Door Bas Groenendijk
Paarden in het weiland vallen ten prooi aan mishandeling, vogels worden doodgeslagen of als voetbal gebruikt. Het doden van vogels wordt op het conto van (jonge) kinderen gezet. ,,Het heeft dus te maken met opvoeding'', concludeert de Dierenbescherming.
Venlo - Groepen kleuters in Blerick (L) martelen dieren, vooral watervogels, dood. Dat zegt Wendy Verhezen van Dierenhulp Natuurdieren in Venlo dat de stervende dieren nog zoveel mogelijk opvangt en verzorgt.
,,We zijn zo langzamerhand de wanhoop nabij. De politie doet niets, omdat het gaat om minderjarigen van 4 tot 12 jaar die strafrechtelijk niet kunnen worden aangepakt'', aldus Verhezen. De politie bevestigt dat het hier niet gaat om `bloedspoed en dat dit niet valt onder prioriteit nummer één'. ,,Maar we hebben de kwestie wel in onderzoek en zullen mogelijk gesprekken voeren met ouders van kinderen die dieren doden.''
Volgens Wendy Verhezen zijn het vooral kinderen van 4 tot 7 jaar die merels in het nest met lijm overgieten om te zien hoe ze, samengeplakt, doodgaan. ,,Afgelopen zondag werd een eend in het viswater Zilvermeer in Blerick - waar zich de meeste ellende afspeelt - met brood gelokt en vervolgens met stokken op rug en kop geslagen. Het dier belandde meer dood dan levend in onze opvang, waar het aan inwendige bloedingen bezweek. Vorige maand werden ma en pa eend plus negen jongen doodgeknuppeld. Er is met twee levende sijsjes gevoetbald en bij een eend is de vleugel van het lijf gescheurd.''
De Dierenbescherming bevestigt de stelling van Verhezen dat de problematiek van jonge kinderen die dieren mishandelen zich in heel het land voordoet. ,,Kinderen zijn niet automatisch lief voor dieren. Zoiets moeten ze leren en het heeft dus te maken met de opvoeding'', aldus Maaike Werner van de Dierenbescherming. In Venlo aarzelt Wendy Verhezen met te zeggen dat het vooral om Turkse kinderen gaat. ,,Ik wil niet discrimineren, maar aan de andere kant mag je de ogen ook niet sluiten voor het naakte feit dat het om allochtoontjes gaat. Een enkele keer betreft het Nederlandse kinderen en dan blijkt dat die ook drommels goed weten hoe een dier te mishandelen.''
Volgens Verhezen is het opvallend dat allochtone kinderen dieren vaak beschouwen als iets minderwaardigs. ,,Laatst had ik contact met een paar Marokkaanse jongetjes die het maar gek vonden dat wij een gewonde duif verzorgden. `Waarom geef je dat dier geen schop?', vroegen ze me. Als ik zie dat kinderen dieren mishandelen, stap ik daar uiteraard op af en dan spreek ik ze berispend toe. Maar het enige effect is dat ze hun schouders ophalen, grinniken en dan wegrennen. Ik denk dat het alleen helpt als ze door hun ouders worden gecorrigeerd. Om dat te bereiken, stoppen wij foto's van mishandelde dieren in hun brievenbussen.''
Aan de universiteit in Gent studeerde Evy van Herzeele onlangs af op het proefschrift `Dierenmishandeling door kinderen: een eerste stap in een criminele carrière'. Volgens haar blijkt dat moordenaars als kind opvallend vaak dieren hebben mishandeld. ,,Dat begon dan met het trekken van vleugeltjes uit vliegen of vlinders, later gevolgd door het verdrinken van een poesje. Maar het omgekeerde is natuurlijk niet zo. Ik zou beslist niet durven beweren dat álle kinderen die een hond een schop geven later wegens moord in de gevangenis belanden.''
Volgens Van Herzeele doen kleine kinderen het vooral om stoer te zijn. Dat het in Venlo vooral Turkse kinderen zijn die zich aan dierenmishandeling schuldig maken, kan volgens de criminologe komen doordat `zij zich niet begrepen voelen, worden uitgescholden of gefrustreerd zijn'. ,,Om dan de opgekropte agressie te kunnen botvieren, zoeken zij iets dat zwakker is dan zijzelf. Dieren dus. Maar het kan ook zo zijn dat ze van hun ouders leren dat dieren er zijn om de eigen frustraties te verlichten.''
http://www.ad.nl/998412468003.html
Als ik ergens een godsgruwelijke hekel aan heb dan is het wel aan mensen die dieren voor de 'lol' ernstige verwondingen toebrengen. Nu is blijkbaar een hobby van kleuters aan het worden.
Smerig tuig.
Schijnbaar is er wat goed mis met de opvoeding van sommige (voornamelijk allochtone) kinderen.
quote:opgekropte homosexualiteit??
Dat het in Venlo vooral Turkse kinderen zijn die zich aan dierenmishandeling schuldig maken, kan volgens de criminologe komen doordat `zij zich niet begrepen voelen, worden uitgescholden of gefrustreerd zijn'. ,,Om dan de opgekropte agressie te kunnen botvieren, zoeken zij iets dat zwakker is dan zijzelf. Dieren dus. Maar het kan ook zo zijn dat ze van hun ouders leren dat dieren er zijn om de eigen frustraties te verlichten.''
quote:hmja blijkbaar. Krijg je van die lekker verwende nesten van die alles op een presenteerblaadje willen (lees : eisen) en bij de minste tegenslag psychisch instorten. Great.
Op woensdag 22 augustus 2001 17:37 schreef Catootje het volgende:
Schijnbaar is het moderne opvoeding om je kind alles te geven
Maar het echt opvoeden is er niet bij, dus kan buitensporig gedrag ontstaan. Ouders die er dan bij zijn (bijvoorbeeld de kinderboerderij) weten niet wat ze ermee aanmoeten en laten hun kind hun gang gaan!
Inderdaad ZIEK
quote:Die heb je nu al massaal en de kleuterleeftijd ruimschoots gepasseerd overigens! Kutklotekoters, zal ik hun de armpjes eens van de torso rukken..
Op woensdag 22 augustus 2001 17:42 schreef Sniper het volgende:[..]
hmja blijkbaar. Krijg je van die lekker verwende nesten van die alles op een presenteerblaadje willen (lees : eisen) en bij de minste tegenslag psychisch instorten. Great.
De schrijver heeft het erover dat het voornamelijk alochtonen kinderen zijn die aan diermishandeling doen.
IHMO komt dat doordat de ouders van die kinderen ook geen respect voor dieren hebben, de mentaliteit van de meeste niet-nederlanders is tegenover dieren gewoon heel anders.
Nederlanders zijn volgens mij het meest dierliefhebbende volkje, als je ziet hoe fransen, italianen, spanjolen, turken enzo met dieren omgaan in hun eigen land, sta ik er niet van te kijken dat kinderen met zo'n opvoeding hetzelfde gedrag (geen respect voor dieren) hebben in Nederland.
I rest my case.
Btw, een kind dat met een honkbalknuppel loopt te zwaaien naar eenden kan van mij een dreun krijgen, ook bij zoiets moet er in mijn ogen aangepast worden aan de nederlandse metaliteit.
Denk ff aan de Konmar reclame met een jochie dat alle boodschappen in de lege flessenautomaat staat te keilen.
En die moeder staat dan zo een beetje hulpeloos te piepen.
Als mijn moeder mij dat indertijd had zien doen, (jaren 70) zou ze me de hele winkel door geslagen hebben. En terecht!
Maar dat is tegen de rechten van het kind, dus dat kan niet.
quote:Inderdaad... Ook bij de opvoeding van de kinderen zijn sommigen dus totaal doorgeschoten met een laat maar waaien aanpak. Resultaat: zoonlief experimenteert op zondagmorgen met jonge vogeltjes en bisonkit. Treurig.
Op woensdag 22 augustus 2001 18:17 schreef heijx het volgende:
Dit soort gedrag wordt op televisie tegenwoordig ook aangemoedigd of op zijn minst gedoogd.Denk ff aan de Konmar reclame met een jochie dat alle boodschappen in de lege flessenautomaat staat te keilen.
En die moeder staat dan zo een beetje hulpeloos te piepen.Als mijn moeder mij dat indertijd had zien doen, (jaren 70) zou ze me de hele winkel door geslagen hebben. En terecht!
quote:kinderemancipatie leid tegenwoordig blijkbaar tot kindertirannie en onbeperkt broekplassen, krijsen, te pas en te onpas aandacht willen, "leuke" reclames over schattige bijdehandjes die een grote bek geven tegen een vreemde (pas op, want ik stuur mijn kind op je af)
Maar dat is tegen de rechten van het kind, dus dat kan niet.
quote:Zijn zeker dan voornamelijk Turkse kinderen die naar die reclame kijken?
Dit soort gedrag wordt op televisie tegenwoordig ook aangemoedigd of op zijn minst gedoogd.Denk ff aan de Konmar reclame met een jochie dat alle boodschappen in de lege flessenautomaat staat te keilen.
En die moeder staat dan zo een beetje hulpeloos te piepen.
MAW: Bullshit argument.
quote:Nederlanders houden veel van hun EIGEN dieren: hun hond, hun kat, hun hun hun! Maar niet van een eend, die van 'niemand' is, of van een geitje op de kinderboerderij: die is daar toch om hun kind te amuseren? Dus als het kind dat baby-geitje aan de pootjes optilt, da's toch handig? Dan went zo'n beest daar toch vast aan? Daar issie toch voor?
Op woensdag 22 augustus 2001 18:09 schreef TumTum het volgende:
Dit is duidelijk weer een nadeel van multicultureel Nederland.De schrijver heeft het erover dat het voornamelijk alochtonen kinderen zijn die aan diermishandeling doen.
IHMO komt dat doordat de ouders van die kinderen ook geen respect voor dieren hebben, de mentaliteit van de meeste niet-nederlanders is tegenover dieren gewoon heel anders.
Nederlanders zijn volgens mij het meest dierliefhebbende volkje, als je ziet hoe fransen, italianen, spanjolen, turken enzo met dieren omgaan in hun eigen land, sta ik er niet van te kijken dat kinderen met zo'n opvoeding hetzelfde gedrag (geen respect voor dieren) hebben in Nederland.
I rest my case.
Btw, een kind dat met een honkbalknuppel loopt te zwaaien naar eenden kan van mij een dreun krijgen, ook bij zoiets moet er in mijn ogen aangepast worden aan de nederlandse metaliteit.
Ik denk dat bij allochtone kinderen ook meespeelt dat ze van huis uit niet gewend zijn aan 'spelen', hoe raar in dit verband ook....Wat ik van allochtone kinderen weet, is dat ze thuis niet spelen, en geen spelletjes kennen. Hierdoor leren ze een aantal vaardigheden niet. 'Doen alsof', je voorstellen in gedachten hoe iets zal zijn, rollenspelen, dat soort dingen. Ik denk dat daarom empathie van die doelgroep alweer lastig is.
quote:Nee, ik stel dat autochtonen net zulke rotgeintjes uithalen.
Op woensdag 22 augustus 2001 19:24 schreef R@b het volgende:[..]
Zijn zeker dan voornamelijk Turkse kinderen die naar die reclame kijken?
MAW: Bullshit argument.
Het wordt er tegenwoordig niet meer uit geslagen, vroeger wel.
Vampier
quote:Joh! Zou dat het hele antwoord op het allochtonen vraagstuk zijn? Klinkt wel logisch..
Op woensdag 22 augustus 2001 20:01 schreef Catootje het volgende:
Ik denk dat bij allochtone kinderen ook meespeelt dat ze van huis uit niet gewend zijn aan 'spelen', hoe raar in dit verband ook....Wat ik van allochtone kinderen weet, is dat ze thuis niet spelen, en geen spelletjes kennen. Hierdoor leren ze een aantal vaardigheden niet. 'Doen alsof', je voorstellen in gedachten hoe iets zal zijn, rollenspelen, dat soort dingen. Ik denk dat daarom empathie van die doelgroep alweer lastig is.
quote:Goh, Kheb nog nooit een allochtoon gezin ontmoet waarvan beide ouders werken..sterker nog, meestal werken ze ALLEBEI NIET!!! Ik HAAT dierenmishandeling!!!
Op woensdag 22 augustus 2001 18:02 schreef nadenkertje het volgende:
erg schokkend dit bericht, maar het zal wel liggen aan de opvoeding van tegenwoordig. Beide ouders die werken en geen tijd hebben om de kinderen normen en waarden bij te brengen.
quote:De buren zijn geen turken.
Op woensdag 22 augustus 2001 20:18 schreef speknek het volgende:[..]
Joh! Zou dat het hele antwoord op het allochtonen vraagstuk zijn? Klinkt wel logisch..
Alhoewel weet je zeker dat dit ook Turken betreft? Die zijn over het algemeen vrij Westers.
Ik denk dat de algemene denkwijze van 'niet mijn probleem' hier aan ten grondslag ligt. De normen en waarden vervagen gewoon... ik ben nog maar 25 maar ik kijk wel terug naar mijn jeugd... toen was een vliegmeppen voor mij al een drempel.
Vampier
quote:
Op woensdag 22 augustus 2001 20:16 schreef heijx het volgende:[..]
Nee, ik stel dat autochtonen net zulke rotgeintjes uithalen.
Het wordt er tegenwoordig niet meer uit geslagen, vroeger wel.
Volgens Verhezen is het opvallend dat allochtone kinderen dieren vaak beschouwen als iets minderwaardigs
Misschien moet je het artikel uit de openingspost nog eens goed doorlezen.
quote:Goh, ken jij zoveel allochtonen dan? En ben je zo goed op ze? Of is de eerste vraag die je aan een allochtoon stelt of ie werkt?
Op woensdag 22 augustus 2001 20:21 schreef Vivi het volgende:[..]
Goh, Kheb nog nooit een allochtoon gezin ontmoet waarvan beide ouders werken..sterker nog, meestal werken ze ALLEBEI NIET!!! Ik HAAT dierenmishandeling!!!
Als je hiermee wil insinueren dat allochtonen meestal niet werken dan kan ik je alvast zeggen dat je lekker uit je nek kletst.
Heb je 't alleen over je eigen belevingswereld dan is die opmerking totaal overbodig aangezien je praat over een hele beperkte groep.
Wat een smerige bullshit opmerking zeg.
Mijn ouders werken ook beide, altijd gedaan, m'n moeder bijvoorbeeld geeft les vanaf rond 'r 20ste ergens ofzow en kijkt nog steeds elke dag zonder klagen thuis het werk van de vaak steeds irritanter wordende leerlingen na.
En wat doen al die allochtonen bij mij in de bus dan die elke keer uitstappen bij het industrie terrein? Daar stelen?
Wat een zielig generaliserende opmerking zeg, niet normaal, hoezo oogkleppen op....
quote:Dat zal wel meevallen. Heb zelf op het platteland gewoont vroeger, en dat kwam echt niet vaak voor.
Op woensdag 22 augustus 2001 20:45 schreef Loedertje het volgende:
Tsssskkk, en dan te bedenken dat de Nederlandse plattelandskinderen al jaren kikkertjes opblazen met een rietje, heb nog nooit gelezen dat deze kids de krant halen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |