quote:Een reactie van een Marokkaanse vader die dit vindt, is wat mij betreft ook zeer welkom.
Op woensdag 17 oktober 2001 12:34 schreef ODOL het volgende:[..]
Bijna alle Marokkaanse vaders zullen niet toestaan dat hun dochter met een niet-moslim trouwt.
Triest maar waar.
quote:Dat moet haast wel ja.
Op woensdag 17 oktober 2001 12:39 schreef DemonBox het volgende:[..]
Zijn zij moslim geworden?
En dan zijn het dus geen 'kaffers' meer, Miss Ripley.
Ik zou me trouwens nooit gaan bekeren omdat dat zo nodig moet van de familie, tussen twee haakjes.
quote:Omdat het simpelweg verboden is volgens de Koran.
Op woensdag 17 oktober 2001 12:41 schreef Halinalle het volgende:[..]
Een reactie van een Marokkaanse vader die dit vindt, is wat mij betreft ook zeer welkom.
Ik ben benieuwd naar het waarom, en aangezien ik nog geen Marokkaanse vader in dit topic gezien heb, wil ik graag het "waarom van _Beertje_" weten.
Ik zal even proberen zo snel een paar links voor je op te zoeken. Moment aub.
(Voor christenen geldt dit trouwens ook he! Alleen die houden zich er bijna niet meer aan )
quote:I.d.d. dat zou hypocriet zijn.
Op woensdag 17 oktober 2001 12:42 schreef ODOL het volgende:[..]
Dat moet haast wel ja.
En dan zijn het dus geen 'kaffers' meer, Miss Ripley.
Ik zou me trouwens nooit gaan bekeren omdat dat zo nodig moet van de familie, tussen twee haakjes.
Wa `Aleykum Assalaam wa Rahmatu Allah,
In principe hebben ouders het recht om iemand af te wijzen die om hun dochters hand komt vragen, indien deze man naar hun mening niet
Islamitisch genoeg is.
Bij Allah is de beste kennis.
http://www.maghreb-online.com/forum2000/viewtopic.php?TopicID=1311#11664
http://www.maghreb-online.com/forum/viewtopic.php?TopicID=573
quote:Gelukkig heb je als volwassene geen toestemming meer van de ouders nodig om te trouwen. Wel krijg je dan natuurlijk grote problemen met de (schoon-)familie.
Op woensdag 17 oktober 2001 13:10 schreef ODOL het volgende:
Deze alvast gevonden:Wa `Aleykum Assalaam wa Rahmatu Allah,
In principe hebben ouders het recht om iemand af te wijzen die om hun dochters hand komt vragen, indien deze man naar hun mening niet
Islamitisch genoeg is.Bij Allah is de beste kennis.
http://www.maghreb-online.com/forum2000/viewtopic.php?TopicID=1311#11664
quote:Wettelijk gezien heb je geen toestemming nodig nee.
Op woensdag 17 oktober 2001 14:21 schreef Halinalle het volgende:[..]
Gelukkig heb je als volwassene geen toestemming meer van de ouders nodig om te trouwen. Wel krijg je dan natuurlijk grote problemen met de (schoon-)familie.
quote:Ik denk dat hier wel verandering in komt. De autotochtone Nederlandse bevolking heeft daar zo'n 30-40 jaar over gedaan, hopelijk gaat het bij hun sneller.
Op woensdag 17 oktober 2001 14:40 schreef ODOL het volgende:[..]
Wettelijk gezien heb je geen toestemming nodig nee.
Echter, in de praktijk hebben Marokkaanse meisjes dus echt wel toestemming van de ouders (=de vader) nodig.
Tenzij ze bereid is om met haar aanstaande te verhuizen naar Tjietjerkskadeel en alle contacten met familie etc. op te geven.
quote:Waar ligt dat???
Op woensdag 17 oktober 2001 14:40 schreef ODOL het volgende:[..]
Wettelijk gezien heb je geen toestemming nodig nee.
Echter, in de praktijk hebben Marokkaanse meisjes dus echt wel toestemming van de ouders (=de vader) nodig.
Tenzij ze bereid is om met haar aanstaande te verhuizen naar [b]Tjietjerkskadeel[b] en alle contacten met familie etc. op te geven.
quote:Die kant lijkt het anders niet op te gaan, getuige de ontwikkelingen van de islamitische gemeenschap in Nederland. Secularisatie vindt niet plaats, integendeel, verzuiling neemt toe.
Op woensdag 17 oktober 2001 14:47 schreef Halinalle het volgende:[..]
Ik denk dat hier wel verandering in komt. De autotochtone Nederlandse bevolking heeft daar zo'n 30-40 jaar over gedaan, hopelijk gaat het bij hun sneller.
Ik heb er iig een hard hoofd in.
quote:Geloof het maar, want het is waar! En twee tantes zijn getrouwd met respectievelijk een marokkaanse en een Egyptische man, vandaar dat ik ook de andere kant kan zien.
Op woensdag 17 oktober 2001 12:33 schreef ODOL het volgende:[..]
De uitzondering bevestigd de regel.
Voor het algemeen kan je rustig stellen dat 99% v/d Marokkaanse ouders dit niet toestaat.
Zoek maar eens op Naffer of Magrheb over de heersende regels en meningen hierover
PS. Wel erg toevallig dat twee van je neven een Marokkaanse vrouw hebben!
Geloof er geen balletje van!
En wat Naffer/Maghreb betreft: sommige mensen denken idd zoals jij zegt. Ik heb daar ook al eerder aangegeven dat ik dat niet in orde vond en kreeg daar leuke reacties op, zelfs nog wat verzoekjes om uit te gaan.
quote:Maar zijn ze ook bekeerd tot de islam. Anders waren hun partners wrs al geen goede "moslims".
Op woensdag 17 oktober 2001 15:17 schreef Ripley het volgende:[..]
Geloof het maar, want het is waar! En twee tantes zijn getrouwd met respectievelijk een marokkaanse en een Egyptische man, vandaar dat ik ook de andere kant kan zien.
quote:een tante wel en eentje niet. Zal ik het nog sterker vertellen? Nadat mijn oma gescheiden was van mijn opa, is ze met een islamiet getrouwd. Ze is dus ook islamitisch begraven. Dat vond ik btw niet zo prettig, aangezien mensen zich dan op de kist werpen etc. Mijn oma had trouwens al 20 geloven gehad of zo.
Op woensdag 17 oktober 2001 15:45 schreef Party-pooper het volgende:[..]
Maar zijn ze ook bekeerd tot de islam. Anders waren hun partners wrs al geen goede "moslims".
quote:20 geloven, zo religieus was ze dan toch niet. Lijkt me meer het dolende type, wou graag geloven, maar was niet zeker waar ze in wou geloven.
Op woensdag 17 oktober 2001 16:17 schreef Ripley het volgende:[..]
een tante wel en eentje niet. Zal ik het nog sterker vertellen? Nadat mijn oma gescheiden was van mijn opa, is ze met een islamiet getrouwd. Ze is dus ook islamitisch begraven. Dat vond ik btw niet zo prettig, aangezien mensen zich dan op de kist werpen etc. Mijn oma had trouwens al 20 geloven gehad of zo.
quote:Mijn neven zijn bekeerd, maar leven niet volgens moslimwetgeving.
Op woensdag 17 oktober 2001 16:24 schreef Party-pooper het volgende:[..]
20 geloven, zo religieus was ze dan toch niet. Lijkt me meer het dolende type, wou graag geloven, maar was niet zeker waar ze in wou geloven.
En toch een goede moslim trouwt met een andere moslim of ze moeten eerst bekeren tot de islam. Tenminste dat is mij door verschillende moslims verteld. Dus jouw ene tante is niet met een echte moslim getrouwd. Hoe zit het eigenlijk dan met je neven, zijn die bekeerd.
quote:Waarom zijn ze dan bekeerd? Als je je laat bekeren tot een geloof moet je er juist extra achter staan, lijkt me.
Op woensdag 17 oktober 2001 16:27 schreef Ripley het volgende:[..]
Mijn neven zijn bekeerd, maar leven niet volgens moslimwetgeving.
quote:Halinalle, Ik voel me gevleid
Op woensdag 17 oktober 2001 12:41 schreef Halinalle het volgende:[..]
Een reactie van een Marokkaanse vader die dit vindt, is wat mij betreft ook zeer welkom.
Ik ben benieuwd naar het waarom, en aangezien ik nog geen Marokkaanse vader in dit topic gezien heb, wil ik graag het "waarom van _Beertje_" weten.
Goed. Wat is 'mengen', en waarom ben ik er geen voorstander van. Mengen is wat in de volksmond veelal gebruikt wordt voor interraciale (seksuele) relaties. Vandaag de dag in Nederland een veel gezien verschijnsel; met name in de grote steden, waar individualisme hoogtij viert.
Al eeuwenlang beschouwen diverse volkeren over de hele aardbol een vrouw die een kind baart afkomstig van een vader van een ander ras (of zelfs stam!) als schande. Bij veel indianenstammen werden vrouw en kind zelfs uitgestoten en bij sommige zelfs door de stam of familie gedood. Dit zijn natuurlijk praktijken die hedendaags absoluut niet meer door de beugel kunnen (al willen vaders of families van uitgehuwelijkte meisjes die er stiekem met een ander vandoor gaan inderdaad nog wel eens terugvallen). Dit gedrag komt voort uit de oerdrang de 'stam' groter en sterker te maken dan alle anderen. Immers, zo'n stam had nieuwe aanwas nodig om later krijgers uit te kunnen putten, en een kind dat half bij een andere stam hoorde konden zij niet gebruiken.
Inmiddels meten wij ons het liefst niet meer met krijgsmacht, maar met (de groei van ) onze economie, onze rijkdom. De stammen zijn vervaagt en verworden tot landen. Dit was natuurlijk een verschrikkelijk lang proces, met vele oorlogen en waar verschillende geloven ook nog aardig parten in speelden - wat ik jullie zal besparen.
Vandaag de dag is die drang er nog steeds. Echter, geld is nu ons wapen. De vrouw heeft de krijger van toen ingeruild voor een goedverdienende vader. En voor dat ik een hele vrouwenbeweging achter me aan krijg : ik zeg niet dat vrouwen een man kiezen om hun geld. Het is echter wel een factor die -zij het bewust, zij het onbewust- een rol speelt bij het zoeken naar een partner door vrouwen met een serieuze kinderwens. De man daarentegen, heeft nog steeds het dominante groepsgevoel in zijn genen. Bij een conflict zal het ook over het algemeen om de vader gaan die zijn kind tot de orde roept zodra hij of zij met een buitenlander omgaat. Overigens is in deze laatste situatie het conflict vaak het heftigst als het om een enig kind gaat: de vader verliest zijn gehele erfgoed.
Het is psychologisch voor mensen belangrijk zich ergens mee te kunnen identificeren. Met het creeëren van allerlei gemengde rassen en het verbasteren van het eigen ras brengt men deze identificatie en zelf-relativering in gevaar; in plaats van een eenheidsgevoel zal men steeds individualistischer gaan leven en denken. Helaas -ik zei het al eerder- wordt er in de dichtbevolkte delen van ons land al niet meer op elkaar gelet, en is de voortzetting van het nederlands ras verwaarloosbaar ten opzichte van die van andere rassen. Het gemeenschapsgevoel onder nederlanders kwijnt langzaam weg, en mede daardoor wordt het belang van het voortbestaan van een ras vaak onderschat. Op lange duur zal blijken dat we onze cultuur inruilen voor die van een ander.
Halinalle, mijn excuus voor mijn late antwoord op je vraag. Ik heb het erg druk, maar probeer tussen de kwatrijnen door af en toe wat te posten. Uiteraard ben ik altijd bereid antwoord te geven op alle vragen die me gesteld worden.
En Ripley, dat het oudere christendom inmiddels zo is versoepeld, vind ik geen reden om aan te nemen dat dit met andere geloven ook zal gebeuren.
Nu heb ik een vraag aan Ripley : je spreekt van twee neven, welke bekeerd zijn tot moslim, maar niet volgens moslim-wetgeving leven. Hun vrouwen zijn, naar ik aanneem, ook moslim. Mijn vraag is nu : hoe worden eventuele kinderen opgevoed ?
Ik vond het trouwens niet zo netjes van je dat je niet repte over de bekering van je neven tot daar specifiek om gevraagd werd
Heeft er iemand cijfers hierover ? Volgens mij komt de 'Nederlandse vrouw/buitenlandse man'-variant namelijk vaker voor dan de 'Nederlandse man/buitenlandse vrouw', maar ik kan hier nergens statistieken van vinden.
quote:Vriendelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag.
Op woensdag 17 oktober 2001 21:35 schreef _Beertje_ het volgende:[..]
<uitgebreide uitleg over 'mengen'>
Overigens kan ik me ook niet aan de indruk ontrekken dat in Turkse en Marokkaanse kringen een relatie van een Turkse/Marokkaanse man met een Nederlandse vrouw wat makkelijker ligt dan andersom.
quote:AHA!
Simpel dus, omdat ze zich moesten bekeren. Walgelijke vorm van indoctrinatie in mijn ogen.
Dat ze dan ook nog eens niet leven volgens die leer, maar het alleen maar deden om te trouwen, getuigd van een wel heel schijnheilige instelling.
Sorry hoor, maar dit is bekeren op een leugen.
quote:Hmmmm. We raken nu wel erg off-topic. Laten we hopen dat we gepardonneerd worden door de moderators, daar deze hele discussie toch al in GC staat.
Op woensdag 17 oktober 2001 22:05 schreef Halinalle het volgende:[..]
Vriendelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag.
Het is inderdaad zo dat in veel groepen (gebonden door zaken als cultuur, religie en afkomst) het van oudsher gebruikelijk is om in dezelfde groep een partner te zoeken, alhoewel sommige huwelijken juist om strategische (politieke en/of economische) redenen met partners buiten de groep gesloten werden.
Ik vraag me echter af, of je je in de praktijk ook hierdoor laat leiden. Stel dat je geen relatie hebt en je ontmoet een hele leuke Marokkaanse vrouw, met wie je het heel goed kan vinden. Zou haar afkomst jou weerhouden om een relatie met haar aan te gaan?Overigens kan ik me ook niet aan de indruk ontrekken dat in Turkse en Marokkaanse kringen een relatie van een Turkse/Marokkaanse man met een Nederlandse vrouw wat makkelijker ligt dan andersom.
Je opmerking over strategische huwelijken was inderdaad op zijn plaats. Ik realiseerde me ten dege dat deze gebruiken best veel voorkwamen, maar omdat dit slechts op de hoogste niveaus gebeurt (vroeger familie van het stamhoofd, tegenwoordig de koninklijke en presidentiële families; hoewel het gebruik steeds minder voorkomt) heb ik dit niet vermeld.
Op je vraag of ik me in de praktijk door mijn mening laat leiden, moet ik bevestigend antwoorden.
Nu weet ik best dat veel mensen dit hoofdschuddend zitten te lezen. Aan hen : Ik kan hier, semi-anoniem vanachter mijn toetsenbord, over liegen. Dat kan. Ik ben echter geen hypocriet, dus waardeer liever mijn eerlijkheid en probeer wat van deze discussie te leren, welk standpunt je ook inneemt.
Toch zou ik graag nog even uitwijden, want mijn antwoord laat zoals het nu is naar mijn mening teveel losse einden hangen. Om te beginnen heb ik geen kinderwens. Althans, ik wens geen kind op te voeden in de omgeving waar ik nu woon. Ik woon in een grote stad, en met mijn opvattingen is het erg moeilijk om hier een kind groot te brengen op een manier die naar mijn mening de juiste is. Maar dat is weer een ander verhaal.
Daarnaast val ik sowieso niet op vrouwen van niet-west-europese komaf, en op de plaatsen waar ik uitga kom ik die niet tegen. Ik kan me dus moeilijk inleven in de situatie, maar zelfs als ik zou vallen voor de charmes van een marokkaanse dame zou ik mezelf beheersen. Mijn principes gaan boven alles.
quote:Hypocriet dus..
Aangezien ze niet volgens de sharia (correct?) leven verwacht ik grote problemen tussen hun en de schoonouders over het opvoeden van de kinderen.
[Dit bericht is gewijzigd door DemonBox op 18-10-2001 03:53]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |