abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2461033
Mijn lievelings genre is heel erg lang sf en fantasy geweest en ik heb er dan ook behoorlijk veel van gelezen. Tijdje terug een discussie gehad welke fantasy en science fiction boeken iemand in ieder geval moet hebben gelezen. Ik kwam tot de volgende 10 boeken (in willekeurige volgorde, veel te moeilijk om te zeggen: die is beter).

*1 De hobbit en volledige Lord of the Rings, the Fellowship of the Ring, the Two Towers, the Return of the King van J. R. R. Tolkien (een must)
*2 The Ultimate Hitchhiker's Guide, Douglas Adams (ge-wel-dig leuk!)
3* Neuromancer van William Gibson (literatuur onder de SF! aanrader voor wie wat met computers doet (wie niet))
4* A Clockwork Orange vam Anthony Burgess (fascinerend)
5* Robert Jordan's Wheel of Time serie (mooi geschreven)
6* Brave New World van Aldous Huxley (lezen voor je lijst kan best leuk zijn)
*7 Dune van Frank Herbert (tsja...wat kan ik hier nog over zeggen)
8* Toch zeker een paar van Isaac Asimon (I, robot en Foundation trilogie bijvoorbeeld)
9* The Discworld Serie van Terry Pratchett (heerlijke humor, niet allemaal snel achter elkaar lezen...wordt anders wat te veel van dezelfde humor)
10* Weiss en Hickman's Dragonlance serie èn Deathgate (poort des doods) serie. (één van mijn lievelings series)
(okay, een 11e erbij: The Princes of Amber van Roger Zelazny)

Welke 10 (11 ) vind jij dat iedere sf en fantasy liefhebber moet lezen? En misschien nog interessanter: welke boeken zijn het openslaan niet eens waard? (ik weet zo even niks, misschien kan iemand me hier snel inspireren) Hmm, Terry Brooks' magic kingdom nog iets was niet echt super en heb het dan ook niet uitgelezen.

edit: okay, nr. 12: Day of the Triffids van John Wyndham, een echte must read! Ik ben niet zo goed met tellen tot 10

[Dit bericht is gewijzigd door Isabeau op 12-12-2001 07:36]

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 12 december 2001 @ 07:35:58 #2
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_2461046
ehm mijn toevoeging aan het uitmuntende lijstje hierboven.

Day of the Triffids - John Wyndham
War of the worlds
1984

En dan zijn er nog 3 titels waar ik niet op kan komen

O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
pi_2461088
wow ik heb gewoon al die boeken gelezen die Isa opnoemt.. eng wist niet dat ik zo een fantasy lezer was

De donkere toren cyclus van Stephan King is ook een must read, voor zijn doen veel fantasy...

pi_2461205
Bedankt voor de tips, Pratchett, Adams, Tolkien, Huxley, Wyndham en King gelezen, Jordan staat op verlanglijstje voor de vliegreis terug.

Nog een paar auteurs van wie iedereen minimaal een boek gelezen "moet" hebben.

Arthur C Clarke.
Met name 2001 + vervolgdelen en de "Rama" serie, ik vond "The Light of Other Days" ook erg goed.

Jules Verne
(mag je dat nog SF noemen tegenwoordig?)

Robert Silverberg

Raymond Feist

Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_2461223
Tolkien, Pratchett

HG Wells: The Island of docter Moreau, The Time Machine

En zo nog veel meer boeken.

pi_2461360
Tad Williams - Anderland
Vink alle IMDB top lijsten af op: http://www.icheckmovies.com/
pi_2461369
Keys, eeuw der wonderen trilogy
pi_2461386
The Neverending Story.

Dit verhaal is geschreven door een Duitser genaamd Michaël Ende. Andere verhalen van hem kun je ook tot het SF/Fantasy genre rekenen. Die zijn ook goed om te lezen.

Ik bezorg al uw posts aan de FOK!server!
  woensdag 12 december 2001 @ 09:35:43 #9
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_2461394
Through the looking glass / Alice in wonderland

Donkere toren serie (stephen king)

Kronieken van LonTobyn (David B Coe)

Die hele Raymond E Feist serie

Wetten van de Magie

Hitchhiker's guide ofcourse

Neuomancer/Mona lisa overdrive

de Hyperion saga (Dan Simmons)

Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
  woensdag 12 december 2001 @ 09:50:44 #10
16142 SignOTheTimes
Symathiek & schattig
pi_2461464
De Foundation serie van Isaac Asimov!
Op 14 mei 2003 zei Amber: "Kortom, SOTT is de charmantste en liefste vader van de wereld."
pi_2461493
1 - Pratchett's Discworld serie.
2 - Iain M. Banks - Zijn SF culture serie. (Hij schrijft ook 'gewone' verhalen, die worden gepubliceerd onder de naam 'Iain Banks')
3 - Douglas Adams - uiteraard THHGTTG, maar ook zijn 'Dirk Gently' verhalen zijn zeker de moeite waard.
4 - Larry Niven's Ringworld
5 - Robert Jordan - Wheel of time. (Heel mooi geschreven, maar na deel 6 moet je echt een lange pauze gaan nemen, anders wordt het wat langdradig)
6 - Tolkien - The Hobbit en Lord of the Rings (uiteraard)
7 - Neil Gaiman. - Neverwhere. (American Gods ben ik in bezig, en wordt steeds beter. ) Ook de comic-serie 'Books of magic' en de Sandman serie zijn aan te raden.
8 - David Brin - Uplift wars
9 - William Gibson - Idoru. (Beter dan Neuromancer, naar mijn idee)
10 - Asimov - Foundation trilogy. (Ja, de *trilogy*. Laat de verdere delen alsjeblieft liggen )

En nog een paar losse boeken die verder nog aan te raden zijn:

11 - Neil Stephenson. - Snowcrash (Ik heb zelf nog niet zo heel veel van hem gelezen, maar Cryptonomicon ligt nog op de stapel)
12 - Jon Courtenay Grimwood - Remix. (Vrij onbekende schrijver, waar ik heel toevallig tegenaan ben gelopen. Snoeiharde cyberpunk. "William Gibson meets Quentin Tarantino")
13 - Bruce Bethke - Headcrash. (Heel erg grappig geschreven, 'harde' cyberpunk SF)

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  woensdag 12 december 2001 @ 09:56:04 #12
12560 dice
Koffiekoffiekoffiekoffiekoffie
pi_2461497
Mijn aanvulling op Weiss/Hickmann, King, Feist, Jordan :

Robin Hobb

Heeft een tweetal trilogiien geschreven :

Farseer Line (okay er is een 4e deel nèt verschenen, maar het verhaal is af met 3 boeken)

Living Ships totaal 3 boeken met een compleet verhaal.

Goede schrijfstijl, mijn advies is wel om ze in het engels te lezen ...

'Kots' zei het paard. 'Grote kots !' Maak het verhaal af en kleur de plaatjes.
pi_2461508
quote:
Op woensdag 12 december 2001 08:24 schreef lizardtattoo het volgende:
Jules Verne
(mag je dat nog SF noemen tegenwoordig?)
Jaaahaaa!! Natuurlijk is dat SF! (En hoe kon ik die nou vergeten op mijn lijstje.
quote:
Robert Silverberg
hmm.. Die ga ik op m'n te-lezen lijstje zetten. Ik heb al veel over hem gehoord, maar nog (steeds) niets van hem gelezen.
  woensdag 12 december 2001 @ 10:06:21 #14
16142 SignOTheTimes
Symathiek & schattig
pi_2461545
quote:
Op woensdag 12 december 2001 09:55 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
10 - Asimov - Foundation trilogy. (Ja, de *trilogy*. Laat de verdere delen alsjeblieft liggen )
Oke, de rest van de delen zijn iets minder dan de trilogy zelf, maar uiteindelijk wel leuk om te lezen als aanvulling.
Op 14 mei 2003 zei Amber: "Kortom, SOTT is de charmantste en liefste vader van de wereld."
  woensdag 12 december 2001 @ 10:09:41 #15
16142 SignOTheTimes
Symathiek & schattig
pi_2461564
Ik wil daar Shutdown van Eric L Harry nog aan toevoegen!
pi_2461594
Zeker niet te missen vindt ik de boeken van Raymond E. Feist. En 1 van de eerste series welke ik heb gelezen toen ik mij in het fantasy genre stortte was The Chronicles of Thomas Covenant, the unbeliever. Kan even niet op de naam van de auteur komen. Maar was zeer de moeite waard en werd daardoor redelijk verslaafd aan het genre.
  woensdag 12 december 2001 @ 10:20:34 #17
6901 JooB
Out of the frying pan
pi_2461620
Tschai, de waanzinnige planeet van Jack Vance
De Duivelsprinsen serie van dezelfde schrijver.
Eigenlijk alle boeken van hem...
Nou doe je het weer!
  woensdag 12 december 2001 @ 10:22:18 #18
6317 Antikal
God is een ramptourist
pi_2461629
Hitchhikers Guide To The Galaxy (Douglas Adams)
Lord Of THe Rings en toebehoren (J.R.R. Tolkien)
Lucifer's Hammer (L. Niven / J. Pournelle)

...om er maar eens wat te noemen.

"That's what Britney Spears said before he died.."
pi_2461955
De Godenmakers van Frank Herbert.
(leuk boek, niet echt een must... maar je kunt het gebruiken om aan de stijl van Herbert te wennen en om de stijl waarin Dune is geschreven te wennen)

Imagica (Imajica) van Clive Barker

Stand on Zanzibar van John Brunner (een boek over overbevolking, erg vlot geschreven en redelijk grondig met een onderwerp dat actueel is en voorlopig ook blijft)

Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---
  woensdag 12 december 2001 @ 12:16:00 #20
2391 Jimmy
Door het bot
pi_2462553
Mijn favoriete schrijvers zijn Jack Vance en Terry Pratchett. Niet echt voorkeur voor een specifiek boek.

En Tolkien natuurlijk.

Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
pi_2466355
'De Derde Zoon' van Phalanx

pi_2467579
quote:
Op woensdag 12 december 2001 12:16 schreef Jimmy het volgende:
Mijn favoriete schrijvers zijn Jack Vance en Terry Pratchett.
Ow ja.. Vance natuurlijk. En Heinlein was ik ook al vergeten. Een paar boeken van hem *moet* je toch wel gelezen hebben.

nou ja, vergeten... keuzes, keuzes....

pi_2469488
A.E. Van Vogt, voornamelijk Nul-A en Slan. En Duin van Frank Herbert. Duivelsprinzen van Vance zijn ook leuk en natuurlijk meer van hem, Tschai, Durdane, etcetera. En die serie over mars is ook leuk, ik weet niet meer van wie die was. Of Edgar Rice Burroughs of Lin Carter.
Three two one I'm the bomb
And I'm ready to go off on your ship
pi_2470715
quote:
Op woensdag 12 december 2001 18:26 schreef condon het volgende:
'De Derde Zoon' van Phalanx

heb ik een boek geschreven dan?

dan weet je meer dan mij.

Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---
pi_2497960
tad williams met Memory, Sorrow, and Thorn mis ik nog op de lijst.

eerste paar delen van T. Brooks Shannara serie waren ook goed, daarna valt hij in herhaling.

David Eddings Belgarion serie, humor en makkelijk te lezen. Beetje vlak en simpel geschreven maar wel erg leuk.

Eigenlijk hoef je alleen maar R. Jordan te lezen, de rest is veel minder om te lezen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')