abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47635700
Hoi

in de zomer hebben we altijd een zwembad in de tuin staan, je wel zo`n 3 meter ding en dan en een centimeter of 60 diep,

nou duurt dit best lang voor dit door de ZON op temperatuur is,
en om met emmers heet water te slepen is ook niet fijn,,,
dus we moeten iets bedenken om t water wat op te warmen!!

nou hebben we dus een tuinkachel,
die dus alleen nou is mn vraag gaat t werken als ik om zn hals,
een koperen ( of andere materiaal buis ) buig tegen t gietijzer aan,,
en daar met een pompje rustig water door laat stromen?
de kachel zelf wordt altijd loeiheet maar krijg ik die hitte wel in mn water op deze manier?
  zondag 25 maart 2007 @ 12:22:30 #2
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_47635804
Goed plan
Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
pi_47635906
misschien dat je een koperen buis een paar keer kan draaien zodat je een spiraal krijgt en deze binnen in de kachel kan plaatsen?

Weet alleen niet hoe warm dat koper wordt als er geen water door stroomt....
pi_47635995
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:27 schreef HeyFreak het volgende:
misschien dat je een koperen buis een paar keer kan draaien zodat je een spiraal krijgt en deze binnen in de kachel kan plaatsen?

Weet alleen niet hoe warm dat koper wordt als er geen water door stroomt....
denk heel heet.. teheet eigenlijks denk ik..
  zondag 25 maart 2007 @ 12:32:21 #5
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_47636040
Wat je wil bouwen is dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger
Het valt te doen, en volgens mij bestaan er al kant-en-klare oplossingen voor, dan hoef je het niet zelf te bouwen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_47636075
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:32 schreef Yildiz het volgende:
Wat je wil bouwen is dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger
Het valt te doen, en volgens mij bestaan er al kant-en-klare oplossingen voor, dan hoef je het niet zelf te bouwen.
nja, dr in durf ik niet,

gezien koper op zo`n 1100 graden al smelt? en ik GLAS in dat ding heb zitten smelten.. en daar heb je 1800~2000 graden voor nodig
pi_47636128
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

denk heel heet.. teheet eigenlijks denk ik..
nouja, als er water door stroomt wordt de buis mooi gekoeld Koper smelt pas bij +1000 graden C dus waarom niet?

Weet niet of dit ook voor het koper geldt dat voor leidingwerk gebruikt wordt.

Afsluiter er op en je kunt zo je watertemperatuur regelen (als je een echte tweaker bent kun je zelfs nog een thermostaat aansluiten en een elektrische afsluiter er op )
pi_47636167
mja t water zal hem wel koelen ja, alleen als die continu water zal krijgen en door t gietijzer krijg je zo fijn een gat ( dus niet )
daarom leek een uitwendige oplossing mij praktischer?
pi_47636178
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:33 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nja, dr in durf ik niet,

gezien koper op zo`n 1100 graden al smelt? en ik GLAS in dat ding heb zitten smelten.. en daar heb je 1800~2000 graden voor nodig
Gietijzer zou moeten smelten bij zo'n 1200 graden C, dus ik denk niet dat het daadwerkelijk zo heet is.
pi_47636180
* KiwiTjuHh houdt dit topic ffies in de gaten..

Hebben zelf ook altijd zo'n zwembad en de eerste weken dat die er staat kunnen ze me 4 straten verderop nog horen als ik erin ga
pi_47636268
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
mja t water zal hem wel koelen ja, alleen als die continu water zal krijgen en door t gietijzer krijg je zo fijn een gat ( dus niet )
daarom leek een uitwendige oplossing mij praktischer?
misschien een kleine spiraal met de aansluitingen door de opening van de kachel heen (maar wel ruimte houden om nog hout enzo er in te kunnen gooien natuurlijk)
pi_47636276
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:38 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Gietijzer zou moeten smelten bij zo'n 1200 graden C, dus ik denk niet dat het daadwerkelijk zo heet is.
hangt natuurlijk ook van de dikte af die ketel zelf is geen dunnertje hoor
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:41 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

misschien een kleine spiraal met de aansluitingen door de opening van de kachel heen (maar wel ruimte houden om nog hout enzo er in te kunnen gooien natuurlijk)
mja, dan zal t rooster er ook niet meer voor passen denk ik..

vd week maar ff naar de leidingboer!
pi_47636395
of je wikkelt een redelijk stuk buis strak om de schoorsteen heen. Hoe langer de buis hoe sneller je de boel op kan warmen natuurlijk.
pi_47636458
Hier doen we het door een radiator van een binnehuisverwarming.

de radiator zwart schilderen, goed doorspoelen!!!!!!!!, snoeren eraan, de waterzuiveringspomp ertussen (die bij die 3m zwembaden zit) en dan doorpompen met het water...

we hebben vorig jaar 31 graden gered. wel is dit afhankelijk van diverse factoren.

LET OP: pomp niet te snel teveel water door.
pi_47636478
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:47 schreef HeyFreak het volgende:
of je wikkelt een redelijk stuk buis strak om de schoorsteen heen. Hoe langer de buis hoe sneller je de boel op kan warmen natuurlijk.
mja

om de schoorsteen lijkt me een slecht idee omdat die er altijd af gaat.. en die is ook niet zo stevig

de hals van de ketel leek me zelf de beste plaats, gewoon van boven beginnen met draaien en dan naar beneden.. dan moet ik toch wel een wikkeling of 5 kunnen halen toch
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:50 schreef nickklz het volgende:

de radiator zwart schilderen, goed doorspoelen!!!!!!!!, snoeren eraan, de waterzuiveringspomp ertussen (die bij die 3m zwembaden zit) en dan doorpompen met het water...

we hebben vorig jaar 31 graden gered. wel is dit afhankelijk van diverse factoren.

was ik niet van plan! maar joun idee is leuk reserve idee.

volgens mij ligt er nog wel een radiator :]

Trouwens.. vreet t chloorhoudende water die zooi niet aan
pi_47636511
quote:

Maar met zo'n kachel kun je ook 's nachts de boel opwarmen

heeft ook wel iets denk ik...
pi_47636550
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:52 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Maar met zo'n kachel kun je ook 's nachts de boel opwarmen

heeft ook wel iets denk ik...
ja en t staat minder lelijk dan een zwarte radiator in je tuin ?
pi_47636562
quote:

Juist! Mijn broer doet dat ook zo. HIj heeft de radiator aan de zijkant van zijn schuurtje hangen, dus je ziet het ding amper. Hij heeft zwarte leidingen over zijn schuurtje liggen waar het water doorstroomt.

[edit] iets toegevoegd
E = mc2, E is de energie die vrijkomt
pi_47636586
ja inderdaad .. snap het..

het aanbijten gebeurt wel een beetje maar puur de resten van het eerdere gebruik, wel moet je het water langzaam laten lopen , of, sochtends eerst even wat water weg laten lopen ivm stilstaand water wat vervuild.
pi_47636624
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:33 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nja, dr in durf ik niet,

Uhm.... Glas smelt bij 1000 graden... koper bij 1360.
Zal allemaal nog wel meevallen dus he
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_47636654
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:54 schreef nickklz het volgende:
ja inderdaad .. snap het..

het aanbijten gebeurt wel een beetje maar puur de resten van het eerdere gebruik, wel moet je het water langzaam laten lopen , of, sochtends eerst even wat water weg laten lopen ivm stilstaand water wat vervuild.
hmm. maar krijg je dan als je het leeg laat staan geen reactie van de lucht?
pi_47636698
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:50 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

mja

om de schoorsteen lijkt me een slecht idee omdat die er altijd af gaat.. en die is ook niet zo stevig

de hals van de ketel leek me zelf de beste plaats, gewoon van boven beginnen met draaien en dan naar beneden.. dan moet ik toch wel een wikkeling of 5 kunnen halen toch

Trouwens.. vreet t chloorhoudende water die zooi niet aan
Ik bedoelde ook eigenlijk de hals

Je moet dan wel uitkijken dat je de buis niet gaat knikken. Ik weet trouwens niet hoe chloor met koper reageert. Hopelijk niet zo slecht als met RVS
pi_47636754
wij laten hem hier nooit leeg staan.. alleen in de winter wordt hij opgebergd opgeborgen

[ Bericht 26% gewijzigd door nickklz op 25-03-2007 13:00:36 (nou wat een taal ;)) ]
pi_47636826
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:58 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook eigenlijk de hals

Je moet dan wel uitkijken dat je de buis niet gaat knikken. Ik weet trouwens niet hoe chloor met koper reageert. Hopelijk niet zo slecht als met RVS
messing en chloor gaat wel gezien de pompkoppelingen daar van zijn
en flexibele koperbuis zonder mantel lijkt me wel makkelijk te bewerken?
quote:
Op zondag 25 maart 2007 13:00 schreef nickklz het volgende:
wij laten hem hier nooit leeg staan.. alleen in de winter wordt hij opgebergd opgeborgen
ah!
pi_47636861
iig succes ermee!.. laat horen hoe het is uitgepakt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')