quote:Het is ze dus gelukt om embryo's te kweken uit een blastocyst gevormd uit cellen die door Somatic cell nuclear transfer zijn gekloond.
Evidence of a Pluripotent Human Embryonic Stem Cell Line Derived from a Cloned Blastocyst
Woo Suk Hwang 1*, Young June Ryu 2, Jong Hyuk Park 3, Eul Soon Park 2, Eu Gene Lee 2, , Ja Min Koo 4, , Hyun Yong Chun 2, , Byeong Chun Lee 2, , Sung Keun Kang 2, , Sun Jong Kim 3, , Curie Ahn 5, , Jung Hye Hwang 6, , Ky Young Park 7, , Jose B. Cibelli 8, , Shin Yong Moon 5*,
1 College of Veterinary Medicine, Seoul National University, Seoul 151-742, Korea; School of Agricultural Biotechnology, Seoul National University, Seoul 151-742, Korea.
2 College of Veterinary Medicine, Seoul National University, Seoul 151-742, Korea.
3 Medical Research Center, Mizmedi Hospital, Seoul, 135-280, Korea.
4 Gachon Medical School, Incheon, 417-840, Korea.
5 College of Medicine, Seoul National University, Seoul, 110-744, Korea.
6 School of Medicine, Hanyang University, Seoul, 471-701, Korea.
7 College of Natural Science, Sunchon National University, Sunchon, 540-742, Korea.
8 Department of Animal Science-Physiology, Michigan State University, East Lansing, MI 48824, USA.
* To whom correspondence should be addressed. E-mail: hwangws@snu.ac.kr, shmoon@plaza.snu.ac.kr.Somatic cell nuclear transfer (SCNT) technology has recently been used to generate animals with a common genetic composition. In this study, we report the derivation of a pluripotent embryonic stem cell line (SCNT-hES-1) from a cloned human blastocyst. SCNT-hES-1 cells display typical ES cell morphology and cell surface markers and are capable of differentiating into embryoid bodies in vitro and of forming teratomas in vivo containing cell derivatives from all three embryonic germ layers in SCID mice. After continuous proliferation for >70 passages, SCNT-hES-1 cells maintain normal karyotypes and are genetically identical to the somatic nuclear donor cells. Although we cannot completely exclude the possibility of a parthenogenetic origin of the cells, imprinting analyses provide support that the derived human ES cells have a somatic cell nuclear transfer origin.
Als ik de materiaal en methoden zo bekijk (het enige wat science zo vrij geeft) valt de techniek eigenlijk nog best mee. Het is alleen belangrijk om over goede cel lijnen te beschikken.
Zo dit het begin zijn van instanties en bedrijven die hun setjes klonen bijhouden om onderzoek op te doen, en eventueel als grondstof te gebruiken ??
-edit : stukje tekst om richting mee te geven aangebracht-
[Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 12-02-2004 16:51]
quote:kom je morgen gebak langsbrengen?
Op donderdag 12 februari 2004 16:19 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
Het is ze dus gelukt om embryo's te kweken uit blastocyten
Maar nu is het iig gepubliceerd en dus iets zekerder dat het echt gebeurd is. Dit nieuws is van 4 februari dus de rel die men verwachte is er niet gekomen.Grappig toen clonaid het aankondigde waren er meer reacties
quote:Beschuit met muisjes..
Op donderdag 12 februari 2004 16:22 schreef Alicey het volgende:[..]
kom je morgen gebak langsbrengen?
quote:sorry mijn fout er is een bastocyst gevormd uit cellen die door Somatic cell nuclear transfer zijn gekloond
Op donderdag 12 februari 2004 16:27 schreef Flierp het volgende:[..]
uit wat ???
Er is inmiddels wel bekend dat er mogelijke nadelen aan deze techniek zitten. Zo zou de kloon even oud zijn als de cel waaruit de kern afkomstig is. Dolly overleed immers ook ongewoon vroeg en had ook te kampen met bepaalde gezondheidsproblemen. Al weet ik niet of dit direct te relateren was aan het feit dat Dolly gekloond was.
btw. de publicatie is idd vrij recent, maar de onderzoeksresultaten zijn misschien wel een jaar oud. Publicerende bladen en met name Science hebben een vrij uitgebreide procedure voor een artikel daadwerkelijk gepubliceerd wordt. Tevens wensen zij in sommige gevallen dat het nieuws niet mag uitlekken voordat Science het gepubliceerd heeft. Ik denk dat dat hier ook het geval is.
quote:Ja dit is een mooie resource voor pluripotente stamcellen. Hiervoor hoeven nu geen embryo's te sneuvelen
Op vrijdag 13 februari 2004 19:32 schreef Bananenbuiger het volgende:
Dit is echt een belangrijke doorbraak en met name voor de ontwikkelingsbiolie. Over enige tijd zijn er cellijnen verkijgbaar waarmee je "gemakkelijk" deze pluripotente stamcellen kunt oogsten en van bijvoorbeeld ieder kiemblad de afzonderlijke ontwikkeling volgen.
De werking van stamcellen in het algemeen kan nu verder opgehelderd worden, tot zelfs op DNA-regulatie niveau tijdens verschillende stadia.
Er zijn natuurlijk wel de nodige ethische haken en ogen aan dit gebeuren.
Wellicht is het, op basis van bovenstaande, mogelijk (in de toekomst uiteraard) stamcellen, onder bepaalde fysiologische omstandigheden, gestuurd te laten differentiëren naar specifieke weefsels of zelfs organen. Een mooie bijkomstigheid is dat deze "op maat" gemaakt zijn voor jouw lichaam, er zal geen afstoting zijn. Het weefsel is namelijk genetisch identiek aan jou.
quote:Idd om dit tegen te gaan is men bezig met het aanpassen van de promotoren die telomerasen aansturen. Als deze telomerases beter te controleren zijn, lijkt mij dit een overkomelijk punt
Er is inmiddels wel bekend dat er mogelijke nadelen aan deze techniek zitten. Zo zou de kloon even oud zijn als de cel waaruit de kern afkomstig is. Dolly overleed immers ook ongewoon vroeg en had ook te kampen met bepaalde gezondheidsproblemen. Al weet ik niet of dit direct te relateren was aan het feit dat Dolly gekloond was.
quote:Dit artikel is (ik kanhet niet herinneren ik heb hier geen toegang tot science ) ingestuurd in december of november vorig jaar vrij recent dus.
btw. de publicatie is idd vrij recent, maar de onderzoeksresultaten zijn misschien wel een jaar oud. Publicerende bladen en met name Science hebben een vrij uitgebreide procedure voor een artikel daadwerkelijk gepubliceerd wordt. Tevens wensen zij in sommige gevallen dat het nieuws niet mag uitlekken voordat Science het gepubliceerd heeft. Ik denk dat dat hier ook het geval is.
En nog wat info over telomerases. Telomerases zijn de uiteinden van chromsomen, oftewel van de slierten DNA die erin zitten. DNA in prokaryoten (bacterien enz) hebben een circulair DNA. Al het DNA van elke chromsoom is een continue cirkel. Eukaryoten (zoals de mens), hebben een streng DNA. Het probleem is, dat als DNA gerepliceerd word, de enzymen die het DNA repliceren (DNA-polymerase I, en III) het laatste stukje niet kunnen meenemen, omdat ze niet verder kunnen 'glijden' Daarom zijn de telomeren er. Dit zijn nucleotides, die geen ORF hebben, en dus geen genen vormen. Echter, na een paar honderd keer gerepliceerd te zijn, zijjn deze telomeren op, en gaan echte genen eraan. Dat worden dan ouderdom's ziektes
Hoe weet ik dit? Ik studeer bio-informatica, dit hoor ik dus te weten
[Dit bericht is gewijzigd door Bensel op 13-02-2004 22:20]
quote:Ja in principe beschermen die telomeren tegen exonuclease activiteit e.d. maar dit heeft idd geen invloed op mutaties door vrije radicalen. Maar nu deze cellijnen gemaakt kunnen worden, kan het onderzoek hierna ook een stuk specifieker worden
Op vrijdag 13 februari 2004 22:01 schreef Bensel het volgende:
Okee, ff over die telomeren. Telomeren kun je wel laten verlengen, maar dat is: A, nog moeilijk om te doen in een levende celkern en B, daarmee haal je de andere symptomen van ouderdom nog niet weg (mutaties in het DNA, die niet gerepareerd kunnen worden, of de schade die vrije zuurstof radicalen hebben veroorzaakt, en er zijn vast en zeker nog wel meer te bedenken)
Wel lijken de telomeren invloed te hebben over het tijdstip van apoptose en hebben dus een hele belangrijke functie binnen het verouderings en opruimings mechanisme binnen de cel !
quote:Oh sorry niet gezien...
Op vrijdag 13 februari 2004 22:24 schreef Bensel het volgende:
zie ook boven
* Bosbeetle is bijna klaar met HLO medische biochemie/ biotechnologie en gaat straks moleculaire biologie doen
dus ik hoor dit ook te weten
quote:Je zou toch ook een celkern van een jong persoon, misschien zelfs baby, kunnen gebruiken om een kloon van te maken?
Op vrijdag 13 februari 2004 21:08 schreef Bosbeetle het volgende:Idd om dit tegen te gaan is men bezig met het aanpassen van de promotoren die telomerasen aansturen. Als deze telomerases beter te controleren zijn, lijkt mij dit een overkomelijk punt
Offtopic: toevallig in Rotterdam op het HLO?
quote:Ja maar dan schiet je het doel voorbij het heeft niet zoveel nut om van 2 embryo cellen een embryo te maken want dan heb je één embryo nodig om er één te kweken
Op zaterdag 14 februari 2004 09:52 schreef Bananenbuiger het volgende:[..]
Je zou toch ook een celkern van een jong persoon, misschien zelfs baby, kunnen gebruiken om een kloon van te maken?
Offtopic: toevallig in Rotterdam op het HLO?
Offtopic: nee in Enschede
Om wat meer discussie stof te geven :
Ik zat te denken men neemt nu een kern uit een cel, en een lege cel (waaruit de kern verwijdert is). De hieropvolgende cellen zijn identiek aan de celkern donor.
Maar zou het niet een echte prestatie zijn om een cel te kunnen contrueren uit niks. DNA synthese is al mogelijk (maar hele chromosonen denk ik niet) Eiwitten wordt al lastiger om over celmembranen cellichamen en het cytoskelet maar te zwijgen. Zou de mens ooit zover komen dat er een leven de cel 'gesynthetiseerd' kan worden. Of zullen er altijd levende uitgangsmaterialen gebruikt moeten worden ?
quote:idd die bipolaire laag lukt wel, maar zoals jij al zegt een celmembraan is wel meer als dat.
Op maandag 16 februari 2004 10:27 schreef Bensel het volgende:
Celmembramen zijn nog wel te vormen, om dat het een lipide dubbellaag is, en die vormen zich spontaan in water (entropie) Alleen de eiwitten die erin zitten (vloeibaar mozaik model) zijn wat lastiger. Dan moet je echt ALLES weten (aminozuur volgordes, eiwitvouwing, functie, interactie enz enz) En geloof mij, dat weten we nog lange niet. het enigste waar al onderzoek wordt gedaan in dit verband, is het meest minieme genoom, die levensvatbaar is.
Het is ze wel gelukt om virussen te maken, maar die moeten ook gerepliceerd worden in levende cellen. Dus tot nu toe is er altijd een levende component nodig.
Kortom de mens kan nog geen leven maken !
quote:Tja, dat is een moeilijke.. defineer mens? ligt aan je perspectief denk ik. een bioloog vind het een klompje cellen, die bij bijna alle zoogdieren gelijk begint (wij hebben kieuwen, als embryo zijnde) ethisten vinden het we mensen, enz enz.
Op maandag 16 februari 2004 14:44 schreef speknek het volgende:
Zou je een embryo eigenlijk al wel een mens kunnen noemen..
quote:Succes! mag ik meehelpen ?
Op maandag 16 februari 2004 14:43 schreef Bensel het volgende:
Exactly! en ik ben degene die er voor gaat zorgen dat het wel kan
De vraag is dan natuurlijk: als je dit allemaal weet, heeft het dan nog wel zin om ze dan kunstmatig te maken?
quote:En dan nog construeer je dan niet gewoon een dode cel ??
Op maandag 16 februari 2004 19:22 schreef Bananenbuiger het volgende:
Om een volledig functionerende levende cel op kustmatige wijze te kunnen maken heb je in feite (of bij benadering) alle kennis nodig op het gebied van celbiologie en genetica (etc.).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |