abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 september 2001 @ 08:27:18 #1
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1719350
Katwijk rouwt na de
dood van Stephan (16)

door Jenny van der Zijden

NOORDWIJK AAN ZEE - Een monument van bloemen voor het VVV-gebouw in Noordwijk markeert de plek waar zaterdagmorgen de zestienjarige Stephan Hendrixe uit Katwijk door messteken om het leven is gekomen. Twee allochtone jongeren van vijftien en zeventien jaar uit Oegstgeest werden kort na de moord als verdachten aangehouden.

Een jongen legt een bloem bij de vele bloemen, kaarsen, briefjes en foto's die sinds afgelopen zaterdag de plek markeren waar de zestienjarige Stephan Hendrixe uit Katwijk werd neergestoken. (Foto: HENK BOUWMAN)

Het tweetal zou het slachtoffer om half twee 's morgens na een ruzie in een discotheek aan de Grient achterna zijn gekomen en om hem vervolgens voor de VVV-Noordwijk meerdere malen met een mes te lijf te gaan.

"Stephan had vorige week ook al onenigheid met die jongens", vertelt een van Stephans beste vrienden. "Ook toen trokken die gasten een mes. Toen liep het met een sisser af. Deze keer keek Stephan volgens de daders verkeerd naar hen en begonnen zij weer herrie te schoppen. Stephan wilde geen ruzie en ging met twee vrienden weg. Buiten kwamen de jongens hen achterna en staken Stephan neer. Het mes hadden zij verstopt in hun scooter."

De verdachten gingen er vervolgens meteen vandoor, maar konden kort daarna op de Noordwijkerweg worden aangehouden. Het hevig bloedende slachtoffer overleed in de ambulance onderweg naar het ziekenhuis.

Stephans vrienden en klasgenoten zijn al sinds het incident bijna constant aanwezig op het pleintje voor het VVV-gebouw. Stoere jongens met tranen in hun ogen troosten huilende meisjes. Samen branden zij kaarsjes. Ondertussen groeit op het plein de berg met bloemen, kaarsen, briefjes, kaarten en foto's. Middenin prijkt een knalgeel shirt van hockeyclub Catwyck waar het slachtoffer lid van was.

Als protest tegen zinloos geweld hebben disco's en cafés in het uitgaansgebied aan de Grient zaterdagavond met geen of aangepaste muziek op de achtergrond gedraaid. Volgens een van de disco-eigenaren is niet alleen Noordwijk maar ook heel Katwijk aangeslagen door de moord op de havo 5-scholier van het Noordwijkse Northgo-college.

De politie is zaterdag meteen een onderzoek begonnen. Hiervoor werden onder meer videobanden van camera's van alle uitgaansgelegenheden aan de Grient in beslag genomen. Een jongen legt een bloem bij de vele bloemen, kaarsen, briefjes en foto's die sinds afgelopen zaterdag de plek markeren waar de 16-jarige Stephan Hendrixe uit Katwijk werd neergestoken.

Stelletje HONDEN

The truth was in here.
  maandag 24 september 2001 @ 08:35:44 #2
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1719365
O ja , de bron is www.telegraaf.nl
The truth was in here.
  maandag 24 september 2001 @ 08:36:53 #3
12560 dice
Koffiekoffiekoffiekoffiekoffie
pi_1719367
Wederom mensen van allochtone afkomst
Geen zin om weer een geweldige 'discussie' te ontketenen waarin alle allochtone jongeren over één kam te scheren.

Was er overigens jaren geleden ook niet zo'n geval waarin de manier waarop iemand keek de aanleiding was tot een moordpartij ?

Levenslang opsluiten die knullen

'Kots' zei het paard. 'Grote kots !' Maak het verhaal af en kleur de plaatjes.
  maandag 24 september 2001 @ 08:38:52 #4
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1719372
Het geeft wel weer te denken na stukjes te lezen als botsingen in integratie ( http://www.volkskrant.nl/nieuws/nederland/1001229491167.html ) .
Ook al was het gedaan door autochtonen, het blijft net zo erg!
The truth was in here.
pi_1719505
De gasten die dit gedaan hebben zijn ontzettende heethoofden.... misschien is het maar goed dat ze nu opgepakt zijn..... ik weet dat je niet mag discrimineren maar het is altijd gezeik met die gasten... overal waar je uitgaat moet je uitkijken dat je niemand verkeerd aankijkt.... Maroks denken al heel snel dat je ze verkeerd aankijkt (Vampier denkt even aan alle littekens over zijn lichaam van de laatste lynch party)

Pas nog had ik op ICQ een Fok gebruiker die mij moest messagen over het feit dat ik iets gezegd had waar hij het niet mee eens was. Hij vondt de aanval op het WTC, Pentagon en de evt aanval op 'the white house' wel okay en noemde zichzelf met trots een terrorist

Ik probeer altijd positief te blijven maar een gun wil ik zo nu en dan wel bij me hebben... ook al is het maar om af te schrikken... ik ben geen 'thug' ofzow maar er groeit een bepaalde haat in me en die moet er op een gegeven ogenblik toch uit.

Ook zouden ze die opgefokte pillen vretende en coke snuivende petten en nike dragende agressie bommetje preventief moeten opsluiten.

Vampier

tot zover mij meest opgefokte reactie op fok

Free people own guns! Slaves do not!
pi_1719637
quote:
Twee allochtone jongeren
genoeg gezegd....

Spookie is an EVIL WITCH, maar toch ook wel mijn lieve vrouwtje
pi_1719716
Dit bericht klinkt toch heel wat anders dan:
Sommige mensen.... (gaat over hetzelfde onderwerp)
pi_1721421
Mijn gedachten gaan alvast naar de nabestaanden wanneer zij de rechter een taakstraf horen uitspreken.
pi_1722691
BAH! hier word ik echt misselijk van

Levenslang opsluiten die eikels.

zo jong nog

maandag 24 september 2001 @ 16:49:09 #10
272 R@b
No-nonsens
pi_1723517
quote:
Op maandag 24 september 2001 13:29 schreef Flexer het volgende:

Mijn gedachten gaan alvast naar de nabestaanden wanneer zij de rechter een taakstraf horen uitspreken.

Tja, dat is het meest kwalijke aan deze zaak eigenlijk, (na de moord zelf uiteraard).

Onder de 18 val je automatisch onder het jeugdstrafrecht, dus erg lang zullen ze voor deze misdaad niet vastzitten.

[Wat betreft de term allochtonen. Volgens fp users gaat het om half-Surinamers / half Nederlanders. Vrijwel gewoon Nederlanders dus.]

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  maandag 24 september 2001 @ 16:54:32 #11
272 R@b
No-nonsens
pi_1723567
quote:
Op maandag 24 september 2001 10:03 schreef weerdo het volgende:
Dit bericht klinkt toch heel wat anders dan:
Sommige mensen.... (gaat over hetzelfde onderwerp)
Inderdaad, want
quote:
[quote]Op zondag 23 september 2001 12:06 schreef MeneerTim het volgende:

Ik ken die jongens die hem neergestoken hebben. Het waren twee broertjes. Ik heb nog een week samen met de oudste van de twee op een kamer gelegen toen we met school naar Parijs waren geweest. Het is/was serieus een aardige gast, hoewel hij de laatste tijd op het verkeerde pad was (slikken, snuiven enz). Maar het is echt heel ziek wat er gebeurd is, ik zal de details nog wel te horen krijgen.

Het is trouwens nog verbazingwekkend met wat voor straffen dit soort misdadigers weg kunnen komen.

Die heeft het niet eens over allochtonen.

Duidelijk meer een coke/pillen opgefokt gastje probleem. Helaas komt die er met veel te weinig straf van af.

maandag 24 september 2001 @ 17:00:45 #12
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1723630
Ja dat gespuis loopt dalijk 2 weken mee met de plantsoendienst en thats it. Moedeloos word je ervan.
  maandag 24 september 2001 @ 18:04:17 #13
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_1724207
Zo zie je maar weer wat voor krant de telegraaf is:
quote:
"Stephan had vorige week ook al onenigheid met die jongens", vertelt een van Stephans beste vrienden. "Ook toen trokken die gasten een mes. Toen liep het met een sisser af. Deze keer keek Stephan volgens de daders verkeerd naar hen en begonnen zij weer herrie te schoppen. Stephan wilde geen ruzie en ging met twee vrienden weg. Buiten kwamen de jongens hen achterna en staken Stephan neer. Het mes hadden zij verstopt in hun scooter."
Stephan is niet weggelopen. Er zijn in ieder geval flinke vechtpartijen aan vooraf gegaan waar vooral de 15 jarige dader de dupe van is geworden.

Het mes zat niet in de scooter. De 17 jarige dader heeft eerst zijn vriendin thuis gebracht en heeft daarna thuis het mes op gehaald.

Vervolgens staat in een niet geciteerd gedeelte van de tekst dat de dader een allochtoon is, die al vaker in contact met de politie is gekomen. De dader is geen allochtoon en nog nooit met de politie in aanraking gekomen.

Voor de rest vind ik delen tekst gewoon ronduit belachelijk. Een voorbeeld:

quote:
Stoere jongens met tranen in hun ogen troosten huilende meisjes. Samen branden zij kaarsjes.
Even spektakel maken.

Ik wil overigens de dader hiermee niet verdedigen, hoogstens de telegraaf afzeiken.

maandag 24 september 2001 @ 18:20:40 #14
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_1724297
quote:
Nos teletekst:
Twee broers van 15 en 17 jaar hebben bekend dat zij vrijdagnacht in het uitgaanscentrum van Noordwijk een 16-jarige jongen uit Katwijk hebben doodgestoken.

Dat heeft een woordvoerder van de politie vandaag bevestigd. Volgens de gemeente Noordwijk is er een link met het vernielen en bekladden van een kinderdagverblijf,een snackbar en een moskee, zaterdagnacht in Noordwijk.

Dit zouden reacties zijn op de moord. De burgemeester van Noordwijk baseert zich daarbij op geruchten in de stad dat de verdachten Marokkaans zijn. In een brief heeft hij laten weten de reacties discriminerend te vinden.

Marokkaans? Pff, het zijn twee donkere jongens maar ze zijn zo Nederlands als wat. Hun ouders komen weliswaar uit Suriname maar dat is ook al jaren geleden.
pi_1724572
17-jarige Havo 5 scholier gaat door het lint en steekt Katwijkse jongen (16) dood.

Dat maakt het niet minder erg, maar ik word wel een beetje moe van dat gezeur over allochtonen. Een paar slimmerds hebben in Noordwijk direct maar een shoarmazaak beklad.
Het is onvoorstelbaar klote om die rouwadvertenties te zien in het Leidsch Dagblad.

I intend to live forever, or die trying.
  maandag 24 september 2001 @ 20:31:20 #16
272 R@b
No-nonsens
pi_1725571
quote:
Op maandag 24 september 2001 18:04 schreef MeneerTim het volgende:

Vervolgens staat in een niet geciteerd gedeelte van de tekst dat de dader een allochtoon is, die al vaker in contact met de politie is gekomen. De dader is geen allochtoon en nog nooit met de politie in aanraking gekomen.

Als hun ouders uit Suriname komen zijn ze wel allochtoon hoor.

Het CBS hanteert bij het begrip allochtoon twee verschillende definities. Volgens de beperkte definitie is iedereen die in het buitenland is geboren én van wie ten minste één van de ouders ook in het buitenland is geboren, allochtoon. Als men in Nederland geboren is uit ouders die beide in het buitenland zijn geboren dan is men ook allochtoon in de beperkte zin.

Volgens de ruime definitie is iedereen die in het buitenland is geboren allochtoon. Bovendien is iedereen die in Nederland is geboren uit ouders van wie er ten minste één in het buitenland is geboren ook allochtoon in de ruime zin.

Note: Als buitenland gelden alleen niet westerse landen!!!

De verschillen tussen deze twee definities zijn nogal groot:

Bijvoorbeeld

Op 1 januari 1996 waren er 1,7 miljoen allochtonen in Nederland volgens de beperkte definitie en 2,6 miljoen allochtonen volgens de ruime definitie.

De beperkte definitie is stricter en wordt in de praktijk het meest gebruikt.

Maar ook volgens de beperkte definitie waren de daders allochtoon

maandag 24 september 2001 @ 20:54:26 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1725875
quote:
Op maandag 24 september 2001 20:31 schreef R@b het volgende:

[..]

Als hun ouders uit Suriname komen zijn ze wel allochtoon hoor.

Het CBS hanteert bij het begrip allochtoon twee verschillende definities. Volgens de beperkte definitie is iedereen die in het buitenland is geboren én van wie ten minste één van de ouders ook in het buitenland is geboren, allochtoon. Als men in Nederland geboren is uit ouders die beide in het buitenland zijn geboren dan is men ook allochtoon in de beperkte zin.

Volgens de ruime definitie is iedereen die in het buitenland is geboren allochtoon. Bovendien is iedereen die in Nederland is geboren uit ouders van wie er ten minste één in het buitenland is geboren ook allochtoon in de ruime zin.

Note: Als buitenland gelden alleen niet westerse landen!!!

De verschillen tussen deze twee definities zijn nogal groot:

Bijvoorbeeld

Op 1 januari 1996 waren er 1,7 miljoen allochtonen in Nederland volgens de beperkte definitie en 2,6 miljoen allochtonen volgens de ruime definitie.

De beperkte definitie is stricter en wordt in de praktijk het meest gebruikt.

Maar ook volgens de beperkte definitie waren de daders allochtoon

Oh, dus jij weet zeker dat de ouders niet ook gewoon in Nederland zijn geboren?
Want ik kan dat nergens uit dat artikel opmaken.

Er zijn hier al generaties lang uit Suriname afkomstige mensen in Nederland (waren tenslotte voor de onafhankelijkheid ook al Nederlanders). Zijn dat dan ook nog allochtonen volgens die begrippenlijst van het CBS?

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1726812
quote:
Op maandag 24 september 2001 18:04 schreef MeneerTim het volgende:
Ik wil overigens de dader hiermee niet verdedigen, hoogstens de telegraaf afzeiken.
En waarvan acte.. Opmerkelijk was de ingetogen reacties van alle andere kranten. Overigs ben ik wel geschrokken van de rest van jouw reactie.
  maandag 24 september 2001 @ 23:11:50 #19
272 R@b
No-nonsens
pi_1728166
quote:
Op maandag 24 september 2001 20:54 schreef golfer het volgende:

[..]

Oh, dus jij weet zeker dat de ouders niet ook gewoon in Nederland zijn geboren?
Want ik kan dat nergens uit dat artikel opmaken.

Werd door een poster op de frontpage vermeld die meldde dat het niet om Marokkanen ging.http://www.fokzine.net/news.fok?id=11422

Reaktie gepost door NoSkillzz - maandag 24 september 2001 @ 16:30

ahum..ik ken de moordenaars..wonen bij mij in het dorp. En het zijn geen marokanen . Het zijn half surinamers/half nederlanders.

quote:
Er zijn hier al generaties lang uit Suriname afkomstige mensen in Nederland (waren tenslotte voor de onafhankelijkheid ook al Nederlanders). Zijn dat dan ook nog allochtonen volgens die begrippenlijst van het CBS?
Yep. Geboren in een niet westers land.
  maandag 24 september 2001 @ 23:19:43 #20
272 R@b
No-nonsens
pi_1728271
Broers bekennen doodsteken jongen (16)

NOORDWIJK - Twee broers (17 en 15) hebben bekend in de nacht van vrijdag op zaterdag een 16-jarige jongen uit Katwijk te hebben doodgestoken. Dat heeft een woordvoerder van de politie maandag gezegd. De twee werden vlak na het plegen van het incident aangehouden. Het misdrijf gebeurde in het uitgaanscentrum De Grent in Noordwijk.

Een snackbar, een moskee en een kinderdagverblijf in Noordwijk zijn de nacht na de steekpartij doelwit geweest van vernielingen en racistische bekladdingen. Volgens burgemeester J. van der Sluijs van Noordwijk bestaat er een verband tussen te misdrijven.

In een maandag uitgegeven verklaring legt het gemeentebestuur van Noordwijk een link met beide gebeurtenissen. Volgens Van der Sluijs zijn de vernielingen en bekladdingen een reactie op de dodelijke steekpartij. Hij baseert dat op de geruchten die in Noordwijk de ronde doen dat de verdachten van Marokkaanse afkomst zijn. Dit blijkt echter niet het geval. De twee jongens die bekend hebben, bezitten de Nederlandse nationaliteit.

In de brief schrijft de burgemeester van Noordwijk verder dat het gemeentebestuur het onaanvaardbaar vindt dat haar allochtone medeburgers op deze wijze onterecht bij de steekpartij worden betrokken. "We verwerpen iedere vorm van racistisch en discriminerend geweld, ongeacht de motieven die hieraan ten grondslag liggen."

De snackbar in het centrum van Noordwijk was overigens al eerder het doelwit van racistische pesterijen. Die leiden er in januari zelfs toe dat een Egyptische echtpaar hun onderneming sloot en Noordwijk verlieten. Drie Turkse ondernemers namen toen de zaak over.

Van der Sluijs vermoedt dat dezelfde personen nu achter de nieuwe aanslagen zitten. Hij zegt zelfs te weten wie het zijn. "Het zijn jongeren afkomstig uit de zogenoemde gabber-cultuur. De politie en het gemeentebestuur beschikken evenwel nog altijd niet over harde bewijzen om deze raddraaiers op te pakken."

http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.noordwijk.steekpartij.html
==============================

Het is duidelijk waarom er nu wordt gezegd dat het niet om allochtone jongeren gaat omdat de link wordt gelegd naar Turken, Marokkanen.

Maar in principe had de Telegraaf gelijk, alhoewel het van allochtone afkomst hier beter weg gelaten had kunnen worden.

[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 24-09-2001 23:20]

maandag 24 september 2001 @ 23:20:06 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1728282
quote:
Op maandag 24 september 2001 23:11 schreef R@b het volgende:

Yep. Geboren in een niet westers land.

Aha, dan ben ik opeens ook een allochtoon, mijn vader is in Polen geboren, of is dat nou opeens wel een westers land na de val van het Oostblok?

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 24 september 2001 @ 23:23:37 #22
272 R@b
No-nonsens
pi_1728337
quote:
Op maandag 24 september 2001 23:20 schreef golfer het volgende:

[..]

Aha, dan ben ik opeens ook een allochtoon, mijn vader is in Polen geboren, of is dat nou opeens wel een westers land na de val van het Oostblok?

Altijd al gedacht dat jij een allochtoon was.

Zelf vind ik trouwens dat als je ouders westers zijn opgevoed, en dat overgebracht hebben op hun kinderen, je niet meer kunt spreken van allochtoon in de betekenis die er nu aan toe gedacht wordt.

dinsdag 25 september 2001 @ 01:50:09 #23
16088 ShuShu
for president
pi_1729418
quote:
Op maandag 24 september 2001 23:19 schreef R@b het volgende:
Broers bekennen doodsteken jongen (16)

NOORDWIJK - <Big Snip> Het is duidelijk waarom er nu wordt gezegd dat het niet om allochtone jongeren gaat omdat de link wordt gelegd naar Turken, Marokkanen.

Maar in principe had de Telegraaf gelijk, alhoewel het van allochtone afkomst hier beter weg gelaten had kunnen worden.

Tsja erbij zetten er niet bij zetten, vraag me af of het uberhaupt nog uitmaakt, het gaat om de algehele beeldvorming en die is er toch al. Ik bedoel wie wil bijv. de foto van de dader nu nog zien, is bijvoorbaat een buitenlander met een kleurtje... toch? (Heerlijk toch die 2 hokjes zwart en wit). Of overdrijf ik nu als ik o.a. afga op de de onmiskenbare cijfers van CBS en de gemiddelde reactie op de door R@b geopende allochtonen-topics en dat is ook een redelijk gegeven. (Dank je Rob).
Zou FOK stiekum, Forums Over Kleurlingen betekenen.. Ok ok got carried away.. ff ontopic

Ik heb geen zin om feiten te gaan weerleggen cijfers zijn cijfers en zoals ik al eerder vermeld heb Multiculturele samenleving en Marokkaanse jongeren worden de diefstallen in mijn eigen winkel, en dat is nog maar het topje van de ijsberg ook door vooral Marokkanen gepleegd. <offtopic>(Is overigens grappig dat je op Marokkaanse forums ziet dat Marokkanen zich graag verstoppen achter het begrip Allochtoon.)</offtopic>

Tuurlijk kun je ellende nooit uitbannen en heeft iedere nationaliteit z'n tuig rond lopen "Meindert Tjoelker anyone?"

Maar voor Marokkaanse, Antiliaanse jeugd en opvoeders en nog meer van dat irritante probleemspul zou een maatschappelijk resetknopje uitkomst bieden en dan de Deense manier van inburgeren (of niet), Denemarken heeft dit soort dingen beter geregeld, veel beter. (is toch Denemarken?)

Zou er meteen voor tekenen om het zo aan te pakken inburgeren anders ophoepelen, wil je niet heb je geen respect, ophoepelen. Zo word er niemand vreemd aangekeken want een vreemde kop is wel een kop waarvan je BLINDELINGS mag aannemen dat ie je respecteert en er wel degelijk interesse is voor het land waar ie in leeft.

Helaas is het niet zo makkelijk...

"Moeilijk hè integreren... jammer dat jullie het voor al die andere mensen weten te verzieken, zegmaar 'het gros' je weet wel die mensen die geen inburgering/corrigeer cursus nodig hebben, die vloeiend Nederlands spreken, die mensen die jullie naroepen als je met z'n twintigen bij 'n bushokje staan omdat zij wel mensen in hun waarde laten, of de scholen waarvan jullie het gemiddelde naar beneden weten te halen omdat je op school en na school bezig bent met je te bewijzen op alles wat irrelevant is..." Ik KOTS op die lui die de samenleving maken tot wat het is en wat het dreigt te worden.. en wacht stilletjes op 'n ommekeer of een nieuw leventje van ShuShu op Aruba, rust en respect, dat is alles.

ShuShu

"For every action theirs a reaction, and a pikey reaction... is quiet a f*ckin thing!" - Snatch
  dinsdag 25 september 2001 @ 11:08:50 #24
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_1730813
Om nog even iets leuks toe te voegen aan mijn anti-telegraaf monoloog:
quote:
Deze keer keek Stephan volgens de daders verkeerd naar hen en begonnen zij weer herrie te schoppen. Stephan wilde geen ruzie en ging met twee vrienden weg. Buiten kwamen de jongens hen achterna en staken Stephan neer.
Het is nu in ieder geval zeker dat de 15 jarige medeplichtige, die volgens mij alweer op vrije voeten is, flinke klappen heeft gehad voor er messen in het spel kwamen. Bovendien stond het slachtoffer bekent als ruziezoeker. Hij kwam altijd met veel vrienden naar Noordwijk en maakte van die overmacht gebruik eens flink ruzie te gaan zoeken. Ik ken echt veel mensen die weleens ruzie met hem hebben gehad.
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:31:04 #25
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1731549
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 11:08 schreef MeneerTim het volgende:
Om nog even iets leuks toe te voegen aan mijn anti-telegraaf monoloog:
[..]

Het is nu in ieder geval zeker dat de 15 jarige medeplichtige, die volgens mij alweer op vrije voeten is, flinke klappen heeft gehad voor er messen in het spel kwamen. Bovendien stond het slachtoffer bekent als ruziezoeker. Hij kwam altijd met veel vrienden naar Noordwijk en maakte van die overmacht gebruik eens flink ruzie te gaan zoeken. Ik ken echt veel mensen die weleens ruzie met hem hebben gehad.

Ja het zal allemaal wel met jou, ik neem toch eerder de telegraaf aan dan dat jij zegt de jongen te kennen hoor

Ik heb namelijk geknikkerd met Bin Laden , ook toen al een vreemd mannetje

The truth was in here.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')