abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 maart 2007 @ 17:48:27 #1
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_47645421
Ik heb sinds kort een stoomcabine met regendouche geinstalleerd. Deze regendouche zit in het "plafond" van de cabine, en bestaat uit een kom met doorsnee van ca. 25cm. met enkele ringen met gaatjes waar het water doorheen komt. Nu blijft er na het douchen water in de kom staan wat maar heel langzaam (uren) doorlekt. Zelfs als de douche is uitgelekt staat er nog zo'n liter aan water in de kom.

Gezien het feit dat dit stilstaand water is, een badkamer over het algemeen >25 graden is, is mijn vraag wat het risico op het ontwikkelen van legionella is. Iemand hier ervaringen mee of verstand van? Het aangevoerde warmwater wordt tot >65 graden verwarmd, volgens de huidige regels.
pi_47646786
Lijkt me vrij veilig, anders zou iedereen met zoeen regendouche last hebben van legionella..... toch? Inclusief ondergetekende.. Lekker, he? Zo'n regendouche?Tevens fipo......
pi_47646877
Als het aangevoerde water warmer is als 65 graden dan zit er geen levende legionella meer in het water wat door de leidingen gaat en zal er dus ook geen levende legionella uit de douche komen. Lijkt mij dan.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zondag 25 maart 2007 @ 18:40:00 #4
58666 Blur
Wat zeg je?
pi_47646917
In principe zal het geen bezwaar opleveren. Legionella is een bacterie die zich het voornaamst ontwikkeld in langdurig stilstaand water. Ik neem daarbij aan dat de douche regelmatig in gebruik is natuurlijk. Het water wat bovendien wordt aangevoerd is water dat continue in beweging is. Je trekt immers de wc door, wast je handen, zet de vaatwasser aan, etc. Dit zal dus water zijn met een zeer geringe kans op legionella. Boilers, of andere apparaten met watervoorraden, worden (mits goed en vakkundig geinstalleerd) zodanig afgesteld dat de temperatuur van het water op of boven de 60 graden wordt gehouden. Legionellabacteriën vermenigvuldigen alleen wanneer de temperatuur tussen 20 en 55 graden ligt.

Tegenwoordig zijn er protocollen voor legionellapreventie. Als je je dan bedenkt dat voor bijvoorbeeld bejaardentehuizen of andere zorginstellingen dit betekend dat de leidingen wekelijks doorgespoeld moeten worden, dan zit je thuis, waar je leidingen dagelijks doorgespoeld worden, zeker veilig.
  zondag 25 maart 2007 @ 19:18:15 #5
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_47648090
quote:
Op zondag 25 maart 2007 18:40 schreef Blur het volgende:
In principe zal het geen bezwaar opleveren. Legionella is een bacterie die zich het voornaamst ontwikkeld in langdurig stilstaand water. Ik neem daarbij aan dat de douche regelmatig in gebruik is natuurlijk. Het water wat bovendien wordt aangevoerd is water dat continue in beweging is. Je trekt immers de wc door, wast je handen, zet de vaatwasser aan, etc. Dit zal dus water zijn met een zeer geringe kans op legionella. Boilers, of andere apparaten met watervoorraden, worden (mits goed en vakkundig geinstalleerd) zodanig afgesteld dat de temperatuur van het water op of boven de 60 graden wordt gehouden. Legionellabacteriën vermenigvuldigen alleen wanneer de temperatuur tussen 20 en 55 graden ligt.

Tegenwoordig zijn er protocollen voor legionellapreventie. Als je je dan bedenkt dat voor bijvoorbeeld bejaardentehuizen of andere zorginstellingen dit betekend dat de leidingen wekelijks doorgespoeld moeten worden, dan zit je thuis, waar je leidingen dagelijks doorgespoeld worden, zeker veilig.
Ik was idd niet zo bang voor dagelijks gebruik. Maar wat na 3 weken vakantie? Natuurlijk gebeurt dat niet vaak, maar toch.
Dat het water al geen levende legionella meer bevat, oké. Maar wordt er geen nieuwe gevormd? Ook de eerste bacterien komen tenslotte ergens vandaan...

En ja, regendouches zijn lekker.
pi_47648301
Kan je als je langere tijd weggaat de douchekop niet handmatig even leeggooien?
  zondag 25 maart 2007 @ 19:34:08 #7
58666 Blur
Wat zeg je?
pi_47648551
In het geval dat je na drie weken vakantie terug komt is er een vrij makkelijke oplossing. Doorspoelen.
Legionella hecht zich niet aan leidingen of iets dergelijks, maar verblijft puur in het water. Dus in het geval dat het leidingwater de ideale temperatuur vasthoudt van 20 tot 55 graden zou er vermenigvuldiging kunnen plaatsvinden. Legionella bevind zich veelal al standaard in het water maar gaat bij vermenigvuldiging pas een risico vormen.

Als je de douchekop niet leeg kan maken is het een optie om een klein scheutje chloor erin te gooien. Dat werkt dan bacteriedodend (denk maar aan zwembaden). Je moet er dan wel voor zorgen dat je de douchekop bij terugkomst goed doorspoelt.. Douchen in de chloor is toch een stuk onaangenamer...
pi_47658936
Bovendien is legionella gevaarlijk bij inademen van waterdamp. Huidcontact en doorslikken is geen gezondsheidsrisico door legionella. (Na 3 weken vakantie zou ik alleen geen slok water uit welke kraan dan ook nemen. Eerst alle kranen 5 minuten spoelen)
  maandag 26 maart 2007 @ 00:19:48 #9
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_47659400
Doorspoelen om legionella te voorkomen moeten wij bij de sporthal 5 minuten lang met water van minimaal 60 (of 65?) graden

(Echt door de douche!! dus niet aanvoertemperatuur, maar gewoon alleen water van 60graden +.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')