VVD furieus over uitlatingen Kamerlid
Wilders lust hoofd-doekjes rauw
Door Jean Dohmen en Jaap Jansen
In de fractievergadering van de VVD zijn gisteravond harde woorden gevallen over Kamerlid Geert Wilders, dat zich in een interview onbarmhartig uitlaat over de islam, imams, Turken en collega-Kamerleden. De VVD-top vindt dat Wilders te ver is gegaan, melden bronnen in de partij.
Fractieleden konden hun ogen niet geloven toen zij gisteren de jongste editie van het weekblad HP/De Tijd opensloegen. Op een Fortuyn-achtige toon pleit de Limburger voor het 'per direct' terugsturen van imams die oproepen tot een heilige oorlog 'naar hun hol in Saoedi-Arabië'. Criminele allochtonen moeten van Wilders 'in een kamp' om hen 'dwangarbeid te laten verrichten'.
De fractie besteedde 2,5 uur aan de bespreking van een integratienota van Wilders en Hirsi Ali, die binnenkort verschijnt. Uit het interview blijkt dat integratie voor Wilders een gepasseerd station is: ,,Niks integratie. Assimilatie!''
Aan het einde van de vergadering werd afgesproken dat de fractieleden zwijgen over de kritiek op Wilders. Alleen fractievoorzitter Van Aartsen mag erover het woord voeren, maar wilde niets zeggen. Volgens betrokkenen was hij aangeslagen door de soloactie van het Kamerlid.
Wilders geldt als kampioen van de rechtervleugel die onder geen beding een sociaal-liberale koers wil, zoals sommige VVD'ers bepleiten. ,,Ik vrees dat Van Aartsen ook op de sociaal-liberale lijn zit, dus het kan penibel worden voor mij en de partij'', zei hij gisteren. ,,Het zou goed zijn als Wilders bij Van Aartsen een knieval maakt'', vindt een collega.
Het Kamerlid zei gisteravond laat geen excuses te zullen aanbieden. ,,Wat ik wel zeer betreur is dat mijn woordkeuze in het interview de aandacht van de inhoud heeft afgeleid.''
,,Men heeft zich in de fractie aan mijn woorden gestoord. Velen waren er niet blij mee. Maar het gaat mij om de inhoud en daar sta ik pontificaal achter'', aldus Wilders.
Het interview is een opeenstapeling van krasse uitspraken. Als hij minister was, zou Wilders meteen een verbod op hoofddoekjes invoeren. ,,En laat daarna de hoofddoekjes maar wapperen op het Malieveld. Ik lust ze rauw.''
Hij noemt de islam een achterlijke cultuur en wil zo scherp varen om 'rassenrellen' te voorkomen. ,,Mocht het ooit tot rellen komen, wat ik dus echt niet wil, dan hoeft daarvan niet bij voorbaat een negatieve werking uit te gaan. Met die rellen schudt de samenleving de politiek wakker en dwingt haar alsnog daadkrachtig in te grijpen, voordat het echt te laat is en er misschien een revolte uitbreekt.''
Wilders noemt zijn collega's laf: ,,De grijze muizen zitten overal. Doe de deur van mijn werkkamer open en in het hele Kamergebouw zie je ze wegschieten en in hun holletjes kruipen.''
Dat hij drie harde interviews op rij gaf, is verkeerd gevallen. Zijn relatie met Van Aartsen staat er door onder druk, klinkt in de fractie. Zelf heeft Wilders die indruk niet. De 40-jarige Venlonaar is ook bekend om zijn opvallende, geblondeerde kapsel. Adviezen van onder anderen vice-premier Zalm om de peroxidestaaf voortaan te laten liggen, sloeg hij in de wind.
En trouwens: Wat wil je met deze nieuwsdump?
quote:Hij kan beter naar Nieuw Rechts
Op donderdag 5 februari 2004 11:44 schreef Linz het volgende:
waarom gaat hij niet naar de LPF?
[Dit bericht is gewijzigd door nexhil op 05-02-2004 11:46]
Jammer, mevrouw Elatik
Dat ik zoiets nog mag meemaken in de Nederlandse politiek. Wilders
Hij zegt gewoon hoe de meerderheid van de Nederlanders erover denkt en wordt daarop afgerekend...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |