abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1494159
Uit de Dikke van Dalen:

toe'val
1. Onverwachte gebeurtenis, onvoorzien voorval

Als een gebeurtenis onverwacht meerdere keren voorvalt, is het dan nog wel toeval? Wat ís toeval? Bestaat toeval? Er zijn mensen die er heilig in geloven, er zijn mensen die er niet in geloven en die denken dat bepaalde zaken voorbestemd zijn.

Ik denk dat er een bepaald patroon, een bepaalde levensweg voor iedereen uitgestippeld is. Niet tot in details maar wel de grote lijnen. Iets dient plaats te vinden zodat je leven een bepaalde wending kan nemen.
Het klinkt allemaal vaag en ik heb dit idee ook nog niet echt 'uitgewerkt'. Vandaar dat ik benieuwd ben, wat anderen hiervan vinden. Ben je het met mij eens? Of kan je mij van het tegendeel overtuigen?

DuchessX

#geen
  zondag 26 augustus 2001 @ 15:53:57 #2
9263 D2k
Shoots 2 kill
pi_1494168
toeval bestaat niet
net zo min als geluk

imho uiteraard

pi_1494236
Waarom bestaan toeval en geluk niet volgens jou? Hebben deze dingen volgend jou met elkaar te maken?
#geen
pi_1494243
Het zijn maar begrippen die mensen verzonnen hebben om iets te duiden, denk ik dat hij bedoelt. Dat het niet echt een factor of een natuurwet of zo is.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_1494245
ik denk dat toeval wel bestaat, ik geloof er niet zo in dat bepaalde dingen voorbestemd zijn ...
pi_1494252
Ik zou niet weten wat hier te plaatsen.
Als toeval NIET bestaat, dan is het voorbestemd en dus vastgelegd en heeft ieder mens dus een voraf geplanned leven.
Wie planned dan jou leven?
pi_1494280
quote:
Op zondag 26 augustus 2001 16:09 schreef Juup© het volgende:
Ik zou niet weten wat hier te plaatsen.
Als toeval NIET bestaat, dan is het voorbestemd en dus vastgelegd en heeft ieder mens dus een voraf geplanned leven.
iemand die me niet mag ?
  zondag 26 augustus 2001 @ 16:24:53 #8
10358 TequiLa
TequiLa is the Devils Sweat...
pi_1494330
Ik denk dat geluk en toeval wel degelijk bestaan, maar dat je het wel tot op zeker hoogte kunt afdwingen...!
TequiLa aka Flow --> Jimmy Loo --> Flowing Productions --> Flowsplace --> Club KRANG
  zondag 26 augustus 2001 @ 16:50:15 #9
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_1494525
Geluk en toeval bestaat niet, kansberekening wel.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  zondag 26 augustus 2001 @ 16:59:19 #10
9263 D2k
Shoots 2 kill
pi_1494605
quote:
Op zondag 26 augustus 2001 16:50 schreef Oosthoek het volgende:
Geluk en toeval bestaat niet, kansberekening wel.
zoiets bedoel ik dus ook
pi_1495075
quote:
het toeval waardoor een deterministisch universum ontstond?

je impliceert hier wel heel erg een ubermind dat alles loopt te plannen etc..

en zelfs als je universum en je leven vaststaat.
als er al vaststaat dat je voor A gaat kiezen in plaats van B, dan is , ongeacht of iemand al weet dat het zal gebeuren het toch JOUW keuze geweest?

Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
  † In Memoriam † zondag 26 augustus 2001 @ 18:53:21 #12
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_1495212
Volgens mij is de chaos theorie een bewijs van het bestaan van toeval.

En kansberekening is al genoemd, als jij de hoofdprijs wint van de staatsloteriij is dat toeval of het toegedeeld krijgen van een mimieme kans?

Het heeft zeker invloed op je leven

The future is after you
pi_1498147
quote:
Op zondag 26 augustus 2001 18:53 schreef otaku-san het volgende:
Volgens mij is de chaos theorie een bewijs van het bestaan van toeval.

En kansberekening is al genoemd, als jij de hoofdprijs wint van de staatsloteriij is dat toeval of het toegedeeld krijgen van een mimieme kans?

Het heeft zeker invloed op je leven

Sinds wanneer is een theorie een bewijs?

Chaos bestaat niet. In dit universum zijn de wetten constant. Sommige wetten kennen we nog niet, bij andere weten we nog niet hoe we ze moeten koppelen. En dan heb je nog de onnoemelijke hoeveelheid parameters waar je rekening mee moet houden.

Chaos is slechts een manier om aan te duiden dat we datgene nog niet begrijpen.

Waarom ik denk dat toeval niet bestaat:

Als alles bestaat aan de hand van wetten, dan hoeft het niet zo te zijn dat "iets" of "iemand" heeft vastgelegd dat je leven voorbestemd is. Het kan prima zo zijn dat patronen (zoals fractals) bepalen wat de volgende stap zal zijn.

We hebben geen reden om aan te nemen dat het bestaan is begonnen met een big-bang, dus waarom zou niet alles een herhaling kunnen zijn van een patroon? Oneindig keren opnieuw alles meemaken... maar omdat je vergeet wat je meegemaakt hebt, is 't het toch waard.

maandag 27 augustus 2001 @ 15:30:45 #14
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1500531
Effe strikt natuurkundig:

Het hele universum bestaat uit atomen die weer bestaan uit subatomaire deeltjes.

Theoretisch volgen die allemaal een vast patroon in hun bewegingen en trillingen en beinvloeden elkaars bewegingen weer terwijl ze dat doen.

Theoretisch zou je dus elke beweging of trilling van elk deeltje in het universum kunnen voorspellen op basis van hoe het op tijdstip X is. Je zou dus hiermee de toekomst kunnen voorspellen.

Ergo: toeval bestaat niet zolang je alles op subatomair niveau bekijkt.

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
pi_1500594
quote:
Op zondag 26 augustus 2001 16:13 schreef ^liquid^ het volgende:

[..]

iemand die me niet mag ?

ROFLOL

overigens kan toeval en het feit dat alles voortbestemd is best naast elkaar bestaan. Zoals de omschrijving van van Dale al aangeeft 'een overwachte gebeurtenis' , als ik dus iemand tegen kom, wat ik verder niet verwachtte is dat voor mij toeval. Of dat voortbestemd was ja of te nee staat daar verder geheel buiten

Too often, we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown. BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap the motherfucker upside the head...
pi_1501659
ik geloof niet zo in toeval, maar dat iets is vastgelegd lijkt me eerlijk gezegd ook onwaarschijnlijk..
imo is het zo dat je bij wijze van spreken niet kan weten wanneer iets gaat gebeuren..
aangezien iedereen zijn/haar leven in eigen hand heeft kan het dus ook niet zo zijn dat iets "zomaar" gebeurt..

but i'll guess we'll never know will we?

pi_1501710
quote:
Op zondag 26 augustus 2001 15:52 schreef DuchessX het volgende:

Ik denk dat er een bepaald patroon, een bepaalde levensweg voor iedereen uitgestippeld is. Niet tot in details maar wel de grote lijnen. Iets dient plaats te vinden zodat je leven een bepaalde wending kan nemen.

Dit denk ik sinds vandaag nog sterker, steeds meer puzzelstukjes vallen in elkaar, het had zo moeten zijn!

Ow ja beargumenteren van dit geheel, heeft geen zin.

[Dit bericht is gewijzigd door Kimmie op 27-08-2001 18:46]

fake a dream
  dinsdag 28 augustus 2001 @ 12:57:16 #18
13103 dodo_devil
...antichrist...
pi_1506878
quote:
Op maandag 27 augustus 2001 15:30 schreef TheMarco het volgende:

Het hele universum bestaat uit atomen die weer bestaan uit subatomaire deeltjes.

Theoretisch volgen die allemaal een vast patroon in hun bewegingen en trillingen en beinvloeden elkaars bewegingen weer terwijl ze dat doen.

Theoretisch zou je dus elke beweging of trilling van elk deeltje in het universum kunnen voorspellen op basis van hoe het op tijdstip X is. Je zou dus hiermee de toekomst kunnen voorspellen.

Yep, zo denk ik er ook over. Maar aangezien niemand dat allemaal kan bevatten krijg je een soort 'illusie' van toeval en vrije wil.

Verder denk ik dat het menselijke zelfbewustzijn een product is van chemische reacties en dat er dus niet zoiets is als een 'ziel', waardoor alle beslissingen die iemand gaat maken ook aal 'vast' staan.

pi_1506974
ik twijfel al een tijdje of toeval bestaan enerzijds denk ik ja enerzijnds nee , heb voor beide argumenten en ik weet het niet mee
pi_1507347
Zinloos toeval bestaat volgens mij niet. Of het bestaat wel, maar alleen in de geest van de mens. Alles staat met elkaar in verbinding, zelfs de kleinste gebeurtenissen hebben een enorme impact. Neem het cliche voorbeeld van de vlinder in New York die een wervelwind in Tokyo veroorzaakt.
Die afhankelijkheid is zo ontzettend complex dat ten eerste de mens absoluut nooit de regelmaat zou kunnen zien omdat zijn hersenen hiervoor te beperkt zijn, ten tweede omdat de mens zelf ook deel uitmaakt van deze eenheid en dus niet objectief is. Het is namelijk niet mogelijk om de positie, richting en snelheid van elk deeltje te weten, omdat metingen per definitie het resultaat beinvloeden, hoe exacter de meting, hoe onnauwkeuriger de resultaten. Dit kan je alleen voorkomen als je als waarnemer buiten het systeem staat, en aangezien het systeem het hele universum omsluit is dit niet mogelijk.
Unox, the worst operating system.
pi_1511124
stel:
je gooit een dobbelsteen en je wil dat je 6 gooit. je gooit 6. toeval? op zich niet, bestwel grote kans namelijk dat je die 6 gooit.
nu gooi 2 keer en je wilt 2x een 6. de kans dat je twee keer een 6 gooit is nu 6 maal zo klein in vergelijking tot 1x een 6 gooien. je gooit 2x 6. is dat toeval? nog steeds niet echt.
maar waar trek je de grens? wanneer is het toeval? bij 1/6 kans, bij 1/36 of bij nog kleiner?
die grens is er niet, want die is nooit bepaald. er is nooit gezegd: gebeurt iets met een kans kleiner dan 1/10 dan is het toeval.
dus nee, toeval bestaat niet.

en geluk, dat bestaat ook niet. want geluk is toeval waar je profijt van hebt.

woensdag 29 augustus 2001 @ 09:17:36 #22
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1513487
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2001 22:03 schreef EekTheCat het volgende:
stel:
je gooit een dobbelsteen en je wil dat je 6 gooit. je gooit 6. toeval? op zich niet, bestwel grote kans namelijk dat je die 6 gooit.
nu gooi 2 keer en je wilt 2x een 6. de kans dat je twee keer een 6 gooit is nu 6 maal zo klein in vergelijking tot 1x een 6 gooien. je gooit 2x 6. is dat toeval? nog steeds niet echt.
maar waar trek je de grens? wanneer is het toeval? bij 1/6 kans, bij 1/36 of bij nog kleiner?
die grens is er niet, want die is nooit bepaald. er is nooit gezegd: gebeurt iets met een kans kleiner dan 1/10 dan is het toeval.
dus nee, toeval bestaat niet.
Het is nooit toeval. Hoe je de dobbelsteen gooit bepaalt al op welk vlak ie zal blijven liggen na het uitrollen. Is gewoon natuurkunde. Omdat de werper het niet onder controle heeft is het nog geen toeval natuurlijk. Na het loslaten van de dobbelsteen ligt het gewoon vast hoe ie gaat liggen.
quote:
en geluk, dat bestaat ook niet. want geluk is toeval waar je profijt van hebt.
Hier spreek je jezelf tegen want je zei net dat toeval niet bestaat.
I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
pi_1513502
Was laatst in de stad en toen zag ik een man op een fiets, die kreeg een toeval en lazerde zo van zijn fiets af. Nu bleek dat hij al jaren ongezond leefde met veel drank en roken en vet eten. Dat hij daaraan zou bzwijken was dus geen toeval meer.

Is dat nu wel of geen toeval geweest?

pi_1513526
zie ook bestaat toeval?

ik denk dat er wel meer is, weet niet waarom, misschien omdat ik al zo vaak met dat soort dingen te maken heb gehad. Het zou ook kunnen komen omdat je een sterke band hebt met iemand, en dat je daardoor bepaalde dingen op hetzelfde moment meemaakt.

pi_1513599
quote:
Op maandag 27 augustus 2001 15:30 schreef TheMarco het volgende:

Grove misvatting:
Onzekerheidsrelatie: h=delta(x)*delta(p)
h is de constante van Planck
delta(x) de onzekerheid in plaats
delta(p) de onzekerheid in impuls

Dus zodra je van iets met grote nauwkeurigheid de plaats weet, wordt de onzekerheid in impuls (dus snelheid) groter en vice versa.

In praktijk betekent dit dat je een electron op weg kan sturen naar een hekwerk van tralies, maar dat je met geen mogelijkheid kan zeggen door welke twee spijlen deze het hek zal passeren. Wel kun je een schatting maken van de waarschijnlijkheid tussen welke twee dit zal zijn.

Gelukkig is de constante van Planck in orde grootte 10-34, zodat de massa van het deeltje de mate van golfgedrag bepaalt en deze bij kleine waarden ligt. Maar stel je voor dat deze constante de waarde 1 zou hebben. Een man van 100 kilo die met 10 km/h door een rij bomen wil rennen zou van te voren niet kunnen zeggen tussen welke twee hij de rij bomen zal passeren, en of hij uberhaupt het bos wel zou raken .

Dus volgens jouw redenering bestaat toeval we degelijk, juist op sub-atomair nivau. Als je dat doortrekt naar de realiteit van alle dag, dan moet je realiseren in hoeverre die sub-atomaire toevalligheden de werkelijkheid bepalen. Wat speelt er bijvoorbeeld in je hersenen af. Is dat echt allemaal geregeld door eiwitten en mitochondriën, of ligt dat op een nog lager niveau: de ionen die de impulsen van en naar hersenen en spieren verzorgen. In hoeverre zijn deze afhankelijk van deze onzekerheidsrelatie. Want duidelijk is dat deze kleine processen grote gevolgen kunnen hebben: Wat bezielde die hond die plotseling de postbode greep, hoe komen mensen op ideeen en waarom zijn er mensen die het willen uitvoeren?
Toeval?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')