1993: M'n eerste eigen PC
1994: M'n eerste upgrade: geluidskaart + CD-ROM speler
bij de geluidskaart zat een proggie genaamd MidiSoft recording session. Op de doos stond dat je daarmee muziek kon maken...
Ikke installeren... en wat zie ik? Allemaal notenbalkjes... En daaronder een soort mixer (daarmee kon je ook instrumentjes kiezen).
Wat deed ik? Ik pakte m'n muziek-map (ik zat nog op de basisschool) en ik maakte allerlei liedjes wat we op school leerde na in MidiSoft recording session. Dat lukte aardig.
In die tijd luisterde ik ook voor 't eerst naar de hardcore/gabber etc van die tijd. Ik vond dat hele coole muziek.
Ik zat toen in groep 8 vd basisschool en de rest vd klas had er toen nog nooit van gehoord.
Ik zat al zover dat ik zulk muziek zelf wilde maken. En dat wilde ik doen met MidiSoft Recording Session.
Ik kreeg echter niet de goeie geluiden eruit, geen echte Base Drums, Hi-Hats, rauwe synths, etc. Ik was toen 11 of 12 en ik wist niet dat ik eigenlijk een kut-geluidskaart had (FM synth ipv wavetable).
1996: m'n overbuurjongen gaf me een programma op een diskette. Hij zei dat ik daar wel de goeie hardcore nummers mee kon maken. Inmiddels waren de hardcore nummers in 1996 anders dan in 1994 (betere kwaliteit, effecten, 'uniekere' opbouw, melodieen, etc, etc).
Inmiddels had ik een Pentium 133 met 16 MB RAM
. Ik stopte de disk in de drive en starte het proggie op... het was een DOS proggie... het was... Impulse Tracker II... en tering, wat zag dat er ingewikkeld uit. Niemand had me verteld hoe ik hiermee muziek kon maken.
Ik heb toen de hele handleiding uitgeprint. Ik moest eerst de soundcard & geheugen configgen. In die tijd (ik was 13) had ik al aardige PC kennis, dus dat lukte wel. Ik moest toen aan samples zien te komen... dus ik ff het 1 en het ander rippen van een toen recente Thunderdome. In Impulse Tracker maakte ik toen m'n eerste hardcore track dat ook 'hardcore' klonk
Ik wist heel goed dat ik er nog lang niet was. Samples rippen is 1 ding, maar ik merkte ook op dat de 'echte' hardcore nummers veel meer dynamiek, effecten, etc had..... en nog iets... iets waarvan ik toen de naam niet wist, maar wat wel erg veel indruk maakte: Low Pass Filters. Als je niet weet wat ik daarmee bedoel: check de eerste hit van Alice Deejay, daar wordt een filter gebruikt om de melodie 'anders' te laten klinken (de hoge tonen worden eruit gefilterd).
Filters, reverb, delay, en andere real-time effecten kon niet in Impulse Tracker. (Filters later wel met MMX CPU/drivers btw..)
Inmiddels had ik ook al door dat de echte hardcore niet met Impulse Tracker gemaakt werd. Via een neefje van me (die hip-hopper) is, kwam ik in een echte studio terecht. Ik was 14 en ik was zwaar onder de indruk... "dus zooo doen ze dat". De producer vertelde me over MIDI, MIDI instrumenten, sequencers, synths, drumcomputers, effectprocessoren, mengtafels.
Toen ik thuis kwam gooide ik als eerst IT2 eraf en installeerde Cubase VST 3.5 (illeg.. ). Ik had geen externe apperatuur, maar ik wist wel dat ik de GM modu le van mn geluidskaart kon aansturen..... Het was exact hetzelfde verhaal als een aantal jaar terug met MidiSoft Recording Session: qua 'sound' was ik terug bij af (FM General MIDI geluiden
), maar ik kon tenminste real-time filteren, effecten toevoegen.
In 1997 (ik was toen 14 jaar) had ik genoeg geld gespaard om een Akai S2000 sampler te kopen.
Het heeft me erg veel geld gekost, maar er ging een wereld voor me open: ik kon nu echte hardcore-geluiden aansturen via MIDI, dus ik hoefde niet langer General MIDI aan te horen... Bovendien kon ik filteren, dat was zo ontzettend cool!!!!
De euforie duurde niet lang. De tracks die ik in Cubase maakte klonken lang niet zo helder en zuiver als de echte professionele hardcore tracks....
Onderzoek wees uit dat ik me moest verdiepen in het 'afmixen': toevoegen van effecten (niet teveel), equalizer gebruiken per kanaal zodat alles een eigen frequentie gebied kreeg (bijv Base Drum laag, Hi-Hats hoog, etc).
Maarja... als je zo wilt afmixen heb je toch echt een pro-mengtagfel nodig, met heel veel knopjes....
Inmiddels was het 1998. Tijd voor een nieuwe PC: Een Pentium II 350 met 128 MB RAM en een SBLive! (toen pas uit). Ik kon ook meteen de nieuwste Cubase draaien.
De SBLive had een effectprocessor waarmee je bijv. Reverb kon toevoegen binnen Cubase. Maar dat ging allemaal met ingewikkelde MIDI Controllers.
Ik kocht toen voor 500 piek de Phat.Boy MIDI Controller:
Daarmee kon ik allemaal in realtime via MIDI 13 eigenschappen van een sample wijzigen:
- Filter Cutoff, Resonance Filter
- Vibrato Rate, Depth, Delay
- Reverb, Chorus
- Attack, Delay, Sustain, Release
- Pan, Volume
Dit, in combinatie met de S2000 sampler voor de samples en de SBLive voor de effecten, zorgden ervoor dat ik dat vleugje 'extra-depth' kon toevoegen aan m'n tracks.
Zo kon ik een tijdje vooruit. Ik heb toen een aantal tracks gemaakt en geremixt (ik heb bijv tracks van tracker groepjes zoals Total Eclipse, UCP (?) helemaal opnieuw gebouwd in Cubase, geremixt en afgemaakt met mooi effecten)
Een van m'n tracks had ik opgenomen op MiniDisc en afgedraaid op school tijdens een schoolfeest. Hardcore was toen alweer 'uit', maar dit trackie werd toch wel goed ontvangen door het publiek...
1999: ik wordt steeds veeleisender....
Ondanks de mogelijkheiden van de Phat.Boy, vond ik alleen samples toch te statisch om als bouwstenen van een track te gebruiken.
Dit was het begin voor m'n synth tijdperk.....
Ik ging naar de lokale muziek dealer en bemerkte dat goede synths te duur waren..... (3500+)
ik had geld nodig. Toevallig kon ik op 16 jarige leeftijd aardig programmeren en databases ontwerpen. Met het maken van ASP websites heb ik wat centjes kunnen verdienen, zodat ik toch een synth kon kopen.
Het werd een Tweede Hands Roland Alpha Juno 2... maar ik wilde meer! ik wilde ook m'n drumgeluiden realtime genereren... in de dance/hardcore gebeuren is de Roland TR-909 de standaard. Deze is echter zeer moeilijk te verkrijgen. Daarom kocht ik een kloon, de Novation Drumstation (1600 piek). Sommige geluiden klinken net iets anders dan bij de TR-909, maar beter kon ik gewoon niet krijgen.
Om al die uitgangen (sampler, synth, drumcomputer) aan te kunnen sluiten, had ik een echte grote mengtafel nodig... maar m'n geld was op. Gelukkig kon ik er 1 lenen van de producer die ik op mn 14e had ontmoet (zie stukje hieboven ergens).
Na veel oefenen had ik eindelijk de professioneel klinkende sound te pakken, waar ik al die jaren naar zocht.
Inmiddels was er een nieuwe versie van Cubase, waarmee ik VST Instruments kan gebruiken (virtuele synths, maakt gebruik van je CPU ipv exterene hardware.. besturing dmv Phat.Bo MIDI controller)
Ik had m'n setup nu helemaal compleet: ik kon ALLES in realtime besturen met de Phat.Boy (met MIDI controllers)
2001: verhoogde kwaliteitseisen:
- SBLive eruitgeflikkerd
- Hoontech DSP24 kaart erin
- aparte effectprocessor in m'n 19 inch rack
Zo. Dat was m'n verhaal.
En Chandler (en anderen), kijk hier eens: http://www.geocities.com/Area51/Shuttle/5166/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |