De laatste tijd zijn er veel berichten over ontspoorde jongeren die veel rotzooi trappen, geen respect voor het gezag hebben en geen discipline kennen.
Deze berichten zijn er een stuk meer dan 10 jaar geleden.
Nu vraag ik mij af: Was de dienstplicht en de daarbijbehorende discipline en code die men leerde, juist geen perfect opvangnet voor deze jongeren? Dat men daar juist leerde WEL gezag en autoriteit en regels te respecteren, en op zo'n manier een betere kijk op het leven kreeg, wat zich daarna weer uitte in een betere maatschappij?
Ik kan voor mezelf spreken als ik zeg dat ik daar volwassen ben geworden en die arrogante "wie maakt mij wat" en "de smeris is me vijand" etc. houding ben kwijtgeraakt
Misschien weer invoeren?
quote:Me not think so... Zonde van het geld...
Op maandag 09 juli 2001 11:24 schreef X-Ray het volgende:
...
quote:Hahaha, nou de LMK is 9 maanden in dienst geweest en het is nog steeds een etter, dus....heeft niks geholpen.
Ik vraag me af----> De dienstplicht is in 1996-97 zo'n beetje afgeschaft, en ik hoorde bij de allerlaatste lichting dienstplichtigenDe laatste tijd zijn er veel berichten over ontspoorde jongeren die veel rotzooi trappen, geen respect voor het gezag hebben en geen discipline kennen.
Deze berichten zijn er een stuk meer dan 10 jaar geleden.Nu vraag ik mij af: Was de dienstplicht en de daarbijbehorende discipline en code die men leerde, juist geen perfect opvangnet voor deze jongeren? Dat men daar juist leerde WEL gezag en autoriteit en regels te respecteren, en op zo'n manier een betere kijk op het leven kreeg, wat zich daarna weer uitte in een betere maatschappij?
Ik kan voor mezelf spreken als ik zeg dat ik daar volwassen ben geworden en die arrogante "wie maakt mij wat" en "de smeris is me vijand" etc. houding ben kwijtgeraakt
Misschien weer invoeren?
quote:Ik zoeken overal!
Op maandag 09 juli 2001 11:27 schreef golfer het volgende:
Leuke stelling X-Ray, maar niet echt een actueel nieuwsbericht, ik schop hem dus even naar GC.
Maar nu weer gevonden!
quote:Een etter is iets anders dan herrieschoppende, slopende, laag eigendunk hebbende randgroepjongere. Ik heb niet de indruk dat jij in die laatste categorie valt.
Op maandag 09 juli 2001 11:28 schreef Love Mae King het volgende:
Hahaha, nou de LMK is 9 maanden in dienst geweest en het is nog steeds een etter, dus....heeft niks geholpen.
Met name die categorie zou bij de dienstplicht danig geholpen kunnen worden. Omdat ze dan ineens allemaal volk tegenkomen waar ze normaal nooit mee in aanraking zouden zijn gekomen wordt hun blik ook weer verbreed.
Zou in elk geval meer begrip & respect voor elkander kunnen kweken. Het leger is daar een prima kweekvijver voor.
quote:Hehe De X-Ray is ook nog steeds een kleuter
Op maandag 09 juli 2001 11:28 schreef Love Mae King het volgende:[..]
Hahaha, nou de LMK is 9 maanden in dienst geweest en het is nog steeds een etter, dus....heeft niks geholpen.
Wat betreft het bijbrengen van wat respect en discipline is het toch zeker geen gek instituut
Plus dat de Nederlandse staat er wat aan heeft, in tijden van oorlog, rampen, internationale hulp etc.
Met de door sommigen geopperde opvoedingskampen gooi je alleen maar geld weg, en hetzelfde geld voor jongeren die echt ontsporen en dus de bak in belanden.
Kan je beter de dienstplicht in gaan lijkt mij
quote:Kenmerk van de dienstplicht zoals het vroeger was, was dat iedereen gewoon ging. Elke jongen ging gewoon het leger in, geen gezeik. Dus ook geen ongelijkheden voor mensen die uit de lagere kanten van de samenleving komen..
Op maandag 09 juli 2001 11:40 schreef speknek het volgende:
Hmm misschien geen dienstplicht, maar dienst als straf voor jongeren die voor de rechter moeten verschijnen? Of krijg je dan teveel domme onhandelbare mensen in het leger en wordt het niet leuk meer voor de beroeps?
Ik vind ook niet dat het Leger als een veredeld strafkamp zou moeten dienen. (maar hoe ze dat dan in de US hebben geregeld, met die strafkampen..)
quote:Ik denk dat het dan een te negatieve lading krijgt
Op maandag 09 juli 2001 11:40 schreef speknek het volgende:
Hmm misschien geen dienstplicht, maar dienst als straf voor jongeren die voor de rechter moeten verschijnen? Of krijg je dan teveel domme onhandelbare mensen in het leger en wordt het niet leuk meer voor de beroeps?
Nou, dat klopt dus niet helemaal. De reden waarom de dienstplicht is afgeschaft (of in ieder geval een van de redenen) was dat er teveel ongelijkheid was. Van de vrienden in m'n directe omgeving is maar 20% in dienst geweest (en ze zijn allemaal van ongeveer mijn leeftijd).
Bovendien, als er weer dienstplicht ingevoerd zou worden (wat ik overigens geen slecht plan zou vinden), zou ik zeggen: maar dan ook iedereen (mits medisch mogelijk, uiteraard), dus ook de dames.
[Dit bericht is gewijzigd door Poltergeist op 09-07-2001 11:49]
quote:Tja, maar dat gebeurt dus niet bij bepaalde mensen
Op maandag 09 juli 2001 11:47 schreef Jethro het volgende:
De meeste soldaatjes die ik ken zijn echte eikels. Van die knakkers die in het weekend zich helemaal klem zuipen en ruzie zoeken in de stad (want ze leren toch gevechtstechnieken in het leger) en dan wel de discipline hebben om met een kater van hier tot Tokio 's maandags weer op tijd op de kazerne te zijn. De her-invoering van de dienstplicht lijkt me dus niet een oplossing, ik denk dat discipline en tucht op een veel eerder tijdstip in de ontwikkeling/opvoeding moet plaatsvinden en met consequentere regelmaat.
quote:Vroeger als in jaren 60/70 bedoelde ik. Waarin dus ook *echt* daadwerkelijk iedereen ging. Toen was het ook not done om niet te gaan.
Op maandag 09 juli 2001 11:50 schreef Poltergeist het volgende:
Nou, dat klopt dus niet helemaal. De reden waarom de dienstplicht is afgeschaft (of in ieder geval een van de redenen) was dat er teveel ongelijkheid was. Van de vrienden in m'n directe omgeving is maar 20% in dienst geweest (en ze zijn allemaal van ongeveer mijn leeftijd).
Niet in de jaren 80/90 waarbij een goede blik naar de keuringsarts voldoende was om je te laten afkeuren. En waarbij de mensen met centen er eenvoudig onderuit konden komen.. Dat was al een hele ongelijke situatie.
quote:Inderdaad. Gelijkheid op alle gebieden.
Bovendien, als er weer dienstplicht ingevoerd zou worden (wat ik overigens geen slecht plan zou vinden), zou ik zeggen: maar dan ook iedereen (mits medisch mogelijk, uiteraard), dus ook de dames.
quote:Tja, zo had ik het nog niet bekeken. Ik vraag me dan wel af in hoeveel procent van de gevallen deze 'therapie' dan ook daadwerkelijk aan zou slaan.
Op maandag 09 juli 2001 11:50 schreef X-Ray het volgende:
Tja, maar dat gebeurt dus niet bij bepaalde mensen
Daarom zou het leger een goed vangnet kunnen zijn voor die mensen. Als er niks gebeurt gaan ze namelijk zo door om erger te worden, terwijl er in het leger een tot-hier-en-niet-verder mentaliteit geldt.
Plus dat men ook leert dat er wel daadwerkelijk regels zijn en dat er streng opgetreden kan worden door de samenleving.
quote:Volgens mij heb ik daar ook wat over gelezen ja. Dat was in de Panorama van een jaar of 2 terug geloof ik
Op maandag 09 juli 2001 12:03 schreef Jethro het volgende:[..]
Tja, zo had ik het nog niet bekeken. Ik vraag me dan wel af in hoeveel procent van de gevallen deze 'therapie' dan ook daadwerkelijk aan zou slaan.
Misschien ken je het volgende: ik heb een keer een uitzending gezien van Vara's B&W waarbij een aantal ontspoorde jongeren te gast waren. Deze (overigens allemaal- ) jongens werden in een soort tuchthuis geplaatst, met een hierarchie erin. Als je hoger in de hierarchie zat moest je mensen van een lagere niveau in de hierarchie controleren en corrigeren. Op basis van goed gedrag kreeg je privileges. Het geheel had veel weg van een gemiddelde Corps vereniging, zelfs tot op het punt toe dat mensen het 'huis' verlieten en nog steeds met elkaar contact hadden. De resultaten waren in ieder geval erg veelbelovend, maar ik zie er nooit meer wat over.
Samenvattend: deze aanpak spreekt mij meer aan. Ik verwacht alleen dat het nogal duur is en daarom niet erg aanslaat.
Hoe hoger in de hierarchie, hoe meer privileges en andersom
De enige manier om hogerop te komen was je aan de regels te houden etc.
Als er nieuwe binnenkwamen, kreeg een hogergeplaatste de verantwoordelijkheid over die lagergeplaatste...als die iets fout deed, kon dat ten koste gaan van zijn positie.
Op die manier hield men elkaar in het gelid
Of het prettig was is een ander verhaal, het scheen wel te werken (werd ook alleen bij de echte probleemgevallen gedaan) en die jongens kregen dus echt ontzag voor discipline erin geramd
quote:Die berichten zijn er altijd al geweest en zullen er ook altijd zijn.
De laatste tijd zijn er veel berichten over ontspoorde jongeren die veel rotzooi trappen, geen respect voor het gezag hebben en geen discipline kennen.
Deze berichten zijn er een stuk meer dan 10 jaar geleden.
En hoe kom je erbij dat het aantal berichten er over is toegenomen? Zit je de krant te turven of zo?
quote:Lijkt me in ieder geval nog een stuk goedkoper dan een algemene dienstplicht. Dat kost pas klauwen met geld...
Op maandag 09 juli 2001 12:03 schreef Jethro het volgende:
Samenvattend: deze aanpak spreekt mij meer aan. Ik verwacht alleen dat het nogal duur is en daarom niet erg aanslaat.
Maar... ik denk dat het voor werkelozen een goed iets is. Dan gewoon voor hetzelfde bedrag als hun uitkering, doen ze nog wat voor de maatschappij, kunnen ze leren en als ze een baan hebben gevonden, dan mogen ze gewoon weg.
Misschien is het ook iets om allochtonen iets meer over Nederland te leren. Maar ook dit niet verplicht en geen lange periode.
quote:Nee, het is slechts een gevoel wat ik heb
Op maandag 09 juli 2001 12:50 schreef links234 het volgende:[..]
Die berichten zijn er altijd al geweest en zullen er ook altijd zijn.
En hoe kom je erbij dat het aantal berichten er over is toegenomen? Zit je de krant te turven of zo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |