abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 juni 2003 @ 14:08:35 #201
9613 Seborik
I, Voyager
pi_10963492
quote:
Op zondag 8 juni 2003 14:07 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Dat doe ik zowat het hele topic al.

Muziek ervaren begint ook bij jezelf.
  zondag 8 juni 2003 @ 19:35:03 #202
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_10969826
Welke melodie zou je het liefst als ringtone hebben?

A) Jesu, meine Freude (eigenlijk Joy of man's desiring)
B) Toccata und Fuge, BWV 565
C) Brandenburg III,1
D) Air
E) Kommt ihr tochter
F) Een ander, namelijk

Zou je het, ter bevordering van de kennis van het werk der Thomascantor, goed vinden als er verramsjte versies op de markt kwamen? BrEeZah - Bach?

Denk je dat Bach het ver zou hebben geschopt in de Wehrmacht?

En, voor de creatievelingen: componeer de cantate die Bach zou hebben geschreven ter gelegenheid van de stichting van het Duitse keizeerijk in 1871, ter gelegenheid van het uitbreken van WO I in 1914, en ter gelegenheid van de wapenstilstand in 1918. Bonuspunten zijn te vergaren door een passende Trauerode voor de bij Scapa Flow tot zinken gebrachte keizerlijke vloot te schrijven.

[Dit bericht is gewijzigd door SportsIllustrated op 08-06-2003 19:40]

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zondag 8 juni 2003 @ 19:51:14 #203
9613 Seborik
I, Voyager
pi_10970263
Hmm, ik heb BWV 565 als ringtoon.

Het moet natuurlijk BWV542 zijn, maar om voor een ringtoon nu een partituur te kopen...

zondag 8 juni 2003 @ 20:11:00 #204
19271 Vlens_de_Vos
Napred Vardar!
pi_10970869
quote:
Op zondag 8 juni 2003 19:35 schreef SportsIllustrated het volgende:

B) Toccata und Fuge, BWV 565
C) Brandenburg III,1
D) Air
E) Kommt ihr tochter
F) Een ander, namelijk

Ik ga voor F.

"J.S. Bachum - Tell Her".

"I only sign for beautiful girls" Marat Safin
pi_10974723
quote:
Op zondag 8 juni 2003 19:51 schreef Seborik het volgende:
Hmm, ik heb BWV 565 als ringtoon.

Het moet natuurlijk BWV542 zijn, maar om voor een ringtoon nu een partituur te kopen...

.
Wittgenstein
pi_10974786
quote:
ter gelegenheid van het uitbreken van WO I in 1914
Die is er al. BWV 19, "Es erhub sich ein Streit".
Wittgenstein
pi_11104265
Vaarwel Johann Sebastian Bach.

* Now listening to: Carl Philipp Emanuel Bach - Magnificat anima mea

pi_11105016
Ik ben dus één van die mensen die het "Air" uit de derde Orkestsuite helemaal niet zo niet-om-aan-te-horen vindt.
Die hele suite is trouwens geweldig, van de euforische Ouverture met haar donderende paukenslagen tot de Gigue waarmee ze eindigt. Volgens mij is Bach nergens speelser, wereldser en uitbundiger, nergens zo katholiek als het ware, dan in de suites, waar werkelijk elke maat krioelt van de ideeën.

Typisch voor Bach zijn bijvoorbeeld de openingsmaten van de Bourrée, waarin hij de strijkers en houtblazers met een triomfantelijk thema laat inzetten, om dit meteen te herhalen met toegevoegde partijen voor pauken en trompetten. Je krijgt zin om op te springen, en zoals zo vaak bij Bach uit te roepen: dit is hét, dit is precies goed, alles wat er gezegd moest worden. Het is alsof je, zonder het te weten, ergens jeuk had, en Bach je in één moeite door attent maakt op de jeuk, en je krabt op de plek waar het nodig is.

Wittgenstein
  zaterdag 14 juni 2003 @ 17:43:06 #209
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_11108294
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 14:01 schreef Koekepan het volgende:
Ik ben dus één van die mensen die het "Air" uit de derde Orkestsuite helemaal niet zo niet-om-aan-te-horen vindt.
Die hele suite is trouwens geweldig, van de euforische Ouverture met haar donderende paukenslagen tot de Gigue waarmee ze eindigt. Volgens mij is Bach nergens speelser, wereldser en uitbundiger, nergens zo katholiek als het ware, dan in de suites, waar werkelijk elke maat krioelt van de ideeën.

Typisch voor Bach zijn bijvoorbeeld de openingsmaten van de Bourrée, waarin hij de strijkers en houtblazers met een triomfantelijk thema laat inzetten, om dit meteen te herhalen met toegevoegde partijen voor pauken en trompetten. Je krijgt zin om op te springen, en zoals zo vaak bij Bach uit te roepen: dit is hét, dit is precies goed, alles wat er gezegd moest worden. Het is alsof je, zonder het te weten, ergens jeuk had, en Bach je in één moeite door attent maakt op de jeuk, en je krabt op de plek waar het nodig is.

Ik geloof dat er niemand is die Air niet om aan te horen vindt. Veel mensen kennen alleen de verramsjte versie ervan, dat is zonde.

Ik heb de Suites ook altijd de meest levendige werken gevonden, meer nog dan de Brandenburgse Concerten. Al zitten de Franse suites misschien (het is onvergelijkbaar) net zo vol met ideeen als de Orkestsuites.

Verder lof voor uw Reviaanse metaforiek.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zaterdag 14 juni 2003 @ 19:15:44 #210
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_11109860
Pardon, dat was niet metaforiek, dat was een expliciete vergelijking.
Die opmerking over de lust om op te springen is trouwens erg treffend. Howeler maakt, in zijn XYZ der Muziek, de vergelijking met David, die dansende en huppelende was voor het aangezicht des Heeren toen de Ark naar Jeruzalem gebracht werd.

Overigens:
http://www.abc.net.au/rn/relig/enc/stories/s202902.htm

pi_11113213
quote:

"Jesu, joy of man's desiring" is, als ik het goed heb, "Wohl mir dass ich Jesum habe".

Das dan meteen mijn keuze, maar dan moet ie wel polyfoon zijn, want met alleen de hoge melodie heb je het snel gehad

.
pi_11123900
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 13:12 schreef beeer het volgende:
* Now listening to: Carl Philipp Emanuel Bach - Magnificat anima mea
Iemand bekend met dit werk? Ik heb inmiddels Bachs Magnificat de deur al gewezen - en de Matthaus en Johannes Passies mochten er gelijk achteraan. Vooral 'Quia fecit mihi magna' is een van de prachtigste aria's die ik ooit heb gehoord.

Een aanrader dus.

pi_11125046
"Quia fecit mihi magna" briljant? Weet je zeker dat je het niet over Magnificat van J.S. hebt? (Beluister vooral Dietrich Fischer-Dieskau in de Richter-versie.)
Je maakt me overigens wel benieuwd.
Wittgenstein
  zondag 15 juni 2003 @ 17:23:07 #214
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_11125684
Heeft iemand vanmiddag op Nederland 1 het Miserere Mei Deus van Joh. Chr. Fr. Bach gehoord? Ik heb het gemist.
pi_11128791
Zeker, Koekepan. Heel zeker.

Ik kan het moeilijk in woorden uitleggen dus laat ik het zo stellen:

Bachs Magnificat:

Bachs Magnificat:

Let op het norse gelaat van vader Bach en de ondeugende boeventronie van zoonlief - zo ook hun Magnificats. Ik vermoed dat we het hier maar op pubergedrag moeten houden. Van Carl natuurlijk, hoewel vader daar ook best wel wat van kan.

PS. Ik wil je wel een 'voorbeeld' bestandje - of meerdere - sturen via Irc. Daar zit ik nu naar een stoffige leegte geniale uitspraken te staren.

pi_11128943
Nors? Ik vind het eerder "dik tevreden", eigenlijk. En wie zou dat niet zijn, als hij net een Canon Triplex Nog Wat geschreven heeft?
Wittgenstein
pi_11129049
Er zijn natuurlijk meerdere interpretaties mogelijk. Nors kwam mij zojuist toevallig beter uit.
  zondag 22 juni 2003 @ 15:59:27 #218
18114 pebbje
kleine rooie opdonder
pi_11292209
quote:
Op dinsdag 1 januari 2002 22:14 schreef Ringo het volgende:
Ik heb de afgelopen weken mijn eerste voorzichtige schreden gezet op het pad dat Johan Sebastian Bach voor ons heeft uitgestippeld. Grootse muziek, maar daarmee vertel ik niets nieuws.
Ik heb Boek 1 van De Goedgehumeurde Piano in mijn bezit, gespeeld door Edwin Fischer (opnamen uit de jaren '30), en de zes suites voor violoncello, gespeeld door Henk van Twillert op een bariton-saxofoon. Beetje vreemd, geloof ik, maar wel lekker.

Graag zou ik van kenners, liefhebbers en andere nieuwsgierigen willen horen wat de mooiste, interessantste, meest geniale muziek is die de heer Bach heeft gecomponeerd.

Overigens: een voorspoedig nieuw jaar iedereen.

Ik heb een aantal jaren saxofoonles van Henk van Twillert gehad. hij heeft mijn interesse voor Bach gewekt. Bach is voor mij persoonlijk muziek die je luistert als je alleen bent en tijd hebt. Heb niet een echte voorkeur voor een bepaalde compositie.
moeje ook nog een pepernoot?
  dinsdag 24 juni 2003 @ 15:05:52 #219
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_11344180
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 22:35 schreef Toet het volgende:

[..]

"Jesu, joy of man's desiring" is, als ik het goed heb, "Wohl mir dass ich Jesum habe".

Das dan meteen mijn keuze, maar dan moet ie wel polyfoon zijn, want met alleen de hoge melodie heb je het snel gehad

Nee, het is volgens mij een bewerking van het slotkoor van ''Herz und Mund und Tat und Leben'', waarin een omspeelde versie van het koraal Jesu, meine Freude voorkomt.
pi_11347437
"Jesu, meine Freude", niet te verwarren met "Jesus bleibet meine Freude" dat ook de basismelodie van de twee koralen uit BWV 147 is. En "Wohl mir, dass ich Jesum habe" is inderdaad een ander couplet van dezelfde hymne.
Wittgenstein
pi_11358308
Dan zat ik ernaast, excuses
.
  woensdag 25 juni 2003 @ 15:08:48 #222
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_11368963
Ik weet dat er een centraal topic is, maar daar wil het niet lukken.

Maar hoe heet het nummer die als titel-song is gebruikt voor "Er was eens de mens"?

http://www.stormpages.com/colargol/

woensdag 25 juni 2003 @ 16:06:09 #223
9613 Seborik
I, Voyager
pi_11370284
BWVW 565 Toccata en Fuga in D Mineur.
  woensdag 25 juni 2003 @ 16:26:42 #224
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_11370753
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 16:06 schreef Seborik het volgende:
BWVW 565 Toccata en Fuga in D Mineur.
Merci, daar heb ik lang naar gezocht.
pi_11388021
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 00:13 schreef Toet het volgende:
Dan zat ik ernaast, excuses
Ach, mij heeft u er niet mee gekwetst. Het zij u vergeven.

Overigens:
http://www.cello.org/Newsletter/Articles/angst.htm

pi_11539508
God wat ben ik weer duidelijk. De strekking van mijn verhaal had dus moeten zijn dat Toet het goed had en mijn hooggewaardeerde en doorgaans uitstekend geïnformeerde collega-Bachscribent SportsIllustrated niet.
Wittgenstein
pi_11539620
Om even terug te grijpen op de beginpost (waarmee ik ineens een in dit topic heel goed te verantwoorden da capo-toets aanbreng), ik vind niet dat je de cellosuites mag beluisteren als ze gespeeld zijn op een niet-strijkinstrument. Dat zou namelijk uitermate goed te vergelijken zijn met een gitaarsolo van Jimi Hendrix in een transcriptie voor orkest. De virtuositeit, de intieme verwevenheid met idioom en idiosyncrasieën van het instrument waarvoor het bedoeld is en met deze twee alle leven gaat uit de suites verloren, wanneer je ze op een sax speelt. Zijn de suites gespeeld op een saxofoon dan ineens slechte muziek? zou je retorisch kunnen tegenwerpen, en is dat niet waar het toch maar om te doen is? Natuurlijk, maar dat is, om een andere user in een ander topic te citeren, de muziek die niet slecht wil klinken.
Wittgenstein
  vrijdag 4 juli 2003 @ 12:38:17 #228
60187 Moio
oftewel olifantos...
pi_11557626
quote:
Op maandag 7 januari 2002 23:10 schreef OllieA het volgende:
Ik kan het niet zo fraai verwoorden als Koekepan, maar ik ben echt helemaal stuk van:
Weihnachts-Oratorium BWV 248; Philippe Herreweghe
Mass in B minor BWV 232; Orkest van de 18e eeuw, F Brüggen
Matthäus Passion BWV 244; Nikolaus Harnoncourt
The Partitas door Glenn Gould,
De Vioolsonates BWV 1014,1015,1016
en ach, de cantates, het zijn er zoveel... BWV 106...
Ik wil er nog even aan toevoegen, dat ik de Matthäus Passion ook heel erg mooi vind. Dus...dat wou ik maar even zeggen.
ja...dat was Moio weer hè...
  zaterdag 5 juli 2003 @ 22:18:07 #229
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_11586511
Oh. Excuses aan de heer Toet, ik citeerde uit mijn hoofd een passage die ik een tijd geleden gelezen had. .

En wat betreft de orgelwerken:

BWV 565. Waarschijnlijk het beroemdste orgelwerk aller tijden. Zoals al eerder opgemerkt, wordt de authenticiteit betwijfeld.
Meer nog dan de andere orgelwerken, is deze compositie afhankelijk van de organist. Door een schijbaar gebrek aan structuur, kan het in handen van een onbekwame tot een janboel uiteenvallen. Maar als een goed organist het recht doet, dan blijkt dat het een zelfs voor Bach uitzonderlijk werk is. De toccata is dan van een geniale oerkracht, het begin van de fuga is subliem, en het contrast tussen de ijlste passages en de met doodshaast bespeelde diepste registers verbazingwekkend. Peter Hurford en Piet Kee zijn zulke organisten.

BWV 538. Van een iets latere datum dan het voorgaande werk; maar het begin is minstens even bevlogen, van een bij tijd en wijlen bijkans griezelige virtuositeit en overwicht. Na al die vaart moet je aan de fuga even wennen: die begint haast moerasachtig.

BWV 741, Ach Gott von Himmel. Hoewel Bach (die nog erg jong was) zich hier af en toe vergaloppeert (soms is hij dermate inventief, dat hij onmogelijk wordt), is dit toch een fantastisch stuk - sterker nog, juist door die bravoure is het onvergetelijk. Let op de chromatiek!

BWV 542. In de voorgaande bladzijden al geroemd. Niet voorbeeldig, maar volmaakt. Bijna twintig minuten lang, maar aan het einde ben je verbaasd dat het nu al afgelopen is: hij had eeuwig door kunnen gaan.

En nu ga ik eens werkelijk drinken. .

zaterdag 12 juli 2003 @ 16:10:47 #230
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_11727867
quote:
Op zondag 8 juni 2003 22:59 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Die is er al. BWV 19, "Es erhub sich ein Streit".

Dan is BWV 149 geschikter. Man singet mit Freuden vom Sieg. Rijmt zelfs op frisher, froehlicher Krieg.

Overigens heb ik van de week BWV 911 in een briljante uitvoering gehoord, naar ik meen van Walcha. Met name het tweede subject van de fuga is bij hem van een haast vermetele kracht.

pi_11731235
Het is ff tijd voor wat eigentijdse foto's van Johan Sebastian Bach

Misschien wordt hij wel door Jon Schaffer van Iced Earth gepolst als nieuwe zanger

salva cum reverentia
pi_11734390
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 22:18 schreef SportsIllustrated het volgende:
Oh. Excuses aan de heer Toet, ik citeerde uit mijn hoofd een passage die ik een tijd geleden gelezen had. .

On topic: laatst kwam ik dit linkje tegen, een analyse van de fuga's van "Das Wolhtemperirte Clavier". Vooral de analyse van de fuga in C#-mineur is fascinerend. Ik weet niet hoeveel van die theorie op waarheid gebaseerd is, maar interessant is het wel: http://jan.ucc.nau.edu/~tas3/wtc.html

.
pi_11880237
Van de week de Mass in B-minor aangeschaft.

Ik heb nog niet een globaal beeld van het hele werk, heb het nog niet geheel opgenomen, maar, onder andere, het Gratias agimus tibi, het Sanctus en het Dona nobis pacem zijn gewéldig, echt geweldig. Zoals in het bijgeleverde boekje staat, 'Mighty structures rise on the foundation of this linear opening theme - architecture such as we are only to encounter again in the fugues of the Gloria, Credo, the "Dona nobis pacem", which...', etc.

It is much easier to be critical than to be correct.
  maandag 21 juli 2003 @ 16:54:25 #234
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_11915101
quote:
Op zaterdag 19 juli 2003 18:37 schreef Meneer_Aart het volgende:
Van de week de Mass in B-minor aangeschaft.

Ik heb nog niet een globaal beeld van het hele werk, heb het nog niet geheel opgenomen, maar, onder andere, het Gratias agimus tibi, het Sanctus en het Dona nobis pacem zijn gewéldig, echt geweldig. Zoals in het bijgeleverde boekje staat, 'Mighty structures rise on the foundation of this linear opening theme - architecture such as we are only to encounter again in the fugues of the Gloria, Credo, the "Dona nobis pacem", which...', etc.

Ik heb de Hohe Messe nu zeven jaar, en hoewel ik mezelf niet voor sloom houd, ontdek ik er altijd weer twintig nieuwe dingen per minuut in. Het Sanctus heeft me al uit menig afgrond gehaald. En dan is de uitvoering die ik heb, nog niet het absolute zenith.
Wie zijn de uitvoerenden bij jouw opname?
pi_12489058
quote:
Op maandag 21 juli 2003 16:54 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

Ik heb de Hohe Messe nu zeven jaar, en hoewel ik mezelf niet voor sloom houd, ontdek ik er altijd weer twintig nieuwe dingen per minuut in. Het Sanctus heeft me al uit menig afgrond gehaald. En dan is de uitvoering die ik heb, nog niet het absolute zenith.
Wie zijn de uitvoerenden bij jouw opname?

De dirigent is iig Herbert von Karajan.

Ik heb hem nu aan een paar vrienden laten horen, en die vonden het 'te bombastisch' . De barbaren.

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_12489593
Dat bombasme komt gratis bij de Von Karajan-uitvoering, inderdaad. Trouwens bij bijna alle uitvoeringen van voor 1990 (toen het vreselijke, angstaanjagende HIP-tijdperk zijn aanvang nam).
Ik heb zelf van voor 1990 alleen de uitvoeringen van Richter (twee stuks) en Jochum. En die prefereer ik boven de Herreweghes, Gardiners, Koopmannen en al die andere HIPpe vogels. Dan maar bombastisch.
Wittgenstein
pi_12492922
Bachs contrapunt is natuurlijk erg interresant en de manieren waarop hij themas transformeerde z'n beetje ongeevenaard maar het is toch echt "De Topic".
pi_12495425
Juist. Net zoals het interessant is (ik noem maar een voorbeeld).
Wittgenstein
pi_12502170
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 11:01 schreef Koekepan het volgende:
Juist. Net zoals het interessant is (ik noem maar een voorbeeld).
En wel met een welhaast goddelijke willekeur, moet ik zeggen.

De 2e partita voor viool in D klein is trouwens in zijn geheel onbevlekt. Alleen Bach kan je een hele gordel betoverende dansen schenken bij wijze van voorbereiding - voorbereiding op de Ciacona, waarvan Spitta zei

''From the grave majesty of the beginning to the thirty-second notes which rush up and down like the very demons; from the tremulous arpeggios that hang almost motionless, like veiling clouds above a dark ravine... to the devotional beauty of the D major section where the evening sun sets in a peaceful valley: the spirit of the master urges the instrument to incredibe utterances. At the end of the major section it sounds like an organ and sometimes a whole band of violins is playing.
...This Ciacona is a triumph of spirit over matter such as even Bach never repeated in a more brilliant manner.''

Wie zich trouwens in Bach wil verdiepen maar niet weet welke opvattingen daartoe het best geschikt zijn, kan kijken op
http://www.bach-cantatas.com

waar de verschillende uitvoeringen van zijn werken worden besproken. Het oordeel is meestal juist.

pi_12502363
Een orgelnist die de orgelwerken van bach uitmuntend speelt is:

www.sietzedevries.nl

Hij brengt zoveel passie in de muziek, en speelt geweldig goed.

Je IP-Adres is 66.119.34.39. Bij misbruik kunnen wij je provider op de hoogte stellen.
  zondag 17 augustus 2003 @ 16:47:57 #241
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_12502417
Weet niet of iemand dit al gepost heeft, maar een heel goed boek over de muziek van bach, is 'Gödel Escher Bach'
boek over Wiskunde, Bach, Computers,
heel intressant
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_12936314
Verrek... kom ik er net toevallig achter dat het vreselijke mooie Bist du bei mir helemaal niet van Bach is!
pi_12948380
. Nee! HAHAHAHAHAHAHAHA.
Wittgenstein
  donderdag 4 september 2003 @ 22:23:53 #244
41079 G.I.Koekepan
Oorlogsveteraan.
pi_12948583
-edit: offtopic.-

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 04-09-2003 22:26]

It's better to have loved and lost, than to have never shot a man at all.
pi_12950417
Ik ga voor Gustav Leonhardt
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
  vrijdag 5 september 2003 @ 18:42:38 #246
25847 LQ_Jones
Too bad for television
pi_12966406
Onderschat toch vooral niet de Goldbergvariaties, mensen... En de Kunst der Fuge, één van de ware onbegrepen kunstwerken van onze tijd.
Dat heeft een hele hoop gevolgen, bijvoorbeeld dat goed en slecht niet bestaan.
pi_12973820
Ik heb een paar dagen geleden de hierboven door SportsIllustrated genoemde BWV 538 gedownload (ik weet het, ik moet eens een aantal goede cd sets kopen want zo kom ik nergens), en het bevalt

Vooral de toccata heeft indruk gemaakt, voor de fuga moet ik denk ik nog iets meer de tijd nemen. Ik ben zeer langzaam in dat soort dingen, misschien moet ik de partituur maar even opzoeken om er voor te zorgen dat ik minder snel verdwaal.

.
  zaterdag 6 september 2003 @ 00:09:32 #248
25847 LQ_Jones
Too bad for television
pi_12974531
Maak je geen zorgen Toet, fuga's zijn nou eenmaal moeilijk als je er nog niet in thuis bent, wat al die arrogante kwasten verder ook mogen beweren.
Dat heeft een hele hoop gevolgen, bijvoorbeeld dat goed en slecht niet bestaan.
pi_12974799
quote:
Op zaterdag 6 september 2003 00:09 schreef LQ_Jones het volgende:
Maak je geen zorgen Toet, fuga's zijn nou eenmaal moeilijk als je er nog niet in thuis bent, wat al die arrogante kwasten verder ook mogen beweren.
Heb het gemerkt, ben een paar maanden geleden via das wohltemperierte clavier eringerold. Ik leer die fuga's kennen door er gitaartranscripties van te maken. Aan die transcripties heb je weinig, want wie gaat er nu een fuga spelen met drie of vier gitaristen? Alhoewel bij langzamere stukken wel meerdere stemmen op 1 gitaar te spelen zijn. Maar ik bereik mijn doel, het is alleen erg tijdrovend

Ik denk dat ik maar eens een elektrische piano moet kopen ofzo.

.
pi_12977802
quote:
Op zaterdag 6 september 2003 00:09 schreef LQ_Jones het volgende:
Met dien verstande dat de ene fuga moeilijker is dan de andere. Die van BWV 538 is een stuk moeilijker te waarderen op het eerste gehoor dan de fuga van bv. BWV 564.
Zoals ik reeds zei:

Na al die vaart moet je aan de fuga even wennen: die begint haast moerasachtig.

Over de voornoemde Hohe Messe: Let op hoe, in het orkesttussenspel van het eerste Kyrie, alle gekweldheid uit het thema verdwijnt, doordat het mineur-thema in majeur wordt gebracht. Een fantastisch contrast.

pi_13524982
Partita sopra ''Sei gegrusset, Jesu gütig'', BWV 768

''Vater Unser'', BWV 636

''An Wasserflussen Babylon'', 653b

Driewerf .

pi_13815142
De Franse Suites. .
Wittgenstein
pi_13817820
"Concerto voor 2 violen in Dm", BWV 1043,
.
pi_13822160
Zijn er trouwens nog meer mensen die de Franse Suites boven de Partita's stellen, of ben ik gewoon een psychopaat?
Wittgenstein
pi_13836813
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 03:42 schreef Koekepan het volgende:
Zijn er trouwens nog meer mensen die de Franse Suites boven de Partita's stellen, of ben ik gewoon een psychopaat?
Het een sluit het ander niet uit. Maar dan ben ik er ook een.
pi_14075351
Vraagje? Heeft iemand op dit topic misschien de nederlandse tekst van kommst du kommst du licht der heiden? Ik zou het geweldig vinden als ik die van iemand kon krijgen!
Kill, kill, kill, the human race, world would be a better place...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')