abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_179473
Viel me op dat een aantal mensen de Celestijnse Belofte van James Redfield als meest overschatte boek noemden.
Ben wel benieuwd naar de reden hiervoor
gaat het om het verhaal (dat inderdaad niet bijster sterk is) of om de boodschap?

Ik heb hem ook gelezen (voor mijn literatuurlijst Engels) en was zeer onder de indruk van het boek en de rust die ervan uitging.

Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
  woensdag 3 november 1999 @ 00:32:00 #2
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_179474
De Celestijnse Belofte is in mijn ogen een beroerd boek om de volgende redenen:
1) saai (als jij dat als rustgevend beschouwt vinnikhetbest)
2) slecht geschreven
3) de 'inzichten' die door de wereld als 'nieuw' worden omarmd zijn zaken waar een gemiddelde boerenlul op zijn eigen houtje ook wel achter kan komen (en die zijn niet allemaal slecht hoor, daar niet van). Ik las in ieder geval niets nieuws op dat vlak
4) van die goedbedoelde linksachteruitparkerendebiogarde-mentaliteit werd ik op een gegeven moment zooooo murw (met als dieptepunt bovenop een bergtop je een gaan zitten voelen met de oerknal, djiezus)...
Maar goed, dhr Redfield is schathemelrijk geworden, dus die kan voortaan lekker in het oerwoud een goed gesprek gaan zitten houden met een interessante liaan, of in de Prince William Sound orka's gaan instralen... kunnen wij weer goeie boeken gaan lezen...
Nee, DCB was aan mij niet zo besteed, geloof ik...
V
Ja inderdaad, V. ja.
pi_179475
Ik vind het een ontzettend knap boek; briljante tactiek en marketing.
Introduceer eerst een paar inzichten die iedereen kent, en breng het alsof het volkomen nieuw en onthullend is. Daarmee verliest de lezer een beetje zijn kritische blik en is meer geneigd om aan te nemen wat er achteraan komt.
Sleep er dan uit allerlei spirituele achtergronden wat dingen bij, plak dat bij elkaar in een zeer ondermaats verhaal, wat zogenaamd ook nog spannend moet zijn, en je hebt een hit!
Fantastisch hoor, er is nog hoop voor degenen onder ons die niet goed kunnen schrijven en ook nog eens niets te melden hebben: maak je niet druk, het wordt vast wel een bestseller.

maar ik wil er ook wel serieus op reageren hoor, als je daar behoefte aan hebt

mooi he, alles
  zaterdag 6 november 1999 @ 11:24:00 #4
242 Pinball
Electric Monk
pi_179476
Ik kan niet echt een onderbouwde menig geven aangezien ik nooit verder ben gekomen dan pag.5, toen kreeg ik de onbedwingbare neiging om m'n wiskundeboeken van de middelbare school alle 6 opnieuw door te lezen.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_179477
Ik kreeg het boek, terwijl ik me voorgenomen had niet aan de hype mee te doen. maar nu besloot ik het toch maar eens te proberen.

Zelden heb ik zoveel vooroordelen bevestigd gekregen als toen ik dat boek las. Wat een clichés. En als die nu een beetje origineel gebracht werden... Maar nee, slechte zinnen en slechte formuleringen.

het zal de tijdgeest wel geweest zijn. Maar ik wil het boek liever vergeten.

(En dan te bedenken dat die formidabele marketeers bij de uitgeverij het ook nog voor elkaar hebben gekregen dat Redfield een werkboek in elkaar knutselde! Als je ooit snel rijk wilt worden, moet je bij hun in de leer.)

pi_817553
Hmmm...ik zag dit boek vandaag bij de videotheek (branchevervaging he ) voor 12,50 liggen en ik besloot het mee te nemen omdat de titel me bekend voorkwam en het verhaaltje wel aardig klonk. Nu ik dit topic zo lees heb ik opeens veel minder zin om het boek te lezen

[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 12-03-2001 23:13]

Hmmzz....
  maandag 12 maart 2001 @ 23:30:18 #7
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_817619
quote:
Op 12 maart 2001 23:12 schreef -Wepeel2- het volgende:
Hmmm...ik zag dit boek vandaag bij de videotheek (branchevervaging he ) voor 12,50 liggen
Och... heb je toch minder geld weggesmeten dan ik

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 13 maart 2001 @ 00:13:54 #8
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_817784
quote:
Op 02 november 1999 21:21 schreef WouterB het volgende:
Ben wel benieuwd naar de reden hiervoor
quote:
Op xx xx 1995 schreef James Redfield het volgende:
Pater Sánchez kwam de hoek van het huis om en ging bij ons zitten. Hij wilde ons niet storen en vermeed zorgvuldig ieder oogcontact en geluid. Ik probeerde me op de bergtoppen rond het huis te concentreren, haalde diep adem en besefte dat ik, sinds ik buiten was, volledig verdiept was geweest in mezelf, alsof ik oogkleppen op had gehad. Ik had mezelf afgesneden van de schoonheid en de majesteit van de bergen. Ik staarde naar de omgeving, probeerde bewust mooi te vinden wat ik zag en begon dat inmiddels vertrouwde gevoel van nabijheid te ervaren. Plotseling leek alles meer aanwezigheid uit te stralen en een beetje te gloeien. Ik begon me lichter te voelen, alsof mijn lichaam ging drijven.
Need i say more?

broer

pi_817817
Doet me denken aan de nieuwe Carlos Castaneda
en die is als een charlatan ontmaskerd.

De New Age blurr.
Mensen moeten leren denken voor zichzelf en zich niet zo vasthouden aan die vage shit.

Don't follow me you have to learn to think for yourselfs.

Life of Brian

lust je nog peultjes
  dinsdag 13 maart 2001 @ 04:26:07 #10
10447 Xtreme
Brechtje = Liev
pi_817965
Het is het enige boek wat ik de afgelopen 8 jaar gelezen heb en dan ook 2 keer compleet. Geweldig gewoon hoe het geschreven is. Die inzichten zijn allemaal best wel allerdaagse dingen alleen willen veel mensen het niet zien of zien het gewoon NIET ook niet na het lezen van het boek. Bij mij heeft het toch wel mijn ogen geopend en niet zo extreem als er geschetst wordt in het boek maar overdrijven m,aakt de zaak duidelijk zeg ik altijd maar.

Wat ze daar schrijven is gewoon voor mij de waarheid en een stuk levensles. Op een manier geschreven die ik anders pas veel later zou hebben ontdekt. blijf het geweldig vinden.

Het 10de inzicht ben ik 4 keer aan begonnen en na 50-100 pagina's heb ik het weggelegd en NOOIT meer verder gelezen omdat het me niet kan boeien. zelfde schrijver zelfde ding (inzicht) maar NIET wat het eerste deel was.

Dus ik zal wel dom zijn en het niet snappen maar dat interesseerd me geen fuck, de manier van omgaan met veel dingen uit het dagelijkse leven die ik daaruit heb ontwikkeld neemt niemand me meer af.

Ik ben geen kloon van Brechtje maar Brechtje weet wel wie ik is :) en ik heb Brechtje haar ICQ nummer in mijn profiel staan :)
pi_820734
quote:
Op 13 maart 2001 00:27 schreef smaug het volgende:
Doet me denken aan de nieuwe Carlos Castaneda
en die is als een charlatan ontmaskerd.
Is dat zo? Er waren geruchten over, maar nu is het dus zeker?
Ik moet toch zeggen dat ik die boeken van Castaneda best leuk vond, heel wat leuker iig dan die celestijnse shit. Charlatan of niet, verzin het maar eens. Maar natuurlijk moet je dergelijke boeken niet te serieus nemen.
Unox, the worst operating system.
  dinsdag 13 maart 2001 @ 23:22:42 #12
9554 smaug
boventoon
pi_820925
quote:
Op 13 maart 2001 21:54 schreef Schorpioen het volgende:
Is dat zo? Er waren geruchten over, maar nu is het dus zeker?
Ik moet toch zeggen dat ik die boeken van Castaneda best leuk vond, heel wat leuker iig dan die celestijnse shit. Charlatan of niet, verzin het maar eens. Maar natuurlijk moet je dergelijke boeken niet te serieus nemen.
Ik heb ook met veel plezier de boeken van Carlos Castaneda gelezen de sfeer die hij schept is wat mij betreft fenomenaal zijn grote fout is geweest dat hij het als waargebeurd heeft willen voor laten komen.

Ik vind de mensen die achter dit soort figuren aanlopen heel dom;iemand schrijft een goed boek is het in ene een cult/een stroming/een spirituele belevenis????

Ja,hij is ontmaskerd:ergens op het i net te vinden,sorry kweet niet meer waar.

[Dit bericht is gewijzigd door smaug op 13-03-2001 23:29]

lust je nog peultjes
pi_19008364
*grote topickick, dan hoef ik er zelf geen te maken*

Jeetje de Celestijnse belofte, ik heb dat boek ook ooit gelezen tijdens mijn opleiding voor de module Alternatieve hulpverlening. De eerste inzichten vond ik begrijpelijk/interessant, maar een van die laatste inzichten, dat je ahw kon 'vliegen' (of hoe moet ik het noemen?) dat ging mij toch wel een beetje boven mijn pet...
#geen
pi_19012281
Ik heb het boek een eeuwigheid geleden voor driekwart gelezen (kreeg het echt niet uit) en ik vond het saai, zeer slecht geschreven en het boek had weinig vernieuwende inzichten. Dus op de opmerking dat het het meest overschatte boek ooit is kan ik alleen maar zeggen dat ik daarin mee ga.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 2 november 2004 @ 11:58:26 #15
72664 tony_jejo
-=/^_^| |^>'\=-
pi_23019771
Eigenlijk is het bullshit te stellen dat dit boek bekende dingen in een nieuw jasje stopt en die als de waarheid probeert te verkondigen. Je moet namelijk wel een klein beetje openstaan voor de boodschap en de (voor jezelf) bruikbare dingen eruit halen...sommige mensen leven hun hele leven in een tredmolen en kijken nooit eens verder... in de eerste 4 hoofdstukken staan al een paar levenslessen die menigeen nooit 'ontdekt'.
Alleen al het gedeelte over energie klopt gewoon... dat je jezelf 'positief' kan laden en kan inpluggen op een grotere energie. Ik ben zeker vrolijker en zekerder geworden ,niet omdat redfield dat zegt maar omdat ik mezelf openstel en bepaalde zaken nu kan visualiseren.
Waarom geloven we alleen wat we kunnen zien? Electriciteit kan je ook niet zien en toch is het er..
Ik geloof in de wetenschap maar er is meer tussen hemel en aarde..dingen die met huidige technieken nog niet te bewijzen zijn...sluiten we die bij voorbaat uit?
De theorien van einstein en newton zijn ook nog niet geperfectioneerd en Einstein beschreef al mogelijkheden in tijd en ruimte die een gemiddeld mens nu nog steeds niet kan bevatten.
We hebben de wetenschappers op pad gestuurd om 'God' te vinden en ze zijn nog steeds niet terug met de antwoorden...alleen met meer vragen
Ik ben echt geen new-age type maar ik ben me dankzij dit boek van een heleboel dingen bewust geworden..ik ben ook geen kerk-freak ,trouwens.

Ik vind dat iedereen die wel eens 'diep' zit te filosoferen of vragen heeft die niet zomaar door iemand of de kerk zijn te beantwoorden dit boek eens moet lezen..

en btw/ dat 1 worden met de oerknal op een bergtop is dus geen geouwehoer. Ik heb het 2 keer een paar seconden mee mogen maken en hoewel het voor mij geen oerknal was ,werd mijn geest zo opgerekt dat ik ervan stond te tollen ... ik heb ervaring met drugs maar dit was de beste dope y'all Als je er voor open staat en je kan de innerlijke zekerheid/rust vinden wordt je leven er beter van. Je moet wel een beetje anders leren denken..
maatschappelijk docent / socioloog / mensenkenner
"een mens is als een open boek .. een boek met de diepgang van een banaan" -tony_jejo
pi_23019855
quote:
Op maandag 10 mei 2004 00:06 schreef DuchessX het volgende:
*grote topickick, dan hoef ik er zelf geen te maken*

Jeetje de Celestijnse belofte, ik heb dat boek ook ooit gelezen tijdens mijn opleiding voor de module Alternatieve hulpverlening. De eerste inzichten vond ik begrijpelijk/interessant, maar een van die laatste inzichten, dat je ahw kon 'vliegen' (of hoe moet ik het noemen?) dat ging mij toch wel een beetje boven mijn pet...
ik had precies hetzelfde , het begin vond ik interresant en goed te begrijpen , maar naar het einde toe vond ik het toch wel erg onrealistisch worden .
Nog maar niet gesproken over de opvolger : " het tiende inzicht
" wat een bagger was dat ...
  dinsdag 2 november 2004 @ 12:04:28 #17
72664 tony_jejo
-=/^_^| |^>'\=-
pi_23019947
Dat onrealistische is ook een manier om een verhaal te vertellen.....maar vreemd dat je zegt dat je het in het begin wel een goed boek vond. Toen ging het over energien en planten die ingestraald werden.... is dat niet een beetje vaag dan?
Of heb je die oefening met je vingers ook gedaan? en zeg eens eerlijk...... zag je iets?

/srry was in de war met xtreme
maatschappelijk docent / socioloog / mensenkenner
"een mens is als een open boek .. een boek met de diepgang van een banaan" -tony_jejo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')