2001 was moorddadig jaar
quote:Wat gek he? We vetroetelen ze nog wel zo die allochtonen.
AMSTERDAM - Het jaar 2001 was uiterst gewelddadig met zeker 253 gevallen van moord en doodslag. Dat is 10 procent meer dan het jaar ervoor. Opvallend is de betrokkenheid van allochtonen. Ruim 60 procent van de daders en de helft van de slachtoffers had een buitenlandse achtergrond.Dat blijkt uit onderzoek van het weekblad Elsevier. Net als in voorgaande jaren hield de redactie het afgelopen jaar alle moord- en doodslagzaken bij. Elsevier turfde vorig jaar 253 zaken, tegen 229 in 2000 en 231 het jaar daarvoor.
Een groot deel van de slachtoffers, bijna eenderde, viel in de relationele sfeer. Dit soort zaken wordt meestal opgelost. In 48 gevallen betrof het slachtoffer de partner, in zeven gevallen een kind, acht keer was een ouder het slachtoffer en dertien keer een zus, broer of ander familielid.
Het aandeel van allochtonen in moord- en doodslag is veel hoger dan op grond van hun percentage van de Nederlandse bevolking verwacht kan worden. Van de 253 slachtoffers was maar 40 procent etnisch Nederlander. In veel gevallen is de dader ook allochtoon. Van 75 opgeloste moorden op allochtonen was de verdachte van niet-Nederlandse herkomst.
quote:Ik dacht dat je wel blij zou zijn dat de helft van alle slachtoffers allochtoon is.
Op donderdag 17 januari 2002 14:34 schreef Bastard het volgende:
bron : telegraaf2001 was moorddadig jaar
[..]Wat gek he? We vetroetelen ze nog wel zo die allochtonen.
Weer meer moorden in Nederland
In 2001 vielen 253 dodelijke slachtoffers door geweld, zo blijkt uit eigen onderzoek van weekblad Elsevier naar moord en doodslag. Dat zijn er 24 meer dan in 2000. Rotterdam blijkt de gevaarlijkste stad van Nederland.
In 2001 vielen door moord en doodslag 253 slachtoffers, zo blijkt uit eigen onderzoek door het weekblad Elsevier. Dat waren er 24 meer dan in 2000, toen er 229 mensen met geweld om het leven werden gebracht. Opnieuw verzamelde Elsevier een jaar lang alle berichten die betrekking hadden op dodelijke gewelddelicten. De gegevens werden gecheckt bij politie en Openbaar Ministerie. Ook de rechtszaken naar aanleiding van de misdrijven werden gevolgd. De resultaten van het onderzoek worden in het nummer van 19 januari gepubliceerd.
Rotterdam was het afgelopen jaar met 40 slachtoffers de gevaarlijkste stad van Nederland. Dat waren er ruim twee keer zo veel als in 2000 en ook vier meer dan in Amsterdam, dat met 36 slachtoffers op de tweede plaats staat. In Den Haag, in grootte de derde plaats van Nederland, steeg het aantal slachtoffers van dertien in 2000 naar 20 in het afgelopen jaar. Utrecht had met vijf slachtoffers er drie minder dan in 2000.
De meeste slachtoffers van moord en doodslag vielen ook het afgelopen jaar in de relationele sfeer, bijna eenderde van het totaal. Het betrof 48 keer partnerdoding, acht keer kinderdoding, acht keer ouderdoding en dertien keer ging het om andere intimi (broer, zus, tante, enzovoorts).
Het overgrote deel van de moorden in de relationele sfeer is opgelost. Vaak kon de politie de dader ter plekke aanhouden. In een aantal gevallen meldde de dader zich na afloop bij de politie.
De tweede categorie na 'familiemoorden' betreft moorden in het criminele circuit: drugsruzies, roofmoorden en liquidaties. Vooral in Amsterdam, waar in 2000 onder anderen de topcriminelen Sam Klepper en Jan Femer werden geliquideerd en even een heuse onderwereldoorlog dreigde, was het afgelopen jaar rustiger dan jaren daarvoor.
Opnieuw valt het allochtone aandeel op: 60 procent van de slachtoffers is van niet-Nederlandse afkomst. Meestal is sprake van interetnisch geweld, dat wil zeggen dat dader en slachtoffer dezelfde etnische achtergrond hebben: Turk schiet Turk dood. Overigens zijn lang niet alle regiokorpsen bereid om deze informatie te verschaffen. Soms bleek de herkomst van dader en slachtoffer pas tijdens de rechtszitting.
Turken, Surinamers, Marokkanen en Antillianen zijn oververtegenwoordigd in de categorie drugsmoorden. Daarnaast hebben veel moorden in de relationele sfeer te maken met bloed- of erewraak.
Net als in 2000 vielen ook in 2001 de meeste slachtoffers door vuurwapengeweld: op de kop af 90. Daarna komen de meeste doden door steekwapens.
quote:Ach, het valt toch allemaal wel mee met onze medelanders? Die mensen hebben óók wat vermaak nodig.......
Op donderdag 17 januari 2002 14:40 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Tja, niets onverwachts. Koren op de molen van Pim natuurlijk, dit. Hoe lang zou het duren voordat bepaalde Fokkers dit weer gaan bagatelliseren?
2) Het is verschrikkelijk dat de slachtoffers en daders in vooral allochtonen zijn.
3) Het is idioot allochtonen op 1 grote hoop te gooien door cijfers en statistieken aan te halen.
4) De beste oplossing tegen criminaliteit is welvaart.
5) Allochtonen zijn het armste
Bewijs:
quote:
Allochtonen
Armoede is in Nederland bij uitstek een probleem van de allochtone bevolking. Van de huishoudens met een niet-westerse allochtone hoofdkostwinner heeft bijna 40% een laag inkomen. Zij maken 17% uit van de lage-inkomensgroep, terwijl deze categorie allochtonen 6% van alle huishoudens omvat. Ook in de groep met een langdurig (vier jaar of langer) laag inkomen is een op de zes huishoudens van niet-westers allochtone her komst.
Onder de tweede generatie, die in Nederland is opge groeid, is het aandeel met een laag inkomen nog steeds zeer groot. Het wijkt nauwelijks af van het armoedeper centage bij de eerste generatie. Dit komt voor een deel doordat in het onderzoek uitsluitend gekeken is naar tweedegeneratie-allochtonen die in 1998 een zelfstandig huishouden vormen en geen voltijds onderwijs meer volgen. Dit is een kleine, vrij selectieve groep, die vaak een korte of niet-afgemaakte schoolloopbaan achter de rug heeft, en waarvan velen werkloos zijn of slechtbe taald werk verrichten. Als over enkele jaren de beter opgeleide lichting van de tweede generatie zich op de arbeidsmarkt gaat begeven, kan het aandeel lage inko mens bij de tweede generatie lager uitkomen.
quote:Geen excuus. Ik ken bijstandsmoeders en die lopen niet moordend rond.
Op donderdag 17 januari 2002 15:10 schreef Wolk het volgende:
quote:Dus? Elke moordenaar een uitkering of bonus geven?
4) De beste oplossing tegen criminaliteit is welvaart.
Er zijn overigens genoeg zeer rijke mensen die bijv. fraude plegen.
Bovendien worden deze moordenaars er niet rijker van door iemand te vermoorden.......
[Dit bericht is gewijzigd door Sphere op 17-01-2002 15:42]
quote:Een goed excuus voor moorden.
Even serieus, armoede is in Nederland een nogal opgeblazen begrip, ik zou het eerder minder-rijk willen noemen, aangezien iedereen een huis kan bewonen, naar school kan gaan en voedsel/kleding en ziektekostenverzekering krijgt.
quote:Dat ben ik nou volledig met je eens. De sociale voorzieningen zijn in Nederland uitstekend. Armoede kun je hier beter vertalen in minder bedeeld.
Op donderdag 17 januari 2002 15:40 schreef X-Ray het volgende:[..]
Een goed excuus voor moorden.
Even serieus, armoede is in Nederland een nogal opgeblazen begrip, ik zou het eerder minder-rijk willen noemen, aangezien iedereen een huis kan bewonen, naar school kan gaan en voedsel/kleding en ziektekostenverzekering krijgt.
quote:Ben ik voor 200 procent met je eens. Moordenaars moeten ze oppakken en naar mijn idee langer opsluiten dan nu gebruikelijk is.
Op donderdag 17 januari 2002 15:31 schreef Sniper het volgende:[..]
Geen excuus. Ik ken bijstandsmoeders en die lopen niet moordend rond.
De oplossing is niet: elke allochtoon geld geven, maar mensen in een achtergestelde positie helpen. Een uitzichtloos mens is gefrustreerd en eerder geneigd tot criminaliteit.
Dus aan de ene kant deze moordenaars keihard straffen en aan de andere kant de perspectieven van allochtonen verbeteren..
quote:Het aantal vermogens-delicten daalt aanzienlijk en die delicten kan je rechtstreeks aan het welzijnsniveau koppelen. Wat dus niet spoort met het aantal stijgende geweldsdelicten.. (waaronder ook moord valt)
Op donderdag 17 januari 2002 15:48 schreef Wolk het volgende:
De oplossing is niet: elke allochtoon geld geven, maar mensen in een achtergestelde positie helpen. Een uitzichtloos mens is gefrustreerd en eerder geneigd tot criminaliteit.
quote:Ik denk niet dat je vermogensdelicten kan koppelen aan het welzijnniveau. Denk dat veel 'rijkere' mensen ook sjoemelen met vermogen. Of zijn die gasten van de bouwfraude allen arme sloebers?
Op donderdag 17 januari 2002 15:53 schreef weerdo het volgende:[..]
Het aantal vermogens-delicten daalt aanzienlijk en die delicten kan je rechtstreeks aan het welzijnsniveau koppelen. Wat dus niet spoort met het aantal stijgende geweldsdelicten.. (waaronder ook moord valt)
quote:Die link zie ik niet eigenlijk.
Op donderdag 17 januari 2002 15:53 schreef weerdo het volgende:
Het aantal vermogens-delicten daalt aanzienlijk en die delicten kan je rechtstreeks aan het welzijnsniveau koppelen. Wat dus niet spoort met het aantal stijgende geweldsdelicten.. (waaronder ook moord valt)
quote:Nu ja, relationele moorden zijn natuurlijk ook crimineel! Voor de rest ben ik het met je eens..
Op donderdag 17 januari 2002 16:01 schreef Scipio het volgende:[..]
Bovendien was er een stijging in de categorie relationele moorden, wat helemaal los staat van criminaliteit. Dat zijn op zichzelf staande misdrijven.
quote:Daarom zei ik ook: het zijn op zichzelf staande misdrijven. Met criminaliteit bedoelde ik een beetje de beroeps-criminelen.
Op donderdag 17 januari 2002 16:03 schreef Wolk het volgende:[..]
Nu ja, relationele moorden zijn natuurlijk ook crimineel! Voor de rest ben ik het met je eens..
quote:Ik zie 3 antwoorden met ongeveer dezelfde strekking. Ik zal em wel ff toelichten. Volgens het cbs vallen de volgende zaken onder vermogensdelicten:
Op donderdag 17 januari 2002 16:00 schreef Wolk het volgende:
Ik denk niet dat je vermogensdelicten kan koppelen aan het welzijnniveau. Denk dat veel 'rijkere' mensen ook sjoemelen met vermogen. Of zijn die gasten van de bouwfraude allen arme sloebers?
quote:En de cijfers:
Vermogensmisdrijven:
Valsheidsmisdrijven, eenvoudige diefstal, diefstal d.m.v. braak, overige gekwalificeerde diefstal, verduistering, bedrog en heling en schuldheling.
quote:Goed, maar ik begrijp de link tussen de twee die je noemt nog steeds niet. De twee grootste categorien zijn relationele moorden en, voor het gemak, de afrekeningen. Die staan los van de vermogensdelicten die je noemt.
Op donderdag 17 januari 2002 16:09 schreef weerdo het volgende:
Ik zie 3 antwoorden met ongeveer dezelfde strekking. Ik zal em wel ff toelichten. Volgens het cbs vallen de volgende zaken onder vermogensdelicten:
Als je bedoelt dat de criminaliteit verhard, dan kan ik daar in meegaan.
quote:Als argument wordt aangedragen dat het welzijnsniveau rechtstreeks gekoppeld kan worden aan het aantal moorden welke worden gepleegd. En dat is net hetgeen waar ik niet in meega.
Op donderdag 17 januari 2002 16:14 schreef Scipio het volgende:
Goed, maar ik begrijp de link tussen de twee die je noemt nog steeds niet. De twee grootste categorien zijn relationele moorden en, voor het gemak, de afrekeningen. Die staan los van de vermogensdelicten die je noemt.
quote:Ik zou het niet rechtstreeks willen koppelen, in de zin van: een arm mens is crimineler. Maar het feit blijft dat in arme landen meer criminaliteit is dan in de rijkere landen. De oorzaken liggen natuurlijk complexer dan simpelweg het opkrikken van de levensstandaard..
Op donderdag 17 januari 2002 16:20 schreef weerdo het volgende:[..]
Als argument wordt aangedragen dat het welzijnsniveau rechtstreeks gekoppeld kan worden aan het aantal moorden welke worden gepleegd. En dat is net hetgeen waar ik niet in meega.
quote:Ah, volgens mij snap ik het (ben een beetje traag af en toe).
Op donderdag 17 januari 2002 16:20 schreef weerdo het volgende:
Als argument wordt aangedragen dat het welzijnsniveau rechtstreeks gekoppeld kan worden aan het aantal moorden welke worden gepleegd. En dat is net hetgeen waar ik niet in meega.
Ik denk dat er wel een dergelijke link is aan te nemen als je moorden in de relationele sfeer neemt. Ik denk dat dergelijke moorden meer plaatsvinden in 'armere' omgevingen. Geld is een reden waarover veel gevochten wordt binnen een relatie.
quote:Dan zijn wij het eens ..
Op donderdag 17 januari 2002 16:25 schreef Scipio het volgende:[..]
Ah, volgens mij snap ik het (ben een beetje traag af en toe).
Ik denk dat er wel een dergelijke link is aan te nemen als je moorden in de relationele sfeer neemt. Ik denk dat dergelijke moorden meer plaatsvinden in 'armere' omgevingen. Geld is een reden waarover veel gevochten wordt binnen een relatie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |