*1 De hobbit en volledige Lord of the Rings, the Fellowship of the Ring, the Two Towers, the Return of the King van J. R. R. Tolkien (een must)
*2 The Ultimate Hitchhiker's Guide, Douglas Adams (ge-wel-dig leuk!)
3* Neuromancer van William Gibson (literatuur onder de SF! aanrader voor wie wat met computers doet (wie niet))
4* A Clockwork Orange vam Anthony Burgess (fascinerend)
5* Robert Jordan's Wheel of Time serie (mooi geschreven)
6* Brave New World van Aldous Huxley (lezen voor je lijst kan best leuk zijn)
*7 Dune van Frank Herbert (tsja...wat kan ik hier nog over zeggen)
8* Toch zeker een paar van Isaac Asimon (I, robot en Foundation trilogie bijvoorbeeld)
9* The Discworld Serie van Terry Pratchett (heerlijke humor, niet allemaal snel achter elkaar lezen...wordt anders wat te veel van dezelfde humor)
10* Weiss en Hickman's Dragonlance serie èn Deathgate (poort des doods) serie. (één van mijn lievelings series)
(okay, een 11e erbij: The Princes of Amber van Roger Zelazny)
Welke 10 (11 ) vind jij dat iedere sf en fantasy liefhebber moet lezen? En misschien nog interessanter: welke boeken zijn het openslaan niet eens waard? (ik weet zo even niks, misschien kan iemand me hier snel inspireren) Hmm, Terry Brooks' magic kingdom nog iets was niet echt super en heb het dan ook niet uitgelezen.
edit: okay, nr. 12: Day of the Triffids van John Wyndham, een echte must read! Ik ben niet zo goed met tellen tot 10
[Dit bericht is gewijzigd door Isabeau op 12-12-2001 07:36]
Day of the Triffids - John Wyndham
War of the worlds
1984
En dan zijn er nog 3 titels waar ik niet op kan komen
De donkere toren cyclus van Stephan King is ook een must read, voor zijn doen veel fantasy...
Nog een paar auteurs van wie iedereen minimaal een boek gelezen "moet" hebben.
Arthur C Clarke.
Met name 2001 + vervolgdelen en de "Rama" serie, ik vond "The Light of Other Days" ook erg goed.
Jules Verne
(mag je dat nog SF noemen tegenwoordig?)
Robert Silverberg
Raymond Feist
HG Wells: The Island of docter Moreau, The Time Machine
En zo nog veel meer boeken.
Dit verhaal is geschreven door een Duitser genaamd Michaël Ende. Andere verhalen van hem kun je ook tot het SF/Fantasy genre rekenen. Die zijn ook goed om te lezen.
Donkere toren serie (stephen king)
Kronieken van LonTobyn (David B Coe)
Die hele Raymond E Feist serie
Wetten van de Magie
Hitchhiker's guide ofcourse
Neuomancer/Mona lisa overdrive
de Hyperion saga (Dan Simmons)
En nog een paar losse boeken die verder nog aan te raden zijn:
11 - Neil Stephenson. - Snowcrash (Ik heb zelf nog niet zo heel veel van hem gelezen, maar Cryptonomicon ligt nog op de stapel)
12 - Jon Courtenay Grimwood - Remix. (Vrij onbekende schrijver, waar ik heel toevallig tegenaan ben gelopen. Snoeiharde cyberpunk. "William Gibson meets Quentin Tarantino")
13 - Bruce Bethke - Headcrash. (Heel erg grappig geschreven, 'harde' cyberpunk SF)
Robin Hobb
Heeft een tweetal trilogiien geschreven :
Farseer Line (okay er is een 4e deel nèt verschenen, maar het verhaal is af met 3 boeken)
Living Ships totaal 3 boeken met een compleet verhaal.
Goede schrijfstijl, mijn advies is wel om ze in het engels te lezen ...
quote:Jaaahaaa!! Natuurlijk is dat SF! (En hoe kon ik die nou vergeten op mijn lijstje.
Op woensdag 12 december 2001 08:24 schreef lizardtattoo het volgende:
Jules Verne
(mag je dat nog SF noemen tegenwoordig?)
quote:hmm.. Die ga ik op m'n te-lezen lijstje zetten. Ik heb al veel over hem gehoord, maar nog (steeds) niets van hem gelezen.
Robert Silverberg
quote:Oke, de rest van de delen zijn iets minder dan de trilogy zelf, maar uiteindelijk wel leuk om te lezen als aanvulling.
Op woensdag 12 december 2001 09:55 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
10 - Asimov - Foundation trilogy. (Ja, de *trilogy*. Laat de verdere delen alsjeblieft liggen)
...om er maar eens wat te noemen.
Imagica (Imajica) van Clive Barker
Stand on Zanzibar van John Brunner (een boek over overbevolking, erg vlot geschreven en redelijk grondig met een onderwerp dat actueel is en voorlopig ook blijft)
En Tolkien natuurlijk.
quote:Ow ja.. Vance natuurlijk. En Heinlein was ik ook al vergeten. Een paar boeken van hem *moet* je toch wel gelezen hebben.
Op woensdag 12 december 2001 12:16 schreef Jimmy het volgende:
Mijn favoriete schrijvers zijn Jack Vance en Terry Pratchett.
nou ja, vergeten... keuzes, keuzes....
quote:heb ik een boek geschreven dan?
Op woensdag 12 december 2001 18:26 schreef condon het volgende:
'De Derde Zoon' van Phalanx
![]()
![]()
dan weet je meer dan mij.
eerste paar delen van T. Brooks Shannara serie waren ook goed, daarna valt hij in herhaling.
David Eddings Belgarion serie, humor en makkelijk te lezen. Beetje vlak en simpel geschreven maar wel erg leuk.
Eigenlijk hoef je alleen maar R. Jordan te lezen, de rest is veel minder om te lezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |