Hierbij doe ik een oproep om als forumleden wat vaker virtueel bij elkaar bezoek te gaan.
Ter bevestiging dat de poster van dit bericht ECHT is check de datum van registratie van inschrijving op het Marghreb-Forum
groeten,
Abdullah Haselhoef
Uit: http://forumnl.maghreb-online.com/viewtopic.php?topic=1150&forum=2&0
In onderstaand forum wordt veel gepost over Islam en moslims.
Er zijn echter zeer weinig moslims op dit forum aanwezig, waardoor het forum mijn inziens inboet aan evenwichtigheid en genuanceerdheid.
Dit vind ik trouwens het goede van dit forum dat wij ook veel andersgelovigen / andersdenkenden hebben waardoor er wederzijds bruggen gebouwd kunnen worden en illusies over elkaar kunnen worden opgeheven.
Ik zal af en toe , insj Allah, op Fok. Forum en op dit Forum mee discussieren.
Imam Abdullah R.F. Haselhoef,
geestelijk raadsman
Ik zou het fantastisch vinden als het echt zo is... maar er leven te veel grappenmakers op een aarde zoals deze.
quote:Je kunt een mail sturen naar Tijmmen Brommet één van de beheerders van dit Forum, of ik echt ben.
Op dinsdag 25 december 2001 13:08 schreef Heerlijkheid het volgende:
Wat ik hier van moet geloven?Ik zou het fantastisch vinden als het echt zo is... maar er leven te veel grappenmakers op een aarde zoals deze.
Groeten,
Abdullah Haselhoef
quote:
Op dinsdag 25 december 2001 12:52 schreef popolon het volgende:
Hier kunnen newbies zich voorstellen deel V
Is dit echt? Mmmh hij is wel op 25 april 2001 geregistreerd op dat andere forum. Ik zou het wel heel vet vinden. Waar is R@b?!
Welkom in ieder geval op dit illustere forum, bekijk ook eens de Frontpage
quote:Niet alleen ben ik sinds 25 april geregistreerd sindsdien heb ik iets van 243 berichten geschreven:
Op dinsdag 25 december 2001 13:11 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Is dit echt? Mmmh hij is wel op 25 april 2001 geregistreerd op dat andere forum. Ik zou het wel heel vet vinden. Waar is R@b?!
Welkom in ieder geval op dit illustere forum, bekijk ook eens de Frontpage
Abdullah
Ik wil eens weten, hoe groot is nou de invloed die je hebt in de Islamitische gemeenschap?
Ik verplaats daarom deze thread even daar naar toe.
quote:Ik heb geen of weinig invloed binnen de islamitische gemeenschap. Vanaf het 1e begin ben ik door diverse grote islamitische organisaties naar voren geschoven als ONAFHANKELIJKE imam.
Op dinsdag 25 december 2001 13:31 schreef Heerlijkheid het volgende:
Nou goed, er van uitgaand dat u het echt bent:
Ik wil eens weten, hoe groot is nou de invloed die je hebt in de Islamitische gemeenschap?
Zie een onvolledige opsomming hiervan:
Van:Abdullah Haselhoef
Betreft:Zelfbenoemde… imam of spreekbuis
LS
Ik zou mij kunnen voorstellen dat er enige verwarring zou kunnen heersen of ik wel of geen imam zou zijn en of ik in uw artikelen ook als imam genoemd kan worden.
Dit na o.a. publicaties van het Algemeen Dagblad van 5 november en vervolgens in allerlei andere dag- en weekbladen, radio en Tv in die dagen, waarin de indruk gewekt is dat: ik geen – echte- imam of een zelfbenoemde imam zou zijn en zelfs één zonder studie. En dat ik mij zelf benoemd zou hebben als spreekbuis van ‘dé’ Islamitische gemeenschap.
Weerwoord:
Het Moslim Informatiecentrum Nederland heeft al in 1994 aangegeven, dat op grond van STUDIE en ERVARING ik bekwaam ben om voor te gaan in het gebed als IMAM. (zie bijlage: imam verklaring )
Ik ben werkzaam in een Haags ziekenhuis als imam met als specialisatie de functie van geestelijk verzorger.
Op 28 oktober 2000 was ik bij het spoedoverleg tussen de 7 landelijke moslimorganisaties en het Centraal Joods overleg gevraagd door de Raad van moskeeën (Een overkoepelend en vertegenwoordigend orgaan van meer dan 300 moskeeën en imams) en om als onafhankelijke imam aanwezig te zijn bij dit overleg. Reden voor dit overleg waren incidenten in Amsterdam, Den Haag, Oss en Emmen waar vernielingen aangebracht werden aan synagogen en waren joden op straat doelwit van antisemitische scheldpartijen.
Ten tijde van de imam el moumni affaire aanwezig als onafhankelijke imam op verzoek van de Unie van Marokkaanse Moskeeën (80 Marokkaanse moskeeën) UMMON bij het gesprek tussen het COC , Stichting Yussuf en groot aantal andere islamitische organisaties.
De Nederlandse Moslim Raad (Raad van 13 multi-etnische islamitische organisaties en zendgemachtigde voor de Nederlandse Moslim Omroep) NMR en trad als woordvoerder op van de NMR bij Minister van Boxtel tijdens gesprekken met imam el Moumni en een groot aantal islamitische organisaties op 23 mei 2001.
Op 15 september 2001 werd ik door de Raad van Kerken uitgenodigd om in bijzijn van Kroonprins Willem Alexander en Maxima een overweging te geven tijdens de herdenkingsdienst als onafhankelijke imam.
Op 18 september 2001 in de Grote Kerk in Den Haag ten overstaan van het Kabinet en de Leden van de Staten-Generaal trad ik op als imam, spreker en als vertegenwoordiger van Stichting Haags Islamitisch Platform SHIP (Regionaal overkoepelend orgaan van 40 Haagsche moskee organisaties) in de multi religieuze- en levensbeschouwelijke bezinningsbijeenkomst ter gelegenheid van Prinsjesdag.
Sinds november 2001 adviseur van de organisatie van Marokkaanse moslims in Zeeland.
Conclusie:
Ik ben wel degelijk imam en ik ben als onafhankelijke imam juist naar voren geschoven door islamitische raden als spreker en ook om de pers te woord te staan. Na mijn ongelukkige poging om te verwoorden hoe sommige moslims denken over homoseksualiteit werden mijn ‘geloofsbrieven’ plotseling in twijfel getrokken. Waarheden ontkent, waarheden verzwegen en halve waarheden verkondigt.
Ik wil er een beetje mee zeggen: Je had nooit zoveel dingen moeten doen, en je zelf als het ware opwerpen als aanstichter van het debat en gewoon terug moeten gaan naar dat ziekenhuis. Of niet?
quote:Misschien heb je gelijk. Maar ik denk dat de behoefte naar 11 september over Islam en moslims in het Nederlands, zeer groot was en dat ik als 'omhooggevallen' ziekenhuis-imaampje en als Nederlands burger het van levensbelang vond en vind dat er WERKELIJK open met elkaar gecommuniceerd wordt.
Op dinsdag 25 december 2001 13:45 schreef Heerlijkheid het volgende:
Maar is het verstandig dat iemand die eigenlijk maar gewoon Imam is in zo'n kleine ziekenhuisgemeenschap, als ik het zo mag uitdrukken, toch gewoon doorgaat met het aanvaarden van al die functies? Op een gegeven moment verlies je dan toch je eigenlijke functie?Ik wil er een beetje mee zeggen: Je had nooit zoveel dingen moeten doen, en je zelf als het ware opwerpen als aanstichter van het debat en gewoon terug moeten gaan naar dat ziekenhuis. Of niet?
Ik werk part-time en teveel media-optredens e.d. verstoren inderdaad het fragiel evenwicht tussen privé en beroepshalve handelen.
De kunst van het leven is niet altijd afzien maar zaken terugbrengen tot zij in verhouding met elkaar komen te staan.
quote:Ik vraag me dan af hoe dat hele 'homoverhaal' de wereld is ingekomen. Als je openlijke communicatie wil, moet je dat soort uitspraken toch nooit doen? Dat werkt alleen maar stigmatiserend.
Op dinsdag 25 december 2001 13:55 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:[..]
Misschien heb je gelijk. Maar ik denk dat de behoefte naar 11 september over Islam en moslims in het Nederlands, zeer groot was en dat ik als 'omhooggevallen' ziekenhuis-imaampje en als Nederlands burger het van levensbelang vond en vind dat er WERKELIJK open met elkaar gecommuniceerd wordt.
Ik werk part-time en teveel media-optredens e.d. verstoren inderdaad het fragiel evenwicht tussen privé en beroepshalve handelen.
De kunst van het leven is niet altijd afzien maar zaken terugbrengen tot zij in verhouding met elkaar komen te staan.
Ik zit nu wel heel erg te zeuren, maar wil even van de gelegenheid gebruik maken
quote:Ik zit nu wel heel erg te zeuren, maar wil even van de gelegenheid gebruik maken
Ik vraag me dan af hoe dat hele 'homoverhaal' de wereld is ingekomen. Als je openlijke communicatie wil, moet je dat soort uitspraken toch nooit doen? Dat werkt alleen maar stigmatiserend.
Als je tijd hebt om een 1 uur lang naar een radio uitzending te luisteren die ten grondslag lagen van deze uitspraken is hierbij de link:
http://www.omroep.nl/rvu/berichten/2001/november/haselhoef/welcome.html
Wanneer dan ook nog verder wilt kijken naar Barend en van Dorp waar ik de uitspraken herhaal:
Ik denk dan pas kun je iemand 'beoordelen' en niet zozeer op de soundbytes die blijven hangen.
Groeten
Abdullah
Is het dan niet zo dat ook voor de Koran geldt, dat bepaalde passages in het licht van de tijd geplaatst dienen te worden, dat bepaalde opvattingen enigzins in de context van de tijd gezien moeten worden. En tijden veranderen, wat men vroeger als onacceptabel beschouwde, wordt nu, o.a. door een betere kennis van zaken, anders (lees niet zondig) gezien
U staat bekend als gematigde imam. Kan daaruit afgeleid worden dat een groot deel van de moslimbevolking voor zo'n 'theorethische' doodstraf voor homoseksuelen is?
Is zo'n theorethische doodstraf niet ongelooflijk nutteloos/laf, is het (zoals Jan Mulder zei) niet om u achter te verbergen? Als je de doodstraf nooit toe gaat passen, is zo'n wet ook niet nodig denk ik. Ook denk ik dat mensen niet elkaar moeten veroordelen tot de doodstraf, zelfs volgens de koran is dit ook fout, alleen Allah kan het daar beslissen dacht ik. En zal die mensen daartoe volmachten? Niet erg waarschijnlijk, zeker omdat Hij nooit als mens terugkeert op aarde (Islam erkent geen drie-eenheid immers). Daarom begrijp ik het van Allah niet dat hij zo'n wet heeft doorgegeven aan de mensen.
Moet je van de Koran elkaar niet liefhebben, en niet veroordelen op huidskleur, geslacht of geaardheid? is Allah eigenlijk niet erg wreed dan?
overigens vind ik het erg goed dat u de moeite neemt om hier bepaalde dingen toe te lichten.
quote:Er was een reclame voor een babyvoedingsmerk. Links zag je een huilende baby, in het midden een papfles, Rechts een lachende baby. De reclame deed het goed in het westen. In het Midden oosten echter niet. Daar las men het volgende: Baby lacht, papfles en baby huilt. Men leest immers van Rechts naar Links!! Dus de boodschap van de reclame werd ook verkeerd begrepen.
Op dinsdag 25 december 2001 14:47 schreef Lynch het volgende:Is zo'n theorethische doodstraf niet ongelooflijk nutteloos/laf, is het (zoals Jan Mulder zei) niet om u achter te verbergen? Als je de doodstraf nooit toe gaat passen, is zo'n wet ook niet nodig denk ik.
Mijn fout is dat ik bevroor en in de verdediging ging bij Barend en van Dorp. Opmerkingen van Jan Mulder als: Aftrekken en zijn vrouw Anaal bevredigen plus het gevoel te hebben dat ik als allochtoon in een wit publiek met 5 mensen aan tafel en 1 miljoen kijkers mij moest verdedigen, lieten niet het meest genuanceerde bij mij opkomen.
Wat ik had moeten uitleggen is het volgende: Door de eeuwen heen zijn homoseksuelen vervolgd. Vaak was het voldoende om een homoseksueel te vervolgen op grond van slechts vermoedens.
De grootste bescherming en vrijheid die door de Islam aan homoseksuelen is gegeven door een bewijslast te formuleren die niet mogelijk is om deze in praktijk toe te passen.
Doel: Ieder die homoseksuelen of hetroseksuelen verdacht maakt van daden als Sodomie of overspel en deze niet kan onderbouwen met
a) 4 mannelijke getuigen
b) Die nooit hebben gelogen
c) Die niet de intentie hadden om op te sporen of te bespioneren
d) In een islamitisch land
e) Waar de bevolking gekozen heeft voor de islamitische wet
Krijgt als hij niet voldoet aan deze voorwaarden 80 (TACHTIG) stokslagen!
RESULTAAT: Homoseksualiteit komt in elk Islamitsch land voor. Vlak na de 2e WO gingen homoseksuelen Nederlanders bijvoorbeeld naar Marokko omdat zij veel keuze-vrijheid hadden in partners.
Je kunt in de Islamitsche landen gearmd als mannen door de straten lopen elkaar stevig omhelzen, handen op elkaars knie leggen enz. Niemand kijkt vreemd op. Sexualiteit en iemands geaardheid is een privé zaak. En ieder die zich met dit soort zaken bezig houdt van anderen, loopt zelf de kans om gestraft te worden.
De Islamitische wet is bovenal een spirituele wet en sommige zaken in deze moet je hypothetisch blijven benaderen en vooral niet altijd even letterlijk nemen.
In iedere geval heb ik mijn excuses voor mij tekortkomingen, kwetsende en zorgvuldige uitspraken aangeboden. NIET onder druk of omdat ik bang zou zijn voor vervolging o.i.d maar wel omdat ik met mijn boute uitspraken homoseksuelen in deze angst heb bezorgd, die mijn inziens volledig onnodig waren.
Abdullah Haselhoef
quote:Staan deze regels in de Koran?
Doel: Ieder die homoseksuelen of hetroseksuelen verdacht maakt van daden als Sodomie of overspel en deze niet kan onderbouwen met
a) 4 mannelijke getuigen
b) Die nooit hebben gelogen
c) Die niet de intentie hadden om op te sporen of te bespioneren
d) In een islamitisch land
e) Waar de bevolking gekozen heeft voor de islamitische wet
Het idee dat er een god moet zijn, het niet kunnen accepteren dat er geen zekerheden zijn, je zou het bijna inherent aan de soort kunnen noemen, de 'mens' zoals hij is.
Persoonlijk geloof ik niet in een god zoals die in thora, bijbel of koran 'beschreven' wordt, maar kan ik mij veel beter vinden dat de mens god heeft geschapen, ipv god de mens.
Hoe dan ook, iedereen heeft recht om te geloven wat hij wil en wat het beste bij zijn of haar eigen gedachten en gevoelswereld aansluit.
Zelfs dat er groepen mensen zijn, die elkaar opzoeken vanwege hun soortgelijke godsbeleving, kan ik me nog heel goed voorstellen.
Waar ik echter wel bezwaar tegen maak is het voorschrijven door anderen van wie god is en wat 'hij' goed vind en wat 'hij' slecht vind.
Dit gaat tever in mijn mening want waarom zou de één meer autoriteit op het gebied van godsdienst hebben dan een willekeurige ander.
Wat nog veder gaat is het opleggen van straffen op basis van die eigen gecreeerde autoriteit, als er in mijn opinie iets in tegenspraak met 'godswil' zou zijn is het wel dat mensen elkaar gaan veroordelen.
Ik begrijp dat het opleggen van leefregels aan mensen, een 'goddelijke wetgeving', nu juist de pijlers zijn waar de Islam (en evengoed het Christendom en Joodse geloof) op rust.
Mensen verschillen allemaal van elkaar, verschillende meningen en opvattingen, gevormd door allerlij verschillende invloeden.
Maar kunt u zich voorstellen dat wanneer er een groep mensen is die niet bereid is om over de eigen opvattingen na te denken of er kritische vraagtekens bij te zetten, omdat deze opvatting van god zou komen en dus onbetwistbaar is, deze groep heel bedreigend voor andere groepen wordt?
U zult zeggen, natuurlijk wordt er voortdurend nagedacht over de Islam en de toepassing van de koran, zijn de imams en andere islamitische 'leiders' voortdurend in debat hierover.
Maar dat is niet wat ik bedoel.
Ik denk dat het reeël is om 'bedreiging' te voelen als het gaat om mensen die overtuigd zijn van hun eigen mening, mensen die denken dat hun opvattingen beter (om dat woord maar even te gebruiken) zijn dan die van anderen, omdat die van hun de autorisatie van god zelf geniet.
Als niet-gelovige vind ik de islam in die zin een bedreiging, net als andere godsdiensten. De wereldgeschiedenis bekijkend denk ik ook dat het zeer terecht is om godsdienst in die zin als gevaarlijk te beschouwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |