[Dit bericht is gewijzigd door -Mellowdy- op 27-07-2001 10:28]
quote:Jij wilde serieus genomen worden?
Op vrijdag 27 juli 2001 00:18 schreef -Mellowdy- het volgende:
Dem! Met de mattenklopper! Nou doet mijn aars heel pijn!
Meestal is er een afspraak mogelijk tussen 8:00 en 8:30.
Succes.
na aanleiding van dit misschien! Het is geen gelul!
quote:Nee mattenklopper toch
Op vrijdag 27 juli 2001 00:23 schreef -Mellowdy- het volgende:
Het is geen gelul!
Ik wordt hier geslagen en jullie lachen erom!
quote:Vind je dat raar?
Op vrijdag 27 juli 2001 00:27 schreef -Mellowdy- het volgende:
DOE NOU ES NORMAALIk wordt hier geslagen en jullie lachen erom!
quote:
Op vrijdag 27 juli 2001 00:21 schreef tong80 het volgende:[..]
Jij wilde serieus genomen worden?
Meestal is er een afspraak mogelijk tussen 8:00 en 8:30.
Succes.
Voor de rest, veel sterkte.
Edit, het was misschien duidelijk geweest als je ff direct een link naar die andere topic had gepost ofzo, want aan dit soort botte reacties heb jij dus helemaal nix.
[Dit bericht is gewijzigd door Fallen_Angel op 27-07-2001 00:36]
quote:Van de mattenklopper of van jou vriendje
..Nou doet mijn aars heel pijn!..
Klinkt mij vooral als 'billenkoek'. Tja het is lullig maar ga het niet vergelijken met een échte hoek (je kan slaan en je kan sláán)
Ik was bezig men kleren weer in de kast te hangen, toen zei me ma wat. Dan isset altijd zo van: Ja ma! Dan hoor ik het wel maar dan dringt het niet tot me door, want dan ben ik bezig. Op een gegeven moment stond ze onderaan de trap te schreeuwen dat de muziek zachter moest. Ik had net een broek in men hang om op te hangen, dus ik wou dat ff afmaken. Komt ze in een keer met een mattenklopper de deur binnenvallen: Komt er nog wat van
Ikke: Ja, wacht effe rustig ben bezig!
Toen sloeg ze me gewoon regelrecht op men aars en op men hand! Vet raar. She lost her mind!
quote:Klinkt als een wanhoopsdaad..?
Op vrijdag 27 juli 2001 00:47 schreef -Mellowdy- het volgende:
Nou! Het zat zo.Ik was bezig men kleren weer in de kast te hangen, toen zei me ma wat. Dan isset altijd zo van: Ja ma! Dan hoor ik het wel maar dan dringt het niet tot me door, want dan ben ik bezig. Op een gegeven moment stond ze onderaan de trap te schreeuwen dat de muziek zachter moest. Ik had net een broek in men hang om op te hangen, dus ik wou dat ff afmaken. Komt ze in een keer met een mattenklopper de deur binnenvallen: Komt er nog wat van
Toen sloeg ze me gewoon regelrecht op men aars en op men hand! Vet raar. She lost her mind!
quote:Klinkt als uit der duim gezogen (zie Onzin...)
Op vrijdag 27 juli 2001 00:50 schreef the shining het volgende:[..]
Klinkt als een wanhoopsdaad..?
quote:Wrom zou ze dit allemaal verzinnen?
Op vrijdag 27 juli 2001 01:00 schreef febster het volgende:[..]
Klinkt als uit der duim gezogen (zie Onzin...)
quote:
Op vrijdag 27 juli 2001 01:09 schreef the shining het volgende:[..]
Wrom zou ze dit allemaal verzinnen?
quote:^
Op vrijdag 27 juli 2001 01:13 schreef shmoopy het volgende:[..]
Ik begin me toch behoorlijk te irriteren aan die kutposts van jou. Doe niet zo zielig en toon eens wat respect voor je moeder...
quote:Ik heb wat gemist geloof ik
Op vrijdag 27 juli 2001 01:13 schreef shmoopy het volgende:[..]
suc6
quote:3 diepe buigingen voor je moeder....
Op vrijdag 27 juli 2001 00:47 schreef -Mellowdy- het volgende:
Nou! Het zat zo.Ik was bezig men kleren weer in de kast te hangen, toen zei me ma wat. Dan isset altijd zo van: Ja ma! Dan hoor ik het wel maar dan dringt het niet tot me door, want dan ben ik bezig. Op een gegeven moment stond ze onderaan de trap te schreeuwen dat de muziek zachter moest. Ik had net een broek in men hang om op te hangen, dus ik wou dat ff afmaken. Komt ze in een keer met een mattenklopper de deur binnenvallen: Komt er nog wat van
quote:Aandachttrekkerij van een inderdaad verwend pubertje.
Op vrijdag 27 juli 2001 01:09 schreef the shining het volgende:[..]
Wrom zou ze dit allemaal verzinnen?
quote:Trust me,je hebt helemaal niets gemist.
Op vrijdag 27 juli 2001 01:16 schreef the shining het volgende:[..]
Ik heb wat gemist geloof ik
Arme -Mellowdy-, eerst bont en blauw geslagen, en vervolgens post er ook nog eens iemand anders onder haar naam!
ben benieuwd wat voor lullige reacties hier nu weer op komen
quote:die eerste post van haar klonk niet zo erg serieus, misschien had ze beter die uitleg gewoon als eerste moeten posten...
Op vrijdag 27 juli 2001 01:24 schreef bfm het volgende:
wat een replies zeg, die meid is totaal over de zeik, compleet wanhopig, en dan gaan jullie ff zow reageren.... owow, wat zijn we volwassen. Ik zeg niet dat mellow perfect is, maar een beetje sociaal kunnen we allemaal toch wel zijn, niet?ben benieuwd wat voor lullige reacties hier nu weer op komen
quote:
Op vrijdag 27 juli 2001 01:24 schreef SanSan het volgende:
Admins, help! Iemand heeft -Mellowdy- haar wachtwoord gestolen! Want -Mellowdy- kan nu helemaal niet posten, ze is namelijk in elkaar geslagen door haar moeder en -Mellowdy- ligt nu in het ziekenhuis.Arme -Mellowdy-, eerst bont en blauw geslagen, en vervolgens post er ook nog eens iemand anders onder haar naam!
![]()
![]()
![]()
quote:zit wat in jah, maja, die meid is totaal over de zeik, dan denk je niet echt na meer meestal.
Op vrijdag 27 juli 2001 01:28 schreef VixenFromHell het volgende:[..]
die eerste post van haar klonk niet zo erg serieus, misschien had ze beter die uitleg gewoon als eerste moeten posten...
quote:misschien was ze nog errug verbaasd over wat er net gebeurd was
Op vrijdag 27 juli 2001 01:28 schreef VixenFromHell het volgende:[..]
die eerste post van haar klonk niet zo erg serieus, misschien had ze beter die uitleg gewoon als eerste moeten posten...
* Its_me_important doet maar een gooi
quote:
Op vrijdag 27 juli 2001 01:33 schreef Its_me_important het volgende:[..]
misschien was ze nog errug verbaasd over wat er net gebeurd was
* Its_me_important doet maar een gooi
quote:Met haar imago is deze post niet echt serieus te nemen.
Op vrijdag 27 juli 2001 00:18 schreef -Mellowdy- het volgende als openingspost:
Dat er wel wat meer achter steekt, kan iemand niet ruiken als zij het niet verteld toch..
quote:nou, het was ook geheel niet duidelijk dat het met dat eerdere topique van haar in R&P te maken had eh
Op vrijdag 27 juli 2001 01:37 schreef random het volgende:
Dat er wel wat meer achter steekt, kan iemand niet ruiken als zij het niet verteld toch..
quote:Misschien omdat het in r&p staat, en niet in onzin. Maar goed zoals vixenfromhell al schreef:
Op vrijdag 27 juli 2001 01:37 schreef random het volgende:[..]
[..]Met haar imago is deze post niet echt serieus te nemen.
quote:dat vinnik ook wel dus
Op vrijdag 27 juli 2001 01:38 schreef VixenFromHell het volgende:
ja dat kan natuurlijk, maar kan de eerste reacties dus wel begrijpen
Deze meid wil graag tips en adviezen hoe hiermee om te gaan. Ook denk ik dat ze niet goed is in eht opschrijven van wat ze voelt. Laat haar dus langzaam de verhalen vertellen en dan zal er meer duidelijkheid komen. Het punt is dus: ga haar niet af lopen katten op een beschrijving (zoals 'nou doet mijn aars heel pijn'), maar vraag om meer uitleg, heb geduld. We zitten tenslotte in R&Psychologie en zijn allemaal amateur-psychologen.
Do your thing met deze tekst.
quote:Beetje lullig..
Op vrijdag 27 juli 2001 01:41 schreef febster het volgende:slotje dan maar weer
?
Als zij in haar belevingswereld deze klap krijgt (is niet lollig / kwetsend bedoelt) dan kan ik me voorstellen dat ze daar last ven heeft.
Om haar te veroordelen op de dingen die ze post in onzin is een beetje kortzichtig imo, dan kan je de helft van de FoK!kers ook wel afschrijven in andere fora.
quote:Hier sluit ik me volledig bij aan.
Op vrijdag 27 juli 2001 01:46 schreef random het volgende:
Om haar te veroordelen op de dingen die ze post in onzin is een beetje kortzichtig imo, dan kan je de helft van de FoK!kers ook wel afschrijven in andere fora.
Hoogst waarschijnlijk heeft ze nog geen gesprek gehad waarin ze over haar problemen heeft gepraat, en over wat haar dwarszit, en natuurlijk de kant van haar ouders ook beluisteren.
Later (na zo'n gesprek) kun je altijd nog je conclusie's trekken. Maar niet bij voorbaat, zonder dat je een gesprek hebt gehad, je conclusie's trekken.
Ik wens iig Mellowdy veel succes bij een evt. gesprek.
quote:Juist! En juist daarom zijn wij dus niet bevoegd om haar te helpen als het een echt zwaar probleem betreft.
Op vrijdag 27 juli 2001 01:44 schreef JungleMan het volgende:
We en zijn allemaal amateurpsychologen.
Maar als iemand écht ontzettend geslagen is, verbaast het me dat diegene dezelfde dag nog achter de computer kan gaan zitten en teksten typen, althans, ik denk niet dat ik dat zou kunnen; ik vind het erg knap als iemand dat wel kan.
quote:Dat wil dan nog niet zeggen dat je je niet genuanceerd kan uitdrukken, maar wel bijv. eigen adviezen mee kan geven.
Op vrijdag 27 juli 2001 01:51 schreef SanSan het volgende:
Juist! En juist daarom zijn wij dus niet bevoegd om haar te helpen als het een echt zwaar probleem betreft.
quote:Ze had anders lopen huilen op d'r bed of iemand gebeld of wezen schoppen en slaan. Dit is Mellowdy, dit is hoe zij zich uit.
Maar als iemand écht ontzettend geslagen is, verbaast het me dat diegene dezelfde dag nog achter de computer kan gaan zitten en teksten typen, althans, ik denk niet dat ik dat zou kunnen; ik vind het erg knap als iemand dat wel kan.
quote:Dus we mogen haar niet proberen te helpen met problemen ? Waar is dit hele forum voor dan
Op vrijdag 27 juli 2001 01:51 schreef SanSan het volgende:[..]
Juist! En juist daarom zijn wij dus niet bevoegd om haar te helpen als het een echt zwaar probleem betreft.
En wat betreft je 2e alinea:
dus de kracht van iemand heeft er mee te maken of je het probleem moet behandelen Ze moet toch niet hard worden geslagen ofzo
quote:Ik bedoel, dat je dat lichamelijk dan niet kan.
Op vrijdag 27 juli 2001 01:54 schreef JungleMan het volgende:
Ze had anders lopen huilen op d'r bed of iemand gebeld of wezen schoppen en slaan. Dit is Mellowdy, dit is hoe zij zich uit.
quote:als ze zover gaan hattik allang op de stoep gestaan daarzo om iemand errug de nek om te draaien, maar dat terzijde.
Op vrijdag 27 juli 2001 01:57 schreef SanSan het volgende:[..]
Ik bedoel, dat je dat lichamelijk dan niet kan.
Ze is wel zow hard geslagen dat ze niet meer kan zitten. Is imo toch een flink klap geweest.
quote:Ja, dat snapte ik nog wel hoor
Op vrijdag 27 juli 2001 01:57 schreef SanSan het volgende:
Ik bedoel, dat je dat lichamelijk dan niet kan.
1ste post is dan niet duidelijk, maar om gelijk zo te gaan doen is een beetje overdreven, ze krijgt niet eens de kans om een weerwoord te geven.
Had toch meer verwacht eigenlijk.
quote:Hè bah! Je hoeft me niet ineens te gaan zoenen!
Op vrijdag 27 juli 2001 01:59 schreef JungleMan het volgende:
En als je dan toch denkt dat dit aandachttrekkerij is, zeg dan gewoon niks en ga poepen ofzo, maar reageer niet zo kwetsend.
quote:Ok, dan neem ik nu afschijt.
Op vrijdag 27 juli 2001 02:39 schreef ThijNtjE het volgende:
ga poepen
quote:Maar kwetsend reageren gaat net weer wat te ver hè
Op vrijdag 27 juli 2001 04:31 schreef megamuch het volgende:
kwestend reageren mag best
Dan nog, dit topic staat niet in onzin maar in R&P en dan lijkt het mij dat er serieus op gereageerd moet worden hoe moeilijk dat ook is voor bepaalde personen.
En Mellowdy, als je dit leest. ZET DIE COMPUTER UIT EN GA NAAR JE HUISARTS. Blijf hier niet mee rondlopen en ga naar je huisarts.
Oja, en onthoudt.... slaan en schreeuwen zijn een uiting van onmacht.
quote:bestaan die dingen dan nog
Ze staat de matten te kloppen (bestaat dat nog?)
Ze vraagt iets aan je, jij zegt ja, da's dus een bevestiging, maar je doet het niet.
Ze begint zich te ergeren, want luisteren doe je de laatste tijd niet echt. Ze loopt naar boven en ze vraagt het nog een keer aan je en je negeert haar volledig want je bent druk bezig met een kleerhangertje.
OK, slaan is niet goed (te praten), maar dit klinkt ook wel een beetje al het bloed onder de nagels uit halen. Ook al zeg je dat je bezig was en dat je haar wel gehoord hebt, het is en blijft ook gewoon negeren.
quote:Genoten
Veel beter dan volledig opgaan in de ordening van je gardarobe lijkt mij dan om eens totaal rustig met je ouders om de tafel te gaan zitten en een goed gesprek te hebben over regels en verantwoordelijkheden.
En als je je dan idd volwassen gedraagd, en niet gaat schelden/huilen/schreeuwen, denk ik dat je ouders ook wel een heel redelijk zouden kunnen reageren.
En dat je moeder, misschien ook wel een beetje behoorlijk getergd, je een mep geeft, dat is heel wat anders dan echt geslagen worden.
Dus dingen als ga naar de huisarts of bel de kinderbescherming vind ik hier zwaar overtrokken. Het klinkt imho niet alsofn ze drie maal daags stevig in elkaar getrimt wordt.
Men vader? die zat rustig beneden tv te kijken, kwam naderhand zeggen dat hij ging slapen en dattik rustig moest doen. Gaat lekker als je overstuur bent!
Nou maggik men beste vriendin tot maandag niet meer zien. Waar slaat dit allemaal op!
quote:Matten?
Op vrijdag 27 juli 2001 10:19 schreef -Mellowdy- het volgende:
Jemug Waar slaat dit allemaal op!
quote:[serieus reactie mode aan]
Jemug wat doen jullie ontzettend gemeen en harteloos.
Ik voel me compleet ellendig in deze toestand en weet gewoon niet meer wattik moet doen. Het verhaal wat ik net vertelde is waar. Omdat ze me nog nooit eerder heeft geslagen vind ik het raar. Toen ze me geslagen had zei ik: zo ga ik je echt niet aardig vinden hoor. Toen zei ze: je hoeft mij niet aardig te vinden. Op een of andere manier kwam dat hard aan. Gewoon, hoe kun je je eigen moeder haten, dat wil ik niet eens.
Ik verzin dit verhaal niet, ik ben gewoon bang dat het uit de hand loopt.Men vader? die zat rustig beneden tv te kijken, kwam naderhand zeggen dat hij ging slapen en dattik rustig moest doen. Gaat lekker als je overstuur bent!
Nou maggik men beste vriendin tot maandag niet meer zien. Waar slaat dit allemaal op!
Je ouders willen gewoon graag dat jij doet wat hun zeggen , (vrij normaal) Aangezien hun zich behoorlijk belazerd voelen over dat verhaal met je scooter, willen ze jou laten merken dat ze het daar niet mee een zijn , Oke, ze hadden je niet mogen slaan. Maar was het slaan ,of een tikje ?....
Verder laat het een beetje koelen, doe even wat hun zeggen . Trek je verder even niets van hun aan , luister naar ze, en andersom laat hun ook naar jou luisteren zonder dat jij een woede uitbarsting krijgt omdat je iets niet mag .
Succes
[/serieus mode weer uit voor vandaag]
Bedenk eens hoe moeilijk het voor je moeder wel niet is, en als je een post open kan je beter meer neerzetten dat 'Dem, mijn hele aars doet pijn'
quote:Nou, i.i.g dat had me ma me opgedragen op men kleren op te ruimen, omdat zoals ik al zei wasset zo ver gekomen dattik weg moest. Toen hattik men tas ingepakt ben naar een vriendin gegaan, vervolgens had mijn ma haar ma opgebeld en moest ik weer naar huis.
Op vrijdag 27 juli 2001 10:15 schreef sataN het volgende:
Jeetje, ik heb ook wel eens een tik gehad, ik denk iedereen wel eens. Ikke nog nooit, niet zo hard dat ik een blauwe kont er van heb i.i.g
Je hebt duidelijk ruzie met je ouders, maar je gaat er niet erg volwassen mee om, weg willen lopener is geen oplossing: ze hebben mezelf ook al 3 keer uit huis gegooit om de kleinste dingen, muziek hard zettendat doe ik altijd, wat heeft dat er mee te maken, je moeder negeren . En dat terwijl het een ruzie was omdat je volwassen wilde zijn. (ik heb het vorige topic niet helemaal gelezen, maar komt er op neer dat jij uit wou en niet mocht en toch ging.)Veel beter dan volledig opgaan in de ordening van je gardarobe lijkt mij dan om eens totaal rustig met je ouders om de tafel te gaan zitten en een goed gesprek te hebben over regels en verantwoordelijkheden.
En als je je dan idd volwassen gedraagd, en niet gaat schelden/huilen/schreeuwen, denk ik dat je ouders ook wel een heel redelijk zouden kunnen reageren.En dat je moeder, misschien ook wel een beetje behoorlijk getergd, je een mep geeft, dat is heel wat anders dan echt geslagen worden.
Dus dingen als ga naar de huisarts of bel de kinderbescherming vind ik hier zwaar overtrokken. Het klinkt imho niet alsofn ze drie maal daags stevig in elkaar getrimt wordt.
quote:Mijn moeder
Op vrijdag 27 juli 2001 10:25 schreef Reanimatie.com het volgende:
Sjeeeesus, wat een partij zielige reacties hier zeg, mijn 'zielige gasten lijstje' is weer behoorlijk gegroeid.Bedenk eens hoe moeilijk het voor je moeder wel niet is, en als je een post open kan je beter meer neerzetten dat 'Dem, mijn hele aars doet pijn'
misschien is het toch goed om eens met iemand er over te praten IRL, een vertrouwenspersoon (arts, hulpverlener, enz) familie (tante/oom, neefjes/nichtjes) vrienden (je goede vriendin?).
Ik denk niet dat fok je kan helpen met dit soort problemen, eigelijk kan je hier hoogstens verhalen of een telefoonnummer van de kindertelefoon krijgen, allemaal wel heel nuttig, maar niet echt de oplossing.
Mijn ouders hebben ook wel es gezegt 'je hoeft mij helemaal niet aardig te vinden.', ik zocht daar op dat moment vanalles achter, maar zo bedoelden ze dat dus echt niet. Je ouders geven, ookal hoeft dat helemaal niet altijd te blijken, veel om je en willen je echt niet kwijt.
mocht het echt te gek worden (een tik is fout, maar daar kom je overheen, klappen zijn echt zware fysieke mishandeling, en dat is is zelfs strafbaar!) dan zou ik (ECHT DOEN!) met iemand gaan praten die er 'verstand' van heeft. vrienden/familie kan je wel redelijk helpen door met jou, en eventueel met je ouders te praten, maar een professionele hulpverleren weet gewoon goed hoe zij/hij het dit soort situaties om moet gaan.
als je het op prijs steld kan ik wel wat nummers aan mijn moeder vragen (ook arts) en wat tips.
dan kan ik je verder alleen maar heel veel sterkte wensen, en nog een tip: ga vooral niet te rebels doen tegen je ouders, want dan gaat het alleen maar door! je hoeft ook niet te doen ofals er niks aan de hand is, maar je kan bv. vragen 'waarom ben je kwaad op mij?' en ik neem aan dat je op zo'n vraag toch wel een redelijk antwoord mag verwachten te ontvangen.
sterkte, en laat je niet te veel op de kast jagen door (misschien) kwetsende reacties.
jasper
quote:Je ouders hebben toch altijd ruzie ? Dat las ik tenminste in een ander topic van je.
Op vrijdag 27 juli 2001 10:28 schreef -Mellowdy- het volgende:[..]
Mijn moeder
hoe moeilijk voor men moeder, net of ze er alleen voor staat? zij heeft men vader nog en ik dan?
quote:Terzijde: Op wiens kosten zit je te internetten? Toch niet van je ouders, die je zo slecht behandelen?
Op vrijdag 27 juli 2001 10:28 schreef -Mellowdy- het volgende:[..]
Mijn moeder
hoe moeilijk voor men moeder, net of ze er alleen voor staat? zij heeft men vader nog en ik dan?
Wees de verstandigste, zoek op een volwassen wijze naar een oplossing voor jullie problemen.
quote:Ja, dat is waar! Alleen als het om mij gaat MEESTAL niet! Alleen me pa is nooit thuis als ik thuis ben! Hij komt alleen maar thuis om te slapen, te eten en te drinken...
Op vrijdag 27 juli 2001 10:30 schreef defender het volgende:[..]
Je ouders hebben toch altijd ruzie ? Dat las ik tenminste in een ander topic van je.
Als jij er van overtuigt bent dat jou ouders je zoveel
onrecht aan doen , en niet van je houden ? of je haten zoals je aangaf .
Waarom zouden ze je dan een scooter geven ?
Waarom heb je een computer ?
Ze hebben het heus goed met je voor , echt !!
[einde]
quote:Is het dat wat je dwars zit en je zo moeilijk bent? If so, vertel dat. Ms heb je het idee (en ms is dat ook wel zo) dat ze zich meer bekommeren om zichzelf dan om jouw.
Op vrijdag 27 juli 2001 10:32 schreef -Mellowdy- het volgende:[..]
Alleen als het om mij gaat MEESTAL niet!
quote:Nee, inderdaad. Ook door het topic van gisteren. veel kwamen met goede raad, maar jij vond dat we je afkraakten. Wat wil je dan? Dat we gaan zeggen dat we je zo zielig vinden enzo? Want volgens mij is dat het enige wat je wilt horen!
Jemug wat doen jullie ontzettend gemeen en harteloos.
Ik voel me compleet ellendig in deze toestand en weet gewoon niet meer wattik moet doen.
Nou, ik vind je zielig, niet om wat er volgens jou gebeurd is, maar omdat je er zo zielig mee omgaat!
quote:En hoe leuk denk je dat dat voor je moeder is?
Op vrijdag 27 juli 2001 10:32 schreef -Mellowdy- het volgende:[..]
Ja, dat is waar! Alleen als het om mij gaat MEESTAL niet! Alleen me pa is nooit thuis als ik thuis ben! Hij komt alleen maar thuis om te slapen, te eten en te drinken...
Er moet mij serieus iets van het hart. Ik heb je beide topics gelezen en ik kan niet anders dan jouw ouders groot gelijk geven. Probeer je eens heel even in hun situatie te verplaatsen.
Jouw ouders zijn uit alle macht bezig te voorkomen dat jij een verwend, lui, ongeschoold wezen gaat worden. Jij bent, samen met evt. broertjes en zusjes, hun meest kostbare bezit en zij doen er werkelijk alles aan om jou op het rechte spoor te houden. En dat is in jouw geval knap lastig, zo te zien.
Jij zit midden in de puberteit en dus ben je heel erg dwars, vind je alles wat je ouders doen verkeerd en reageer je vreselijk ondankbaar op alles wat zij doen. Ik kan je vertellen: dat vreet aan ze.
Als jij mijn dochter was en je gedroeg je zoals je je nu gedraagt, zou ik de hele dag met die mattenklopper achter je aan wandelen. Je zuigt werkelijk al het bloed onder hun nagels vandaan met je puberale gedrag. Heb jij enig idee hoeveel energie, geld, tijd en ergernis jij je ouders in de 16 jaar die je nu bij ze bent, al hebt gekost?
Ik zeg dit niet om je te kwetsen maar ik meen het serieus. En, ik spreek uit ervaring. Ik was zelf ook een vreselijk dwarse puber. Denderende ruzies met mijn vader, over alles. Totdat ik, zomaar ineens, inzag hoe verschrikkelijk fout ik bezig was. Mijn ouders, die mij met zo onbeschrijflijk veel liefde hebben opgevoed die eerste 16 jaar, die uit alle macht probeerden mij wel op school te houden, die me de grondbeginselen van normen en waarden probeerden bij te brengen, die alles maar dan ook alles deden om ervoor te zorgen dat ik NA die puberteit een prettig leven zou hebben, met diploma's, met respect en fatsoen, met oog voor wat mooi is. Die ouders was ik als dank daarvoor volledig aan het afbreken. En toen ging de knop om bij mij. Ik heb mijn ouders een hele lange excuusbrief geschreven en sindsdien is mijn relatie met mijn ouders PERFECT.
Ik had begrip voor hen en, heel aardig, zij hadden ook veel meer begrip voor mij. Het respect was terug en dat zou in jouw situatie ook heel welkom zijn. Want respect is in jou relatie met je ouders nu wel heel ver te zoeken.
Ik zeg niet dat je nu meteen je ouders om de nek moet vliegen en ze moet bedanken voor die "opvoedkundige klapjes met de mattenklopper". Maar probeer de zaken wel even vanuit een ander perspectief te zien dan puur het jouwe.
Amen.
* Squartaq vind dat annonimiteit soms niet gerechtwaardigd is.
quote:Weet je wat jij moet doen
Op vrijdag 27 juli 2001 10:59 schreef -Mellowdy- het volgende:
Ik zit altijd met men moeder! DAt is verschrikkelijk!
Als ik altijd weg ben isset: wanneer blijf je een keer thuis.
Ben ik de hele dag thuis isset: waarom zit je thuis?
Wat een gedachtengang! ME ma zegt dit, me pa zegt dat.
In plaats dat we nou met zen 3n communiceren
Das nou het jarenlange probleem.
Ik heb nou al zoveel ellendige dingen met die mensen meegemaakt, dattik gewoon geen respect meer voor ze kan hebben.
Ik heb geen respect voor slaande mensen, al helemaal niet om zoiets doms (die mattenklopper staat beneden klaar voor gebruik) Heb ook respect voor "zogenaamde" bezorgheid, ook niet voor alles van mij afpakken. Die weken dat mijn beste vriendin alleen thuis is, is welles goed voor mij. Geen ouders, voor mezelf zorgen. Kijken offet echt allemaal zo moeilijk is als jullie beweren! Maar dat pakt ze ook van me af, omdat ze weet dattik dat ik dan ontzettend leuk vind. En dat ik dan kan doen wattik wil.
Je moet lekker al je zeik topics uitprinten en aan je moeder laten lezen hoe KUT Je je voelt
Succes verder met zeiken
quote:De oplossing voor al je problemen. En misschien moet jij wel degene zijn die daarmee begint?
...
...
quote:GA DAT DAN VERTELLEN!
quote:Zij blijkbaar ook met jou, zo te horen.
Ik heb nou al zoveel ellendige dingen met die mensen meegemaakt, dattik gewoon geen respect meer voor ze kan hebben.
quote:Hou toch OP! Ik ben er heilig van overtuigd dat je mateloooos overdrijft.
Ik heb geen respect voor slaande mensen, al helemaal niet om zoiets doms (die mattenklopper staat beneden klaar voor gebruik)
quote:Dat pakt ze van je af, omdat ze WEET dat je het nog geen WEEK uit zou houden.
Geen ouders, voor mezelf zorgen. Kijken offet echt allemaal zo moeilijk is als jullie beweren! Maar dat pakt ze ook van me af, omdat ze weet dattik dat ik dan ontzettend leuk vind. En dat ik dan kan doen wattik wil.
Vertrouw ons nou maar gewoon. Je weet niet alles, al denk je dat misschien wel.
quote:Dan had jij mazzel met je pa. Meestal werkt het niet zo.
Op vrijdag 27 juli 2001 00:33 schreef Fallen_Angel het volgende:
Zeg gewoon tegen je ouders dat je het niet pikt dat ze je meppen, en nog 1x = kinderbescherming. Dat dreigement werkt (praktijk ervaring)(nee nog nooit geslagen, wel bijna, ik: doe het dan, toe dan, ze zijn 24 uur per dag open en dan durft me pa al niet meer)
Mellowdy, Fok is niet de juiste uitlaatklep voor je problemen. Je voelt je al rot en van de reakties hier wordt dat alleen maar erger gok ik. Laat het niet verder escaleren. Thuis niet en hier ook niet.
quote:
Op vrijdag 27 juli 2001 12:25 schreef equilan het volgende:
Mellowdy kappen nou met dat ontzettend zielige gedoe!!God wat ben jij een verwend kreng
Denk je nou echt dat je de enige bent die moeilijkheden met zn ouders heeft/heeft gehad?? Als je eens goed leest zul je zien dat heel veel mensen die hier posten, je raad geven uit eigen ervaring!! Zo bijzonder ben je echt niet hoor
Geslagen?? Zal ik eens langskomen, dan weet je pas wat slaan is!! EEn paar tikken met de mattenklopper... ja raar he als ze al drie keer iets tegen je zegt en jij hoort het de eerste keer niet, de tweede keer negeer je haar en de derde keer heb je een grote bek. Je moeder is mild.
En dan kan je wel weer gaan lopen janken dat het altijd zo is en dat ze altijd onredelijk zijn... ja jij bent zo volwassen he?? Je hebt echt aan je ouders laten zien dat je bepaalde verantwoordelijkheden aan kanDit is de laatste post die ik aan jou schrijf, ten eerste wil je alleen maar medelijden en geen raad, ten tweede vind ik dat jij een eigenwijs en egoistisch kreng bent die alleen maar aandacht wil.
Je kan wel weer heel hard gaan roepen dat het niet zo is, maar op die manier verander je mijn mening echt niet en ik denk van een hele hoop anderen ook niet, integendeel, je bewijst er alleen maar ons gelijk mee.
Wil jij als volwassene behandeld worden?? GEDRAAG JE DAN EENS ZO!!!Echt, je zou eens rustig dit topic door moeten lezen en ook de postings die je misschien niet zo aanstaan, aandachtig bestuderen. Als je echt wil dat dit opgelost wordt, ga dan als de sodemieter van het forum af, achter je pc weg en ga wat DOEN!!
edit: ik wilde nog wat zeggen wat ik echt pijnlijk vind gewoon: Je loopt te zeuren dat je moeder tegen onbekenden loopt te zeueren over de belasting en dat ze daarom niet op vakantie kunnen. Wat denk je dat die scooter heeft gekost??
En ten tweede, denk je nou echt dat je twee weken bij een vriendin in huis een goede voorbereiding zijn op zelfstandig wonen?? Whoehahahahahahah alleen al het feit dat je dat idee hebt geeft al aan hoe onzelfstandig en onvolwassen je bent. Ja, tuurlijk, in die twee weken moet je zoooveel rekeningen betalen!! Lieve schat, op je zelf wonen is niet alleen moeillijk omdat je je eigen potje moet koken hoor!! Ga maar eens vragen aan je ouders, wat hun vaste lasten zijn per maand en klijk dan maar of jij dat in je eentje zou kunnen opbrengen. Tuurlijk liggen jouw vaste lasten lager als je op jezelf gaat wonen dan die van je ouders nu, maar dan heb je even een idee wat er allemaal bij komt kijken.
Ik kan alle reacties hier begrijpen voor en tegen jou, voor en tegen je moeder. Er is niet zo veel aan toe te voegen behalve misschien dat je eens rustig zelf na moet gaan denken hoe je moeder in deze hele situatie staat. Klinkt raar maar misschien dat je beter met haar kan praten als je haar begrijpt.
Volgende is mijn interpretatie van de situatie zoals ik die uit je twee grootste topics hier haal, ik kan er flink naast zitten:
Je moeder probeert naar haar beste kunnen haar dochter op te voeden en haar te geven wat ze nodig heeft of wat ze graag wil hebben. Daarnaast wil ze natuurlijk ook dat haar dochter de regels volgt zoals zij vindt dat ze hoort te leven.
Je vader is militair, vaak op oefening lang van huis en thuis bemoeit hij zich niet veel met de dagelijkse ruzietjes die elk gezin wel hebben. Zoals je eerder zei vond je dat je moeder altijd nog je vader had, terwijl jij niemand hebt is volgens mij niet juist. Ik denk dat je moeder het idee heeft dat ze hier helemaal alleen voor staat, vandaar dat dat uitmondt in de wanhopige actie met de mattenklopper.
Bewijs hiervan is dat je vader alleen even tegen je zegt dat je je gedeist moet houden. Ik als vader had eerst je moeder de huid volgescholden hoe ze het in haar hoofd haalt haar kind met een mattenklopper te slaan en vervolgens jouw hoe je het in je hoofd haalt om je moeder zo te negeren. Hij dus niet en waarom? Bang om zijn macht te gebruiken of zijn geduld te verliezen zodat hij ook gaat slaan? Ik kan er alleen naar raden.
Maar denk dus eens aan al die situaties waarin je je moeder onredelijk vindt reageren. Netjes was het ws niet, maar er zit altijd een reden achter. Probeer daarachter te komen en het haar anders zelf te vragen, misschien reageert ze zelfs alleen een frustratie op jou af.
Allemaal wilde speculatie, maar denk er alsjeblieft over na.
quote:Dat hoop ik wel voor haar, of ze moeten net als mijn vaders ouders zijn : denken dat ze 'liefde' en/of respect kunnen kopen.. Ofzoals mijn moeder deed; de buitenwereld op het verkeerde been zetten..
Op vrijdag 27 juli 2001 10:35 schreef Joene het volgende:
[nog 1 maal serieus]Als jij er van overtuigt bent dat jou ouders je zoveel
onrecht aan doen , en niet van je houden ? of je haten zoals je aangaf .Waarom zouden ze je dan een scooter geven ?
Waarom heb je een computer ?Ze hebben het heus goed met je voor , echt !!
[einde]
quote:Maar dat is bij je vriendin thuis. Daar hoef je geen huur te betalen en zelf je eten te betalen.
Die weken dat mijn beste vriendin alleen thuis is, is welles goed voor mij. Geen ouders, voor mezelf zorgen. Kijken offet echt allemaal zo moeilijk is als jullie beweren!
Ik hoop dat jij en je ouders jullie problemen snel op kunnen lossen.
quote:Ja, dat denk ik ook. Ik denk dat ze veel te weinig aandacht krijgt.
Op vrijdag 27 juli 2001 13:14 schreef FFantaghiro het volgende:[..]
Dat hoop ik wel voor haar, of ze moeten net als mijn vaders ouders zijn : denken dat ze 'liefde' en/of respect kunnen kopen.. Ofzoals mijn moeder deed; de buitenwereld op het verkeerde been zetten..
Mellody, je laat niet zien dat je volwassen bent als je op kamers gaat. Dat is enkel weglopen van de situatie. Praten met je ouders zal niet makkelijk zijn, ms lukt het niet de 1e keer, ook niet de 2e keer. Maar hou vol! Ms kun je het hun leren! Dat zou pas volwassen zijn, dan ook zou niemand meer twijfelen aan het feit dat jij jezelf kan redden. Wanneer jij het voor elkaar krijgt om met je ouders serieus te kunnen praten, zonder dat het uitmondt in schreeuwen of ruzie, heb je ontzettend veel bereikt, meer dan menig persoon van jouw leeftijd. Succes en sterkte!
Maar dit terzijde...
Zeg maar niets,
ik ga wel weg als je dat wilt,
zeg maar niets meer,
laat me maar gaan, wees nu maar stil,
maar dit is de laatste keer,
ik weet jij kijkt nu op me neer,
maar straks als het beter gaat,
hoop ik dat je voor me staat,
ach zeg maar niets meer,
ik ga wel weg dan ben je vrij,
zeg maar niets meer,
jij was al maanden niet van mij,
maar dit is de laatste keer,
ik weet jij kijkt nu op me neer
maar als het straks beter gaat,
hoop ik dat je voor me staat,
maar dan zie ik jou niet meer staan,
en zeg dat je beter kunt gaan
enz.
[Dit bericht is gewijzigd door Joene op 27-07-2001 14:34]
quote:Als je je opmerkingen meteen terzijde legt, had je het net zo goed niet kunnen zeggen
Op vrijdag 27 juli 2001 14:23 schreef Gellarboy het volgende:
Maar dit terzijde...
quote:Weet mellowdy ook wel dat haar ouders waarschijnlijk ook zware discussies hebben wat ze met hun dochter aanmoeten? Misschien wel de hele nacht na de afgelopen actie. Daardoor zijn ze vermoeid en sneller geirriteerd en dat liep uit op voorgenoemde actie. Waarschijnlijk loopt moeders nu ook nog met een schuldgevoel. Daarnaast draait moeders alleen voor de opvoeding op want vader is wat vaker van huis en de ouders kunnen dus ook geen feedback geven. Etc etc. oftewel een neerwaartse spiraal. Maar ik zag dat Mellowdy SPW-jeugdwerk doet dus dat ze wel weet hoe ze moet handelen. Tenminste ik neem aan dat ze dat op school leert. Volgens mij wordt bij die opleiding als basisvaardigheid ook overleggen en praten aangeleerd.
Op vrijdag 27 juli 2001 13:11 schreef Snof het volgende:
Bewijs hiervan is dat je vader alleen even tegen je zegt dat je je gedeist moet houden. Ik als vader had eerst je moeder de huid volgescholden hoe ze het in haar hoofd haalt haar kind met een mattenklopper te slaan en vervolgens jouw hoe je het in je hoofd haalt om je moeder zo te negeren. Hij dus niet en waarom? Bang om zijn macht te gebruiken of zijn geduld te verliezen zodat hij ook gaat slaan? Ik kan er alleen naar raden.
quote:Wat ik bedoelde is dat ik het maar vreemd vind, maar dat het eigenlijk niet relevant is.
Op vrijdag 27 juli 2001 14:33 schreef EyE het volgende:
Als je je opmerkingen meteen terzijde legt, had je het net zo goed niet kunnen zeggen
of was dit weer ironisch?
quote:Als je er zo'n lijstje op na houdt ben je zeker niet triest ?
Op vrijdag 27 juli 2001 10:25 schreef Reanimatie.com het volgende:
Sjeeeesus, wat een partij zielige reacties hier zeg, mijn 'zielige gasten lijstje' is weer behoorlijk gegroeid.
quote:Er is geen probleem zo klein of het kan worden opgelost met extreem veel geweld.
Op vrijdag 27 juli 2001 10:29 schreef japser het volgende:
Misschien proberen je ouders het conflict met jou op deze 'manier' op te lossen. Slaan is IMHO geen oplossing, voor NIKS!
quote:Die lachen d'r finaal uit, ??n keer geslagen, en dan ook nog omdat ze strontvervelend was. hoort gewoon bij je opvoeding. die ouders hebben groot gelijk.
misschien is het toch goed om eens met iemand er over te praten IRL, een vertrouwenspersoon (arts, hulpverlener, enz) familie (tante/oom, neefjes/nichtjes) vrienden (je goede vriendin?).
quote:right, ze heeft een keer, volkomen terecht, een mep gehad en meteen denken dat 't wel iets mishandeling kon worden. daar zit imho nogal verschil in.
mocht het echt te gek worden (een tik is fout, maar daar kom je overheen, klappen zijn echt zware fysieke mishandeling, en dat is is zelfs strafbaar!) dan zou ik (ECHT DOEN!) met iemand gaan praten die er 'verstand' van heeft. vrienden/familie kan je wel redelijk helpen door met jou, en eventueel met je ouders te praten, maar een professionele hulpverleren weet gewoon goed hoe zij/hij het dit soort situaties om moet gaan.als je het op prijs steld kan ik wel wat nummers aan mijn moeder vragen (ook arts) en wat tips.
quote:niet op de kast jagen, maar trek je d'r wel wat van aan, want je denkt wel dat je ouders fout zitten, maar als ik zo je verhaal zie ben JIJ de oorzaak van alle troubles, niet je ouders.
sterkte, en laat je niet te veel op de kast jagen door (misschien) kwetsende reacties.
Misschien is je moeder de laatste tijd nogal gestresst, en dat ze bij het geringste wat je doet (en wat haar niet aanstaat) op je afreageert. Dat trekt (hoop iig ik voor je) wel bij.
quote:
Op vrijdag 27 juli 2001 17:31 schreef Aernout het volgende:
[afbeelding]
Je zegt zelf dat jullie niet met z'n drieen communiceren. Misschien moeten jullie dat dan maar eens gaan proberen. Je ouders zijn ook nog wel in staat om iets te leren. Dus misschien moet je rustig eens tegen je vader en je moeder zeggen dat je graag een avond, na het eten rustig met ze wil praten. Of schrijf het op, als je bang bent dat je anders emotioneel wordt of het weer op ruzie uitdraait. Bij het gesprek kun je het beste afspreken dat iedereen zijn zegje mag doen, maar dat anderen hem/haar niet in de rede mogen vallen. Eerst allemaal praten en wellicht helemaal niet discussieren de eerste keer of heel kort, vastgesteld aan een tijdslimiet. Daarna moeten jullie er 2 dagen niet over praten en geen ruzie maken. Dan weer een gesprek, eerst praten iedereen zonder discussie, daarna discussie. Spreek af dat als er ruzie ontstaat jullie stoppen met het gesprek, of voor een bepaalde tijd (time-out), of tot de volgende keer. Zo kun je het ruziemaken patroon wellicht doorbreken en weer normaal met elkaar leren communiceren. Iedereen leert zo echt te luisteren naar elkaar en door luisteren kweek je begrip voor elkaar.
Voor jezelf kun je voor zo'n eerste keer opschrijven wat je wilt zeggen, zodat je rustig kunt aangeven waar je mee zit en niet te emotioneel of woedend wordt.
Als je ouders hier absoluut niet voor openstaan en je je nog steeds rot voelt onder je thuissituatie zou ik eens naar je huisarts gaan en hem vertellen hoe je je voelt over je thuissituatie. Hij kan je dan verder helpen. Maar ik hoop dat dat niet nodig is en dat jij en je ouders kunnen leren communiceren.
In dit topic staat overal dat je maar eens met je ouders moet gaan praten en daar ben ik het ook zeker mee eens, maar misschien moet je om mee te beginnen ze eerst eens een uitgebreide brief schrijven en daarin zetten hoe jij nu precies over deze situatie denkt,
hoe erg het je dwars zit, wat je zou willen veranderen en wat je zelf bereid bent te veranderen. Geef die brief aan je ouders en laat ze ermee alleen. Zo hoeft het geen discussie te worden die uitloopt op geschreeuw en gescheld. Je kunt ook langer nadenken over de woorden die je gebruikt en je ouders kunnen op hun gemak lezen hoe jij erover denkt.
Ik zelf heb zeker 4 jaar lang dag in dag uit ruzie gehad met m'n ouders . Nu ben ik 18 en het gaat een stuk beter, nog steeds wel ruzie op z'n tijd maar een stuk minder extreem dan toen. Het komt dus wel goed.
Ben je trouwens enig kind?
Maar na het lezen van deze topics be ik ZOOOOO zielsgelukkig dat ik dat niet meer doe!
Je zal een -mellowdy- op je dak krijgen
Meisje, krijg eerst eens je eigen leven op de rit, voordat je je met dat van anderen gaat bemoeien.
Wat je ook krijgt aan materiele troep:
respect en aandacht krijg je niet.
Wat je wel kan krijgen is een hengst voor je kanis.
omdat ze geen vat op je kunnen krijgen of uit pure jalouzie......
.......maar ze hebben echt het beste met je voor hoor.
Ja, daaaaaag smeer 't maar in me haar
quote:Vinje-etraar?
Op zaterdag 28 juli 2001 01:39 schreef Skull-splitter het volgende:
het valt wel op dat Mellow niet meer opdaagt hier...
quote:Misschien schaamt ze zich te veel?
quote:Ja.. of is ze e.e.a. aan het rechtzetten
Op zaterdag 28 juli 2001 01:43 schreef DuchessX het volgende:[..]
Misschien schaamt ze zich te veel?
quote:of aan et slapen
Op zaterdag 28 juli 2001 01:48 schreef Agp het volgende:[..]
Ja.. of is ze e.e.a. aan het rechtzetten
?
quote:Uit het niets? Zomaar opeens?
Op vrijdag 27 juli 2001 18:29 schreef Nimue het volgende:
Als je uit het niets zomaar opeens een tik krijgt
Haar ouders hebben eerst gewwon praten geprobeerd (Mellowdy, je mag niet uit want je moet leren voor je theorie).
Dat hielp niet want ze ging toch en belde zelfs op dat ze niet voor de theorie op zou gaan.
Toen probeerden ze iets wat haar dierbaar was af te pakken (scooter). Dat hielp niet want Mellowdy ging gewoon door met schreeuwen en tegendraads zijn, en wilde weglopen.
Daarna verboden haar ouders haar een vriendin te zien.
Ook dat hielp niet.
Nu zijn ze ten einde raad en weten echt niet meer hoe ze tot Mellowdy kunnen doordringen. Misschien helpt slaan?
Mellowdy, wat moeten je ouders in vredesnaam nog verzinnen om jou iets duidelijk te maken?
quote:haar uithuwelijken aan een mooie Marokkaanse man
Op zaterdag 28 juli 2001 03:55 schreef AnnekeJansen het volgende:
Mellowdy, wat moeten je ouders in vredesnaam nog verzinnen om jou iets duidelijk te maken?
quote:ROFLOL!
Op zaterdag 28 juli 2001 03:56 schreef Herald het volgende:[..]
haar uithuwelijken aan een mooie Marokkaanse man
quote:Vind ik wel raar ja.
Op zaterdag 28 juli 2001 01:40 schreef bfm het volgende:
Vinje-etraar?
Haar aanpak werkt blijkbaar niet, dus misschien moest ze maar eens een andere gaan proberen???
Er staan er hier plenty.
quote:Mellowdy heeft gisteravond in een ander topic in onzin laten weten dat ze met haar ouders heeft gepraat, ze uiteraard straf heeft gekregen en ze dit nu maar slikt. Ze heeft wel degelijk alle commentaar c.q. kritiek gelezen en het zich aangetrokken.
Laat haar nu maar met rust. Ze is nog maar net een week 16. Ik weet niet meer wie dit ooit gezegd heeft, maar de volgende kreet is me altijd bijgebleven, hoewel het toen om meisjes van 13 ging: te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Mellowdy hangt er ook zo'n beetje tussenin.
Ook ik heb dit allemaal meegemaakt, wat zeg ik, ik zit er nog in!
Ik ben van huis weggelopen en woon nu in een soort kamer training centra. Als ik het over kon doen deed ik dat direct!
Met mijn moeder heb ik geen contact meer en ik mis haar vreselijk. Mijn vader spreek ik nog wel eens door de telefoon. Mijn moeder wilt niet meer met me praten. Ik mis ze beide vreselijk!
Thuis wonen zit er niet meer in, daarvoor is er teveel gebeurt. Ik hoop dat ik nog wel een redelijk contact kan opbouwen met mijn ouders en mijn zusje(zij is 13 en woont nog thuis en heeft dezelfde problemen)
Over alles wat er gebeurt is wil ik liever niet praten. Maar geloof me: eens komt er een dag dat het beter gaat! Dat kon ik niet inzien en ben weggegaan. Nu zou ik willen dat ik was gebleven en had geprobeerd om alles op te lossen.
Groetjes en veel liefs van Nancy
quote:Dat heeft mijn vorige werkgever gezegd toen hij het bedrijf aan een Amerikaan verkocht en met zijn luie ballen in Thailand een boybar begon. Ondertussen is die hele tent uitgekleed en werken er nog maar 50 van de 150 man. Maar dat is effe offtopic.
Op zaterdag 28 juli 2001 11:37 schreef spookvrouw het volgende:[..]
Ik weet niet meer wie dit ooit gezegd heeft, maar de volgende kreet is me altijd bijgebleven, hoewel het toen om meisjes van 13 ging: te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Me is weer ONLINE
quote:Is dit nou nodig...
Op dinsdag 28 mei 2002 13:38 schreef Belzeburp het volgende:
En nu je weer online bent, wat heb je ervan geleerd het afgelopen jaar??
slotje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |