Een oud-klasgenoot van me deed op zijn 27e ook een toelatingstest voor HBO lerarenopleiding Nederlands.
De test die hij moest doen was een HAVO-examen Nederlands, geloof ik. Hoewel hij 'normaal' erg relaxed en zelfverzekerd is, was hij óp van de zenuwen toen hij dit toelatingsexamen moest doen. Hij was er na die tijd ook van overtuigd het niet gehaald te hebben.
Later bleek dat hij wel was toegelaten. Hij had een 6,8 gescoord, het hoogste cijfer van alle mensen die dit toelatingsexamen hadden gemaakt.
Maar voor jou... Digitale communicatie.. Ik heb geen idee wat dit in zal houden, zeker ook niet wat je op je toelatingsexamen zult krijgen.
Persoonlijk zou ik voor de zekerheid kiezen van het afronden van je MBO. Mócht je dan later, als je na het afronden van je MBO door bent gestroomd naar het HBO, er achter komen dat dit toch niet dé HBO-opleiding voor je is, dan kun je dán nog moeiteloos doorstromen naar een andere HBO-opleiding, zonder de ellende van wéér een toelatingstest voor 21+.
Verder zou ik, voor het geval je toch voor de toelatingstest wilt gaan, even informeren bij de hogeschool waar je Diigitale Communicatie wilt gaan studeren, informeren naar wat je zou kunnen verwachten op het toelatingsexamen. Wie weet willen ze je daar een klein beetje op voorbereiden/ in begeleiden.
![]()
Veel succes gewenst met je keuze!