abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 april 2007 @ 16:27:03 #101
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_48008673
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:22 schreef Curiosity het volgende:
Ik weet niet bij welk restaurant jullie eten halen als je "chinees" haalt, maar de zaak waar ik ga is gespecilaiseerd in: Chinees, Szechuan, Canton, peking en Indonesisch, dus echt niet alleen chinees.

Weet je hoe weinig trassi je nodig hebt om smaak aan een gerecht te geven.
quote:
Chinees
= in China
quote:
Szechuan
= in China
quote:
Canton
= in China
quote:
Peking
= in China
quote:
en Indonesisch
Okee, niet in China.
quote:
dus echt niet alleen chinees.
Eh, nee, ik zie het.

Overigens ben ik het wel eens met wat er over Trassi gezegd werd door de users hierboven: het leeuwendeel van de generieke Chinezen in Nederland wordt gerund door (Hong Kong) Chinezen, en niet door Indonesiers. Als er niet zoveel Indo-related mensen hier in Nederland woonden, hadden ze uberhaupt in de marketing nooit die Indo-component erbij gepakt. Chow Fan of mien in Nederland bij de Chinees, daar komt vrijwel zeker geen Trassi aan te pas.
Confidence through competence
pi_48009761
Jongens toen ik nog bij de chinees werkte moest ik een aantal indonesische gerechten klaarmaken voor de baas, hij wilde zijn kaart namelijk traditioneler maken (de indische gerechten) toen heb ik terassi en al die andere shit zelf moeten kopen omdat ze dat niet gebruiken!
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  woensdag 4 april 2007 @ 16:55:23 #103
174031 Salsagrill
Ik hou van Helmonders
pi_48009904
Dat is dus wat ik zei.
Op 30-03-2007 14:30 schreef BrauN
Na jouw Hummerlemminghtopique ben ik officieel fan van je! O+
  woensdag 4 april 2007 @ 17:41:12 #104
174755 Naantje1962
Bier en wijn zijn fijn
pi_48011604
Beste mensen, Ik ben de TS. Bedankt voor jullie inbreng tot zover, ik heb inmiddels ook wat privé emails ontvangen waarvan onderstaand er eentje is die ik deze week nog ga uitproberen... tenminste als ik aan het gouden indegrient kan komen...
Neemt niet weg dat ik natuurlijk nog steeds dolgraag van iemand die bij een chinees werkt zou willen horen hoe de 'witte bami' wordt bereid. En inderdaad ik gebruik trassi al vele jaren maar dat is niet hetgeen wat de specifieke smaakt oplevert.

De bami eerst koken en dan afgieten, afspoelen met koud water en een uurtje
wegzetten om te laten drogen.
Daarnaa de bami voorbakken met reuzel, (dit kun je eventueel bij de slager
krijgen of bij een goede grote supermarkt.)
Bak de bami een 10min en voeg wat zout naar smaak toe.
Vervolgens dit ook weer wegzetten om af te laten koelen.
Daarna de bami afbakken met eventueel prei, ei en wat gesneden varkensvlees en
afmaken met wat maggi en zoete ketjap.

Ben benieuwd naar jullie mening over bovenstaand.
Groet Naantje
  woensdag 4 april 2007 @ 17:52:56 #105
55709 Stereotomy
pi_48012036
Hoi TS

Ik zou het bovenstaande recept eens proberen met en zonder vetsin. Als je vind dat het zonder vetsin even lekker is, dan vooral gewoon zonder doen.
pi_48012938
Is het al gepost?

Ze gebruiken een smaakversterker genaamd "fetsjin' ofzo.
Bij elke toko te halen.

Voorde rest zijn het de prei die het die smaak geeft en de olie waarin ze bakken.
Meestal garnalen? olie. Ik weet niet precies.
ga es naar de chinees en vraag ze in welke olie ze bakken, weetje het ook weer.

Voor de rest zit er echt niets speciaals in die hollandse/chinese bami.

Gewoon fetsjin, stukjes prei, kip, roerei, ham, dus...
En gebruik de noodles van de toko en niet die mienestjes van de Honig.

Mischien dat dat helpt.
Als ik brak als een stuk metaal was het gelijk over. Nu lijd ik al 20 jaar.
pi_48013120
quote:
Op woensdag 4 april 2007 17:41 schreef Naantje1962 het volgende:

De bami eerst koken en dan afgieten, afspoelen met koud water en een uurtje
wegzetten om te laten drogen.
Daarnaa de bami voorbakken met reuzel, (dit kun je eventueel bij de slager
krijgen of bij een goede grote supermarkt.)
Bak de bami een 10min en voeg wat zout naar smaak toe.
Vervolgens dit ook weer wegzetten om af te laten koelen.
Daarna de bami afbakken met eventueel prei, ei en wat gesneden varkensvlees en
afmaken met wat maggi en zoete ketjap.

Ben benieuwd naar jullie mening over bovenstaand.
Groet Naantje
reuzel...
Alsof de chinees reuzel gebruikt. Is gewoon hollandse amateur bami. maar mischien het proberen waard.
Het is toch echt die smaakversterker en de prei + de olie waarin ze bakken.

Voor derest maakt het niet uit wat je erin gooit. Al is het een beetje paksoi.
Is een beetje bitta maaw kan ook vlagen niet zsoo bitte hool.. En Ei hoolt elbij.
Ja motto is ei hoolt elbij..

Weetje wat oko lekker is? Die Surinaamse "Tjauw Min"
Dat dunne en dan dat gesneden varkensvlees erbij Zelfde.
Maar zit soya saus doorheen denk ik.
pi_48013971
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:21 schreef Lipton-Anubis het volgende:

[..]

reuzel...
Alsof de chinees reuzel gebruikt. Is gewoon hollandse amateur bami. maar mischien het proberen waard.
Het is toch echt die smaakversterker en de prei + de olie waarin ze bakken.

Is een beetje bitta maaw kan ook vlagen niet zsoo bitte hool.. En Ei hoolt elbij.

De chinees verbruikt echt heel veel reuzel per week
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_48014144
Wat is reuzel eigenlijk? Is toch vet van vlees?
  woensdag 4 april 2007 @ 19:16:58 #110
55709 Stereotomy
pi_48015209
quote:
Die Surinaamse "Tjauw Min"
Toch grappig dat dat Surinaamse dialect zo op het Cantonees/Chinees lijkt he?
pi_48023338
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:21 schreef Lipton-Anubis het volgende:

Ik zou geen pak choi door de bami heen doen in elk geval, zoiets is veel lekkerder en traditioneler als je dat gewoon simpel kookt in water en dan apart op een bordje doet met wat soya saus of oester saus en optioneel fijn gesneden knoflook, alhoewel ik toch eerder de choi sum zou nemen hiervoor, pak choi is ook lekker in noodle soep, door de bami heen kan ik me niet echt voorstellen.

Verder is tjauw min ook gewoon geimporteerd door de chinezen naar suriname.
pi_48023428
quote:
Op woensdag 4 april 2007 16:24 schreef Stereotomy het volgende:
Je weet dat het met 400 gerechten op de kaart en 16 combinatiegerechten massaproductie is. Je weet dat de sate niet vers wordt gegrild. Je weet dat Koe Lo Yuk gewoon blokjes vlees is met een enorm gefrituurde laag deeg eromheen. Je weet dat de smaak bij de generieke Chinees komt door de liters en liters saus die ze in elk gerecht doen. Etc. Dit is standaard bij elke generieke Chinees.
Dat is niet geheel waar, er zijn wel 400 gerechten maar de ingredienten komen vaak overeen, chinees is en blijft in het algemeen een cuisine met weinig ingredienten.
  donderdag 5 april 2007 @ 00:41:41 #113
55709 Stereotomy
pi_48028866
quote:
Op woensdag 4 april 2007 22:17 schreef syf het volgende:

[..]

Dat is niet geheel waar, er zijn wel 400 gerechten maar de ingredienten komen vaak overeen, chinees is en blijft in het algemeen een cuisine met weinig ingredienten.
Wat de 400 gerechten op een kaart aangeven is dat er standaard ingredienten in de keuken aanwezig zijn die lukraak met elkaar gemixt kunnen worden. Een kenmerk van haute cuisine is dat een restaurant *weinig* verschillende gerechten heeft, met een beperkte kaart.

Dat de Chinese keuken er een is met weinig ingredienten *per gerecht* kan ik het nog wel mee eens zijn, maar het betichten van weinig ingredienten in z'n geheel is lariekoek. Van koeiemagen, kwallen tot kippevoetjes, het zit er allemaal in. Maar niet bij de generieke Nederlandsche Chinees om den Hoek.
  donderdag 5 april 2007 @ 10:21:42 #114
174031 Salsagrill
Ik hou van Helmonders
pi_48033962
Verkruimel eens een maggi bouillonblokje door het bakken van de bami.
Op 30-03-2007 14:30 schreef BrauN
Na jouw Hummerlemminghtopique ben ik officieel fan van je! O+
pi_48038019
quote:
Op woensdag 4 april 2007 19:16 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Toch grappig dat dat Surinaamse dialect zo op het Cantonees/Chinees lijkt he?
Nog preciezer: Het "Hakkanees", klinkt wat milder tov. dat scheldende cantonees (heb k me laten vertellen)
Hakkanezen zijn degenen die massaal naar suriname zijn gegaan.
pi_48137370
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 12:52 schreef Naantje1962 het volgende:
Weet iemand hoe ik zelf bami kan maken met de specifieke smaak zoals je die bij de chinees krijgt ?
Een zakje kruiden van honig of conimex heeft een totaal andere smaak.
Had je maar naar Paul de Leeuw moeten kijken afgelopen zaterdag :-)
Take on the situation, but not the torment ...
  maandag 9 april 2007 @ 14:00:38 #117
55709 Stereotomy
pi_48144745
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:26 schreef Lipton-Anubis het volgende:

[..]

Nog preciezer: Het "Hakkanees", klinkt wat milder tov. dat scheldende cantonees (heb k me laten vertellen)
Hakkanezen zijn degenen die massaal naar suriname zijn gegaan.
Chow mien is de kantonese uitspraak. Zelf vind ik hakkanees wat barbaarser klinken maar dat zal wel aan iemand's perspectief liggen
  maandag 9 april 2007 @ 17:07:08 #118
168483 Sportback
Computernerd
pi_48149193
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 09:46 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Ik ben op vakantie geweest in Maleisie, waar de bevolking voor een heel groot gedeelte bestaat uit Chinezen. Daar heb ik in enkele restaurants gegeten waar we als enige blanken tussen allemaal boerende en spugende chinezen zaten te genieten van enorm lekker eten.

Dat neemt trouwens niet weg dat de "westerse" chinees me ook heel prima smaakt. Het mag dan wel niet authentiek zijn, maar daarmee nog steeds niet vies

Die bami van "onze" chinees vindt ik zo voor doordeweeks ook best lekker. Volgens mij zitten er niet zo heel veel kruiden in, maar zit het geheim hem in het feit dat hij niet alleen gekookt wordt maar ook nog eens in de wok wordt opgewarmd.
Bij de lokale loempiaboer op de markt zie ik ze wel eens bami maken (die smaakt ook zoals bij de chinees). Dat is gekookte bami (uit een zak) die in de wok gaat. Daarbij gaat een handje met groenten/vleesmix (ook kant en klaar uit een zak) en dan issie klaar. En dan proppen om het in dat kleine bakkie te krijgen
Helemaal mee eens. Ook al heb je de beschikking over de juiste ingredienten. Maar om de juiste smaak te hebben, moet je het een en ander op hoog vuur wokken. En daar zit em nu de crux. Thuis heb je niet de beschikking over een professionele gaspit. Het eten smaakt lekkerder, omdat alles in een zeer korte tijd op hoog vuur wordt bereid.
  maandag 23 april 2007 @ 13:24:44 #119
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_48630127
Ik heb het eindelijk kunnen vragen, hieronder het bamirecept.

Bami (plat)
olie
zout
vetsin
prei
ham
ei

De kruiden door de gekookte bami mengen, dit op hoog vuur wokken met toevoeging van de groenten.

Dit heb ik van een chinees wiens ouders een afhaal hebben.

En ze gebruiken steeds dezelfde wok, waardoor de smaak nog intenser wordt.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  maandag 23 april 2007 @ 13:59:53 #120
55709 Stereotomy
pi_48631439
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 15:16 schreef Stereotomy het volgende:
Onzin, als je een mixje van gewokte bami in olie plus wat uien, prei, ham, ei en wat sojasaus maakt - de basisingredienten voor bami zoals bij de generieke chinees, dan smaakt het net niet naar bami bij de Chinees. Gooi er een schepje vetsin door, en voila, dan smaakt het opeens *wel* naar de generieke Chinees.
  maandag 23 april 2007 @ 14:11:11 #121
139677 Curiosity
pi_48631827
Oke, jij wint
  maandag 23 april 2007 @ 14:12:29 #122
55709 Stereotomy
pi_48631868
  maandag 23 april 2007 @ 14:16:41 #123
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_48632024
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 12:52 schreef Naantje1962 het volgende:
Weet iemand hoe ik zelf bami kan maken met de specifieke smaak zoals je die bij de chinees krijgt ?
Een zakje kruiden van honig of conimex heeft een totaal andere smaak.
Aangezien het hier bij de chinees op de hoek heel anders smaakt als bijvoorbeeld de chinese mie die je bij de authentiekere chinees krijgt weet ik niet precies waar je op doelt.

De key is natuurlijk vaak de toko of chinese supermarkt.
[KNE]-Mod
  maandag 23 april 2007 @ 14:27:34 #124
139677 Curiosity
pi_48632371
quote:
Op maandag 23 april 2007 14:16 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Aangezien het hier bij de chinees op de hoek heel anders smaakt als bijvoorbeeld de chinese mie die je bij de authentiekere chinees krijgt weet ik niet precies waar je op doelt.

De key is natuurlijk vaak de toko of chinese supermarkt.
We waren er inmiddels al uit dat het hier om de standaard witte bami gaat.
pi_82200376
in de olie even een teentje knoflook fruiten.
teentje verwijderen
erwtjes en bosui toevoegen ook
afmaken met ketjap, vissaus en een drupje sesam olie

garneer met fijngesneden selder
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:40:33 #126
97745 Thorical
finding a way
pi_82303187
Ik snap niet veel van de voorkeur voor Chinese bami, vaak halen ze hun pasta bij de Lidl of Aldi vandaan.
En specifiek Chinese smaakmakers zijn knoflook, gember, en soja. Misschien ook nog 5 kruidenpoeder?
pi_82337479
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:40 schreef Thorical het volgende:
Ik snap niet veel van de voorkeur voor Chinese bami, vaak halen ze hun pasta bij de Lidl of Aldi vandaan.
De bami van de chinees komt toch (bijna) altijd van Van der Moolen uit Enschede? (tai ming)
pi_82355615
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:40 schreef Thorical het volgende:
En specifiek Chinese smaakmakers zijn knoflook, gember, en soja. Misschien ook nog 5 kruidenpoeder?
er bestaat geen standaard chinese bami . Wat je bij de chinees als bami voorgeschoteld is is een Indonesisch bami gerecht.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 14:11:34 #129
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_82364470
even samenvattend/aanvullend

vetsin E621 is smaakversterker maar ook eetlustopwekkend. Vandaar dat ik altijd een paar uur na Chinees weer verrek van de honger.

Nasi Kuning (gele nasi) wordt gemaakt met koenjit (kurkuma). Geloof dat je moet oppassen omdat teveel van dat gele poeder erg bitter wordt maar dit schijnt een van de 5 gezondste kruiden ter wereld te zijn.

Waarom iemand die kleffe bami wil namaken weet ik niet. Ik wacht nog op de chinees die ook zilvervliesrijst bij de opties aanbiedt. Zal wel niet authentiek zijn maar ik eet die liever dan witte rijst of bami.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 18:24:00 #130
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_82371737
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 01:47 schreef Mekkalomp het volgende:

[..]

er bestaat geen standaard chinese bami . Wat je bij de chinees als bami voorgeschoteld is is een Indonesisch bami gerecht.
Nou ja, wat voor de gemiddelde Nederlander voor 'Indonesisch' moet doorgaan.. heb nog nooit bami goreng gegeten bij familie en kennissen (Indischen, Molukkers en Indonesiers) wat op bami v/d Chinees lijkt. Altijd lekkerder. Sowieso nooit ham en prei aan de bami toevoegen..
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
pi_82371853
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:24 schreef JMarsden het volgende:

[..]

Nou ja, wat voor de gemiddelde Nederlander voor 'Indonesisch' moet doorgaan.. heb nog nooit bami goreng gegeten bij familie en kennissen (Indischen, Molukkers en Indonesiers) wat op bami v/d Chinees lijkt. Altijd lekkerder. Sowieso nooit ham en prei aan de bami toevoegen..
haha idd, maar het wel verkocht als Indonesisch voedsel aangezien goreng niet chinees is maar Indonesisch voor gebakken(?) staat.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 19:03:00 #132
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_82372656
Klopt.
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  zondag 6 juni 2010 @ 11:03:54 #133
139677 Curiosity
pi_82387191
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:24 schreef JMarsden het volgende:

[..]

Het gaat hier om bami zoals bij de chinees en die doet er wel prei en ham in.
  zondag 6 juni 2010 @ 12:22:05 #134
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_82389423
En lekker dat het is.
pi_82404560
De Stereotomy - Vetsin discussie kwam al zo bekend voor...... Topique uit 2007
pi_132578062
Het antwoord is heel simpel.
Het heeft niets te maken met kruiden of iets dergelijks. Het zijn de noedels die ze gebruiken. Ik woon in Thailand en heb, na negen jaar, Die noedels gevonden. Ik word niet wijzer van de omschrijving, maar vraag rond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')