Jeetje geweldig dat ze ook in een album een thema / verhaal centraal zetten. Toch maar eens beter naar de teksten luisteren.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 10:47 schreef Anthraxx het volgende:
Hehe. Volgens mij was het de zoon ipv vriend. Maar je zit aardig in de richting. En Shesmovedon stond op Lightbulb Sun en heeft er volgens mij niets mee te maken. Tenzij dat verhaal al jaren in zijn hoofd bestaat
.
Al vanaf het begin gebruikte Porcupine Tree thema's. De eerste albums waren vooral drug trips (Voyage 34 gaat in zijn geheel over een LSD trip).quote:Op vrijdag 29 juni 2007 11:17 schreef Longmen het volgende:
[..]
Jeetje geweldig dat ze ook in een album een thema / verhaal centraal zetten. Toch maar eens beter naar de teksten luisteren.![]()
quote:"When I was writing some of the songs of the album I was very much aware of this contradiction between being an artist, being a musician, trying to be creative and write songs and, then, at the point you finish an album, the music is finished, the creative side is finished, you then have to go out and sell and market and promote. And that's like a completely different experience. It's not a very creative process. It's quite - in some ways - a cynical process going on having to sell your music. But you have to do it. I mean, if a modern musician is going to survive as a musician, you have to - in a sense - 'prostitute yourself' to try and sell your music and your art. And I was very much aware of that contradiction. If you think about that too much, it can drive you crazy, you know. It's an absurd thing to be doing. That kind of led me thinking about when I was a teenager, when I was just starting out and I was interested in being a musician. And I think a lot of teenage kids have this dream of being pop stars, of being a professional musician. This 'stupid dream' of being famous and 'life is a ball and everything is wonderful'. And, of course, actually the reality is that being a professional musician is a very hard work. It can be very heartbreaking, there's a lot of disappointment, there's a lot of hard work, there's a lot of travelling."
The album cover is linked to this concept as well.
Wilson: "Like sitting down with the record company to discuss how we're gonna market this album. And at that point your record becomes a product. And I just had this image of these CD's just coming off this conveyor belt. And obviously it's at complete odds with the music. But I wanted to have this kind of contradictory feel to the color. The bottom line is, the people that get into Porcupine Tree know that we're exactly not the kind of band that ever consider our music in terms of product and shifting units. So I thought it would kind of be fun to put an image on the album which is a comment on that. What could be a more stupid dream than wanting to make music and sell it."
ik heb het altijd opgevat als dat Blackest Eyes het "hier en nu" is, en dat je daarna van Trains tot en met Strip the Soul flashbacks krijgt van hoe het zo gekomen is. Wilson heeft overigens altijd ontkend dat het een echt concept album is, en ik denk dat Sound of Muzak bijvoorbeeld ook niet in het verhaal past (maar meer Wilson's eigen mening over huidge muziek geeft). Maar van Trains, Lips of Ashes, Gravity Eyelids, Prodigal, The Creator has a Mastertape en Strip the Soul heb ik altijd heel sterk het gevoel gehad dat het steeds over dezelfde persoon gaat, steeds verknipter.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 11:14 schreef Madam_Romella het volgende:
Dat het conceptalbums blijken te zijn, wat een ontdekking Ik had de liedjes altijd los geluisterd.
Dat Blackest Eyes over een verknipte seriemoordenaar ging zover was ik al, maar ik ga gelijk ook de rest van In Absentia uitpluizen.
quote:Op vrijdag 29 juni 2007 11:31 schreef Ared het volgende:
[..]
ik heb het altijd opgevat als dat Blackest Eyes het "hier en nu" is, en dat je daarna van Trains tot en met Strip the Soul flashbacks krijgt van hoe het zo gekomen is. Wilson heeft overigens altijd ontkend dat het een echt concept album is, en ik denk dat Sound of Muzak bijvoorbeeld ook niet in het verhaal past (maar meer Wilson's eigen mening over huidge muziek geeft). Maar van Trains, Lips of Ashes, Gravity Eyelids, Prodigal, The Creator has a Mastertape en Strip the Soul heb ik altijd heel sterk het gevoel gehad dat het steeds over dezelfde persoon gaat, steeds verknipter.
Ach, het blijven hele sterke nummers. Maar sommige zijn een stuk duidelijker dan anderequote:Some seem vague and hard to connect: Trains, which Wilson explained as being an evocation of his memories of childhood summers, includes the lyric "you're tying me up", which shares a theme with a line from The Creator Had A Master Tape, a song more clearly about an abusive family relationship.
Ik denk zeker ook dat het dezelfde verknipte persoon is. Huuquote:Op vrijdag 29 juni 2007 11:31 schreef Ared het volgende:
[..]
ik heb het altijd opgevat als dat Blackest Eyes het "hier en nu" is, en dat je daarna van Trains tot en met Strip the Soul flashbacks krijgt van hoe het zo gekomen is. Wilson heeft overigens altijd ontkend dat het een echt concept album is, en ik denk dat Sound of Muzak bijvoorbeeld ook niet in het verhaal past (maar meer Wilson's eigen mening over huidge muziek geeft). Maar van Trains, Lips of Ashes, Gravity Eyelids, Prodigal, The Creator has a Mastertape en Strip the Soul heb ik altijd heel sterk het gevoel gehad dat het steeds over dezelfde persoon gaat, steeds verknipter.
Hoezo denk je dat de hoofdpersoon in Prodigal in de gevangenis zit?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 11:55 schreef Madam_Romella het volgende:
Je kan een lichtpuntje bespeuren als je Prodigal ziet als het hier en nu: in de gevangenis!
Ik zie prodigal meer als een saaie zondagmiddag. Met wat vrienden naar voetbal kijken (of iets dergelijks).quote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:12 schreef Ared het volgende:
[..]
Hoezo denk je dat de hoofdpersoon in Prodigal in de gevangenis zit?![]()
Nou, hij zingt dat hij zijn 'vrienden' zal missen als de serie is afgelopen...dus dat zijn tv-personages, en de ik-persoon is alleen...quote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:31 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Ik zie prodigal meer als een saaie zondagmiddag. Met wat vrienden naar voetbal kijken (of iets dergelijks).
Daar kwam ik dus ook laatst achter, vlak nadat ik het boek had gelezen. Sfeer van het album sluit overigens ook naadloos aan op het (geniale) boek. En waar het boek geschreven is vanuit het perspectief van de papa (Brett) is FoaBP geschreven vanuit het perspectief van het zoontje.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 11:07 schreef Dagonet het volgende:
Fear of a blank planet is gebaseerd op en geïnspireerd door Lunar Park van Brett Easton Ellis (van Less than zero en American Psycho).
Ik heb die versie dus wel -ze verkopen hem nog steeds tijdens concerten voor 30 euro overigens- en om eerlijk te zijn kom je ook met die 72 pagina's artwork nog niet heel erg veel verder mbt het verhaal. Gelukkig heb ik hem vooral gekocht voor de waanzinnige 5.1 surround mixquote:Op vrijdag 29 juni 2007 10:18 schreef Anthraxx het volgende:
Ik kan het niet zeggen omdat ik het nog steeds niet weet. Ze hebben een speciale editie van Deadwing ooit uitgebracht waarbij het verhaal is uitgewerkt (het is een filmscript btw). Maar die heb ik niet te pakken kunnen krijgen
.
Ik ga welquote:Op vrijdag 29 juni 2007 18:46 schreef Golzuam het volgende:
Volgens de geruchten op het PT forum speelt Porcupine Tree begin december in de HMH..Ben er nog niet helemaal over uit wat ik daar nou van vind..
Nou ja precies, Tool was geweldig in de HmH. En het boeit mij ook niet dat Porcupine Tree steeds 'groter' aan het worden is, als er één band is die het verdient dan zijn zij dat. Maar ja de sfeer hequote:Op vrijdag 29 juni 2007 18:52 schreef Longmen het volgende:
[..]
Ik ga wel![]()
Tool kwam daar ook goed tot zn recht
Volgens mij hoef je bij PT niet bang te zijn voor "comercie" taferelen. Daar zijn ze (gelukkig) veel te eigen gereid voor. En wat is er mis met een fantastische liveband in één van de beste zalen in ons land?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 18:59 schreef Golzuam het volgende:
[..]
Nou ja precies, Tool was geweldig in de HmH. En het boeit mij ook niet dat Porcupine Tree steeds 'groter' aan het worden is, als er één band is die het verdient dan zijn zij dat. Maar ja de sfeer heDe eerste keer dat ik ze zag was in de kleine zaal van de Melkweg, dat was ZO geweldig qua sfeer..Aan de andere kant : grotere zalen = meer geld = grotere producties = misschien eindelijk de 'Deadwing' film.
De track die ik uiteindelijk bedoelde was (toch) Mother and Child Divided.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:50 schreef Longmen het volgende:
[..]
En dat hele oude nummer wat ze speelden ("this is on old one"), dat kende ik niet, maar was wel gaaf. Zo tegen het einde, welke was dat?
En ook de 2e zanger heeft een zeer goede stem.
En gewoon 17 minuten AnesthetizeOok de clipjes erbij waren mooi, Way Out of Here bv.
Mooi!quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:36 schreef Ared het volgende:
en, misschien nog wel beter nieuws: 25 september een nieuw (mini) album![]()
4 nummers van in totaal 30 minuten met nummers die niet op FoaBP terecht zijn gekomen.
Wordt dat dan het concert in de HMH?quote:Daarnaast is zeker dat er een herfst-tour komt! Heel october spelen ze in de VS, begin november een paar concerten in GB en tweede helft november Duitsland. Genoeg dagen ertussen om Nederland nog een keer aan te doen...
Ben benieuwd naar de kwaliteit van die nummers. Alhoewel nog steeds van hoge kwaliteit, maar ik vind 'FOABP' toch wel wat minder dan haar twee voorgangers.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:36 schreef Ared het volgende:
en, misschien nog wel beter nieuws: 25 september een nieuw (mini) album![]()
4 nummers van in totaal 30 minuten met nummers die niet op FoaBP terecht zijn gekomen.
Daarnaast is zeker dat er een herfst-tour komt! Heel october spelen ze in de VS, begin november een paar concerten in GB en tweede helft november Duitsland. Genoeg dagen ertussen om Nederland nog een keer aan te doen...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |