abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 september 2001 @ 19:20:03 #1
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_1670982
www.nu.nl:

Helft Nederlandse moslims heeft begrip voor aanslagen

Uitgegeven: 18-9-2001 17:30
Laatst gewijzigd: 18-9-2001 18:11

UTRECHT - Bijna de helft (47,7 procent) van de moslims in Nederland heeft volledig begrip voor de terroristische aanslagen in New York en Washington. Tegelijkertijd keurt een ruime meerderheid (61,5 procent) ze af. Ruim 5 procent oordeelt met instemming over de aanslagen, een kwart staat er neutraal tegenover.

Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau Foquz Etnomarketing in opdracht van Contrast, weekblad over de multiculturele samenleving. Het bureau ondervroeg in de week na de aanslagen 426 moslims in Nederland. De editie van Contrast waarin de resultaten zijn gepubliceerd, verschijnt donderdag.

Van de ondervraagden kan 36,9 procent zich de vreugde van sommige moslims over de aanslagen voorstellen. 28,6 Procent kan zich die blijdschap "een beetje" voorstellen, 29,3 procent niet.

Afkeuring

Bijna de helft (48,8 procent) keurt vreugde-uitingen als die van Palestijnen in de bezette gebieden en Marokkaanse jongeren in Ede overigens af.

Ruim de helft (51 procent) van de moslims is "heel erg" tot "een beetje" bang voor toenemende discriminatie. Driekwart van de ondervraagden heeft daar tot nu toe nog niets van gemerkt. Verder vindt meer dan de helft (57 procent) de berichtgeving in de media over de aanslagen vooringenomen. Driekwart zegt de verslaggeving "een beetje" tot "erg" pro-westers te vinden.

Van Boxtel

De ondervraagden zijn afkomstig uit tien verschillende geboortelanden. Marokkanen (37 procent) en Turken (26 procent) vormen de grootste groepen geënquêteerden. Sekse, leeftijd, opleiding en etniciteit blijken van weinig invloed te zijn op de uitkomsten.

Minister Van Boxtel van Integratiebeleid liet in een reactie weten "heel verontrust" te zijn over het begrip dat onder Nederlandse allochtonen zou bestaan voor de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten.

-----------------------------------------

Lusten jullie nog peultjes? Ome Pim schijnt toch gelijk te krijgen.....

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_1671097
Ik vind het toch wel schokkend dat bijna 40% de aanslag niet afkeurt. En hoe kun je nou in godsnaam neutraal tegenover zo'n aanslag staan, volgens mij durfde ze gewoon er niet voor uit te komen dat ze voor die uitslag waren.
This is this. This ain't something else, this is this!
  dinsdag 18 september 2001 @ 19:34:20 #3
15444 De_Inquisiteur
The Power Of Suggestion...
pi_1671101
Misschien hebben die mensen wel veel erger dingen medegemaakt.
... is often underestimated
pi_1671123
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:34 schreef De_Inquisiteur het volgende:
Misschien hebben die mensen wel veel erger dingen medegemaakt.
En dan keur je zo'n actie dus goed
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 18 september 2001 @ 19:37:17 #5
15444 De_Inquisiteur
The Power Of Suggestion...
pi_1671133
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:36 schreef milagro het volgende:
En dan keur je zo'n actie dus goed
Dat doet maar 5%.
... is often underestimated
pi_1671201
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:37 schreef De_Inquisiteur het volgende:

[..]

Dat doet maar 5%.

Da's dan 5% teveel.
pi_1671209
quote:
Het bureau ondervroeg in de week na de aanslagen 426 moslims in Nederland.
Nou, nou... Dat noem ik nog eens een onderzoek waar je van op aan kunt.

Zeker gezien het feit dat er ruim 800.000 moslims in Nederland zijn.

Geef mijn taartpunt maar aan Pim!
pi_1671273
Je hebt leugens en je hebt statistieken...

Begrip voor iets hebben is heel iets anders dan iets goedkeuren!

Overigs vind ik een onderzoek van 426 mensen op zo'n bevolkingsgroep erg weinig. Dan heb je 21 mensen nodig om aan die 5 procent te komen.

En ik denk dat de meningen gaan verschuiven zodra het echt spannend wordt.

pi_1671285
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:45 schreef El-Lupe het volgende:

[..]

Nou, nou... Dat noem ik nog eens een onderzoek waar je van op aan kunt.

Voor een enquete onder de gehele nederlandse bevolking is een aantal van 1000 al meer dan genoeg.

Kwestie van statistiek. Dit is gewoon een standaard representatief onderzoek.

dinsdag 18 september 2001 @ 20:11:41 #10
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1671535
Minister Van Boxtel van Integratiebeleid liet in een reactie weten "heel verontrust" te zijn over het begrip dat onder Nederlandse allochtonen zou bestaan voor de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten.

Als het nou eens een keer niet bij zo'n standaard reactie zou blijven. Ja, je kunt altijd hoop hebben..

dinsdag 18 september 2001 @ 23:22:41 #11
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_1673649
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:51 schreef Sniper het volgende:

[..]

Voor een enquete onder de gehele nederlandse bevolking is een aantal van 1000 al meer dan genoeg.

Nee, omdat de moslim een etnische minderheid is en omdat de zaak gevoelig is lijkt mij het percentage ondervraagden nog laag. I.i.g. ligt het ook aan hoé de vragen zijn gesteld, maar ook hoe de resultaten geopenbaard zijn. Ze hebben er begrip voor... dat kan zoveel betekenen. Het betekend in ieder geval niet dat ze het goedkeuren of dat ze er om juichen. Paniek-schoppend onderzoek!
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:23:53 #12
272 R@b
No-nonsens
pi_1673659
quote:
Helft moslims heeft begrip voor aanslagen

UTRECHT (ANP) - Bijna de helft (47,7 procent) van de moslims in Nederland heeft volledig begrip voor de terroristische aanslagen in New York en Washington. Tegelijkertijd keurt een ruime meerderheid (61,5 procent) ze af.

Stuitende cijfers, zou me schamen als ik moslim zou zijn.
quote:
Ruim 5 procent oordeelt met instemming over de aanslagen,
5% potentiële moslim terroristen. In iedere geval zeer fundamentalistisch ingestelde klootzakken.
quote:
een kwart staat er neutraal tegenover. Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau Foquz Etnomarketing in opdracht van Contrast, weekblad over de multiculturele samenleving. Het bureau ondervroeg in de week na de aanslagen 426 moslims in Nederland. De editie van Contrast waarin de resultaten zijn gepubliceerd, verschijnt donderdag.

Overige uitkomsten

Van de ondervraagden kan 36,9 procent zich de vreugde van sommige moslims over de aanslagen voorstellen. 28,6 Procent kan zich die blijdschap 'een beetje' voorstellen, 29,3 procent niet. Bijna de helft (48,8 procent) keurt vreugde-uitingen als die van Palestijnen in de bezette gebieden en Marokkaanse jongeren in Ede overigens af.

Ruim de helft (51 procent) van de moslims is 'heel erg' tot 'een beetje' bang voor toenemende discriminatie. Driekwart van de ondervraagden heeft daar tot nu toe nog niets van gemerkt. Verder vindt meer dan de helft (57 procent) de berichtgeving in de media over de aanslagen vooringenomen. Driekwart zegt de verslaggeving 'een beetje' tot 'erg' pro-westers te vinden.

De ondervraagden zijn afkomstig uit tien verschillende geboortelanden. Marokkanen (37 procent) en Turken (26 procent) vormen de grootste groepen geënquîteerden. Sekse, leeftijd, opleiding en etniciteit blijken van weinig invloed te zijn op de uitkomsten.

Het wachten is op degenen die deze cijfers weer komen bedekken met de spreekwoordelijk mantel der liefde.
quote:
Van Boxtel

Minister Van Boxtel van Integratiebeleid zegt ,,heel verontrust'' te zijn over het begrip dat onder Nederlandse allochtonen zou bestaan voor de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten.

Van Boxtel wil, naar aanleiding van de uitkomsten, met sleutelfiguren uit de Moslimgemeenschap in Nederland rond de tafel. Hij wil dat zij hun achterban wijzen op de verantwoording die allochtonen in Nederland hebben. ,,Universele menselijke waarden moeten ook door hen worden uitgedragen.''

De afgelopen week deden zich in Nederland incidenten voor tussen allochtonen en, vermoedelijk, autochtonen. Islamitische jongeren in Ede gingen na de aanslagen in de VS de straat op om hun vreugde te uiten. De afgelopen dagen werd een aantal Islamitische scholen, op diverse plekken in het land, in brand gestoken.

Volgens beschouwers van de binnenlandse politiek tonen de incidenten het failliet van het Nederlandse integratiebeleid aan. Van Boxtel noemt dit onzin. ,,In vergelijking met het buitenland is de omgang tussen autochtonen en allochtonen hier vreedzaam. Soms botst en schuurt het. Maar over het algemeen verloopt de integratie goed.''

Van Boxtel. Hou toch op man, mislukt figuur.....
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1673830
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:45 schreef El-Lupe het volgende:

Hmm, stel dat die 426 ondervraagden toevallig een wat fundamentalistischere inslag hadden en laten we dan 2% van die 5% afhalen voor de rest van de moslims in nederland.

[klein rekensommetje]

3% van 800.000 is toch al bijna 25000.

[/klein rekensommetje]

Hiervan uitgaande keurt dus zo'n 25000 moslims deze terroristische aanslag goed.

Ben overigens net zo benieuwd hoe de uitslag zou zijn onder de 'autochtone' bevolking...

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_1674201
Toch triest dat er nog lui zijn die het wel begrijpen. Die komen hier profiteren van de westerse geneugten waar die terroristen juist zo tegen zijn. Dat stelletje overlopers dat te laf is om in het eigen land orde op zaken te stellen komt hier wel lekker meeprofiteren en moet dan ook nog zonodig het eens zijn met een stel terroristen dat zoiets belachelijks doet. Als ze het er zo mee eens zijn zout dan snel op uit dit kapitalistisch land dat samen met de USA, Duitsland, Belgie, Frankrijk, Engeland en de rest van de EU wat betreft dit soort dingen (aanpakken en uitroeien van die terroristen) toch wel op een lijn staat.
> Nederland: het cirus is open <
pi_1674222
Ik vraag me af wat deze enquete werkelijk voor waarde heeft.
quote:
Van de ondervraagden kan 36,9 procent zich de vreugde van sommige moslims over de aanslagen voorstellen.
Ik kan me de vreugde van sommige moslims ook voorstellen. Desondanks heb ik de grootst mogelijke afkeur voor deze aanslagen.
pi_1674261
quote:
Op woensdag 19 september 2001 00:52 schreef Halinalle het volgende:
Waarom?

Ik had deze enquete helemaal niet nodig om te weten dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse moslims begrip heeft voor deze actie. Cijfer valt alleen iets hoger uit dan ik gedacht had.

Ga eens met moslims praten, dan merk je vanzelf dat er een hoop zijn die anti-Amerikaans en anti-joods zijn ingesteld. Wat dat betreft kunnen die arm in arm met extreem rechtse lieden lopen. (alleen wat dat betreft dan).

Cijfers waren alleen een beetje pijnlijk voor Wim Kok, toen die vanavond in Netwerk over die cijfers om een mening werd gevraagd.

(interessante uitzending trouwens, wordt nu nog herhaalt op Nederland1)

g

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1676466
Berichtgeving in de media over dit soort onderzoeken kun je maar beter per definitie wantrouwen. Journalisten lijken nauwelijks in staat resultaten juist te interpreteren of de waarde van dit soort enquetes goed in te schatten. Ook in dit geval slaat de journalist de plank mis door als kop te kiezen "Helft Nederlandse moslims heeft begrip voor aanslagen".
Ten eerste zegt dit niet zoveel. Er zijn wel honderd redenen te bedenken waarom je in meer of mindere mate begrip voor deze aanslagen zou kunnen hebben. Dat zegt weinig over je mate van sympathie voor de terroristen.
Ten tweede lijkt me dit resultaat totaal niet opzienbarend. Iedereen die de discussie in de media heeft gevolgd weet toch dat er een ontstellend hoog aantal zogenaamde deskundigen en andere opiniemakers is dat niets liever doet dan de Amerikanen in te peperen dat hun buitenlandse politiek debet is geweest aan de aanslag? Zelfs Jan Mulder fulmineerde in Barend en Van Dorp gisteravond over een Volkskrant-redacteur die het gore lef had gehad te suggereren dat Nederland zich misschien eerst maar eens gewoon achter de VS moest opstellen. Als ik het aantal posts hier op Fok lees dat begint met "Ik keur de aanslagen natuurlijk af hoor, maar..." om vervolgens te beweren dat de Amerikanen zo fout zijn als maar kan en dit aan zichzelf te danken hebben, dan denk ik dat de in dit onderzoek ondervraagde moslims minder begrip hebben voor de aanslagen dan de Fok-posters.

Het enige resultaat van dit onderzoek dat wel opvallend is maar onderbesneeuwd blijft, is volgens mij dat 61,5 procent de aanslagen afkeurt. Dat betekent dus dat 38,5 procent de aanslag niet afkeurt. En dat vind ik nou wel schokkend.

Iets wat je zelf niet wilt wat ze bij je doen moet je ook niet bij anderen doen. En iets wat je niet wilt wat gedaan word en daar commentaar op geeft moet je het zelf ook niet doen. En laat iedereen in zijn of haar waarden.
pi_1676509
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:51 schreef Sniper het volgende:

Dan zie ik toch graag de standaarddeviatie bij deze getallen. Ik vind 426 mensen erg weinig om een oordeel te vellen over de stemming onder moslims woonachtig in Nederland. Je mag deze percentages dan ook met een flinke korrel zout nemen.
O+. Ripley. O+.
  woensdag 19 september 2001 @ 14:33:48 #19
7814 wiip
Forgive, but never forget. JFK
pi_1676524
quote:
Op woensdag 19 september 2001 00:52 schreef Halinalle het volgende:
[..]

Ik kan me de vreugde van sommige moslims ook voorstellen. Desondanks heb ik de grootst mogelijke afkeur voor deze aanslagen.

Mee eens. Deze enquete is lekker makkelijk en komt zeer tendentieus over. Precies wat mensen willen horen.
Straks komt er een enquete over hoeveel nederlanders een moskee willen opblazen/in brand steken/vernielen. Gaan we daar dan ook conclusies over trekken???
Descartes:Each problem that I solved became a rule which served afterwards to solve other problems. JFK:Mankind must put an end to war or war will put an end to mankind.
  woensdag 19 september 2001 @ 14:35:32 #20
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1676537
quote:
Op woensdag 19 september 2001 01:04 schreef R@b het volgende:

[..]

Ik had deze enquete helemaal niet nodig om te weten dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse moslims begrip heeft voor deze actie.

nee jij trekt je eigen conclusies wel he.
quote:
Cijfer valt alleen iets hoger uit dan ik gedacht had.
Ga eens met moslims praten, dan merk je vanzelf dat er een hoop zijn die anti-Amerikaans en anti-joods zijn ingesteld. Wat dat betreft kunnen die arm in arm met extreem rechtse lieden lopen. (alleen wat dat betreft dan).
objection your honnor. moslims op TV praten niet terug, dus dat is geen gesprek. de meeste moslims betreuren de doden wel degelijk en stellen dat de daders zelfs geen oprechte moslims zijn omdat dit soort pratijken niet overeenstemmen met de koran. een aanslag op het pentagon ligt vaak anders, omdat dat een militair doel is en de VS, ik verwijs naar het Artikel van Rob Fisk in het Rotterdams Dagblad, als agressors in het Midden oosten worden gezien. iets wat met redelijke argumenten te onderbouwen valt.

maar goed dit is natuurlijk weer onzin, want de conclusies zijn reeds getrokken.

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van de (niet-islamitische) Nederlanders. ik kan namelijk persoonlijk ook begrip opbrengen voor de aanslagen, waarbij ik tevens weldegelijk de doden betreur!

‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
pi_1676597
Woehahaha, wel 426 ondervraagden! WOW! Wat een onderzoek.
Het is mbv statistiek erg makkelijk om een 'gewenst' resultaat te verkrijgen, zeker bij enquetes van deze omvang. Van Boxtel zou als geen ander beter moeten weten, voordat -ie zgn. geschokt gaat reageren.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_1676616
Ik begrijp, eerlijk gezegd, de verbazing niet. Moslims identificeren zich nu eenmaal niet met de VS, maar bijv. met Palestijnen. Ik begrijp ook niet dat resultaten van enquête consequenties zouden moeten hebben wat betreft de manier waarop wij moslims behandelen c.q. tegemoet treden. Die gedanken sind frei, mijne heren en dames. Fundament van "our way of life".
I´m back.
pi_1676744
En ja hoor. Gelijk de resultaten onder het tapijt schuiven er vraagtekens bijzetten etc. Mijn god, hoelang nog. Om heel erg moe van te worden.

Gelukkig was Kok geschokt en nam hij het wordt ONACCEPTABEL in de mond. Zet het nou ook eens om in daden! Zal wel wachten worden op de nieuwe regering, bij Gods gratie zonder de PvdA.

Ik zou heel erg graag iets heel ongenuanceerds over die 5% willen zeggen maar doe dat niet.

woensdag 19 september 2001 @ 15:01:29 #24
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_1676766
Laten we eerlijk zijn, deze enquete is gewoon helemaal uit zijn verband gerukt.
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
pi_1676775
quote:
Op woensdag 19 september 2001 14:59 schreef Sniper het volgende:
En ja hoor. Gelijk de resultaten onder het tapijt schuiven er vraagtekens bijzetten etc.
Groningse asielzoekers ...
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')