Ik kan me voorstellen dat dit niet zo'n populair topic is, maar ik zag gisteren iets waarvan ik vind dat het toch niet echt helemaal zuiver is, en vraag me af of andere mensen dit normaal vinden (of dat ik me hopelijk iets verbeeld heb. Wat ik sterk betwijfel). Afgezien van de CNN oorlogsretoriek in milde vorm worden er nu bij sommige programma's van CNNN iets drastischere maatregelen ingevoerd. Ik keek gisteren rond 2.30 's nachts naar Larry King Live. Normaal een uitzending waar ik niet langer dan 2 minuten bij kan blijven hangen (want die man lijkt op 'n pratende aardappel), maar gisteren viel me iets op. Alle gasten lazen voor van de autocue... En dan heb ik het niet over verslaggevers die voor CNN werken, maar personen die aan het hoofd staan van luchtvaartmaatschappijen, het verzekeringswezen en adere financiële instituties.
Zoals Richard Branson, de miljonair achter o.a. Virgin Airlines en Records, die de cue niet bij kon houden en zich niet echt op z'n gemak voelde. Bij hem viel het 't meest op. Anderen vervielen, ondanks hun getrainde en 'geloofwaardige' act, zo nu en dan in morsespraak. (I believe it is the state's obligation... to... take... necessary... precautions, because.. it's.. evident that..enz enz.).
Verder houden ze hun hoofd helemaal recht, geen beweging, en zie je de ogen maar net van links naar rechts schieten. Maar je hebt echt geen grote gave nodig om te zien en horen dat alles vantevoren uitgeschreven was. Zelfs de bellers die vragen stelden aan de gasten leken hun tekst voor te lezen van een blaadje.
Nu kan ik me voorstellen dat presentatoren voorlezen van een autocue, maar LKL is oorspronkelijk bedoeld als praatprogramma -denk aan interviews bij Netwerk- waarbij de gasten toch echt hun eigen mening dienen te verkondigen, i.p.v. een uitgeschreven vraag-antwoord spelletje te spelen. De meningen waren allemaal hetzelfde, en iedereen zat maar als op commando te knikken over elkaars strijdkrachtige opmerkingen.
De boodschap was gedurende het hele programma: 'We need to get these people.' in 1001 variaties.
Dus ik me vroeg af of hier meerdere mensen zijn die de uitzending van gisteren gezien hebben of mensen die het al eerder opgevallen is. Ik vond het allemaal nogal mechanisch en zielloos overkomen. Maar dat lijkt de huisstijl van CNN te zijn. Als je niet gelooft in schaamteloze Amerikaanse propaganda raad ik je toch aan om het eens te kijken...
Ik wist al langer dat CNN niet echt objectief is maar dit slaat toch werkelijk nergens op. Blijkbaar willen ze geen discussie houden op LKL over het onderwerp en dus maken ze maar een geanimeerde gesprek van. Iedere gast die daar dus kwam, was gewoon een papegaai, een spreekbuis van een propaganda machine.
Tnx Zamba;)
Maar goed, dit topic gaat dan ook niet over mateloos interessante coryfeëen als het ongeinkonijn Ab Normaal. Minder subtiele propagandamiddelen van Islamitische zijde worden hier als volkomen abject beschouwd, maar we kunnen niet zover relativeren om in te zien dat de VS precies hetzelfde doen op veel grotere schaal?
Jaja... Het heeft natuurlijk een lage entertainmentsfactor.
De stream van gisteravond. Om de een of andere vreemde reden werkt 'ie momenteel niet op mijn pc... Ik hoop bij jullie wel. Als je de moeite wil nemen om in te zien dat de westerse wereld ook niet helemaal gevrijwaard is van volksmennerij that is.
Die autocue is mij niet echt opgevallen. Ik had het idee dat die man van die luchtvaartmaatschappij gewoon aan het vechten was tegen stotteren. Die arme man begon er helemaal van te zweten. Misschien had 'ie daarom autocue.
Ik zal er eens op letten op die autocue, maar ik geloof het niet. Iedereen roept toch hetzelfde op CNN en dat komt niet omdat de teksten voorgeprogrammeerd zijn, maar omdat een andere mening 'not done' is.
Maar als je het over aardappelen hebt op CNN: die broer van 'm.... John King, die gladjakker die altijd bij het Witte Huis staat
Ik vind het wel grappig dat zelfs Simon Peres in LKL zei 'Thanks, Larry'
quote:Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook, van dat stotteren. Maar normaal heeft Branson daar absoluut geen last van, en vreemd genoeg vervolgde hij de rest van z'n verhaal midden in een lopende zin... Maar als je echt goed oplet zul je zien dat het voorgelezen wordt. Gisteren in ieder geval wel, ik ben er 100% zeker van.
Op woensdag 26 september 2001 18:35 schreef Eresie het volgende:
Toevallig heb ik ook die LKL gezien vannacht. Ik vond het al zo leuk dat hij het aankondigde als 'we're going to have a MAJOR paneldiscussion here' en blijken er maar liefst vier gasten te zijn.Die autocue is mij niet echt opgevallen. Ik had het idee dat die man van die luchtvaartmaatschappij gewoon aan het vechten was tegen stotteren. Die arme man begon er helemaal van te zweten. Misschien had 'ie daarom autocue.
Ik zal er eens op letten op die autocue, maar ik geloof het niet. Iedereen roept toch hetzelfde op CNN en dat komt niet omdat de teksten voorgeprogrammeerd zijn, maar omdat een andere mening 'not done' is.
Maar als je het over aardappelen hebt op CNN: die broer van 'm.... John King, die gladjakker die altijd bij het Witte Huis staat
![]()
Ik vind het wel grappig dat zelfs Simon Peres in LKL zei 'Thanks, Larry'
Sowieso leent de opzet van het programma zich er ook goed voor, geen afstandsbeelden, alleen frontaal met de camera zo ongeveer op hun neus.
quote:Het was de eerste keer dat ik die Branson zag, dus ik dacht 'gewoon stotteren'. Ik vond het ook al raar dat een man met zo'n hoge positie zenuwachtig werd voor zo'n tv-interviewtje.
Op woensdag 26 september 2001 18:47 schreef FuTilE het volgende:[..]
Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook, van dat stotteren. Maar normaal heeft Branson daar absoluut geen last van, en vreemd genoeg vervolgde hij de rest van z'n verhaal midden in een lopende zin... Maar als je echt goed oplet zul je zien dat het voorgelezen wordt. Gisteren in ieder geval wel, ik ben er 100% zeker van.
Sowieso leent de opzet van het programma zich er ook goed voor, geen afstandsbeelden, alleen frontaal met de camera zo ongeveer op hun neus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |