan aanpassen. Of een week eerder vertrekken vannuit Moskou of in plaats van 10 dagen 17 dagen in Mongolië vertoeven.

Mij leek 17 dagen echt prima maar mijn reisgenoot heeft zijn twijfels erbij. Als we het toch niet zo bijzonder vinden zitten we er namelijk wel 17 dagen vast. Maar ik had het idee dat je gewoon wat kon rondkijken de eerste twee dagen en dan een tour of wat dan ook boekt en lekker een tocht maakt van een aantal dagen en dat je daar prima zoet mee bent.

Maar nu gaan we dus kijken of we het een week kunnen vervroegen.

Bedankt in elk geval.
theemuts1982donderdag 12 april 2007 @ 18:07
quote:
Op maandag 2 april 2007 12:23 schreef highway101 het volgende:
Ik zag op google earth dat de "hoofdweg" tussen Ulaanbataar en Beijing tot de Chinese grens niet eens een weg is. Gewoon wat sporen in het zand, en dat is dan de hoofdweg.

This is for real:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
COOL!
TheSeeker_NLdinsdag 26 juni 2007 @ 23:54
Hey mensen, ik zit nu in UB, en vertrek over een uurtje op een 8 daagse trip door het landschap! enorm veel zin in en ik betaal 200 euro voor 8 dagen (met 8 personen). 2 Jeeps, 2 gidsen, eten included etc wordt super tof.

Dit land is echt geweldig en een hele harde aanrader voor iedereen die er langskomt met de transmongolia express. Ik raad aan om echt minimaal 10 maar misschien zelfs wel 30+ dagen hier te verblijven het is heel goedkoop (5 dollar voor mijn hostel, golden gobi een aanrader) en de mensen zijn zoveel vriendelijker dan in Rusland, echt een aangename verrassing.

Dit land heeft nu al mijn hart gestolen! Groeten,

Mark
F04woensdag 27 juni 2007 @ 00:17
Je kan met de trein vanaf rusland er naar toe.
WRDA6woensdag 27 juni 2007 @ 22:18
Ik ben in oktober en november van dit jaar in Mongolie geweest. Een heel fascineren land met vriendelijke mensen en een mooie natuur. Ik ben er per trein vanuit Irkutsk gekomen en toen wat trips gedaan vanuit UB (1 daagse trip, een 2-daagse trip en een 5 daagse trip). Openbaar vervoer in Mongolie is inderdaad beperkt en de wegen zijn van de kwaliteit zandweg-slecht.

Als je nog gerichte vragen hebt lees ik het wel. Ik weet niet of ik nog kan helpen met mijn geringe kennis over Mongolie maar als ik kan helpen dan graag! Ik heb ook iemand in UB waarmee ik regelmatig contact heb dus die kan ik eventueel ook dingen vragen.
TheSeeker_NLdonderdag 5 juli 2007 @ 05:34
Nog even een sidenote: Bij Golden Gobi geslapen maar ergens anders een tour geboekt. Erg vervelende reacties gekregen van een aantal medewerkers van dat hostel die blijkbaar verwachten bijna eisen dat je bij hun een tour boekt als je daar slaapt. Dit laten ze dan heel onvriendelijk weten.
WRDA6zondag 8 juli 2007 @ 17:20
Ja dat vinden ze inderdaad heel vervelend. Ik denk dat ze flink kunnen verdienen op die tours en er dan ontzetten van balen als je elders boekt (want praktisch iedereen in de Guesthouses boekt wel 1 of meerdere tours). Vervelend als ze hun teleurstelling zo uiten. Dat is in mijn ogen een slechte zaak.
TheSeeker_NLwoensdag 11 juli 2007 @ 10:18
Ja andere nederlanders die geboekt hadden bij dat hostel hadden ook via hun de kaartjes van mongolie naar china geregeld, die konden ze dan later ophalen. Maar toen ze terugkwamen van hun tour, die niet bij hun geboekt was, bleek dus dat ze die kaartjes niet geregeld hadden en mochten ze 30 minuten wachten voor ze hun vouchers terugkregen.

Al met al een hele slechte zaak inderdaad maar ik hoorde dat dit bij wel meer hostels het geval is.
theemuts1982vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:36
Nog een vraagje hoe lang zou je doen over reis van ulan bator tot de grens van china. door de gobi woestijn, dus! En ik neem aan dat als je met jeeps gaat je dan verblijft bij gastgezinnen?
WRDA6vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:09
@ theemuts1982:

Met de trein is het een heel stuk en duurt het lang. Met een jeep waarschijnlijk nog langer. Hoe lang precies weet ik niet meer. Ik denk dat de meeste hostels in UB je dat kunnen vertellen.

Je zult dan wel in gers blijven die er staan voor toeristen of bij de mensen thuis.
minibustravelervrijdag 31 augustus 2007 @ 18:31
Vanwege grote onzekerheid over de voortgang van mijn opleiding dit schooljaar ben ik een overlandtrip
aan het plannen riching China, daarbij wordt ik goed geholpen door boeken uit de openbare bibliotheek.

@foto's: Blij dat ik het heldere idee heb om voor die reis een GPS ding te kopen. (PSP+GPSmod.)
Pietjuhvrijdag 31 augustus 2007 @ 22:39
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 18:31 schreef minibustraveler het volgende:
Vanwege grote onzekerheid over de voortgang van mijn opleiding dit schooljaar ben ik een overlandtrip
aan het plannen riching China, daarbij wordt ik goed geholpen door boeken uit de openbare bibliotheek.

@foto's: Blij dat ik het heldere idee heb om voor die reis een GPS ding te kopen. (PSP+GPSmod.)
ach man, een GPS is voor mietjes! echte mannen doen het met kaart en kompas!

ontopic: wat betreft de boeken, misschien is het ook handig om een recente lonely planet of andere reisgids te raadplegen. ik weet alleen niet of ze die ook in de bibliotheek hebben
highway101vrijdag 31 augustus 2007 @ 23:05
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 22:39 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

ach man, een GPS is voor mietjes! echte mannen doen het met kaart en kompas!
De bergen daar schijnen magnetisch te zijn. Kan je dat kompas net zo goed weggooien. En een weg ligt er ook bepaald niet naar de Chinese grens. Gewoon wat sporen in het gras.