Harry Potter groeit op in een pleeggezin, zijn ouders zijn dood. Zijn oom, tante en neef zijn erg hardvochtig voor Harry. Vooral bij die passages moest ik vaak aan Roald Dahl denken. Enfin, Harry blijkt een tovenaarskind te zijn (wat zijn pleegouders maar niks vinden) en hij wordt opgehaald om aan Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij te studeren. Allerlei leuke scènes, natuurlijk, met vliegende bezemstelen en transformeerdrankjes. En met een slechterik: Voldemort.
Ja, beetje sword and sorcery: Tolkien voor kids, Robert Jordan voor beginners. Haar taalgebruik is erg vlot. Dialogen lopen heel lekker, er staat geen woord te veel in de boeken. Leuke plots.
Rowling wordt zelfs vergeleken met Roald Dahl (God hebbe zijn ziel), die natuurlijk onbenaderbaar is. Toch komt Rowling m.i. dicht in de buurt. Heel dicht. Dat ze het nèt niet haalt, is jammer, maar dat kunnen we haar niet kwalijk nemen.
De boekies zijn zeer de moeite waard: je leest ze in twee keer uit, echt waar.
De Harry Potter-reeks bestaat uit drie titels:
HP en de Steen der Wijzen
HP en de geheime kamer
HP en de gevangene van Azkaban.
Een vierde titel is in de maak (schijnt zelfs al als bootleg te verkrijgen; zo ver gaat het met de populariteit van Rowling in de Engelstalige landen…)
* Kiegie werkt NIET bij uitgeverij De Harmonie, nee..
[Dit bericht is gewijzigd door Kiegie (Datum 28 Februari 2000).]
V
quote:
op 03-01-2000 om 09:54 AM schreef Verbal het volgende:
Ik ga deel een maar eens bestellen (Engelse titel?).
Maar eerst nog even door Ayn Rand heenworstelen (drukdrukdruk)...
Haai, Verb.
Engelse titel van eerste HP-boek is: Harry Potter and the Philosopher's Stone (de Amerikaanse versie heet: Harry Potter and the Sorcerer's Stone, btw).
Hoest met Rand? Ik vind het nog immer boeiender worden, maar merk ook dat het lezen niet zo vlug gaat. Maar ik vind het niet erg. Duurt het ook lekker lang voor-ie uit is. Ben nu bij pagina, eh, 215.
Nog láng niet op de helft, dus.
Mooi.
quote:
Hoest met Rand? Ik vind het nog immer boeiender worden, maar merk ook dat het lezen niet zo vlug gaat. Maar ik vind het niet erg. Duurt het ook lekker lang voor-ie uit is. Ben nu bij pagina, eh, 215
Nou ikke...
( en dat wou ik denk ik wel zo houden )
* w.o.r. heeft een tijdje geleden nog wat boeken van Dahl herlezen en voelde zich weer 10 jaar... en vond het heerlijk!.
Zoals ik al eerder schreef mag ik van mezelf pas weer 'lekker lezen' als ik eerst wat 'verplicht lezen' heb afgewerkt, maar HP staat bij deze boven aan mijn lijstje.
Je hoort dus nog van me...
w.o.r.
van deel 1 heb ik wel erg genoten, maar deel 2 vond ik veel van 'tzelfde eerlijk gezegd.
heb 't nu wel zo'n beetje gehad eerlijk gezegd met die harry.
bix
quote:
op 03-03-2000 om 03:37 PM schreef bixister het volgende onder meer:
heb 't nu wel zo'n beetje gehad eerlijk gezegd met die harry.
Héhé, eindelijk iemand die *niet* lyrisch is over Harry.
Kan me het me wellicht ergens ook wel een klein beetje voorstellen, misschien, als je twee boeken hebt gelezen. Ik bedoel, zelfs van Reve heb ik dan even genoeg.
Ik ben zelf nog niet begonnen aan het derde, maar ik laat hem ook nog even liggen.
Hee, ik ben aan het Randen, right?
* Kiegie shrugged and just read on.
[Dit bericht is gewijzigd door Kiegie (Datum 03 Maart 2000).]
Dus als je niet van Tolkoen houdt, hou je ook niet van HP?
quote:
op 07-12-2000 om 12:12 PM vroeg SunChaser zich af:Dus als je niet van Tolkoen houdt, hou je ook niet van HP?
Neuh, dat niet. Je kunt beter zeggen: als je niet van Roald Dahl houdt, laat Potter dan maar liggen.
quote:
Wie is Harry Potter in vredesnaam. Echt nog nooit van gehoord.
V
zoals gezegd: ik heb mijn portie Potter wel gehad. vond 't best leuk maar toch wat overschat.
quote:7?
op 07-13-2000 om 10:04 AM schreef Kiegie het volgende:
Ja, ik las vandaag dat men in Amerika alle zeven boeken van H. Potter wil verfilmen.
quote:
Op 13 juli 2000 20:01 schreef SunChaser het volgende:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica">quote:</font><HR><B>op 07-13-2000 om 10:04 AM schreef Kiegie het volgende: </B><BR>Ja, ik las vandaag dat men in Amerika alle zeven boeken van H. Potter wil verfilmen.<BR><HR></BLOCKQUOTE>7?<BR>Oja, warner Bros wil de hele setting voor de film naar de VS verplaatsen. Met Leo in de hoofdrol zeker. Ik zal het eens doorbladeren. Roald dahl ken ik alleen van de kinderboeken, vond ik ook niet veel aan. GVR? Please...<P>
quote:wat wou je eigenlijk zeggen over Harry P?
Op 14 juli 2000 16:49 schreef Kiegie het volgende:
Tjonge, wat een zooi hierboven!
Krijg je als je de vormgeving elke maand verandert.
En nu ik toch zeur: kan in het zinnetje ter bevestiging van de posting 'je word' worden veranderd in 'je wordt'?
[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 14-07-2000 19:26]
En over de GVR:
'Is toch een van de leukste Dahlen. Ik denk, Sun, dat je dan ook niet door een Potter heenkomt. Maar hee.
Verder las ik vandaag dat Warner Bros, die de Potter-verfilmingen zal produceren, voor de hoofdrol kiest voor een Amerikaantje. Zeer tegen de zin van de Engelsen (en Schotten) die deze commerciële beslissing NIET zien zitten.
Writing credits
Steven Kloves
Genre: Fantasy
Production Notes/Status: Status: Announced
Status Updated: 30 March 2000
Note: Since this project is categorized as being in production, the data is subject to change or could be removed completely.
Country: USA
Language: English
Color: Color
--------------------------------------------
Message Boards
Discuss this movie with other users on
IMDb message board for Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)
--------------------------------------------------------------------------------
Recommendations
If you like this title, we also recommend...
Toy Story 2 (1999)
www.imdb.com
[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 17-07-2000 13:23]
Beetje associatief, maar wel mooi, hoor.
Al is het in enen een beetje ingekort...
[Dit bericht is gewijzigd door Kiegie op 17-07-2000 13:27]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |