Helft Nederlandse moslims heeft begrip voor aanslagen
Uitgegeven: 18-9-2001 17:30
Laatst gewijzigd: 18-9-2001 18:11
UTRECHT - Bijna de helft (47,7 procent) van de moslims in Nederland heeft volledig begrip voor de terroristische aanslagen in New York en Washington. Tegelijkertijd keurt een ruime meerderheid (61,5 procent) ze af. Ruim 5 procent oordeelt met instemming over de aanslagen, een kwart staat er neutraal tegenover.
Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau Foquz Etnomarketing in opdracht van Contrast, weekblad over de multiculturele samenleving. Het bureau ondervroeg in de week na de aanslagen 426 moslims in Nederland. De editie van Contrast waarin de resultaten zijn gepubliceerd, verschijnt donderdag.
Van de ondervraagden kan 36,9 procent zich de vreugde van sommige moslims over de aanslagen voorstellen. 28,6 Procent kan zich die blijdschap "een beetje" voorstellen, 29,3 procent niet.
Afkeuring
Bijna de helft (48,8 procent) keurt vreugde-uitingen als die van Palestijnen in de bezette gebieden en Marokkaanse jongeren in Ede overigens af.
Ruim de helft (51 procent) van de moslims is "heel erg" tot "een beetje" bang voor toenemende discriminatie. Driekwart van de ondervraagden heeft daar tot nu toe nog niets van gemerkt. Verder vindt meer dan de helft (57 procent) de berichtgeving in de media over de aanslagen vooringenomen. Driekwart zegt de verslaggeving "een beetje" tot "erg" pro-westers te vinden.
Van Boxtel
De ondervraagden zijn afkomstig uit tien verschillende geboortelanden. Marokkanen (37 procent) en Turken (26 procent) vormen de grootste groepen geënquêteerden. Sekse, leeftijd, opleiding en etniciteit blijken van weinig invloed te zijn op de uitkomsten.
Minister Van Boxtel van Integratiebeleid liet in een reactie weten "heel verontrust" te zijn over het begrip dat onder Nederlandse allochtonen zou bestaan voor de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten.
-----------------------------------------
Lusten jullie nog peultjes? Ome Pim schijnt toch gelijk te krijgen.....
quote:En dan keur je zo'n actie dus goed
Op dinsdag 18 september 2001 19:34 schreef De_Inquisiteur het volgende:
Misschien hebben die mensen wel veel erger dingen medegemaakt.
quote:Dat doet maar 5%.
Op dinsdag 18 september 2001 19:36 schreef milagro het volgende:
En dan keur je zo'n actie dus goed
quote:Da's dan 5% teveel.
Op dinsdag 18 september 2001 19:37 schreef De_Inquisiteur het volgende:[..]
Dat doet maar 5%.
quote:Nou, nou... Dat noem ik nog eens een onderzoek waar je van op aan kunt.
Het bureau ondervroeg in de week na de aanslagen 426 moslims in Nederland.
Zeker gezien het feit dat er ruim 800.000 moslims in Nederland zijn.
Begrip voor iets hebben is heel iets anders dan iets goedkeuren!
Overigs vind ik een onderzoek van 426 mensen op zo'n bevolkingsgroep erg weinig. Dan heb je 21 mensen nodig om aan die 5 procent te komen.
En ik denk dat de meningen gaan verschuiven zodra het echt spannend wordt.
quote:Voor een enquete onder de gehele nederlandse bevolking is een aantal van 1000 al meer dan genoeg.
Op dinsdag 18 september 2001 19:45 schreef El-Lupe het volgende:[..]
Nou, nou... Dat noem ik nog eens een onderzoek waar je van op aan kunt.
Zeker gezien het feit dat er ruim 800.000 moslims in Nederland zijn.
Kwestie van statistiek. Dit is gewoon een standaard representatief onderzoek.
Als het nou eens een keer niet bij zo'n standaard reactie zou blijven. Ja, je kunt altijd hoop hebben..
quote:Nee, omdat de moslim een etnische minderheid is en omdat de zaak gevoelig is lijkt mij het percentage ondervraagden nog laag. I.i.g. ligt het ook aan hoé de vragen zijn gesteld, maar ook hoe de resultaten geopenbaard zijn. Ze hebben er begrip voor... dat kan zoveel betekenen. Het betekend in ieder geval niet dat ze het goedkeuren of dat ze er om juichen. Paniek-schoppend onderzoek!
Op dinsdag 18 september 2001 19:51 schreef Sniper het volgende:[..]
Voor een enquete onder de gehele nederlandse bevolking is een aantal van 1000 al meer dan genoeg.
Kwestie van statistiek. Dit is gewoon een standaard representatief onderzoek.
quote:Stuitende cijfers, zou me schamen als ik moslim zou zijn.
Helft moslims heeft begrip voor aanslagen
UTRECHT (ANP) - Bijna de helft (47,7 procent) van de moslims in Nederland heeft volledig begrip voor de terroristische aanslagen in New York en Washington. Tegelijkertijd keurt een ruime meerderheid (61,5 procent) ze af.
quote:5% potentiële moslim terroristen. In iedere geval zeer fundamentalistisch ingestelde klootzakken.
Ruim 5 procent oordeelt met instemming over de aanslagen,
quote:Het wachten is op degenen die deze cijfers weer komen bedekken met de spreekwoordelijk mantel der liefde.
een kwart staat er neutraal tegenover. Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau Foquz Etnomarketing in opdracht van Contrast, weekblad over de multiculturele samenleving. Het bureau ondervroeg in de week na de aanslagen 426 moslims in Nederland. De editie van Contrast waarin de resultaten zijn gepubliceerd, verschijnt donderdag.Overige uitkomsten
Van de ondervraagden kan 36,9 procent zich de vreugde van sommige moslims over de aanslagen voorstellen. 28,6 Procent kan zich die blijdschap 'een beetje' voorstellen, 29,3 procent niet. Bijna de helft (48,8 procent) keurt vreugde-uitingen als die van Palestijnen in de bezette gebieden en Marokkaanse jongeren in Ede overigens af.
Ruim de helft (51 procent) van de moslims is 'heel erg' tot 'een beetje' bang voor toenemende discriminatie. Driekwart van de ondervraagden heeft daar tot nu toe nog niets van gemerkt. Verder vindt meer dan de helft (57 procent) de berichtgeving in de media over de aanslagen vooringenomen. Driekwart zegt de verslaggeving 'een beetje' tot 'erg' pro-westers te vinden.
De ondervraagden zijn afkomstig uit tien verschillende geboortelanden. Marokkanen (37 procent) en Turken (26 procent) vormen de grootste groepen geënquîteerden. Sekse, leeftijd, opleiding en etniciteit blijken van weinig invloed te zijn op de uitkomsten.
quote:Van Boxtel. Hou toch op man, mislukt figuur.....
Van BoxtelMinister Van Boxtel van Integratiebeleid zegt ,,heel verontrust'' te zijn over het begrip dat onder Nederlandse allochtonen zou bestaan voor de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten.
Van Boxtel wil, naar aanleiding van de uitkomsten, met sleutelfiguren uit de Moslimgemeenschap in Nederland rond de tafel. Hij wil dat zij hun achterban wijzen op de verantwoording die allochtonen in Nederland hebben. ,,Universele menselijke waarden moeten ook door hen worden uitgedragen.''
De afgelopen week deden zich in Nederland incidenten voor tussen allochtonen en, vermoedelijk, autochtonen. Islamitische jongeren in Ede gingen na de aanslagen in de VS de straat op om hun vreugde te uiten. De afgelopen dagen werd een aantal Islamitische scholen, op diverse plekken in het land, in brand gestoken.
Volgens beschouwers van de binnenlandse politiek tonen de incidenten het failliet van het Nederlandse integratiebeleid aan. Van Boxtel noemt dit onzin. ,,In vergelijking met het buitenland is de omgang tussen autochtonen en allochtonen hier vreedzaam. Soms botst en schuurt het. Maar over het algemeen verloopt de integratie goed.''
quote:Hmm, stel dat die 426 ondervraagden toevallig een wat fundamentalistischere inslag hadden en laten we dan 2% van die 5% afhalen voor de rest van de moslims in nederland.
Op dinsdag 18 september 2001 19:45 schreef El-Lupe het volgende:Zeker gezien het feit dat er ruim 800.000 moslims in Nederland zijn.
[klein rekensommetje]
3% van 800.000 is toch al bijna 25000.
[/klein rekensommetje]
Hiervan uitgaande keurt dus zo'n 25000 moslims deze terroristische aanslag goed.
Ben overigens net zo benieuwd hoe de uitslag zou zijn onder de 'autochtone' bevolking...
quote:Ik kan me de vreugde van sommige moslims ook voorstellen. Desondanks heb ik de grootst mogelijke afkeur voor deze aanslagen.
Van de ondervraagden kan 36,9 procent zich de vreugde van sommige moslims over de aanslagen voorstellen.
quote:Waarom?
Op woensdag 19 september 2001 00:52 schreef Halinalle het volgende:
Ik vraag me af wat deze enquete werkelijk voor waarde heeft.
Ik had deze enquete helemaal niet nodig om te weten dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse moslims begrip heeft voor deze actie. Cijfer valt alleen iets hoger uit dan ik gedacht had.
Ga eens met moslims praten, dan merk je vanzelf dat er een hoop zijn die anti-Amerikaans en anti-joods zijn ingesteld. Wat dat betreft kunnen die arm in arm met extreem rechtse lieden lopen. (alleen wat dat betreft dan).
Cijfers waren alleen een beetje pijnlijk voor Wim Kok, toen die vanavond in Netwerk over die cijfers om een mening werd gevraagd.
(interessante uitzending trouwens, wordt nu nog herhaalt op Nederland1)
g
Het enige resultaat van dit onderzoek dat wel opvallend is maar onderbesneeuwd blijft, is volgens mij dat 61,5 procent de aanslagen afkeurt. Dat betekent dus dat 38,5 procent de aanslag niet afkeurt. En dat vind ik nou wel schokkend.
quote:Dan zie ik toch graag de standaarddeviatie bij deze getallen. Ik vind 426 mensen erg weinig om een oordeel te vellen over de stemming onder moslims woonachtig in Nederland. Je mag deze percentages dan ook met een flinke korrel zout nemen.
Op dinsdag 18 september 2001 19:51 schreef Sniper het volgende:
Voor een enquete onder de gehele nederlandse bevolking is een aantal van 1000 al meer dan genoeg.Kwestie van statistiek. Dit is gewoon een standaard representatief onderzoek.
quote:Mee eens. Deze enquete is lekker makkelijk en komt zeer tendentieus over. Precies wat mensen willen horen.
Op woensdag 19 september 2001 00:52 schreef Halinalle het volgende:
Ik vraag me af wat deze enquete werkelijk voor waarde heeft.
[..]Ik kan me de vreugde van sommige moslims ook voorstellen. Desondanks heb ik de grootst mogelijke afkeur voor deze aanslagen.
quote:nee jij trekt je eigen conclusies wel he.
Op woensdag 19 september 2001 01:04 schreef R@b het volgende:[..]
Ik had deze enquete helemaal niet nodig om te weten dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse moslims begrip heeft voor deze actie.
quote:objection your honnor. moslims op TV praten niet terug, dus dat is geen gesprek. de meeste moslims betreuren de doden wel degelijk en stellen dat de daders zelfs geen oprechte moslims zijn omdat dit soort pratijken niet overeenstemmen met de koran. een aanslag op het pentagon ligt vaak anders, omdat dat een militair doel is en de VS, ik verwijs naar het Artikel van Rob Fisk in het Rotterdams Dagblad, als agressors in het Midden oosten worden gezien. iets wat met redelijke argumenten te onderbouwen valt.
Cijfer valt alleen iets hoger uit dan ik gedacht had.
Ga eens met moslims praten, dan merk je vanzelf dat er een hoop zijn die anti-Amerikaans en anti-joods zijn ingesteld. Wat dat betreft kunnen die arm in arm met extreem rechtse lieden lopen. (alleen wat dat betreft dan).
maar goed dit is natuurlijk weer onzin, want de conclusies zijn reeds getrokken.
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van de (niet-islamitische) Nederlanders. ik kan namelijk persoonlijk ook begrip opbrengen voor de aanslagen, waarbij ik tevens weldegelijk de doden betreur!
Gelukkig was Kok geschokt en nam hij het wordt ONACCEPTABEL in de mond. Zet het nou ook eens om in daden! Zal wel wachten worden op de nieuwe regering, bij Gods gratie zonder de PvdA.
Ik zou heel erg graag iets heel ongenuanceerds over die 5% willen zeggen maar doe dat niet.
quote:Groningse asielzoekers ...
Op woensdag 19 september 2001 14:59 schreef Sniper het volgende:
En ja hoor. Gelijk de resultaten onder het tapijt schuiven er vraagtekens bijzetten etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |