http://www.imdb.com/Name?Norton,+Edward
Volgens mij weet heel Fok! 't nu wel.. Ik ben nogal van van Edward Norton. Weetjewel, die gast die in Fight Club en American History X speelde. Nou is dat niet het enige, maar daar kennen de meeste hem wel van. Hij schitterde ook in Primal Fear, Everybody Says I Love You, Rounders, The People VS Larry Flint, Death To Smoochy, The Score, Red Dragon, Keeping The Faith (wat hij zelf ook regisseerde), Frida (2 seconden), 25th Hour en het volgende week uitkomende The Italian Job.
Voor de mensen die zijn werk nog niet (zo) goed kennen raad ik voornamelijk American History X, Fight Club, Primal Fear en 25th Hour aan. Daar speelt hij, vind ik, het beste in .
Nou, voor de op Norton geilende mensen nog een leuke bio en wat fotootjes:
quote:
Edward James Norton, Jr. was born on August 18, 1969 to parents Edward James Norton Sr, an attorney who works for the National Trust for Historic Preservation and Robin Norton, a former foundation executive and teacher who passed away of brain cancer on March 6, 1997. Edward also has two younger siblings named James and Molly. From the age of 5 onward, the Yale graduate (majoring in history) has always been interested in acting. At the age of 8, he would ask his drama teacher what his motivation in a scene was. He attended theater schools throughout his life, and eventually managed to find work on stage in New York as a member of the Signature players, who produced the works of playwright and director Edward Albee. Around the time when he was appearing in Albee's Fragments, in Hollywood, they were looking for a young actor to star opposite Richard Gere in a new courtroom thriller, Primal Fear (1996). The role was offered to Leonardo DiCaprio but he turned it down. Gere was on the verge of walking away from the project, fed up with the wait for a young star to be found, when Edward auditioned and won the role over 2000 other hopefuls. Before the film was even released, his test screenings for the part were causing a Hollywood sensation, and he was soon offered roles in Woody Allen's Everyone Says I Love You (1996) and People vs. Larry Flynt, The (1996). Edward won the Golden Globe for Best Actor in a Supporting Role and received an Oscar nomination for Best Supporting Actor for his performance in Primal Fear (1996). In 1998, Norton gained 30 pounds of muscle and transformed his look into that of a monstrous skinhead for his role as a violent white supremacist in American History X (1998). This performance would earn him his second Oscar nomination, this time for Best Actor. In 1999 came the critically acclaimed Fight Club (1999) and in 2000 came his directorial debut in Keeping the Faith (2000).
.
[Dit bericht is gewijzigd door BlaatschaaP op 26-08-2003 12:38]
Hij is goed ja.
Ik heb trouwens zitten denken, en hij lijkt me de perfecte vervanger voor Keanu Reeves in een actieloze Matrix. Dan krijg je meer een psychologische thriller in plaats van een actiefilm.
quote:Yup vond ik ook een geweldige rol van hem...
Op zondag 23 december 2001 13:02 schreef Beatrice het volgende:
En in Primal Fear! Dat was (voor zover ik weet) zijn eerste grote rol, maar hij was de ster van de film hoor! Hij speelde Richard Gere en Rene Russo compleet weg!
lekker man
hij acteert zoooooooo goed
American History X, The Score dus, enz enz enz hij is gewoon goed man
..en lekker
quote:IDD DAT BEDOEL IK!! Heb m laatst weer gezien, primal fear, jezus man dat is ECHT goed acteerwerk
Op zondag 23 december 2001 23:22 schreef Swordfish het volgende:
Edward Norton is mijn favoriete acteur.
Als zijn filmrollen gaat vergelijken, kom je tot de conclusie dat hij niet alleen steengoed kan acteren, hij is ook heel erg veelzijdig. Hij speelt in 4 van zijn films in principe dubbelrollen; Primal fear (onschuldige koorknaap en een brute moordenaar), The Score (verstandelijk gehandicapte en slinkse crimineel) Fight club (Tyler en Jack) American History X (een gewetenloze racist en een man die tot inkeer komt)
In Primal fear speelde hij meteen al Richard Gere volledig van het scherm. (dat is op zich niet heel moeilijk want Richard Gere is in feite een rete-acteur, maar dat ter zijde)
Primal fear was ook de eerste film die ik van hem zag. Die scene dat hij werd ondervraagd in dat kamertje. Dat hij ineens wisselde van persoonlijkheid en ineens met een die moordenaarsblik in de camera kijkt en zegt: "how the fuck should I know"
G-E-W-E-L-D-I-G!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ook in die rechtzaal dat ie zegt "where the fuck do you think you're going" - "excuse me?!" - "LOOK AT ME WHEN I'M TALKING TO YOU, BITCH!"
Oh en dan daarna in die cel.. daaamn die gast is TOOOPPPIEEE
Taurusje is in
quote:Nou, in Fight Club speelde ie, hoe je het ook wendt of keert, niet de rol van Tyler.
Fight club (Tyler en Jack)
quote:Ik ga niet in hoger beroep. Je hebt inderdaad gelijk. het publiek ziet eigenlijk alleen Jack, terwijl hij af en toe ook Tyler is (alleen dat ziet het publiek niet) Maar toch, hij speelt in ieder geval 3 dubbelrollen.
Op maandag 24 december 2001 10:51 schreef Argento het volgende:[..]
Nou, in Fight Club speelde ie, hoe je het ook wendt of keert, niet de rol van Tyler.
quote:Ehm dat is raspberries of razzies, niet razzberries
Op maandag 24 december 2001 18:52 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik vind Edje ook een goede acteur, alleen is the score een zwaar slechte film. Een kansmaker voor de Razzberries.
Vanavond Rounders weer gezien, hij kan echt goed zo'n schlemiel neerzetten, terwijl hij er af en toe zo indrukwekkend machtig uitziet in AHx!! Daar heeft ie zeker goed voor moeten trainen!
En het valt mij idd ook op dat ie gozer zo veelzijdig is qua acteren. EIgenljk issie een soort een kameleon. Net zoals Al Pacino
Fight club
The Score
American History X
er zullen vast meer zijn maar dit komt nu even bij mij op
Hij wordt een legende net als
Robert de Niro en Al Pacino.
Kevin Speacy, Brad Pitt, Nicolas Cage, John Travolta zijn ook goed. Ik denk dat ik nu al mijn favoriete mannelijke acteurs heb genoemd.
Mag ik voor hem in de plaats Joaquin Phoenix?
American History X ga ik zo weer eens bekijken, ik heb hem maar 'ns gekocht, want ik vond het een hele goede film.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |