AMSTERDAM - De eerste islamitische middelbare school voor vmbo, havo en vwo in Amsterdam, in de Jacob Geelstraat in Slotervaart, begint maandag 27 augustus met ongeveer 150 leerlingen.
Er zijn vier eerste en twee tweede klassen. De meeste leerlingen komen uit West. Het is de tweede islamitische school voor voortgezet onderwijs in het land.
Er bestaan in Amsterdam al zes islamitische basisscholen. De vraag van de ouders van deze leerlingen naar een middelbare school is groot, zegt Mohamed Bhoelan, voorzitter van het Islamitisch College Amsterdam.
''Islamitische basisscholen schieten als paddestoelen uit de grond. De ouders willen graag dat hun kinderen doorstromen naar een islamitische middelbare school. Zij zien graag dat hun kinderen ook op school op religieuze grondslag worden opgevoed. Want kinderen tussen twaalf en achttien jaar zijn nu eenmaal kwetsbaar.''
De school wijkt volgens rector Erik Bijkerk echter nauwelijks af van een reguliere school. Van de 36 lesuren worden er drie besteed aan de islamitische levensbeschouwing. Ook tijdens de les biologie en verzorging zal er aandacht zijn voor de islam.
''Seksuele voorlichting is voor jongens en meisjes gescheiden, evenals de gymlessen,'' zegt Bijkerk. Op de school gelden ook kledingvoorschriften. De meisjes dragen hoofddoeken.
Waarom een aparte school voor islamitische leerlingen? Bhoelan: ''We staan open voor iedere leerling, maar in leerlingen met een blikje alcohol in de hand en een sigaretje in de mond hebben we geen trek.''
Het Islamitische College huist in het voormalige Pius X-gebouw, dat ruim twee jaar leeg stond. Tijdens de bouwvakvakantie is de verbouwing van de school gewoon doorgaan, opdat het college op tijd zijn deuren kon openen.
De aula van de voormalige katholieke middelbare school wordt binnenkort veranderd in een gebedsruimte. Tussen de middag zullen de scholieren hier straks aan hun godsdienstige plichten kunnen voldoen.
Vorig jaar werd in Rotterdam de eerste islamitische school voor voortgezet onderwijs geopend. De school kreeg echter veel kritiek van de onderwijsinspectie te verduren. De lessen zouden er onder de maat zijn, omdat de leerkrachten volgens de inspectie over onvoldoende kwaliteiten beschikken.
Maar Bhoelan wil niet vergeleken worden met de Rotterdamse school, die overigens onder dezelfde onderwijskoepel, Isbo (Islamitische Scholen Besturen Organisatie), is opgericht.
Bijkerk: ''We zijn al zes jaar bezig met de voorbereidingen. De Rotterdamse school bestond toen nog niet eens. Wij maken gebruik van de expertise van de Christelijke Scholengemeenschap Amsterdam en werken nauw samen met de Esprit Scholengroep. Bovendien beginnen we alleen met het eerste en tweede leerjaar, om de school langzaam op te bouwen.''
Acht leraren zijn inmiddels aangenomen. ''Ze zijn allemaal bevoegd en hebben ervaring in het onderwijs,'' aldus Bijkerk.
© Parool Link naar artikel
===================================================================
Quote: ''Seksuele voorlichting is voor jongens en meisjes gescheiden, evenals de gymlessen,'' zegt Bijkerk. Op de school gelden ook kledingvoorschriften. De meisjes dragen hoofddoeken.
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik vind dit geen goede zaak. Er zijn genoeg moslimmeiden die geen hoofddoekje willen dragen maar als die door hun ouders op deze school worden geplaatst zijn ze tot hun 18e sowieso verplicht om een hoofddoekje te dragen. En ouders die hun dochter wel naar een moslimschool willen sturen maar een hoofddoekje onzin vinden kunnen hier dus niet terecht. Die moeten op hun beurt dan weer een aparte islamitische school oprichten.... Onbegrijpelijk.
Aparte sexuelevoorlichting voor jongens en meisjes, dat moeten we ook maar toejuichen natuurlijk Wat een bull allemaal.
En wat dachten we van deze: Waarom een aparte school voor islamitische leerlingen? Bhoelan: ''We staan open voor iedere leerling, maar in leerlingen met een blikje alcohol in de hand en een sigaretje in de mond hebben we geen trek.''
Alsof op een gewone Nederlandse school voor voortgezetonderwijs iedere leerling met sigaretten en blikjesbier door de gangen dendert Wie heeft er hier nou last van vooroordelen..............
(met islamitischonderwijs ansich heb ik geen probleem, als christelijkescholen mogen, mag dit ook)
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 19-08-2001 13:13]
Vampier
quote:Lijkt me prima idee, komen die kinderen buitenshuis niet in een cultureel vacuum terecht met alle mogelijke negatieve gevolgen vandien.
Zij zien graag dat hun kinderen ook op school op religieuze grondslag worden opgevoed. Want kinderen tussen twaalf en achttien jaar zijn nu eenmaal kwetsbaar.
quote:Huh??? Deelnemen aan de Nederlandse samenleving is ongewenst voor islamitische kinderen???
Op zondag 19 augustus 2001 13:18 schreef ZozoVII het volgende:[..]
Lijkt me prima idee, komen die kinderen buitenshuis niet in een cultureel vacuum terecht met alle mogelijke negatieve gevolgen vandien.
quote:inderdaad... in alle hoofdoek-topics werd nl. steeds verkondigd dat een hoofddoek helemaal niet verplicht is bij de Islam.. hoe zit dat dan met deze (middeleeuws-georienteerde) school?
Op zondag 19 augustus 2001 13:17 schreef Vampier het volgende:
Wacht even..... dus ze moeten hoofddoekjes dragen? Het was toch niet verplicht voor de islamistische vrouw....... ik snap het niet meer. Ook snap ik het niet dat..... ach laat ook maar... ga me er niet meer druk om maken... vaarwel Nederland zoals we het kende.Vampier
Dit werkt de integratie met niet-moslims nou niet bepaald in de hand, om niet te zeggen tegen. Juist op school kom je vaak in contact met mensen die anders denken en zijn. En dat is juist een goede zaak, immers, angst voor het onbekende is DE voedingsbron voor haat.
Helaas....
En over het al dan niet op school verplicht een hoofddoekje dragen: dat is een onderdeel van de Islamitische cultuur, niet zozeer van de Islamitische religie. Wat is het probleem met het tevens onderwijzen van cultuur, zolang die niet indruist tegen de Nederlandse? Let wel, 'indruisen tegen' is niet hetzelfde als 'niet voldoen aan de mode'.
In mijn ogen niet anders dan dat de jongens op een Joodse school verplicht zouden zijn een keppel te dragen.
[Dit bericht is gewijzigd door SilkTie op 19-08-2001 13:43]
quote:uiteraard.. want zonder religie in je opvoeding ben je in minderwaardig mens, die zich laat verleiden tot allerlei verderfelijke dingen.... bij Islamieten komt dat natuurlijk nooit voor
Op zondag 19 augustus 2001 13:11 schreef R@b het volgende:
Islamitisch College met zes klassenZij zien graag dat hun kinderen ook op school op religieuze grondslag worden opgevoed. Want kinderen tussen twaalf en achttien jaar zijn nu eenmaal kwetsbaar.''
quote:BIOLOGIE en de islam?? 'nee die plant is zo niet onstaan, die is geschapen door Allah'
Ook tijdens de les biologie en verzorging zal er aandacht zijn voor de islam.
quote:Gescheiden gymmen vind ik normaal.. en zolang verder alleen de seksuele voorlichting gescheiden is, kan het er wel mee door
''Seksuele voorlichting is voor jongens en meisjes gescheiden, evenals de gymlessen,'' zegt Bijkerk.
quote:ik vraag me af hoe de schoolinspectie hierop reageert.. en ik zit al te wachten op de eerste uitspraak van de commissie gelijke behandeling in een zaak waarbij een (islamitisch) meisje van school is gestuurd omdat ze het niet nodg vind om een hoofddoek te dragen
Op de school gelden ook kledingvoorschriften. De meisjes dragen hoofddoeken.
quote:vooroordelen indeed....
Waarom een aparte school voor islamitische leerlingen? Bhoelan: ''We staan open voor iedere leerling, maar in leerlingen met een blikje alcohol in de hand en een sigaretje in de mond hebben we geen trek.''
quote:mogen, neem ik aan
De aula van de voormalige katholieke middelbare school wordt binnenkort veranderd in een gebedsruimte. Tussen de middag zullen de scholieren hier straks aan hun godsdienstige plichten kunnen voldoen.
quote:dit is allemaal erg goed doordacht, dus ik denk het onderwijs wel van goede kwaliteit zal zijn...
Bijkerk: ''We zijn al zes jaar bezig met de voorbereidingen. De Rotterdamse school bestond toen nog niet eens. Wij maken gebruik van de expertise van de Christelijke Scholengemeenschap Amsterdam en werken nauw samen met de Esprit Scholengroep. Bovendien beginnen we alleen met het eerste en tweede leerjaar, om de school langzaam op te bouwen.''
wat een smerige vuile tief*s :x mmmmm hmpfhhmgrl b!
Als die mensen nou graag textiel om hun hoofd binden wat is daar nou op tegen
Zolang het maar niet verplicht word op openbare scholen
quote:Daarom vind ik ook dat Christelijke scholen niet zouden mogen. Onderwijs moet naar mijn mening los staan van religie.
Op zondag 19 augustus 2001 13:11 schreef R@b het volgende:
(met islamitischonderwijs ansich heb ik geen probleem, als christelijkescholen mogen, mag dit ook)
Mag ik je er even op wijzen dat de Islamitische leer helemaal niet tegen de wetenschap indruist???!!!!
quote:dat geloof ik best, maar ik zie niet waarom het nodig is om een vak als biologie te gaan koppelen aan iets abstracts als een godsdienst
Op zondag 19 augustus 2001 23:53 schreef Knowalot het volgende:
[quote]
BIOLOGIE en de islam?? 'nee die plant is zo niet onstaan, die is geschapen door Allah'
[..]Mag ik je er even op wijzen dat de Islamitische leer helemaal niet tegen de wetenschap indruist???!!!!
quote:Hmm misschien kunnen ze hen ook inprenten dat de evolutietheorie het werk van de duivel is en alleen maar bedacht door Darwin om Allah te kunnen ontkennen. Zoals IsahMujahid heilig van overtuigt was.
Op zondag 19 augustus 2001 23:57 schreef waspman het volgende:
dat geloof ik best, maar ik zie niet waarom het nodig is om een vak als biologie te gaan koppelen aan iets abstracts als een godsdienst
quote:...Omdat het Islamitische geloof een leefwijze is, een richtlijn en dat valt dus makkelijk te koppelen aan biologie, en aan meerdere vakken trouwens....
Op zondag 19 augustus 2001 23:57 schreef waspman het volgende:[..]
dat geloof ik best, maar ik zie niet waarom het nodig is om een vak als biologie te gaan koppelen aan iets abstracts als een godsdienst
De Islam ontkent niet de gehele evolutieleer, veel stukken van Darwins theorie worden onderbouwd in de Islam, er zijn echter wel verschillen, voor geïnteresseerden kom ik daar nader op terug!!!
quote:Wat ik erop tegen heb daar is al genoeg over uitgewijd in andere hoofddoekjes topics. Maar wat daarin ook naar voren kwam was dat meisjes zelf moeten weten of ze een doek op de kop zetten. Op deze school gaat dat niet op want daar wordt deze vrouwonvriendelijke (en onderdrukkende) maatregel, en hiermee citeer ik even vrij Mensje Van Keulen (bekend vrl. schrijfster), verplicht gestelt.
Op zondag 19 augustus 2001 14:09 schreef BAZZA het volgende:
Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom je daar nou een probleem mee kan hebbenAls die mensen nou graag textiel om hun hoofd binden wat is daar nou op tegen
![]()
Zolang het maar niet verplicht word op openbare scholen
Waar er in andere hoofddoek-topics nog gedbateerd werd over de vraag of een school mag verplichten dat er geen hoofddoekjes gedragen worden tijdens de les, is er hier al sprake van een omgekeerde verplichting.
Bekende ANM'ers als Links234, Schorpioen, Ringo, Cosmo-Shiva en Verbal vonden een verbod op het dragen van een hoofddoekje van de gekke. Benieuwd hoe zij staan tegenover een verplichting. Want het betreft hier natuurlijk wel een religeuze verplichting. De vrijheid van het individu om te kiezen voor wel of geen hoofddoek wordt hier volgens henzelfde redenering ook met voeten getreden.
quote:Nee, het punt is dat jij het goed begrijpt, maar veel van die 'islamieten' niet.
Op zondag 19 augustus 2001 13:17 schreef Vampier het volgende:
Wacht even..... dus ze moeten hoofddoekjes dragen? Het was toch niet verplicht voor de islamistische vrouw....... ik snap het niet meer. Ook snap ik het niet dat..... ach laat ook maar... ga me er niet meer druk om maken... vaarwel Nederland zoals we het kende.Vampier
quote:Het gaat hier om (het merendeel) minderjarigen waarvan de ouders dat beslissen dus het kind heeft niks te kiezen, net zoals een baby niet kan kiezen of hij besneden word.
Op maandag 20 augustus 2001 00:55 schreef R@b het volgende:
De vrijheid van het individu om te kiezen voor wel of geen hoofddoek wordt hier volgens henzelfde redenering ook met voeten getreden.
Als je op voetbal gaat moet je ook een uniform dragen misschien moet je het daarmee vergelijken...
op openbarescholen zou het van mij wel verboden mogen worden maar dat is een andere discussie
quote:Een kind van 14 of 16 is nog wel iets anders dan een baby.
Op maandag 20 augustus 2001 01:00 schreef BAZZA het volgende:[..]
Het gaat hier om (het merendeel) minderjarigen waarvan de ouders dat beslissen dus het kind heeft niks te kiezen, net zoals een baby niet kan kiezen of hij besneden word.
De vergelijking met een sporttenue raakt kant nog wal.
quote:Kom maar op dan.
Op maandag 20 augustus 2001 00:24 schreef Knowalot het volgende:De Islam ontkent niet de gehele evolutieleer, veel stukken van Darwins theorie worden onderbouwd in de Islam, er zijn echter wel verschillen, voor geïnteresseerden kom ik daar nader op terug!!!
quote:Zo anders is die discussie niet. Want op wat voor reden zou het volgens jou dan verboden mogen worden? Is dat dezelfde reden die een verplichting óók in zijn gelijk stelt. Of juist een reden die een verplichting totaal afwijst?
Op maandag 20 augustus 2001 01:00 schreef BAZZA het volgende:op openbarescholen zou het van mij wel verboden mogen worden maar dat is een andere discussie
quote:Naar mijn mening zou een openbare school volledig neutraal terrein moeten zijn en zouden ook de leerlingen niet hun godsdienst moeten uiten en dat doe je wel met bv: een hoofddoekje of een kruis om je nek (of op je rug
Op maandag 20 augustus 2001 01:09 schreef R@b het volgende:[..]
Zo anders is die discussie niet. Want op wat voor reden zou het volgens jou dan verboden mogen worden? Is dat dezelfde reden die een verplichting óók in zijn gelijk stelt. Of juist een reden die een verplichting totaal afwijst?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |