Mijn theorie luidt: Oneindig.
De meeste mensen zullen zeggen je kan nu beginnen, of over een seconde, of over twee seconden. Ik zeg echter je kan ook een milliseconde later beginnen of een microseconde later. Aangezien je de tijd kan opdelen in oneindig kleine stukjes kan je dus ook op oneindig veel momenten beginnen met hetgeen je wilde gaan doen.
De theorie van de ander is:
Een week is eindig, dus is het aantal momenten dat je kan beginnen ook eindig.
Wat denken jullie?
Vergelijk een week met een lijn.
Op een lijn liggen oneindig veel punten waarop je kan beginnen.
Die kennis van jou die ziet het dus als een verzameling vastgestelde punten.... Klopt wiskundig gezien al niet
Je kan wel een x aantal punten defineren, maar dan blijven er oneindig veel tussen zitten..
quote:Dat vind ik een mooie vergelijking. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht, maar de vergelijking klopt
Op donderdag 29 november 2001 14:06 schreef MAY-be het volgende:
Ik ben het met jou eens.Vergelijk een week met een lijn.
Op een lijn liggen oneindig veel punten waarop je kan beginnen.Die kennis van jou die ziet het dus als een verzameling vastgestelde punten.... Klopt wiskundig gezien al niet
Je kan wel een x aantal punten defineren, maar dan blijven er oneindig veel tussen zitten..
Dat 'iets' waarmee begonnen moet worden heeft qua tijdspanne een bepaalde lengte en het kan pas weer opnieuw beginnen als de vorige 'iets' is afgelopen.
Over de lijn:
Een lijn loopt van A tot B, is dus ook 'eindig', net zoals een week. Een punt op de lijn kan dus niet op B+1mm liggen, want dan ligt ie niet meer op de lijn.
En toen?
quote:Over het eerste: Dat is een geheel nieuwe vraag, die heel simpel op te lossen is: tijdspanne week/tijdspanne actie = aantal keren dat het in een week past, dat is dus eindig.
Op donderdag 29 november 2001 14:16 schreef Dave het volgende:
Ok... Stel, ik was die kennis...Dan zou ik de vraag nog willen uitbreiden met het volgende...
Dat 'iets' waarmee begonnen moet worden heeft qua tijdspanne een bepaalde lengte en het kan pas weer opnieuw beginnen als de vorige 'iets' is afgelopen.
Over de lijn:
Een lijn loopt van A tot B, is dus ook 'eindig', net zoals een week. Een punt op de lijn kan dus niet op B+1mm liggen, want dan ligt ie niet meer op de lijn.
En toen?
Over het tweede: Een lijn van A naar B bestaat uit oneindig veel punten. Als je het van een afstand bekijkt zeg je: Ht lijntje is 1 centimeter lang, als je iets dicherbij gaat is die 10 mm, nog iets dichterbij is hij 10.000 micrometer, alls je nog dichterbij gaat.... En je kan oneindig lang verder inzoomen en het aantal puntjes is dus oneindig groot. Datzelfde geld voor een week. Als je het niet gelooft moet je even in een brugklasboekje Wiskunde kijken
quote:Een week is ook eindig. Je kunt niet iets 8 (7+1) dagen na je week-beginpunt nog in dezelfde week doen.
Op donderdag 29 november 2001 14:16 schreef Dave het volgende:
Over de lijn:Een lijn loopt van A tot B, is dus ook 'eindig', net zoals een week. Een punt op de lijn kan dus niet op B+1mm liggen, want dan ligt ie niet meer op de lijn.
En toen?
quote:Eens, maar wel de onderliggende vraag....
Op donderdag 29 november 2001 14:21 schreef mr_obb het volgende:[..]
Over het eerste: Dat is een geheel nieuwe vraag, die heel simpel op te lossen is: tijdspanne week/tijdspanne actie = aantal keren dat het in een week past, dat is dus eindig.
quote:En als je inzoomt op punt B? Je gaat me niet vertellen dat de lijn dan ineens langer wordt en je het eindpunt niet meer ziet. Jij probeert door dat inzoomen te verdoezelen dat een lijn een begin- en eindpunt heeft. Net zoals een week een begin- en eindpunt heeft.
En je kan oneindig lang verder inzoomen en het aantal puntjes is dus oneindig groot. Datzelfde geld voor een week.
Vergelijk het weer met die lijn. Eén punt maakt geen lijn. Twee punten maken een lijn. Op een vastgestelde lengte (een week) is het dus mogelijk om te zeggen dat je de helft van de totale tijd kunt beginnen.
Een week gedeeld door twee is het maximaal aantal keren dat je kunt beginnen met de actie.
is nog niet helemaal sluitend, (erg lek, maw)..
quote:Daar ben ik het dus niet mee eens. Als je een actie hebt die 1 dag duurt en je wilt hem in die week 1 keer uitvoeren, dan heb je oneindig veel momenten waarop je kan beginnen. Je kan de laatste 24 uur niet meer beginnen, dat is waar, maar je kan op maandag om 0:01 beginnen, of op maandag op 0:02, of op maandag om 0:01.54.33443553....
Op donderdag 29 november 2001 14:27 schreef mvdlubbe het volgende:
Ik ben het niet met mr_obb eens.
Aangezien je een bepaalde actie nodig hebt om een beginpunt te kunnen vaststellen, heb je dus ook een bepaalde hoeveelheid tijd nodig om dat begin te kunnen realiseren.Vergelijk het weer met die lijn. Eén punt maakt geen lijn. Twee punten maken een lijn. Op een vastgestelde lengte (een week) is het dus mogelijk om te zeggen dat je de helft van de totale tijd kunt beginnen.
Een week gedeeld door twee is het maximaal aantal keren dat je kunt beginnen met de actie.
is nog niet helemaal sluitend, (erg lek, maw)..
quote:Ik verdoezel niet dat de lijn een begin en een eindpunt heeft. Maar laten we eens beginnen met de lijn x=y in een standaard assenstelsel. Als je die lijn neemt tussen het punt (0,0) en het punt (1,1) dan bestaat die lijn uit oneindig veel punten. Bijvoorbeeld (0.5,0.5), maar ook (1/2 wortel 2, 1/2 wortel 2) of ieder ander willekeurig punt die aan de eis x=y voldoet. Het aantal decimalen kan oneindig ver uitgebreid worden en het aantal punten op die lijn is dus ook oneindig.
Op donderdag 29 november 2001 14:26 schreef Dave het volgende:En als je inzoomt op punt B? Je gaat me niet vertellen dat de lijn dan ineens langer wordt en je het eindpunt niet meer ziet. Jij probeert door dat inzoomen te verdoezelen dat een lijn een begin- en eindpunt heeft. Net zoals een week een begin- en eindpunt heeft.
Ditzelfde geld ook voor een week. Je kan de tijd in oneindig kleine stukjes opdelen en het aantal ogenblikken in een bepaalde tijdsspanne is dan ook oneindig.
quote:Dit komt doordat de schildpad niet met een vaste tijdsspanne werkt. Hij maakt de tijdsspanne steeds kleiner en kan dus oneindig vaak zeggen dat hij voor Achilles loopt. Dat doe ik dus ook in mijn theorie. Als je vaststeld ik kijk elke seconde hoe het gaat, dan haalt Achilles hem heel snel in.
Op donderdag 29 november 2001 14:52 schreef Schorpioen het volgende:
Da's netzoiets als Achilles en de schildpad.
Achilles is de snelste man op aarde, en de schildpad de traagste. Ze gaan een hardloopwedstrijd houden. Maar omdat de schildpad zo traag is, geeft Achilles hem 25 meter voorsprong.
Stel dat Achilles 5 keer zo snel loopt als de schildpad. Achilles denkt: ik haal hem zo in, geen probleem. Maar de schildpad beredeneert dat Achilles hem nooit in kan halen. Want als Achilles op het beginpunt van de schildpad is aangekomen, is die alweer 5 meter verder. Als Achilles die afstand weer heeft afgelegd, is de schildpad 1 m verder. Dit gaat door tot in het oneindige. Hoe hard Achilles ook loopt, telkens zal de schildpad hem een fractie voorblijven
quote:Theoretisch gezien wellicht mogelijk. Maar jij als mens bent niet in staat om 'iets' een oneindig aantal keer te laten beginnen in een week. Of ben jij Superobb?
Op donderdag 29 november 2001 14:52 schreef mr_obb het volgende:[..]
Ditzelfde geld ook voor een week. Je kan de tijd in oneindig kleine stukjes opdelen en het aantal ogenblikken in een bepaalde tijdsspanne is dan ook oneindig.
quote:Zoals het hier staat klopt het niet....
Op donderdag 29 november 2001 14:52 schreef Schorpioen het volgende:
Da's netzoiets als Achilles en de schildpad.
Achilles is de snelste man op aarde, en de schildpad de traagste. Ze gaan een hardloopwedstrijd houden. Maar omdat de schildpad zo traag is, geeft Achilles hem 25 meter voorsprong.
Stel dat Achilles 5 keer zo snel loopt als de schildpad. Achilles denkt: ik haal hem zo in, geen probleem. Maar de schildpad beredeneert dat Achilles hem nooit in kan halen. Want als Achilles op het beginpunt van de schildpad is aangekomen, is die alweer 5 meter verder. Als Achilles die afstand weer heeft afgelegd, is de schildpad 1 m verder. Dit gaat door tot in het oneindige. Hoe hard Achilles ook loopt, telkens zal de schildpad hem een fractie voorblijven
Stel, ze lopen een afstand van 100 meter.
Schildpad : 1 meter per minuut
A. : 5 meter per minuut
Minuut 0 : S op 25 meter, A op 0 meter
Minuut 5 : S op 30 meter, A op 25 meter
Minuut 10 : S op 35 meter, A op 50 meter
Na 20 minuten zou A gewonnen hebben, terwijl S nog op 45 meter zou zitten....
Het kan hooguit als de race 31 meter is (en dan nog zou het gelijkspel moeten zijn)
quote:Daar ging het ook niet om. Het ging erom hoe vaak je theoretisch zou kunnen beginnen. Niet hoe vaak je het in werkelijkheid kan beginnen.
Op donderdag 29 november 2001 15:05 schreef Dave het volgende:[..]
Theoretisch gezien wellicht mogelijk. Maar jij als mens bent niet in staat om 'iets' een oneindig aantal keer te laten beginnen in een week. Of ben jij Superobb?
quote:Weet je de oorspronkelijke vraag nog?
Op donderdag 29 november 2001 15:15 schreef mr_obb het volgende:[..]
Daar ging het ook niet om. Het ging erom hoe vaak je theoretisch zou kunnen beginnen. Niet hoe vaak je het in werkelijkheid kan beginnen.
quote:Ooit geprobeerd te stoppen met roken??
Op donderdag 29 november 2001 15:05 schreef Dave het volgende:[..]
Theoretisch gezien wellicht mogelijk. Maar jij als mens bent niet in staat om 'iets' een oneindig aantal keer te laten beginnen in een week. Of ben jij Superobb?
quote:Als jij het begin van de actie als ondefinieerbaar aanduidt, ben ik blij dat ik niet je tegenspeler ben in de originele vraag!
Op donderdag 29 november 2001 15:15 schreef mr_obb het volgende:[..]
Daar ging het ook niet om. Het ging erom hoe vaak je theoretisch zou kunnen beginnen. Niet hoe vaak je het in werkelijkheid kan beginnen.
M.a.w. de minimale afstand tussen 2 punten is eindig, dus het aantal punten op een lijn is eindig.
quote:Het klopt wel, want hij gaat met oneindig kleine stapjes het moment benaderen waarop hij ingehaald zou worden. Hij komt met zijn benadering dus nooit op het moment dat hij ingehaald wordt.
Op donderdag 29 november 2001 15:06 schreef MAY-be het volgende:
Zoals het hier staat klopt het niet....
quote:Nee, ik rook niet.
Op donderdag 29 november 2001 15:20 schreef MAY-be het volgende:[..]
Ooit geprobeerd te stoppen met roken??
quote:Dat is dus niet waar. Hoevaak kun je een getal door 2 delen?
Op donderdag 29 november 2001 15:22 schreef Dave het volgende:
M.a.w. de minimale afstand tussen 2 punten is eindig, dus het aantal punten op een lijn is eindig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |