abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 februari 2004 @ 21:42:05 #1
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17041031
===
Nav een discussie in de feedback, was er uitgekomen dat C&H wel een nieuwe impuls kan gebruiken: een THEMA-topic.
Een tijdsvak of periode in de geschiedenis, waar je gebeurtenissen beschrijft vanuit verschillende partijen en perpectief. Ieder kan z'n aanvulling doen, je kunt over dingen discussieren, plaatjes etc etc. Het wordt beperkt tot 255 reacties en dan gaan we door naar een nieuw THEMA. Is het een succes dan kan er altijd nog een vervolg komen. Is het THEMA niet zo'n succes dan beginnen al eerder een nieuw THEMA en laten we ze allebei naast elkaar lopen. Je mag uiteraard het ook wijden aan een periode en dat koppelen aan een persoon.

Eerdere Thema-topics waren:

[THEMA] Het Romeinse Keizerrijk
[THEMA] Victoriaanse Tijdperk
[THEMA] De Drie Koninkrijken
===

Het vorige thema topic bleek niet erg lekker te lopen. Ik hoop dat deze wat beter loopt. Er is in ieder geval meer dan genoeg over te vertellen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het begon allemaal in de zogenoemde Chaos: dit was de vormloze massa waaruit al het bestaande kwam, de 4 elementen aarde, water, lucht en vuur kwamen hier ook uit voort. Hieruit ontstonden Gaea ( staat symbool voor de aarde zelf ), de Tartarus ( diepte in de aarde ) en Eros ( de scheppingsmacht en de eeuwige liefde )

Gaea geldt als de oudste der goden, zij staat voor de aarde, de groeikracht en tevens voor de dood en onderwereld. Eros bracht Gaea ertoe om zich te verenigen met de lucht en met het water. Hieruit bracht zij de zee ( Pontus ) en de hemel voort ( Uranus ). Uranus en Pontus waren dus eigenlijk een soort zonen van Gaea, maar Uranus werd tevens de echtgenoot van Gaea. Samen kregen ze vele kinderen, tot deze kinderen behoorden o.a. Titanen, Centimani en de Cyclopen.

* Gaea met enkele kinderen.

De Titanen bestonden uit zes zoons ( Oceanus, Coeus, Crius, Hyperion, Iapetus en Cronus ) en zes dochters ( Thea, Rhea, Themis, Mnemosyne, Phoebe en Thetis ) De Titanen waren een geslacht van reuzen. Sommige kinderen van de Titanen werden zelf ook Titanen genoemd ( o.a. Atlas en Prometheus ).

De Centimani bestonden uit 3 reuzen ( Aegaeon, Cottus en Gyges ). Deze reuzen beschikten allemaal over honderden armen en werden erg gevreesd.

De Cyclopen waren de reuzen met een oog, dit waren zeer krachtige wezens. Ze werden beschouwd als de bouwers van verschillende muren die uit grote natuurstenen bestonden. Dit zijn de burchtmuren van Tiryns en Mycene, dit worden ook wel de cyclopische muren genoemd.

*Zo stelde men zich ongeveer een Cycloop voor

Terug naar Gaea en Uranus, de heersers van de aarde op dat moment. Hun kinderen waren niet bepaald lieverdjes. Uranus voelde zich bedreigd door zijn eigen kinderen, hij kon ze niet in de hand houden. Hij besloot om de Cyclopen en de Centimani in de Tartarus te gooien. De Tartarus was een peilloze diepte onder het aardoppervlak, dit was het rijk van de eeuwige duisternis. Een ieder die een misdaad had begaan werd in de Tartarus gestraft.

Gaea was woedend dat Uranus vele van haar zonen had opgesloten. Gaea besloot om de Titaan Cronus tegen zijn eigen vader op te zetten. Cronus kreeg steun van de andere Titanen en een lange strijd om de heerschappij volgde. Gaea maakte ijzer in de aarde en maakte daarmee een grootte zeis voor Cronus om zijn vader mee te bevechten. Uiteindelijk werd Uranus verwond door de zeis en daarmee ook verslagen. Maar hierdoor ontstonden wel misdaad en geweld in de wereld. Cronus en zijn echtgenote Rhea kregen de heerschappij over de aarde.

Uit het bloed van Uranus ontstonden nog een aantal monsters namelijk de Giganten en de Erinyen ( hierover zal ik later meer vertellen )

Ook Cronus en Rhea kregen vele kinderen, de belangrijkste waren Hestia, Demeter, Hera, Hades, Poseidon en Zeus. Er werd Cronus voorspeld dat een van zijn kinderen hem ooit de heerschappij zou ontnemen. Daarom besloot Cronus zijn kinderen te verslinden zodra ze geboren werden. Hestia, Demeter, Hera, Hades en Poseidon werden verslonden. Toen Zeus geboren werd besloot Rhea dat het genoeg was, ze hield de geboorte geheim en ze verborg Zeus voor Cronus in een grot op het eiland Kreta.

De voorspelling kwam uit, toen Zeus opgegroeid was begon hij te rebelleren tegen zijn vader Cronus, Zeus eiste dat zijn vader zijn broers en zussen die verslonden waren terugbracht. Deze weigerde en de strijd begon. Natuurlijk kreeg Cronus steun van de andere Titanen, dit was het begin van de zogenoemde Titanenstrijd. Zeus kreeg ook steun, hij bevrijdde namelijk de Cyclopen en de Centimani die hem daarop besloten te helpen. Ook de Titanen Oceanus, Thetis en Themis stonden Zeus terzijde. De Cyclopen smeden bliksems voor Zeus, waarmee Zeus de Titanen wist te verslaan. Nadat ze verslagen werden zette Zeus de Titanen zelf in de Tartarus. De broers en zussen van Zeus waren teruggekeerd: uitgekotst door Cronus. Zeus gaf Poseidon de macht over de zee en hij gaf Hades de macht over de onderwereld.

*onderdeel van een beeld dat het gevecht tussen Cronus en Zeus weergeeft.

*afbeelding van Zeus ingevecht met een Titaan.

Zeus werd de nieuwe heerser en het hoofd van de godenfamilie. Zijn belangrijkste verblijfplaats was de Olympus. Zeus was de raadgevende god en de god van de orde zowel bij de goden als bij de mensen. Koningen en vorsten ontleenden hun macht aan Zeus en ze waren hem ook verantwoording schuldig. Ook de gezinnen van de mensen op aarde stonden onder de hoede van Zeus.

* Gouden borstbeeld van Zeus.

Zeus werd vaak getroffen door pijlen van de god van de eeuwige liefde Eros hij had dan ook vele kinderen bij zowel gewone vrouwen als bij godinnen. Ik zal later een rijtje samenstellen van alle relaties en kinderen.

-edit-
Dian-Wei, ik heb even een korte beschrijven ivm de Thema-topics overgenomen en in je openingspost geplaatst voor de duidelijkheid.

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 10-02-2004 18:50]

I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
pi_17041088
hoelang heb je hier over getypt ?
  maandag 9 februari 2004 @ 21:54:48 #3
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17041566
quote:
Op maandag 9 februari 2004 21:43 schreef tiesto-boy het volgende:
hoelang heb je hier over getypt ?
Valt nog wel mee, er valt in ieder geval nog veel meer over te vertellen. Ben er nog mee bezig op dit moment
pi_17041592
copy-paste
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_17042218
Intressant topic,

Uit mijn collectie:

Het boek " Van Goden en Helden" Door J.Kleijntjens 1927

Prachtig oud schoolboek waarin de Germaanse goden worden vergeleken met de Griekse en Romaanse goden,

Een echte aanrader en volgens mij nog redelijk goed te vinden online !

Als iemand iets wilt weten over een Mytisch persoon, Just ask want hier staan ze zowat allemaal in!

maandag 9 februari 2004 @ 22:10:33 #6
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17042268
Relaties van Zeus met godinnen en de kinderen die daar uit voortkwamen :

Demeter ( godin van landbouw en graan ) : Persephone ( godin van het dodenrijk )
Dione : Aphrodite ( beschermster van liefde en geliefden )
Eurynome : Drie Gratien
Hera : Ares, Hebe, Hephaestus, Eileithyia
Leto : Apollo, Artemis ( godin van de jacht en van de maan )
Maia : Hermes
Methis : Athena ( godin van wijsheid, vrede, oorlog en handwerk )
Mnemosyne : Muzen
Themis : Horen ( ook wel de seizoenen ), Moiren ( ook wel het lot / noodlot)

Relaties van Zeus met mensen ( sterfelijken ) en de kinderen die daar uit voortkwamen:

Alcmene : Heracles
Antiope : Amphion, Zethus
Callisto : Arcas
Danae : Perseus
Aegina : Aeacus
Electra : Dardanus, Harmonia, Iasion
Europa : Minos, Rhadamathys, Sarpedon
Io : Epaphus
Laodamia : Sarpedon
Leda : Castor, Polydeuces, Clytaemnestra, Helena ( Helena van Troje )
Niabe : Argos, Pelasgus
Pluto : Tantalus
Semele : Dionysus
Taygete : Lacedaemon

maandag 9 februari 2004 @ 22:11:01 #7
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17042274
quote:
Op maandag 9 februari 2004 21:55 schreef vdo28 het volgende:
copy-paste
Was het maar zo simpel
pi_17042462
Theseus was toch ook een zoon van Zeus of vergist ik me nu en ben ik in de war met Perseus?
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_17042529
quote:
Op maandag 9 februari 2004 22:14 schreef Atrimar het volgende:
Theseus was toch ook een zoon van Zeus of vergist ik me nu en ben ik in de war met Perseus?
beide
Waanzin zou mij waarschijnlijk pas bevrijden, maar voor waanzin mis ik de moed.
pi_17042540
quote:
Op maandag 9 februari 2004 22:14 schreef Atrimar het volgende:
Koning Aigeus van Athene was de vader van Theseus!
pi_17042577
quote:
Op maandag 9 februari 2004 22:16 schreef bondgirl het volgende:

[..]

beide

Weet je het zeker meid?
  maandag 9 februari 2004 @ 22:19:10 #12
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_17042638
Hey weten jullie meschien nog wat over het Erechtheion??

BvD

Powered by Garmin Etrex Legend
pi_17042643
Het is inderdaad wel zo dat sommige mythen elkaar wat tegen lijken te spreken ... er gaan bij mijn weten namelijk twee versies van de geboorte van Aphrodite door de mythen heen ...

Ik gebruik vaak mythen tijdens mijn stage als ik verhalen moet vertellen ... zijn erg dankbare lessen

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
pi_17042704
Hey das wel vet, griekse mythologie roelt. Good job Dian
pi_17042729
quote:
Op maandag 9 februari 2004 22:19 schreef drelletje het volgende:

BvD

Een deel van de akropolis dacht ik?
pi_17042763
quote:
Op maandag 9 februari 2004 22:19 schreef drelletje het volgende:

BvD

Oudste tempel van de godin Pallas!
pi_17042851
Hier staat het prachtboek uit mijn kleine bibliotheek te koop voor 9 euro,

http://marktplaats.nl/markt/boeken/geschiedenis/35476.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3Dvan%2Bgoden%2Ben%2Bhelden

maandag 9 februari 2004 @ 22:24:00 #18
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17042855
Nog even verder over Hades / Tartarus.

Hades was zoals velen weten de god van het dodenrijk. Velen weten echter niet dat Hades tevens de naam is van het onderaardse doden/schimmen rijk. De Hades werd bewaakt door Ceberus oftewel de veelkoppige hellehond ( dit was een kind van Typhon en Echidna: vader en moeder van veel gedrochten )

De Hades bestond uit 5 grote rivieren: Acheron, Styx, Lethe, Cocytus en Pyriphlegethon. Styx was de belangrijkste: dit was de rivier waar de schimmen over moesten om rust te vinden.

Hades begeleide aanvankelijk de schimmen van de doden zelf naar de Styx, later werd dit gedaan door de Hermes. Eenmaal bij de Styx aangekomen werden de schimmen overgedragen aan Charon. Charon was de veerman, deze bracht de schimmen veilig over de Styx zodat ze konden rusten.

Er werden vroeger zelfs munten in de bek van een overleden persoon gestopt. Dit diende als veergeld voor Charon. Overigens kon je alleen de Styx oversteken als je lichaam begraven of verbrand was. Als dit niet zo was dan zal de schim eeuwig ronddwalen aan de oevers van de Styx.

pi_17042905
quote:
Op maandag 9 februari 2004 22:24 schreef Dian-Wei het volgende:

Er werden vroeger zelfs munten in de bek van een overleden persoon gestopt. Dit diende als veergeld voor Charon. Overigens kon je alleen de Styx oversteken als je lichaam begraven of verbrand was. Als dit niet zo was dan zal de schim eeuwig ronddwalen aan de oevers van de Styx.

Er waren verschillende manieren om dit reisgeld te betalen, twee munten op de ogen kwam ook voor!
  maandag 9 februari 2004 @ 22:26:00 #20
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17042934
quote:
Op maandag 9 februari 2004 22:23 schreef _The_General_ het volgende:
Hier staat het prachtboek uit mijn kleine bibliotheek te koop voor 9 euro,

http://marktplaats.nl/markt/boeken/geschiedenis/35476.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3Dvan%2Bgoden%2Ben%2Bhelden

Thx, ik ga direct bieden
pi_17043024
quote:
Op maandag 9 februari 2004 22:26 schreef Dian-Wei het volgende:

[..]

Thx, ik ga direct bieden

Het is een uitgebreid boek, de index beslaat 19 pagina's met dubbele rijen woorden
  maandag 9 februari 2004 @ 22:56:46 #22
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17044118
Erinyen: kinderen van Gaea en Uranus, kwamen voort uit het bloed van Uranus nadat deze door zijn zoon met een zeis was verwond. Deze dochters werden ook wel de wraakgodinnen genoemd. Bij een vergrijp tegen gastvrijheid / bij een moord op verwanten of bij meineed werd de misdadiger rusteloos achtervolgd door deze godinnen, ze dreven de misdadiger tot complete waanzin. Deze godinnen waren: Alecto, Tisiphone en Megaira. Deze namen betekenen respectievelijk onverzoenlijkheid, wraak en toorn. De Erinyen zagen er afschrikwekkend uit. Hun haar bestond uit slangen, uit hun ogen droop bloed. Soms werd gedacht dat ze vleugels hadden als van een vleermuis en het lichaam van een hond. Eén van hen werd ooit verliefd, Tisiphone werd verliefd op Cithaeron. Hij vond echter de dood, omdat één van de slangen op haar hoofd hem dodelijk beet.

* Afbeelding van mensen die tot waanzin worden gedreven door de Erinyen

Giganten: ook ontstaan uit het bleod van Uranus. Werden door Gaea opgevoed, begonnen een strijd tegen de olympische goden maar werden vernietigd door Heracles en een paar andere goden. Ze werden begraven onder de vulkanische eilanden.

Chimaera ( kind van de vader en moeder van de gedrochten ) : monster dat van voren een leeuw was, in het midden een geit en van achteren een draak. Het monster zou mogelijk ook meerdere koppen hebben gehad.

* Schets van een Chimaera.

Sirenen: Halfgodelijke wezens met een vogellichaam en een vrouwenhoofd. Dochters van de zeegod Phorkys of de stroomgod Achelos. Zagen er prachtig uit en zongen nog mooiere liederen. Reizigers die hun eiland passeerden werden als het ware betoverd waardoor dikwijls hun schepen op de klippen liepen.

* Afbeelding van Sirenen die een reiziger betoveren.

Hydra : groot beest dat leek op een octopus, alleen zaten er op de tentakels vele drakenkoppen. Ook de adem van dit schepsel zou dodelijk zijn geweest. Het beest werd verslagen door Heracles ( of Hercules ? )

pi_17044178
Heracles, Intressante post
  maandag 9 februari 2004 @ 23:52:03 #24
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17046168
Trojaanse oorlog:

Helena ( dochter van Zeus ) verliet haar man ( koning van de Grieken ), dochter en haar huis vanwege een vreemde verleider, Paris ( Leider van de Trojanen en zoon van Priamus en Hekabe ). Deze liefde was de oorzaak van de dood van velen, die in deze oorlog sneuvelden. Helena werd hierdoor ook 'Vrouwe Verdriet' genoemd. Griekenland verklaarde de oorlog aan de Trojanen. Na vele jaren van veldslagen tegen Troje besloten de Grieken tot het belegeren van Troje ( huidige Turkije ) , een belegering die 10 jaar zou duren vele helden zou scheppen en verwoesten. Na de belegering van 10 jaar zagen de Grieken dat de situatie niet zou veranderen. Ze bedachten een list: het paard van Troje. Ze bouwden een gigantisch paard met binnen een holle ruimte waarin tientallen Griekse soldaten zich verborgen konden houden. Nadat ze het paard hadden gebouwd plaatsten ze het paard voor de ingang van Troje. Het Griekse leger begon aan een ( schijn ) terugtrekking. De Trojanen waren verbaasd maar dachten echt dat het voorbij was, ze sleepten het paard naar binnen en begonnen met feesten. 's Nachts slopen de verborgen Grieken uit het paard en openden de poorten van Troje. Het Griekse leger dat zich goed verborgen had gehouden kwam tevoorschijn en Troje was verloren.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Behalve Helena en Paris waren in de Trojaanse oorlog veel meer goden aanwezig, ik zal wat informatie geven over de belangrijkste personen in de Trojaanse oorlog.

Hector, zoon van de god Apollo en Hebuba. Beschermheer van Troje gedurende de Trojaanse oorlog. Hector had te horen gekregen dat hij Achilles niet tijdens de oorlog mocht ontmoeten want dat zou zn dood worden. Hector zorgde ervoor dat hij de eerste 10 jaar niet gelijktijdig met Achilles op het slagveld was. Na die 10 jaar leek Achilles het strijden voor gezien te houden, hij zou zijn gestopt. Hector doodde vele Grieken, waaronder ook Patroclus een vriend van Achilles. Dit motiveerde Achilles om weer te gaan vechten. Achilles kwam Hector tegen op het slagveld, Hector werd dodelijk verwond door Achilles. Hector smeekte Achilles om zijn lichaam over te brengen naar Priamus ( koning van Troje ). Achilles weigerde en bond het lichaam van Hector achter zijn strijdwagen en sleepte hem vernederend door de stad. Hij wilde hem daarna achterlaten voor de gieren en honden. Zeus kwam echter tussen beide en liet het lichaam overbrengen naar Priamus.

* Achilles treurt om zijn vriend Patroclus.

Achilles de zoon van de sterfelijke Peleus en de god Thetis. Hij was sterfelijk maar door zijn moeder onkwetsbaar gemaakt, behalve een klein stukje van zijn lichaam, namelijk zijn hiel, omdat zijn moeder hem aan de hiel vasthield wanneer ze hem dompelde in de Styx (sterfelijken zouden onsterfelijk worden wanneer ze in het water van de Styx gedompeld werden). Dit werd hem uiteindelijk toch noodlottig, tegen het einde van de Trojaanse oorlog zou Paris hem met een pijl in zijn hiel geraakt hebben waarop de machtige Achilles stierf.

* Beeld van de stervende Achilles.

Ajax was na Achilles de sterkste held van de Grieken in de Trojaanse oorlog. Ajax werd op verzoek van de halfgod Hercules geboren. Hercules had de goden gevraagd of zijn vriend Telamon een zoon mocht krijgen met een ondoordringbare leeuwenhuid. Zijn wens werd ingewilligd. Ajax werd geboren en werd in een leeuwenhuid gewikkeld en had toen een bijna ondoordringbare huid, er zat namelijk een gat in de leeuwenhuid bij zijn borst. Ajax doodde vele Trojanen tijdens de oorlog en vocht ook met Hector. Dit duel eindigde in een gelijkspel, na de strijd wisselden beiden zelfs wapens. Na de dood van Achilles wilde Ajax net als vele anderen de wapenuitrusting van Achilles hebben. De wapenuitrusting werd echter verloot en Odysseus kreeg hem en Ajax was woedend, hij slachtte een kudde schapen omdat hij dacht dat het Odysseus en de zonen van Atreus waren. Na deze daad schaamde hij zich zo erg dat hij zichzelf met het enigste plekje ondoordringbare huid bij zijn borst, volop in zijn eigen zwaard stortte.

*Het lichaam van Ajax wordt bedekt door zijn vrouw.

pi_17046367
quote:
Op maandag 9 februari 2004 22:17 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Weet je het zeker meid?

Sorry, je hebt gelijk.
Die vader van Theseus pleegde juist zelfmoord enzo.
Ik was even in de war, Zeus heeft ook zoveel zonen .
Waanzin zou mij waarschijnlijk pas bevrijden, maar voor waanzin mis ik de moed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')