abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17270848
Ik, stomme kut, heb een verkeerd bankrekeningnummer gebruikt bij het overschrijven van een redelijk bedrag. De overschrijving heb ik begin december gedaan via girotel. Een aangename muts bij de girofoon bood een oplossing: kopietje van de afschrijving met verzoek de afschrijving ongedaan te maken in een giro-enveloppe (gratuite) insturen ter attentie van de afdeling correspondentie.

Zo gezegd, zo gedaan vandaag. Maar..................jawel, er is altijd een maar, waarom anders een topic openen, ik ben er niet helemaal gerust op. Is een bank verplicht een bedrag op verzoek terug te storten als de tenaamstelling niet klopt met het (bank)rekeningnummer?
Hoelang duurt dat gemiddeld?

Ervaringen van andere sufkutten die dezelfde fout mbv girotel hebben gemaakt zijn meer dan welkom.

dinsdag 17 februari 2004 @ 22:48:54 #2
3280 Wekko
Zoek het plaatje!
pi_17271097
Als de naam niet overeenkomt met het rekeningnummer zijn ze dat volgens mij wel verplicht jah...maar daar zal ook wel een max termijn aan verbonden zijn. Ook een beetje laat om daar nu achter te komen he?
pi_17271221
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 22:41 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Ik, stomme kut, heb een verkeerd bankrekeningnummer gebruikt bij het overschrijven van een redelijk bedrag. De overschrijving heb ik begin december gedaan via girotel. Een aangename muts bij de girofoon bood een oplossing: kopietje van de afschrijving met verzoek de afschrijving ongedaan te maken in een giro-enveloppe (gratuite) insturen ter attentie van de afdeling correspondentie.

Zo gezegd, zo gedaan vandaag. Maar..................jawel, er is altijd een maar, waarom anders een topic openen, ik ben er niet helemaal gerust op. Is een bank verplicht een bedrag op verzoek terug te storten als de tenaamstelling niet klopt met het (bank)rekeningnummer?

Ervaringen van andere sufkutten die dezelfde fout mbv girotel hebben gemaakt zijn meer dan welkom.

Ja de bank zorgt dat het goed komt, ik heb gister nog een zaak ingevoerd van de ABN amro bank tegen een persoon, waarvan ik de naam uiteraard niet mag noemen, waarbij er dus een bedrag met spoed werd overgemaakt. Ook is hierbij het verkeerde rekeningnummer doorgegeven.
Het is simpelweg zo dat je niet recht hebt op het geld dat je van een ander krijgt, daarom ben je verplicht dit terug te geven.
Hoe de bank het met jou regelt weet ik niet, maar dat je het geld terug krijgt staat vast
pi_17271316
quote:
Nee, de bank is dit *niet* verplicht, de ontvanger wel.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_17271505
quote:
Is een bank verplicht een bedrag op verzoek terug te storten als de tenaamstelling niet klopt met het (bank)rekeningnummer?
Nee, dit is niet verplicht. De bank is ook niet verplicht om de naam van de rekening te controleren (dit staat ook vermeld in de algemene bankvoorwaarden.). De Postbank zal voor je proberen te bemiddelen, en dus de persoon die het geld heeft ontvangen aanschrijven met het verzoek om het terug te boeken. Als die persoon weigert houdt het wat de bank betreft op.

De hele procedure kan 3 tot 8 weken duren, en je hebt dus geen garantie op je geld terug (via de bank tenminste). Als je gaat dreigen met rechtszaken enzo heeft dat wellicht meer effect (je krijgt ook gelijk als je eentje aan zou spannen) maar de bank kan je dan niet verder helpen.

You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_17271552
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 22:48 schreef Wekko het volgende:
Als de naam niet overeenkomt met het rekeningnummer zijn ze dat volgens mij wel verplicht jah...maar daar zal ook wel een max termijn aan verbonden zijn. Ook een beetje laat om daar nu achter te komen he?
Als er fouten zijn gemaakt is de maximum termijn om te reclameren 12 maanden. Als het al langer dan een maand is geleden is dat over het algemeen alleen schriftelijk te doen.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_17271808
Ik kwam er iets langer dan zes weken achter. Helaas, pindakaas.
De ontvanger van het bedrag heeft geen sjoege gegeven, en ik weet ook niet wie het is.

Desalniettemin zou ik graag het bedrag weer terug ontvangen.

Ervaringsdeskundigen in the house?

pi_17271892
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 23:06 schreef Grobbenkuiken het volgende:
De ontvanger van het bedrag heeft geen sjoege gegeven, en ik weet ook niet wie het is.
Als het goed is heb je een brief terug gekregen van de Postbank waarin een datum staat wanneer je contact op kan nemen als je tot die tijd nog niets gehoord hebt en het geld niet terug hebt. Als je na die genoemde datum (maar binnen 3 weken daarna) even belt kunnen ze je in contact brengen met de ontvanger.
pi_17271987

carpe diem
pi_17272028
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 23:10 schreef nakbak het volgende:
3 rode Xjes?
pi_17272136
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 23:08 schreef 700MB het volgende:

[..]

Als het goed is heb je een brief terug gekregen van de Postbank waarin een datum staat wanneer je contact op kan nemen als je tot die tijd nog niets gehoord hebt en het geld niet terug hebt. Als je na die genoemde datum (maar binnen 3 weken daarna) even belt kunnen ze je in contact brengen met de ontvanger.

De postbank is wel snel, maar niet zo snel.
Excuus voor de spraakverwarring, maar ik heb mijn bezwaarschriftje pas vandaag in de bus gegooid.

De respons ken ik nog niet, ik leg bij voorbaat een knoop in mijn panties.

pi_17272179
- edit: dit slaat echt helemaal nergens op -

[Dit bericht is gewijzigd door ElisaB op 17-02-2004 23:20]

carpe diem
  dinsdag 17 februari 2004 @ 23:15:53 #13
50298 QM84
Het Orakel
pi_17272208
Ik heb wel eens een soortgelijk iets gehad, maar dan net iets anders... Had een onbekend iemand (expres?)een fout rekeningnummer doorgegeven aan een incassobureau, en laat dat nu net mijn nummer zijn. Ik kwam er gelukkig binnen enkele dagen achter toen ik zelf wat over moest maken en dus Girotel opstartte. Gewoon ff gebeld met de Postbank helpdesk, en zij hebben het gelijk voor mij teruggevorderd, hoefde zelf niets meer te doen (behalve dat incassobureau bellen dat ze een fout hadden begaan).
dat dus.
pi_17272229
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 23:13 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Excuus voor de spraakverwarring, maar ik heb mijn bezwaarschriftje pas vandaag in de bus gegooid.
Oh, ja, nee, dan duurt het nog even ja...
pi_17272307
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 23:14 schreef nakbak het volgende:
infantiliteiten
Hup, hup, buitenspelen!
pi_17272548
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 23:06 schreef Grobbenkuiken het volgende:

Desalniettemin zou ik graag het bedrag weer terug ontvangen.

Ervaringsdeskundigen in the house?

Ik heb dus de ervaring van wanneer mensen weigeren het terug te geven.
* snabbi werkt op een deurwaarderskantoor.
* snabbi weet dus dat je in je recht staat
pi_17272672
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 23:25 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik heb dus de ervaring van wanneer mensen weigeren het terug te geven.
* snabbi werkt op een deurwaarderskantoor.
* snabbi weet dus dat je in je recht staat

Dus, als de Postbank geen respons krijgt, moet ik dan een procedure starten? Damn, het bedrag is EUR 250, dat loont niet.
pi_17272866
250 euro loont wel hoor, alleen bij het starten van een procedure moet je altijd wel eerst even nadenken dat die kosten die gemaakt worden ook op jou verhaald kunnen worden, mocht het niet mogelijk zijn deze bij de debiteur te verhalen.
Eigenlijk heb ik nooit zo gelet op wie de eisende partij in dit soort kwesties is. De meeste zaken die ik toch zie zijn verzekeringszaken.

Enige wat ik nog zeker weet van die ene opdracht is dat de ABN AMRO zelf die fout had gemaakt en dat de ABN AMRO dus zelf ook de eisende partij was in die kwestie.

Op zich moet je niet te ver vooruit kijken denk ik en gewoon afwachten wat je van de postbank te horen krijgt.

pi_17273177
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 23:29 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Dus, als de Postbank geen respons krijgt, moet ik dan een procedure starten? Damn, het bedrag is EUR 250, dat loont niet.
Dat de Postbank geen respons krijgt wil natuurlijk niet zeggen dat die persoon niet bereid is tot het terugboeken van het bedrag. Het kan zijn dat ze een tijdje op vakantie zijn, er een verkeerd adres bij de bank bekend is, of ze denken 'oja, nou ja, dat boeken we volgende week wel een keer terug' ofzo.
Je zou het zelf misschien kunnen bespoedigen door 50 cent naar die rekening over te maken met de mededeling erbij wat er is gebeurd met het verzoek om het terug te boeken naar je rekening (met eventueel je telefoonnummer erbij).
pi_17273779
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 23:47 schreef 700MB het volgende:

[..]

Dat de Postbank geen respons krijgt wil natuurlijk niet zeggen dat die persoon niet bereid is tot het terugboeken van het bedrag. Het kan zijn dat ze een tijdje op vakantie zijn, er een verkeerd adres bij de bank bekend is, of ze denken 'oja, nou ja, dat boeken we volgende week wel een keer terug' ofzo.
Je zou het zelf misschien kunnen bespoedigen door 50 cent naar die rekening over te maken met de mededeling erbij wat er is gebeurd met het verzoek om het terug te boeken naar je rekening (met eventueel je telefoonnummer erbij).

Kijk, dat vind ik een creatief en vriendelijk idee. Als de weg via de Postbank doodloopt, ga ik dit zeker doen. Om met een crea nono te spreken: toppertje! Thnx dude. Another nono, but hey thanks!
pi_18014024
Update.

Na een week of twee kreeg ik een vriendelijk schrijven van de Postbank. Mijn verzoek was doorgestuurd naar de rekeninghouder van het nummer waar ik het bedrag abusievelijk op had gestort. Als ik niets zou vernemen, moest ik na drie weken nogmaals contact opnemen met de Postbank.

Wat blijkt, de Postbank heeft mijn verzoek tot restitutie keurig doorgezonden naar de rekeninghouder. Die heeft het geld vorige week geretourneerd.

Good job Postbank!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')