Maar goed, alhoewel ik mezelf er ook wel eens op betrap, probeer ik het gebruik van het woord 'moeten' in deze gevallen toch zoveel mogelijk te vermijden. Ik heb namelijk gemerkt dat ik me er in sommige gevallen aan stoor als iemand mij op die manier toespreekt.
Het ligt er wel aan waar het over gaat. In de kroeg is 'moet jij nog een biertje?' een vrij normale vraag. (Toch kunnen sommige mensen dat zinnetje op zo'n manier uitspreken, dat ik er toch iets van zeg. )
Ik stoor me meer aan de gevallen waar je min of meer opgedragen wordt iets te doen. 'Je moet me effe bellen vanavond'. Brrrrrrr!
Gewoon: REGEL DAT!
quote:Dit is toch vragende wijs? Bij de echte gebiedende wijs moet je altijd heel hard 'NU' toevoegen, dat werkt...
Op maandag 09 juli 2001 16:27 schreef SunChaser het volgende:
Zeg jij vaak 'MOET' als je eigenlijk WIL bedoelt? Ik zeg dus vaak: Moet je nog thee? Of je moet even in dat bakje daar kijken. Van het weekend hadden we dus een discussie dat je dat vaak automatisch zegt, ook al bedoel je: Wil je nog thee? Of je zou even in dat bakje kunnne kijken.
quote:NU moet je heel gauw ophouden!
Op maandag 09 juli 2001 17:35 schreef Modderman het volgende:[..]
Dit is toch vragende wijs? Bij de echte gebiedende wijs moet je altijd heel hard 'NU' toevoegen, dat werkt...
quote:Hehehe
Op maandag 09 juli 2001 17:39 schreef KroJo het volgende:[..]
NU moet je heel gauw ophouden!
van haar in mijn hoofd
quote:lastig he, een gespleten persoonlijkheid
Op maandag 09 juli 2001 21:25 schreef Priscella het volgende:
niks mag, alles moetvan haar in mijn hoofd
quote:ja ze heet dan ook kutje
Op maandag 09 juli 2001 21:35 schreef SunChaser het volgende:[..]
lastig he, een gespleten persoonlijkheid
quote:Grappig, ik gebruik de oubollige variant: "Ik MOET niks, alleen belasting betalen!"
Op maandag 09 juli 2001 18:44 schreef KWAKje het volgende:
als antwoord op iemand die wil! dat ik iets moet: "ik MOET niks, alleen af en toe naar de w.c."
Liefs,
Helga
quote:hahahahahaha!!
Op maandag 09 juli 2001 23:09 schreef The_Devil het volgende:
kzeg het altijd in meervoud; dus: "Geeft terug, "terwijl het maar één persoon is.
hij heeft, is dus meervoud?????
quote:Dat is niet meervoud, dat is gebiedende wijs op de oude manier... Tegenwoordig hoeft het niet meer met een t, maar ik doe het wel soms.
Op maandag 09 juli 2001 23:09 schreef The_Devil het volgende:
kzeg het altijd in meervoud; dus: "Geeft terug, "terwijl het maar één persoon is.
quote:ja maar dat is gewoon, niet gebiedende wijs ofzow
Op maandag 09 juli 2001 23:16 schreef DaBuzzzzz het volgende:[..]
hahahahahaha!!
hij heeft, is dus meervoud?????
"Luistert allen" is een gebiedende wijs, maar dan meervoud, om het nog maar ff uit te leggen.
Als ik echt iemand wil stangen, me ma ofzow, dan zei ik altijd: "Wij stellen het zeer op prijs dat" oftwel Pl. Maj.
en als je iets vraagt, hou ik het meestal op "Kun/wil je dat en dat ff doen (voor me)?"
Ik heb gesproken.
Trouwens, moet je nog thee? is geen gebiedenderwijs.
Gebiedenderwijs is meer een opdracht.
Dus dan zou het zijn Je moet thee.
Over het t achter gebiedenderwijs zetten, ik leerde het inderdaad op school.:r
Laatst zag ik het nog op een stoeptegel:
Hond, plast in de goot.
Net op die hond heet leest, pfffffffff.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |